Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick 17000 med 2.6c och 9700pro oclockat med ganska nyformaterat system.

Då kanse jag får för lite poäng också. Med mitt system helt oclockat så får jag ca:15500poäng i 3dmark 01se, och med endast processorn överklockad till xp3200+(2,2ghz) så får jag ca:17500poäng..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomba
Jag kan säga vad probelmet är det är en bug i winxp så jag känner en som hade det och sen instalrede win2000 och då heltpötligt vipps 19000poängi 3d mark så tessta det det skulel jag gjort men varför ska man ha bra poäng i 3d mark bara det går att spela på det räker du behöver itne ha bra poäng bara det klara deb prestand aden sak göra så skiter jag i 3d mark:D

Inte för att vara elak eller nåt men.. lär dig för fan att skriva som folk!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Är nog inne på att installera 2K .. det är ju en baggis att appgräjda till XP senare om man vill..

Vet inte om man kan uppgradera XP till 2K?

Installera både 2000 och XP... sen är det bara att välja vilket man vill starta!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt sanslöst!

Installerade nyss en ny fräsch 2K Pro, senaste catalyst 3.10, och de nyaste moborutinerna och jag fick nu 13000 i 3D-mark!!

Hur är detta möjligt??

EDIT: Provade med 3.9 och fick 11000 , jag får snart panik på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Detta är ju helt sanslöst!

Installerade nyss en ny fräsch 2K Pro, senaste catalyst 3.10, och de nyaste moborutinerna och jag fick nu 13000 i 3D-mark!!

Hur är detta möjligt??

EDIT: Provade med 3.9 och fick 11000 , jag får snart panik på detta.

Och du glömde inte att installera moderkortsdrivrutinerna? Låter väldigt konstigt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Och du glömde inte att installera moderkortsdrivrutinerna? Låter väldigt konstigt.

Nej, det jag installerar är ju nvidias forceware, är det någon annan drivrutin som jag missar?

Vad kan mer orsaka detta katastrofala resultat, men CPU?, mina minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Nej, det jag installerar är ju nvidias forceware, är det någon annan drivrutin som jag missar?

Vad kan mer orsaka detta katastrofala resultat, men CPU?, mina minnen?

Vad har du för minnesinställningar? 13000 är ju helkasst. Jag hade mer med mitt ti4200 och en XP2000.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vad har du för minnesinställningar? 13000 är ju helkasst. Jag hade mer med mitt ti4200 och en XP2000.

Jag är skitkass på överklockning osv. har trixat lite fram och tillbaka, men vet inte vad som ger bäst prestanda.

Nu står minnena på 5-2-2-2.5 i 266Mhz Processorn står också på 266.

Är detta verkligen så kass?, Det måste vara något annat som strular?!

EDIT: Kan DirectX-verren spela någon roll?, har alltid kört på DX9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Jag är skitkass på överklockning osv. har trixat lite fram och tillbaka, men vet inte vad som ger bäst prestanda.

Nu står minnena på 5-2-2-2.5 i 266Mhz Processorn står också på 266.

Är detta verkligen så kass?, Det måste vara något annat som strular?!

EDIT: Kan DirectX-verren spela någon roll?, har alltid kört på DX9

Sätt upp FSB:n till 200. Du borde väl kunna köra på minst 200x10,5. Testa också att sätta ner minnestimingsen till t.ex. 7-3-3-2.
I 3DMark01 får du nog bättre resultat med DX8.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Sätt upp FSB:n till 200. Du borde väl kunna köra på minst 200x10,5. Testa också att sätta ner minnestimingsen till t.ex. 7-3-3-2.
I 3DMark01 får du nog bättre resultat med DX8.

Tror du verkligen jag kan köra en FSB på 200 när CPU.n är en 266 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Tror du verkligen jag kan köra en FSB på 200 när CPU.n är en 266 ?

Spelar ingen roll om CPU:n är en 266:a eller 333:a osv, räkna bara ut vilken mutlipel du ska ha för att köra X multipel ggr 200Mhz fsb och ändra i BIOS = fortfarande en 2600+ fast med 200Mhz fsb. Du hade ju PC3200 minnen så. Du kan även öka Vdimm så att minnena klarar 200Mhz fsb med dom där timinginställningarna.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Tror du verkligen jag kan köra en FSB på 200 när CPU.n är en 266 ?

Du får sänka multipeln.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Du får sänka multipeln.

Jo, jag vet, men hur ligger det till med XP-prollarna?, är dem upplåsta vid leverans eller måste jag mickla med den?

Hörde nånstans att man inte behöver "låsa upp" multipeln med ett A7N8X, stämmer detta?
Eller var man tvungen att flasha till ett nyare BIOS då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Jo, jag vet, men hur ligger det till med XP-prollarna?, är dem upplåsta vid leverans eller måste jag mickla med den?

