Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Datorspelsbranchen

Vad har hänt egentligen?
Det har ju inte kommit ut något RIKTIGT BRA spel på århundraden.
Varför?
Förr kom det alltid ut något grymt spel, kommer ihåg när jag för första gången spelade det övergrymma QuakeII.
Eller, finns det något som slår RedAlert?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Skaffa en GameCube så ska du se att det finns bra spel så det räcker och blir över.:)

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Smaken är som baken.

Agree.

Permalänk
Medlem

hårig och luktar skit

Visa signatur

"I intend to live forever. So far so good."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaKKa
hårig och luktar skit

Nej.. Smaken är som baken DELAD

så tror jag den går.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag]
Nej.. Smaken är som baken DELAD

så tror jag den går.

Min sitter då allt ihop.

Permalänk
Citat:

Smaken är som baken.

-Min är finare än din

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Jag håller med, det har kommit väldigt få spelbara titlar. Jag tror det kan bero på två saker. Det ena är att spelindustrin börjar ta sig vatten över huvudet då de pumpar ut halvfärdiga spel med några få nyheter och nymodig grafik. Allt bara för att ha pengaflödet konstant flödande in i bankkontona i Swuisch
Det andra kan bero på att spelindustrin har brist på ideèr och försöker bygga nyversioner av gamla koncept. Spel behöver ju nödvändigtvis inte vara snyggt för att vara superbra, ser bara Deus Ex eller Red Alert till exempel. Varje gång jag ser ett nytt fps spel så tittar jag på vad spelet har att erbjuda i förhållande till spel som redan finns i genren. Oftast hittar jag inget nytt. De lovar alltid samma sak som alla andra redan lovat. Grym Ai, realistisk fysik och annat tekniskt skit. Men storyn då??? Är inte den viktigast??? Vi har ett par exempel. Ett UT2K3, i mitt perspektiv det bästa fps som finns i sin genre, av följande anledningar. Och det är snyggt som få andra, har fysik och tjafs, men spelet lever upp till spelet var utvecklat till att vara. Det är ett futuriskt sportspel. Personligen tycker jag Bomb Run är det roligaste som finns i den typen av spel. Det blir ju amerikansk fotboll och slakt på samma gång. Det bidrar inte till meningslöst våld som vi redan har sett hur många ggr som helst (Serious Sam, Painkiller).
Ett annat exempel är Deus Ex, det har inga speciella tekniska egenskaper förutom Ai:n som i och för sig är scriptat. Men spelet är som en skitbra actionthriller film, alla som har spelat det vet vad jag menar. Man kan göra i princip vad som helst i spelet. Smyga och inte döda en enda person, eller gå head on. Vilket du väljer så är spelets gång lika bra hela tiden. RTS genren finns också smarta lösningar för att spelet ska bli skitbra, se på Age of Mythology, det har bra Ai men det som spelet bra är att dom bygger det på en sann handling. Vilket gör det till en filmisk upplevelse det också. Jag tror att spelindustrin tar in för lite eller för mycket info från spelarna.

Spel som jag faktiskt ser fram emot är Far Cry, då de har än en gång lovat bra Ai som man helt enkelt får vänta och se. Och sen NFSU som jag tyckte var en ny del i bilspelgenren. Uppföljare är ok många ggr men problemen visar sig när man börjar spela igenom dem. Dom har mestdels byggt vidare på konceptet från sina föregångare och blir tyvärr lidande då det kan bara spelas en gång. Den enda spelserien jag har sett ha framgång med uppföljare är Final Fanstasy serien tack vare att varje del är byggt på nytt koncept varje gång.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd

skulle vilja invända mot att det finns nåt nytt i nfs: u.
bara kombination av andra spel med snyggare grafik.

Permalänk
Medlem

Det har kommit många spel men inget revolutionerande. Det som alla väntat på är väl HL2 som verkar vara lite banbrytande. Tyvärr har ju händelserna runt spelet och företaget Valve gjort att dom platsar för en kommande dokusåpa . . .

Permalänk

Xarion: Okej, då kan du väl berätta själva "storyn" i UT2k3 för oss? Och att det inte innehåller meningslöst våld? Det var ju det dummaste jag hört:p I amerikansk fotboll så spränger man då inte varandra för att få bollen (Bomben). Smyga gör man då inte heller i spelet, herregud! Det var ett uselt exempel:). Men det finns andra spel som instämmer på det du säger.

