Reparera ett sönderklockat och bränt R9700pro [BILDER]

Permalänk
Medlem

Reparera ett sönderklockat och bränt R9700pro [BILDER]

Tja!

För någon månadsen så luktade inte kul när kom in i rummet där min dator står. Det luktade bränt!! Men datorn stod på och var inne i windows!? Skummt tänkte jag.. vad är det nu då? Men när jag sedan började jobba lite med datorn så såg jag små grafikfel i windows.. testade att köra 3dMark och märkte att allt var ett enda stort grafikfel! Hela skärmen var full av artifacts, man såg inget annat. Jag stängde av datorn och plockade ur grafikkortet, tänkte att man kanske kunde se nån krets som var bränd eller så. Och det gjorde jag! Jag hade ju kört på 1.85v ett tag på coren.. vilket inte var så bra tydligen.. Har ju en SLK-600 kylfläns på men detta hjälpte tydligen inte.. för det var något annat som blev skadat än coren.

Så här ser det ut men SLK-600 flänsen

Ganska fläskigt!

Här sitter kretsen som är lite smält om man säger så

Kretsen med nr 1 är ju som sagt lite deformerad och lite gul runt lödningarna. Krets nr 2 ser ju hel ut med det ser lite gult ut vid lödningarna även här vilket tyder på att den också kanske är lite överhettad.

Här har jag börjat med att löda bort den gamla kretsen eller Mosfeten som det är.

Jag lyckades läsa vad kretsen hette och kontaktade ST som gjort den. De hade inte några hemma i Sverige eftersom det är en ganska ny krets i deras ögon. Men han sa att han kunde skicka efter några från USA som prov ex. och skicka dem till mig gratis! Jag blev glad och tackade och bugade för detta snälla trevliga erbjudande! Jag fick kretsen ca 5 dagar efter telefonsamtalet och mycket riktigt jag hade hittat rätt krets.. den såg precis ut som den gamla.. och hade samma serienr.

Här jag har lödit dit den nya kretsen! Håller tummarna för att det ska fungera... Tar hem kortet och kör igång... Windows laddas in.. ser en del grafikfel.. men sen när jag väl hamnar inne i windows verkar grafikfelen försvinna samtidigt som drivrutinerna laddas in!!? För laddar jag in windows i felsäkert läge så är grafikfelen kvar. I alla fall så testar jag 3Dmark03 i vanliga Windows alltså inte i felsäkert läge

JAAAA!!! Inga grafikfel!!!!!!!!!!!! JIIIIIIPPIIII!! Det funkade!! Vad lycklig jag blir!! Men det kvarstår ju fortfarande grafikfel om inte drivrutinerna laddas in... ?.. hmm Jag bestämde mig för att byta krets nr 2. Men ännu inte gjort detta än. Jag ska åka till jobbet imorgon söndag, då ska jag testa att byta den andra kretsen med. (Mosfet nr 2 är samma som nr 1) Grafikkortet är ju inte helt 100% fixat men det funkar ju helt som det ska om drivrutinerna är inladdade.. det går att spela och allt! inga grafikfel och problem! Jag återkommer med resultat gällande vad som hände efter jag bytt mosfet nr 2.

Detta kanske är en liten intressant grej för andra som har bränt sina grafikkort och sen bara lagt dem på hyllan!

/Nisse

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Det är status att LAGA kretskort

creds.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Imponerande. skulle aldrig orka göra nåt sånt

Permalänk
Medlem

Härligt
Själv har jag någon sorts "fobi" så att jag blir väldigt överförsiktig när jag hanterar kretskort =/

Permalänk
Medlem

jaja. då har du ett r9700pro och ett r9800pro. Jag är intresserad av att köpa om du får ordning på allt. Dock kan jag itne fixa pengar förän jag sålt lite gammla grejer :P.
kontakta mig på gustav_good@hotmail.com

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

om du vill sälja förståss.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det är status att LAGA kretskort

creds.

Tackar!

Jo jag ska sälja det om det blir helt 100% OK! Men jag har nog redan lovat bort det till en kompis... Han ville köpa det för 1500:- om det var helt OK igen.. men han kanske ångrar sig.. vi får se!

Mvh Nisse

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

ok :D. Ja, jag är då asbolut villig att köpa om han ångrar sig.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

nice som fan, BIG points till dig.
Jag har skräcken för allt med komponenter mindre än en B20...
Bestämde mig dock för att byta plats på lite saker i 2 datorer jag har hemma, slet isärr bägge 2, villket inte var så svårt, upptäckte doch att ena moderkortet inte var kompatibelt med den andras låda, så det sket sig, lyckades få ihop den ena igen, men den andra ligger här där å där.... och där får det ligga en stund tills jag kommit på vad för dumt jag skall göra med det

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem

Man måste våga lite!! Och i detta fallet så var ju kortet redan paj så vad har man att förlora då!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, mer sånt vill vi se har på sweclockers.com

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Ska du sätta fast flänsbitar på kretsarna nu då eller?

