Abit NF7-S +nForce +En dynghög med problem

Permalänk
Medlem

Abit NF7-S +nForce +En dynghög med problem

Oj jag vet inte vilken ände jag ska börja i ..

Jag köpte nyligen ett uppgraderingspaket innehållande ett Abit NF7-S , en 2500+ Barton CPU & 2x256MB DDR TwinMOS minnen.

Jag formaterade och installerade om XP och allt var frid och fröjd tills jag upptäckte att den inte presterade lika väl som den borde.

Jag pratade med en bekant som sa att folk hade haft massa problem med detta och att en lösning kanske vore att skaffa senaste nforce drivisarna. Sagt och gjort så installerar jag dom , startar om .. Men Windows vägrar starta. Bara står där och tuggar. Jag installerar om drivrutiner till moderkortet och fan och hans moster. Blir riktigt förbannad och formaterar o installerar om XP. Ska installera igen, samma fel. Installerar UTAN att välja SW-drivisarna, wohoo det funkar, windows bootar upp!

Men ingen av enheterna den installerade drivrutinerna till fungerar. Så nu sitter jag här, cirka 5 minuter från att kasta ut datorhelvetet genom fönstret!

En till sak: Jag läste att för att dual DDR ska fungera så måste minnena sitta i speciella slots, alltså inte det LOGISKA alternativet a´la första+andra sloten.

Jag kör 256x3 i alla slots, ett av minnena är äldre o sämre och jag vill inte att det ska vara ett av minnena som kör dual, hur ska jag då göra ?

Nu ska jag gå och köpa lite flottig snabbmat och hoppas att någon vänlig själ ser detta och kanske har nån lösning.

Tack på förhand.

P.S: Om detta tycks ligga fel så får nån vänlig moderator flytta på denna tråd D.S

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

angående drivarna kan jag inte hjälpa mycket tyvärr men minnena ska gå. först och främst så funkar de inte med 3 lika stora minnen. kanalerna måste vara lika stora för att det ska fungera. men på NF7-S så är det slot 1 eller 2 + 3 som gäller så ta ut de gamla minnet å gör en kvälls macka eller nå av det och sätt ett av dom andra i slot 3 sen går du in i soft menu och sätter cpu interface på "enabled"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Abit NF7-S +nForce +En dynghög med problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Jag pratade med en bekant som sa att folk hade haft massa problem med detta och att en lösning kanske vore att skaffa senaste nforce drivisarna. Sagt och gjort så installerar jag dom , startar om .. Men Windows vägrar starta. Bara står där och tuggar. Jag installerar om drivrutiner till moderkortet och fan och hans moster. Blir riktigt förbannad och formaterar o installerar om XP. Ska installera igen, samma fel. Installerar UTAN att välja SW-drivisarna, wohoo det funkar, windows bootar upp!

Men ingen av enheterna den installerade drivrutinerna till fungerar. Så nu sitter jag här, cirka 5 minuter från att kasta ut datorhelvetet genom fönstret!

Följde du installationshandvisningarna, dvs avinstallerade de gamla drivrutinerna ordentligt först?
Jag kör Win2k och har inga problem med de senaste IDE-drivisarna men jag har hört mycket om att WinXP ska ha problem med dem.

Citat:

En till sak: Jag läste att för att dual DDR ska fungera så måste minnena sitta i speciella slots, alltså inte det LOGISKA alternativet a´la första+andra sloten.

När man kör dual channel kör man minnet i olika kanaler. Tycker du att det är mest logiskt att platserna precis bredvid varandra tillhör samma kanal eller varsin kanal?
Hur som helst så står allt sånt där i manualen och borde inte vara så svårt att ta reda på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Abit NF7-S +nForce +En dynghög med problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
När man kör dual channel kör man minnet i olika kanaler. Tycker du att det är mest logiskt att platserna precis bredvid varandra tillhör samma kanal eller varsin kanal?
Hur som helst så står allt sånt där i manualen och borde inte vara så svårt att ta reda på.

Alltså, stickorna på mitt moderkort sitter såhär:

| | - |
| | - |
| | - |
| | - |
| | - |

Jag tycker bara det verkar logiskt att dom som sitter närmast varann (1 o 2) skulle vara för dual DDR.

Och ja jag har avinstallerat alla drivare innan, både genom windows och registret och diverse cleaner program.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få allting(?) att fungera genom att manuellt installera drivrutinerna till alla prylar. Har dock inte bootat om än så är jag fortfarande skeptisk. Dessutom klickar ljudet (soundstorm), nån som har tips? Ja förutom ACPI grejen för det funkar ju inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Mute:a alla onödiga ingångar (line in, aux osv, allt du inte använder), se till att du har bra kylning på sydbryggan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Sorry är inte jätteinsatt .. Är sydbryggan FPUn ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Sydbryggan är en ganska stor krets på moderkortet nere vid PCI-platserna. Det är där som ljudet produceras och ifall den blir för varm kan man få problem med knaster. Finns en till stor krets mellan AGPn och CPUn, det är nordbryggan.
FPUn är den del av processorn som räknar på flyttal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojdå, smart känner sig :]

Bidrar med lite screenies från Sandra.

