Permalänk
Medlem

FSB klockning

Eftersom jag inte är så värst haj på det här med överklockning så undrar jag lite över _hur_ man ska gå tillväga för att överklocka datorn.
Jag kör min i 166Mhz FSB och multipeln antar jag är det som står på "default".
Måste jag låsa upp prollen (AMD XP 2600+) eller är den redan upplåst?

Jag plockade ihop systemet själv så det är ingen företagsdator eller så. Alla delar köpta löst.
Har även flashat till nyaste bioset, om det nu har någon betydelse för klockningen.

Systemet i övrigt ser ni i min signatur.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort låser upp processorn om inte processorn är köpt den senaste månaden, för då går det tyvärr inte att låsa upp dom
Men pröva. Gå in på bios och sänk multiplyern lite i cpu-inställningarna. Sedan ökar du fsbn lite och hoppas på det bästa
Du kan ju börja lite mjukt med en multipel på 10 och en fsb på 200 och sedan kanske höja multipeln till 10,5 osv

Om det strular och du inte får någon bild på skärmen så är det bara att stänga av datorn, hålla in insert på tangentbordet och sedan slå på datorn med insert fortfarande intryckt

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS, och vanligtvis det nästa överest alt. där innan där det står vad för CPU du har ska du kunna trycka [Enter] och sedan välja User Define sedan kan du ställa FSB i MHz och Multipeln manuellt.

Själv kör jag FSB i 217MHz och Multipeln i 11,5x men så har jag också gaskylning. Gör som flaskis rekommenderade så ser du hur långt du kommer.

Du ska sedan också ladda ner ett program som heter Prime95 och köra ett torture test. Se till att du kan köra testet i minst 30 minuter, om det går bra kan du höja lite till. Som du förstår tar det ganska lång tid att få fram var ens maxgräns ligger.

Permalänk
Medlem

Okay nu har jag fått en lite bättre uppfattning om det hela.

Men vilken FSB är "default" då? Den står ju förinställd på "default" nu så jag vet inte vad som är orginal, vill ju inte pressa för högt