Förr i tiden så var allt detta med TV- och dataspel en helt ny grej. Då nästan allt som släpptes innehöll något nytt så fanns det alltid något bra spel. Idag så är det mesta redan uttjatat och spelföretagen vet detta. Jag tycker också det är synd att många lägger ut mer tid på tunga grafikmotorer än långvarande spel, förstår faktiskt inte vad det är som är så svårt med att göra ett riktigt långt SP tex. Visst, man måste ju se till att spelaren inte blir uttråkad, då är det en bra story som behövs. Och med lite jobb och folk som kan det så lär det inte vara så svårt att fixa.
MP är en annan sak. Där är allt verkligen totalt uttjatat och nuförtiden så kommer det inte ofta ut något nytt som känns kul. Som tur är så arbetar vissa företag på det endå som tex Epic på sitt UT2k4.
Det som verklgen får mig skitsur om och om igen är det att alla jävla spel blir uppskjutna! Jag hatar det! Håller dom på så så är risken att när spelet till sist kommer ut så är det redan helt uttjatat. Detta tycker jag om tex HL2. Har då tröttnat på att lyssna på Valve. Jag blir väl glad när det väl kommer ut. Men just nu så skiter jag i det totalt. Skulle dom släppt det på sitt första release datum så skulle det blivit som tex RA eller Duke va på sin tid. Alltså sådana spel som vi saknar idag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mr. Bravo:
Annars så menade Xarion att man smög i Deus EX och inte i UT2K3. Sen så sade han inte att UT2K3 har story, han påpekade bara att UT2K3 är det bästa FPS-spelet (enligt hans tycke) och t.o.m. den saknade story. Och med det kan man dra en slutsats, inget spel har nån vidare story.

Sen så har jag inga höga förväntningar på varken HL2 eller Doom 3, eftersom att allt har blivit så uppblåst runt dessa spel. Att fysiken i HL2 ska bli totalt jättehäftig tror jag säkert, om det skulle vara det enda spelet med bra fysik. Men eftersom att Valve inte släppt spelet i tid (ovanligt?) så har det redan kommit spel som har en mycket god fysikmotor, tänker närmast på Max Payne 2. Just detta är det som kommer att få HL2 verka alldeles för uppblåst, och alla CS/HL-fans kommer att mäkta besvikna. Och det angående Doom3:
Verkar som om spelet kommer bli lite för snyggt för sitt eget bästa. Jag tror lite grann att det spelet lever på den grafik som den erbjuder. Alla köper spelet för att det är så snyggt. Men få kan spela det under spelbara förhållanden. Vem som helst kan ju spela ut ett spel med 7 FPS (jag körde ut HL 1 med 5 ).

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Avstängd

Big_PHat det finns ju nåt som kallas för inställningar, där kan man dra ner grafiken. Det kan man ju också tänka på. Jag tror att det snarare är en minoritet som har burkar som INTE skulle palla med det.

om du menar att man inte kan spela ett spel om det inte är i 1600x1200 och allt på max, då vet jag inte vad jag säga...

Vidare angående Doom III måste jag säga att jag tycker det verkar väldigt lovande, riktigt läskigt spel. lite mer smygande i mörka gångar än bara mörscha på med fetaste raketgeväret man kan hitta som i serious sam.

Sen om vi ska börja snacka h-l 2 verkar det som att du redan dömt ut dess story som nåt otroligt dåligt. har man såna förväntningar så kan man ju räkna med att man blir besviken även fast det äger. och vidare så tror jag hl2 kommer bli lika populärt att modda som sin föregångare vilket jag ser fram emot.

Visst det är mycket snack om dessa spel, men har ni inte tänkt på att dom kanske förtjänar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Smaken är som baken.

Hårig?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Kebebflott:
Jag har som en filosofi:
Har man inga förväntningar så blir man inte besviken.

Det är det som jag tror kommer hända med exempelvis HL2. Alla har haft sånna extrema förväntningar på spelet. Och med all rätt, spelet har ju en väldigt bra fysikmotor och är snyggt och som sagt en uppföljare till ett av världens bästa spel någonsin. Men... men nu är det så att spelet blivit försenat och just därför kommer andra speltillverkare hinns släppa sina trumfkort innan Valve gör det. Remedy har gjort det iom. Max Payne 2. Som även det visade upp en mycket fin fysikmotor som ingen har talat om alls. Just därför blev (iaf jag) man ganska imponerad av det spelet.

