Varför Mozilla Firebird/Trillian/Miranda?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el Tomsterino
Korrekta? Om du menar sidor som funkar i båda så blir jag i sånna fall tvungen att dra ner på både design och funktionalitet, samt att jag mest pratade om massa sidor jag stött på ute på nätet .. mina egna sidor kan man räkna på knäna och känns inte så viktiga.

Skriver du för IE och struntar i att det faktist finns en standard som det är tänkt att alla ska följa, så kan du inte direkt anta att dina sidor ska funka i någon annan browser än IE.
Fattar du varför det finns öppna standarder och varför Microsoft gör som de gör?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Skriver du för IE och struntar i att det faktist finns en standard som det är tänkt att alla ska följa, så kan du inte direkt anta att dina sidor ska funka i någon annan browser än IE.
Fattar du varför det finns öppna standarder och varför Microsoft gör som de gör?

Ja absolut fattarjag det, men min mening var inte att ta upp mina sidor eftersom dom inte är publika på nåt sätt utan i allmänhet bara. Tycker självklart MS ska fälja alla de standarder som finns precis som andra får göra om dom nu gör det,..

Men saken är den .. att när jag tittar på sidor på internet bryr jag mej inte om ifall koden följer den rätta standarden eller inte, jag vill att den ska se ut som skaparen avsedde. Detta tycker jag stämmer överens bäst och oftast när jag använder IE. Dock kan jag ju ha fel men den uppfattningen har jag fått.

Permalänk
Hedersmedlem

el Tomsterino: Det är ju därför det finns en förbannad standard!

Om alla skrev efter den skulle sidan fungera precis så som skaparen tänkte i alla läsare.. utan att besökaren skulle behöva tänka ett skvatt på hur läsaren fungerar. Detta görs omöjligt av någon (kan börja på M).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
el Tomsterino: Det är ju därför det finns en förbannad standard!

Om alla skrev efter den skulle sidan fungera precis så som skaparen tänkte i alla läsare.. utan att besökaren skulle behöva tänka ett skvatt på hur läsaren fungerar. Detta görs omöjligt av någon (kan börja på M).

som jag sa
"...Tycker självklart MS ska fälja alla de standarder som finns..." och JA det är föraktligt att dom (som börjar på M) inte gör det. Tro mej, jag vill så gärna använda mej av så få av deras produkter som möjligt, men så länge alternativen inte klarar av lika stor del av materialet som finns på internet, anser jag det onödigt att byta. Vill inte begränsa mitt surfande till de sidor som fäljer rätt standard helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska svida lite att ta sig upp ur mainstream-fåran. Som jag ser det finns det få bra sidor bland dem som inte kan hålla sig till HTML-standarden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

jag kör http://www.microsoft.se/ i Mozilla Firebird helt klockrent (ser likadan ut som i IE) iof så är det 0.7 i Windows i Linux har jag inte provat... men jag skulle inte kunna leva utan Mozilla först och främst därför att det inte är en ms produkt!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
men jag skulle inte kunna leva utan Mozilla först och främst därför att det inte är en ms produkt!

...precis som minst 50 andra webläsare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
...precis som minst 50 andra webläsare

Någon väcker min gamla tråd till liv igen, så glad jag blir!

Permalänk

1. Använder MyIE2, funkar alldeles utmärkt!

2. Använder Miranda för att det drar lite ram, litet på skrivbordet och snyggare än MSN Messenger.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

angående att kunna se om folk går online/ändrar status:
http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id...

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nUida
angående att kunna se om folk går online/ändrar status:
http://miranda-im.org/download/details.php?action=viewfile&id...

Danke, men det där fixade jag under den tiden då tråden var aktuell.

Permalänk
Medlem

Ni skriver om en massa standareder och skit som man ska följa men jag är tacksam för att microsoft utvecklar så att man kan göra ny saker med HTML, som inte t.ex. firebird stödjer, ett utmärkt exempel är iFrames som är grym att bygga hemsidor med, kan göra det riktigt snyggt och det är enkelt att skriva. Detta stödjer inte Firebird men ie 6. Om ingen utvecklade så skulle vi inte komma framåt, jag tycker inte så mycket om microsoft heller men jag kan säga att vi har mycket att tacka microsoft, utan dom skulle inte tekniken vara där den är idag och utan dom skulle förmodligen inte firebird finnas ens...

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

Micro: du kanske skulle ta och kolla upp fakta innan du öppnar munnen.. Firebird Stödjer visst iframes.
utvecklingen går framåt, och du kan göra förbannat snygga sidor som ändå ser lika dana ut i alla browsers. bara microsoft som envisas med att ha en egen "standard"

sen är det jävligt korkat att klaga på t.ex mozilla för att de sidor som inte följer standarnden ser skumma ut.
ungefär som att jag skulle kalla en kines dum i huvudet som inte förstår mig bara för att jag envisas med att prata tyska med honom

Edit: såg just att aphex redan bevisat att firebird klarar iframes

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micro
Ni skriver om en massa standareder och skit som man ska följa men jag är tacksam för att microsoft utvecklar så att man kan göra ny saker med HTML, som inte t.ex. firebird stödjer, ett utmärkt exempel är iFrames som är grym att bygga hemsidor med, kan göra det riktigt snyggt och det är enkelt att skriva. Detta stödjer inte Firebird men ie 6. Om ingen utvecklade så skulle vi inte komma framåt, jag tycker inte så mycket om microsoft heller men jag kan säga att vi har mycket att tacka microsoft, utan dom skulle inte tekniken vara där den är idag och utan dom skulle förmodligen inte firebird finnas ens...

Mycket ska man läsa innan stacken svämmar över..
Iframe hittar du i HTML 4 och det stöds av mozilla. Om du sen väljer att koda efter hur IE tolkar kod istället för korrekt syntax så är du garanterad att få en sida som inte heller ser rätt ut i någon annan webläsare. Standarder är inte till för att hämma utveckling utan för att ge alla (utvecklare och användare) en chans att tolka informationen som den var tänkt att tolkas.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit flera sidor med iframes som fungerar i ie men inte firebird, firebird klarar av att visa en frame men inte flera... mycket möjligt att det är jag som inte kan skriva html ordentligt men jag har varit inne på flera sidor med iframes som firebird inte klarar av att visa. Detta var ett av skälen till att jag bytte tillbaka till ie från firebird, jag älskar tabbarna i firebird men det blir jobbigt när den inte kan visa alla sidor

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micro
[...] mycket möjligt att det är jag som inte kan skriva html ordentligt [...]

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det.

Citat:

Om ingen utvecklade så skulle vi inte komma framåt, jag tycker inte så mycket om microsoft heller men jag kan säga att vi har mycket att tacka microsoft, utan dom skulle inte tekniken vara där den är idag och utan dom skulle förmodligen inte firebird finnas ens...

Det var väl ett tag sen nu Microsoft förklarade att de inte tänker släppa några fler självständiga versioner av Internet Explorer, vilket innebär att vi får se IE7 i bästa fall sent 2004/2005 nångång. Kanske får vi då se att Microsoft börjar stöda CSS på riktigt och implementerar stöd för de CSS-syntaxen som Opera och Mozilla hanterat sen snart exakt 5 år tillbaka? När får vi se XML stöd? Kaller du det utveckling?
Sen vet jag inte vad du har för argument för påståendet att Mozilla Firebird inte skulle existera utan Microsofts "tekniska insatser" i browservärlden. Du kanske vill utveckla det lite?