Bedöm själva om det verkar för lågt.

Btw, hackandet (ljudet) verkar vara relaterat till när jag skriver på t-bordet.

Specs:
AMD 2500+ Barton @ Original
2x256MB TwinMOS DDR PC3200 (CL2.5)
Abit NF7-S

EDIT: Skrivfel osv

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Alla värden i Sandra verkar ok för en oklockad Barton 2500+

Angående hackande ljud när man skriver på tangentbordet så vet jag att det är folk som har haft problem med det tidigare. Sök i forumet så hittar du säkert trådar om det. Det är dock inget jag själv haft problem med.

Edit: Ett tips; du kan ta screenshots enbart på det aktiva fönstret ifall du trycker ALT+PrintScreen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp Vicotnik, men tycker inte du att det är skumt att jag får spö av en 2200+ ? (i CPU testet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

??+

Fick du ordning på dator fan???
kommer du in i windows??
i så fall hur gjorde du???

Visa signatur

Abit NF7-s, Barton XP 2500+, Hercules 3d prophet 9800PRO, (40+80+160GB HDD), Sweex Silver(500kr :) )

Permalänk
Medlem

Tja jag vet tyvärr inte den specifika anledningen till varför jag fick det att funka, men jag slet ut ett av minnena (för att kunna köra dual) och bytte plats. Sen kopplade jag om flatkablarna lite eftersom jag hade kopplat dåligt.

Men om du menar efter nForce installationen så sket jag i SW-drivisarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

??

SW drivisarna????

det enda jag kan komma in i är felsäkert läge

ska man göra nått där ???

mina minnen går redan i dual

jag har ju samma stuf som dig samma paket tyvär

Visa signatur

Abit NF7-s, Barton XP 2500+, Hercules 3d prophet 9800PRO, (40+80+160GB HDD), Sweex Silver(500kr :) )

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack för all hjälp Vicotnik, men tycker inte du att det är skumt att jag får spö av en 2200+ ? (i CPU testet).

Nja, en Tbred 2200+ och en Barton 2500+ borde prestera ungefär lika där, eftersom de går på samma klockfrekvens (tror jag iaf, fan ta dessa PR-ratings, svårt att hålla koll på klockfrekvenserna på alla). Det som skiljer dem åt är att din Barton går på en högre FSB och har dubbelt så mycket L2-cache, men inget av dessa saker spelar någon större roll i den här typen av syntetiska test. Sandra är egentligen ett ganska dåligt sätt att mäta prestanda på.

Hur som helst så tycker jag du ska överklocka din Barton. Eller iaf köra den på 200 MHz FSB och sänka multipliern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaså det tycker du. Jag har aldrig klockat (förutom min gamla celeron men det var inga avancerade ingrepp). Har du lust att hjälpa ?

Finns på ICQ (15126803)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Orkar nog inte ta det personligen. No offence.

Men det finns massor av info här på forumet om just NF7-S och 2500+ som är en väldigt vanlig kombination.
Du kan ju börja lugnt oxå, öka FSBn till 200 MHz och sänk multipliern på processorn till kanske 9.5. Moderkortet och minnet klarar 200 MHz utan att ens överklocka, och processorer är inte så känsliga för hög FSB. Sen är det bara att öka multipliern tills det tar stopp. Ev. öka Vcore lite på vägen ifall du inte tycker att du når tillräckligt högt på normal spänning. Sök i forumet om du får problem och om du inte hittar nån tråd som passar så skapa en ny.

Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

har exact samma problem me nforce drivarna fick disabla sw skiten för att den skulle bota kör me win 2k fan satans helvete

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk
Medlem

Vad menas med sw? Jag får bara upp SideWinder och Shadow Warrior i huvudet när jag ser den kombinationen *känner mig dum*

Jag kör med nForcedrivrutinerna som var de nyaste i slutet av maj (när jag köpte datorn) och har inte brytt mig om att uppdatera eftersom jag kör efter devisen "don't fix it if it ain't broken", d.v.s. inte pilla om det funkar (har en hel del dåliga erfarenheter från när man ska tweaka och ha sig med nya drivrutiner och sånt).

De funkar i varje fall klockrent och jag har inga konstiga ljud whatsoever.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

har du testat ta ut det sista minnet dvs det som inte var twinmos?
det är kanske det som sakpar problem har inte orkat läsa igenom tråden men testa annars

Visa signatur