Och angående det du sade om Doom3. Om jag inte minns fel så sade självaste John Carmack att det enda sättet att få upp prestandan i spelet är att sänka upplösningen. Då känner iaf jag att jag kan dra de slutsatserna att (med tanke på alla screenshots man sett) alla mirrors, shaders och dyl. blir svåra att få bort och på så sätt höja prestanda. Sen att man ser att alla texturer är väldigt högupplösta, om de inte går att sänka upplösningen på vet jag att mitt minne i min dator absolut inte kommer att räcka till. Och trots det tycker jag inte att jag har minne som understiger majoriteten av datorerna som finns i svenska hems minnes-mängd. Och nu kan man även ställa sig frågan:
Hur mycket bryr sig ID-software om hur många som KAN spela Doom? De bryr sig om hur många som köper spelet. Att spelet är snyggt är ju en jättebra ursäkt för att säga att spelet är kass annars (inte för att jag säger det, har ju ännu inte testat).

Om du förstår mig bättre nu? Man ska vara skeptisk till allt, då blir man inte missnöjd. Förhoppningsvis är jag skeptisk helt i onödan och jag hoppas på att när jag köper HL2 att jag kommer ha många roliga timmar av "wow!" upplevelser och underhållning.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Re: Datorspelsbranchen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moor
Vad har hänt egentligen?
Det har ju inte kommit ut något RIKTIGT BRA spel på århundraden.
Varför?
Förr kom det alltid ut något grymt spel, kommer ihåg när jag för första gången spelade det övergrymma QuakeII.
Eller, finns det något som slår RedAlert?

Alltså vet ni vad "Blizzard" är?
De har kommit ut med Warcraft III som var grymt kul, sen med en expantion också dom jag tycker är bra den också, dom gör för det mesta bara bra spel. Snart kommer WoW som jag tror kommer vara en stor hit.
Blizzard lyckas alltid skapa jämna och balancerade spel, aldrig något lag som är överlägset det andra om man vet hur man spelar sitt lag...det är väl bara vad jag tycker!
Som sagt, "Smaken är som baken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarion
Och sen NFSU som jag tyckte var en ny del i bilspelgenren.

Menar du den arkadiga orealistiska körkänslan, eller det faktum att bilarna är oförstörbara, dvs man behöver inte bry sig så mycket i svängarna utan kan studsa fram i väggarna istället

Skitdåligt, det roliga är ju när man måste vara rädd om sin fina bil som man målat och uppgraderat och köpt prylar till. Skitlöjligt att man inte får en repa i den även om man frontalkrockar med en lastbil
Men men, det passar väl bättre till den yngre console-generationen då såklart...

Permalänk
Avstängd

Big_PHat jo, klart jag förstår. men jag tycker det är en lite trist filosofi.
men som det har konstaterats tidigare. samken är som baken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Mr. Bravo:
Annars så menade Xarion att man smög i Deus EX och inte i UT2K3. Sen så sade han inte att UT2K3 har story, han påpekade bara att UT2K3 är det bästa FPS-spelet (enligt hans tycke) och t.o.m. den saknade story. Och med det kan man dra en slutsats, inget spel har nån vidare story.

Sen så har jag inga höga förväntningar på varken HL2 eller Doom 3, eftersom att allt har blivit så uppblåst runt dessa spel. Att fysiken i HL2 ska bli totalt jättehäftig tror jag säkert, om det skulle vara det enda spelet med bra fysik. Men eftersom att Valve inte släppt spelet i tid (ovanligt?) så har det redan kommit spel som har en mycket god fysikmotor, tänker närmast på Max Payne 2. Just detta är det som kommer att få HL2 verka alldeles för uppblåst, och alla CS/HL-fans kommer att mäkta besvikna. Och det angående Doom3:
Verkar som om spelet kommer bli lite för snyggt för sitt eget bästa. Jag tror lite grann att det spelet lever på den grafik som den erbjuder. Alla köper spelet för att det är så snyggt. Men få kan spela det under spelbara förhållanden. Vem som helst kan ju spela ut ett spel med 7 FPS (jag körde ut HL 1 med 5 ).

