HJÄLP! Jag har blivit blåst på en dator.
Hejsan.
Jag postar här för att jag söker förslag alt. om det finns någon annan som kan tänkas blivit bedragen av denne man.
Det hela började med att jag tycktes mig ha mycket pengar över efter den senaste månadens slit på jobbet och bestämde mig för att investera en bärbar dator.
Kikade runt lite på blocket, hittade några intressanta men dessa blev sålda väldigt fort.
Därför betämde jag mig för att lägga ut en köpes-annons på en bärbar dator, fick några halvdana erbjudanden men inget som lockade sådär jätte mycket.
Men den 20:e November trillade ett mail in i min inbox där en kille ville sälja en Dell Inspirion för 8000kr, med kvitto (jag hade satt 8000kr som högsta pris som jag kan tänkas betala).
8000kr för denna dator kan inte ses som någonting annat än ett fynd. Varför denne man ville sälja datorn för detta förmånliga pris beror på att han inom 2 veckor flyttar till Australien och behöver 'snabba pengar'. Jag förklarar för honom att jag ej har pengar vid tillfället utan får lönen den 25:e. Han håller datorn till mig men påpekar ändå att 'Om du hittar någon annan meddela mig genast'. Inga problem, jag köper den direkt tyckte jag!
Jag frågar honom om hur vi skall göra med frakten av datorn, jag föreslog Bussgods där han skickar datorn och när jag hämtar ut den från terminalen, sätter jag in pengar på hans bankkonto.
Han ursäktar sig genom att säga: "Tyvärr, jag bor i Visby och där finns ingen anslutning via bussgods till fastlandet".
Han föreslog istället att jag sätter in halva summan, 4000kr, på hans bankkonto, han skickar datorn, jag mottager datorn, kollar igenom så allt är okej, betalar sen in resterande 4000kr på hans konto.
För att vara på den säkra sidan byter vi telefonnummer, personnummer osv..
Om man skall dömma av mailen så verkar personen inte vara någon som bedrar folk alls, utan det var välformulerade mail, man fick nästan känslan av att han var mer rädd att jag skulle blåsa han.
Jag ringer även och pratar med personen och vi kommer väl överens och han låter pålitlig.
Jag åker ner på banken sätter in 4000kr på hans konto, jag kollar dock på adressen som man får på kvittot och ser där att denne bor i Ekjsö! Väldigt knepigt, jag får även fram en C/O -adress där hans namn nämns, samt även ett annat. Jag ringer den andra personen i frågar om den som sålde datorn finns tillgänglig.
- Nej, han har flyttat för några år sedan (det var hans mor jag pratade med) han bor numera i Jönköping!
Jag frågar om personnummer osv stämmer, det gör dom, fick även ett telefonnummer till hans arbetsgivare.
I drygt 3 veckors tid har jag testat att ringt minst 4-5 gånger om dagen utan en minsta tillstymmelse till svar. Jag har skickat 5 mail som innehåller bland annat hot om polisanmälan om han inte hör av sig.
Jag ringde till hans arbetsgivare idag, fick svaret att "Vi söker honom lika mycket som dig, han har inte varit här på 3 veckor (sammanträffande?)". Jag hälsar arbetsgivaren att "bedragaren" har en polisanmälning på sig.
Sagt och gjort ringde jag polisen för 30 minuter sedan, en polisanmälning gjordes men polismannen betvivlade starkt att det går göra något åt detta ärende.
Vi kollade så att personnummer stämmer, det gjorde dom.
Han önskar mig lycka till i mitt 'detektivärende' och säger hej då!
Nu är min stora fråga, vad ska jag göra? Okej , 4000kr är kanske inte mycket pengar, men det känns ändå väldigt surt att bli blåst.
Jag blir misstänktsamt mot att han kanske redan dragit till Australien, men kommer ändå att tänka på, 4000kr.. Är det så mycket pengar att man går helt under jorden? Inte ens hans mor får tag på honom..
Jag vet ej om jag får nämna hans namn på forumet, men om det finns någon annan som vet av sig att ha blivit bedragen de närmsta veckorna får ni gärna kontakta mig aronsson_se@hotmail.com .
Jag uppskattar alla svar!
(Jag reserverar mig för ev. felstavningar, särskrivningar eller dåligt formulerade meningar)
//Mattias
//Mattias