Permalänk
Medlem

har du testat att göra rent med lite sprit runt där för det ser lite bränt på dom andra kretsarna också

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk
Medlem

Nisse977
Ville bara säga att du äger, älskar dina trådar.
Alltid mycket bilder (men inte för stora) och alltid bra information.
Och ALLTID intressanta grejjer också

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Ska du forstätta pumpa 1.85V till gpun?
Alltid kul när folk försöker iaf. Lyckas man också så är det underbart :).

Nån som vet om man kan skaffa en minneschip nånstans? Lyckades knäcka ett på TI4200...Kanske svårt att löda en sån men man kan ju alltid försöka bara man får tag i en.

Permalänk
Medlem

nu blev jag med sugen på att laga mitt gammla ti4200 som har dött "gainward döden". Det med att en/flera kondensatorer torkar ut eller vad det var. Hittar dock inte vilka jag ska byta ut :/ Om nån vet nått om det så pm:a mig tack

Och precis som alla andra har sagt så var det bra jobbar nisse

Permalänk

go nisse!

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Tack för all den trevliga responsen!

Jo jag funderade ju på att man borde ha flänsar på de kretsarna!! Men jag har tagit bort alla mina moddar på det kortet nu.. och monterat på orginalflänsen med.. så det är helt orginal ut numera. Tänkte om jag ska sälja det så kanske det inte är så smart att skicka med en trimpot som man kan vrida på tills det ryker..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

haha, jäklar. BRA GJORT må jag säga.. vad jobbar du med? du verkar kunna sånt där..

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

Grym kamera !! Skärpan på den här bilden är ju underbar vad har du för utrustning? Dammit! detta ser ju ut som nåt från en datatidning

btw, önskar jag hade dina Techno-Skills !!

Visa signatur

EPoX KT333 -:|:- AMD 1800+ -:|:- 1024MB DDR -:|:- GF4 Ti 4200 -:|:- Win2k PRO -:|:- 10496 poäng i 3Dmark 2001SE

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som Medicinteknisk Ingenjör på Sahlgrenska (men har inte någon ingenjörs utbildning)! Jag reparerar olika utrustningar och apparater de har på sjukhuset. Och så tillverkar jag lite olika saker som kan tänkas behövas. Förut var jag verktygsmakare och produktionstekniker.

Jag har en Sony DSC-F717 kamera, som jag köpte begagnad! Men denna bilden är långt ifrån vad den kan prestera.. Bilden är tagen i skummt ljus utan blixt.. så den är inte speciellt bra... men den duger bra ändå.. man ser ju vad som finns på bilden! det är ju huvudsaken!

Nu ska jag åka ner till jobbet å löda dit den andra mosfetsen med.. så återkommer jag senare ikväll med resultaten...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Citat:

Jag reparerar olika utrustningar och apparater de har på sjukhuset.

Humm... jag som trodde att Sahlgrenska bara slängde allt som var trasigt!
En av gubbarna på transporten (nämner inget namn) brukade kunna ta hem gamla datorprylar förrut, men nu så är det väl någon chefs son som ska skruva i allt som ska slängas.

Visa signatur

"The old ways. Our new path. Together we carve our glorious future."

Permalänk
Medlem

Jadu Det är skit mycket prylar som hela tiden går sönder, som måste lagas. Men dom slänger mycket sånt som kostar för mycket att laga!

Jag har nu bytt den andra mosfeten, men tyvärr kan jag inte meddela något bättre resultat än... snarare sämre tyvärr.. Nu startar inte datorn om jag sätter i kortet.. så jag ska kolla om jag missat nån lödning någonstans.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Häftigt! Med tanke på att jag har följt ditt moddande av ditt R9700 så blev jag inte förvånad när jag såg att du brännt det Men fasen va skönt att du fixade det, imponerande! Blir det kylflänsar på mosfets i fortsättningen? Keep on burning!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ärtgrön
Humm... jag som trodde att Sahlgrenska bara slängde allt som var trasigt!
En av gubbarna på transporten (nämner inget namn) brukade kunna ta hem gamla datorprylar förrut, men nu så är det väl någon chefs son som ska skruva i allt som ska slängas.

Är nog inte samma saker ni snackar om, om det är medicinteknisk utrsutning som är anpassad till sjukvård så snackar vi helt plötsligt andra summor av någon anledning, sånt lönar sig att fixxa tillskilnad från datorer.

Snyggt jobbat, måste vara schysst att få igång kortet i princip helt gratis.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem

Va får man pröjsa för en sån krets?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

det är coolt att laga sina egna kort
Om ändå jag kunde sådant.....

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Va får man pröjsa för en sån krets?

Han skrev att han fick den gratis Det handlar nog inte om några pengar men det är lite svårt att få tag på i sverige.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

En fråga.. hur fäste du SLK-600 på grafikkortet? Vanliga skruvar genom hålen eller? :> Lite nyfiken