Oj jävlar:p Sorry då, läste lite slarvigt:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spelbranchen är som musikbranchen. Släpper mer och mer skit, sen skyller dom på internet i vanlig ordning när försäljningen går ner istället för att dom själva ransakar sig och löser det STORA problemet dom har. PRISET i kombination med KVALITETEN på det dom släpper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IG
Menar du den arkadiga orealistiska körkänslan, eller det faktum att bilarna är oförstörbara, dvs man behöver inte bry sig så mycket i svängarna utan kan studsa fram i väggarna istället

Skitdåligt, det roliga är ju när man måste vara rädd om sin fina bil som man målat och uppgraderat och köpt prylar till. Skitlöjligt att man inte får en repa i den även om man frontalkrockar med en lastbil
Men men, det passar väl bättre till den yngre console-generationen då såklart...

Jag sa aldrig det nya med NFSU. Det som skiljer NFSU från andra bilspel, ja från alla spel är att man köra online mot andra KONSOLÄGARE. Alltså PC vs PS2 typ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabflott

Big_PHat det finns ju nåt som kallas för inställningar, där kan man dra ner grafiken. Det kan man ju också tänka på. Jag tror att det snarare är en minoritet som har burkar som INTE skulle palla med det.

om du menar att man inte kan spela ett spel om det inte är i 1600x1200 och allt på max, då vet jag inte vad jag säga...

Vidare angående Doom III måste jag säga att jag tycker det verkar väldigt lovande, riktigt läskigt spel. lite mer smygande i mörka gångar än bara mörscha på med fetaste raketgeväret man kan hitta som i serious sam.

Sen om vi ska börja snacka h-l 2 verkar det som att du redan dömt ut dess story som nåt otroligt dåligt. har man såna förväntningar så kan man ju räkna med att man blir besviken även fast det äger. och vidare så tror jag hl2 kommer bli lika populärt att modda som sin föregångare vilket jag ser fram emot.

Visst det är mycket snack om dessa spel, men har ni inte tänkt på att dom kanske förtjänar det?

Jag har aldrig sett nån inställning för hur bra spelet ska vara i förhållande till grafiken. Grafik och ljud är bara saker som det hela snyggt att se på osv... Speltillverkarna tittar bara ögonen, se bara på DNF, det var ju någorlunda snyggt och verkade jävligt häftigt, men varför har dom inte släppt det??? Jo för deras grafik inte var tillfredställande nog. Hade någon spelat Super Mario Bros på NES om alla tyckte grafik var viktigt, eller Diablo 2, det är fult som stryk i jämnförelse till Max Payne till exempel. Men vad spelas det mest av??? Och varför? Spelindustrin har blivit som allt annat här i världen, beroende av pengar. Dom bryr sig inte längre, dom vill bara ha pengar. Exempel på detta ses på Max Payne 2, Planetside osv. Dom är båda lovande spel men dom har brister som får en inte bli intresserad mer en halvtimme. MP2 var utvecklat i loppet av ett år vilket är väldigt kort. Och se på resultatet. Samma som ettan bara snyggare och med mer fysik. Planetside har brister i balans, fps, och nätverkskod. Och till på köpet släpper de ett addon som har de gamla felen plus nya.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd

vad i helskotta är det du pratar om nu om man får undra?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorspelsbranchen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shadow-Song
Alltså vet ni vad "Blizzard" är?
De har kommit ut med Warcraft III som var grymt kul, sen med en expantion också dom jag tycker är bra den också, dom gör för det mesta bara bra spel. Snart kommer WoW som jag tror kommer vara en stor hit.
Blizzard lyckas alltid skapa jämna och balancerade spel, aldrig något lag som är överlägset det andra om man vet hur man spelar sitt lag...det är väl bara vad jag tycker!
Som sagt, "Smaken är som baken"

Har för mig att orcs var bra mycket bättre än människor i wc2. Men blizzard gör underbara spel ändå. Kanske för att de släpper rätt få titlar istället för att stressa ut halvtaskiga spel hela tiden

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

det enda spel jag har riktigt j**** stora förväntningar av är FFXII...

Permalänk
Glömsk

Det här året har ju varit ett guldår. GTA: Vice City, Warcraft 3: Frozen Throne, Jedi Academy och Max Payne 2 för att nämna några. Har nog inte spelat så mycket som jag gjort det här året någonsin tidigare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Håller med Psionicist, även om jag nog alltid spelat så mycket som jag gjort det här året, hehe.

Har inte spelen alltid varit bättre förr?