HJÄLP! Jag har blivit blåst på en dator.

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Jag har blivit blåst på en dator.

Hejsan.

Jag postar här för att jag söker förslag alt. om det finns någon annan som kan tänkas blivit bedragen av denne man.

Det hela började med att jag tycktes mig ha mycket pengar över efter den senaste månadens slit på jobbet och bestämde mig för att investera en bärbar dator.

Kikade runt lite på blocket, hittade några intressanta men dessa blev sålda väldigt fort.
Därför betämde jag mig för att lägga ut en köpes-annons på en bärbar dator, fick några halvdana erbjudanden men inget som lockade sådär jätte mycket.
Men den 20:e November trillade ett mail in i min inbox där en kille ville sälja en Dell Inspirion för 8000kr, med kvitto (jag hade satt 8000kr som högsta pris som jag kan tänkas betala).
8000kr för denna dator kan inte ses som någonting annat än ett fynd. Varför denne man ville sälja datorn för detta förmånliga pris beror på att han inom 2 veckor flyttar till Australien och behöver 'snabba pengar'. Jag förklarar för honom att jag ej har pengar vid tillfället utan får lönen den 25:e. Han håller datorn till mig men påpekar ändå att 'Om du hittar någon annan meddela mig genast'. Inga problem, jag köper den direkt tyckte jag!

Jag frågar honom om hur vi skall göra med frakten av datorn, jag föreslog Bussgods där han skickar datorn och när jag hämtar ut den från terminalen, sätter jag in pengar på hans bankkonto.
Han ursäktar sig genom att säga: "Tyvärr, jag bor i Visby och där finns ingen anslutning via bussgods till fastlandet".
Han föreslog istället att jag sätter in halva summan, 4000kr, på hans bankkonto, han skickar datorn, jag mottager datorn, kollar igenom så allt är okej, betalar sen in resterande 4000kr på hans konto.
För att vara på den säkra sidan byter vi telefonnummer, personnummer osv..
Om man skall dömma av mailen så verkar personen inte vara någon som bedrar folk alls, utan det var välformulerade mail, man fick nästan känslan av att han var mer rädd att jag skulle blåsa han.
Jag ringer även och pratar med personen och vi kommer väl överens och han låter pålitlig.

Jag åker ner på banken sätter in 4000kr på hans konto, jag kollar dock på adressen som man får på kvittot och ser där att denne bor i Ekjsö! Väldigt knepigt, jag får även fram en C/O -adress där hans namn nämns, samt även ett annat. Jag ringer den andra personen i frågar om den som sålde datorn finns tillgänglig.
- Nej, han har flyttat för några år sedan (det var hans mor jag pratade med) han bor numera i Jönköping!
Jag frågar om personnummer osv stämmer, det gör dom, fick även ett telefonnummer till hans arbetsgivare.

I drygt 3 veckors tid har jag testat att ringt minst 4-5 gånger om dagen utan en minsta tillstymmelse till svar. Jag har skickat 5 mail som innehåller bland annat hot om polisanmälan om han inte hör av sig.
Jag ringde till hans arbetsgivare idag, fick svaret att "Vi söker honom lika mycket som dig, han har inte varit här på 3 veckor (sammanträffande?)". Jag hälsar arbetsgivaren att "bedragaren" har en polisanmälning på sig.

Sagt och gjort ringde jag polisen för 30 minuter sedan, en polisanmälning gjordes men polismannen betvivlade starkt att det går göra något åt detta ärende.
Vi kollade så att personnummer stämmer, det gjorde dom.
Han önskar mig lycka till i mitt 'detektivärende' och säger hej då!

Nu är min stora fråga, vad ska jag göra? Okej , 4000kr är kanske inte mycket pengar, men det känns ändå väldigt surt att bli blåst.
Jag blir misstänktsamt mot att han kanske redan dragit till Australien, men kommer ändå att tänka på, 4000kr.. Är det så mycket pengar att man går helt under jorden? Inte ens hans mor får tag på honom..

Jag vet ej om jag får nämna hans namn på forumet, men om det finns någon annan som vet av sig att ha blivit bedragen de närmsta veckorna får ni gärna kontakta mig aronsson_se@hotmail.com .
Jag uppskattar alla svar!

(Jag reserverar mig för ev. felstavningar, särskrivningar eller dåligt formulerade meningar)

//Mattias

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Men herregud, lär ni er aldrig?
betala ALDRIG i förskott till privatpersoner...
Polisanmälan är det enda du kan göra, men räkna inte med någon lösning...

Permalänk
Medlem

Be hans mor om adressen han bor på nu!

Sen samlar du ihop lite polare/swecare och åker ner och härjar lite!..

Permalänk
Medlem

bor han i jönköping... *lalala*

Visa signatur

iLove iRiver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
Be hans mor om adressen han bor på nu!

Sen samlar du ihop lite polare/swecare och åker ner och härjar lite!..

Just ja, glömde säga det.. Han bor i andra hand, alltså hyr en lägenhet av någon bekant. Jag frågade hans mor om hon kan tänkas känna till någon bekant till honom. Hon visste inget, inte ens att han hade planer att flytta till Australien (om nu detta stämmer).

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Tyvär, men förbetalning är inte direkt någon bra lösning. Har tydligen hänt liknande saker ofta tyvär Du kan ju kolla vilken adress telefonnumret du ringde ligger på.

Permalänk
Medlem

Ska man nödvändigtvis köpa nånting av en privatperosn så ska man fan släpa sig dit och ta emot det personligen.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att hans mor inte ljuger då? Tycker inte att du ska lita allt för mycket på henne. Det kanske stämmer men jag skulle inte lita på henne.

Permalänk
Medlem

Du kan ju knata ner till passmyndigheten och skaffa dig en bild på personen:) Där kan du säker få se om han fått ett pass utsällt nyligen, och om du kan spåra han till australien så har jag en swecare där just nu:)

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Berätta för modern om det som hänt, och ge henne kopior på mailen. Om hon är en ärlig person lär hon ta upp det med sin son, och har du tur kanske det löser sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Waco: Hade det inte varit så förbaskat långt hade jag mer än gärna åkt ner och pratat med henne mellan 4 ögon. Vad jag kan dömma över telefon är hon väldigt tillmötesgående, när jag ringde andra gången påpekade jag att "får jag inte datorn innan Onsdag polisanmäler jag din son", fick svaret tillbaka "ja, jag förstår dig, det är ju inte ditt fel..."

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma sak och kände mig jävligt dum efter det. Men men, man lär sig på misstagen.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Nej... basebollträ mot knät löser det...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Waco: Hade det inte varit så förbaskat långt hade jag mer än gärna åkt ner och pratat med henne mellan 4 ögon. Vad jag kan dömma över telefon är hon väldigt tillmötesgående, när jag ringde andra gången påpekade jag att "får jag inte datorn innan Onsdag polisanmäler jag din son", fick svaret tillbaka "ja, jag förstår dig, det är ju inte ditt fel..."

bedragare brukar oftast låta ärliga. Annars kan det blir svårt att blåsa folk. Jag säger inte att morsan är med på det men det skulle nog inte vara första gången en mor skyddade sin son om så är fallet.

Permalänk

Arson: Hur gammal är "bedragaren"?
Borde inte polisen kolla upp om denne person har blivit straffad tidigare?

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjakossan
Arson: Hur gammal är "bedragaren"?
Borde inte polisen kolla upp om denne person har blivit straffad tidigare?

Han är född -82, tror inte polisen kunde hitta något när jag ringde nyss.
Iofs suckade polismannen ungefär 3 gånger i minuten och längtade nog mer efter en stor fet munk istället för att hjälpa mig.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Tror han är trött och vet att han inte kan hjälpa dig. Då låter man ganska uppgiven.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

åk och slå hans mamma sen när han kommer för att se vad som har hänt med henne så dödar du honom:D

Visa signatur

No one dies a virgin Life fucks us all//Jesus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Han är född -82, tror inte polisen kunde hitta något när jag ringde nyss.
Iofs suckade polismannen ungefär 3 gånger i minuten och längtade nog mer efter en stor fet munk istället för att hjälpa mig.

Ge inte upp vad du än gör, för den där muppen kommer dyka upp förr eller senare.

Han är alltså 21 och jag tror att han sitter hemma hos sin mamma eller hos en kompis.
Det bästa vore ju om du skulle ha någon kompis nere i Jönköping som skulle kunna kolla runt om någon av hans/hennes kompisar känner till denne person.

Som någon skrev så kan du begära ut en bild på honom så du vet hur han ser ut och som du kan maila till dina vänner, eller folk här på Swec från Jönköping.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Passmyndigheten, är det på polisstationen? Vad krävs för att man skall utkassera en bild på en person, är det bara personnr på personen i fråga man behöver?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är det bara att gå dit och säga namn och personnummer, och var passmyndigheten ligger hittar du lättast i telekatalogen, det är polisen som har hand om den.

Visa signatur

Solna arbetscenter

Permalänk

Ei: Måste man slanta upp några doleros för bilden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OveMungo
åk och slå hans mamma sen när han kommer för att se vad som har hänt med henne så dödar du honom:D

Det var nog det mest ogenomtänkta jag har läst.

Permalänk
Medlem

Ninjakossan: Ingen aning men kanske, dock lär det ju inte röra sig om så mycket, är ju bara att ringa och höra med de.

Visa signatur

Solna arbetscenter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Nej du min käre vän. Det där löser ingenting, men basebollträ mot ansiktet lär lösa mycket mer.

Visa signatur

"..catch you on the flipside"

Permalänk
Medlem

killen kanse blivit dödad...

Kolla med banken, dom borde kunna se om han tagit ut pengara och blåst dig.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag sa det åt dig att ska man köpa en sak som kan ligga i 'gråzonen' så ska man kunna känna på varan först!
Men ville du lyssna, näe...

Lycka till iallfall, jag hänger på om du ska ner till jönköping. Tar med mig hockeyklubban.

Visa signatur

You are not your fucking system specs. You are not your fucking uptime stats. your script file. or your oversized desktopscreen cap. You are not your broadband connection. Your are not your fucking postcount.

Permalänk
Medlem

OfT: Varför 'mordbrand' som nick?

OnT: Som många sagt.. betala aldrig i förskott.. nu kan du väl, polisanmäla men brukar väl hjälpa sådär bra.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OveMungo

Blir så trött på kommentarer som dessa!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
killen kanse blivit dödad...

Kolla med banken, dom borde kunna se om han tagit ut pengara och blåst dig.

Hmm, det var inte så tokig idé. Men kan jag verkligen kolla sådant på en annans persons konto?

Visa signatur

//Mattias