Hörde nånstans att man inte behöver "låsa upp" multipeln med ett A7N8X, stämmer detta?
Eller var man tvungen att flasha till ett nyare BIOS då?

Du har ett Nforce 2 = XP prollarna upplåsta!

Så testa nu!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Du har ett Nforce 2 = XP prollarna upplåsta!

Så testa nu!

[överklockningsn00b] Tackar för all hjälp, har bara provat att klocka detta kortet som hastigast innan men jag blev så irriterad då jag var tvunget att nolla bios varje gång den inte bootade :), det var bättre på den gamla goda tiden då man klockade medelst jumprar , Hoppas nu att jag kan få lite fart på mitt graffekort .. ett XT borde ju iaf generera 18 - 19K i mitt system tycker jag?!. [/överklockningsn00b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
[överklockningsn00b] Tackar för all hjälp, har bara provat att klocka detta kortet som hastigast innan men jag blev så irriterad då jag var tvunget att nolla bios varje gång den inte bootade :), det var bättre på den gamla goda tiden då man klockade medelst jumprar , Hoppas nu att jag kan få lite fart på mitt graffekort .. ett XT borde ju iaf generera 18 - 19K i mitt system tycker jag?!. [/överklockningsn00b]

Du borde ligga på en 16000-17000 poäng oklockat...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

men du... har du AA och AF på? det verkar så iaf.. sen kan det vara så att det finns en bugg i catalyst också som typ inte "aktiverar" grafikkortet helt.. processorn ska inte spela någon större roll du ska ändå få mer än 13000.. KOLLA AA och AF finns under egenskaper/ avancerat i egenskaper för bildskärm..

Permalänk
Medlem

Ja har kört några 3dmark rundor nu med ett ny installerat 2k med sp2 och fick 15555 i 2500+ och 18383 med 3200+...
Så det skiljer lite om man lyckas få upp fsbn...
Så in med nyinstallation så ska du få se att poängen ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Ja har kört några 3dmark rundor nu med ett ny installerat 2k med sp2 och fick 15555 i 2500+ och 18383 med 3200+...
Så det skiljer lite om man lyckas få upp fsbn...
Så in med nyinstallation så ska du få se att poängen ökar.

Det var ju det jag gjorde, jag gjorde en nyinstall och poängen minskade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Det var ju det jag gjorde, jag gjorde en nyinstall och poängen minskade!

Du formaterade och hela middevippen?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Du formaterade och hela middevippen?

Just!, men jag lade ingen större energi på drivrutiner osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Just!, men jag lade ingen större energi på drivrutiner osv

Men har du ändrat fsb:n då?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Nu har jag klockat hela kvällen och lyckades komma upp på max 161 FSB och minnena i 8-3-2-2.5 och 207 MHZ

Med DX9b, Catalyst 3.10 och senaste moborutinerna hamnar jag på 14700P

Ska jag nöja mig med ett så lågt resultat eller är det något vajsing?

ÄR min CPU och minne en flaskhals? , kan mitt XT vara skadat?
Kan en uppgraderad BIOS hjälpa (kör standardBIOS)?

Såg i Arne Ankas guide att han hade bl.a stängt av AGP fast write i bios, borde inte den vara på för optimal prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Nu har jag klockat hela kvällen och lyckades komma upp på max 161 FSB och minnena i 8-3-2-2.5 och 207 MHZ

Med DX9b, Catalyst 3.10 och senaste moborutinerna hamnar jag på 14700P

Ska jag nöja mig med ett så lågt resultat eller är det något vajsing?

ÄR min CPU och minne en flaskhals? , kan mitt XT vara skadat?
Kan en uppgraderad BIOS hjälpa (kör standardBIOS)?

Såg i Arne Ankas guide att han hade bl.a stängt av AGP fast write i bios, borde inte den vara på för optimal prestanda?

Minnena bör köras i samma hastighet som FSB:n (synkront) på moderkort med Nforce2.
Låter konstigt att du inte får upp FSB:n till mer än 161? Jag fixade FSB 200 på mitt A7N8X, och det var allra första revisionen.
Kan inte tänka mig att ditt XT är skadat. Trasiga saker brukar inte ge sämre prestanda vid identiska frekvenser. Kan du köra 3DMark utan att det hänger sig, och frekvenserna är rätt, så tror jag nog att ditt kort är helt.
Testa med en BIOS-update. Går ju till och med att göra i Windows på de korten.
Installerade du alla drivare till moderkortet, innan något annat? Det kan vara ganska viktigt. Jag gör det alltid så fort Windowsinstallationen är färdig.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Minnena bör köras i samma hastighet som FSB:n (synkront) på moderkort med Nforce2.
Låter konstigt att du inte får upp FSB:n till mer än 161? Jag fixade FSB 200 på mitt A7N8X, och det var allra första revisionen.
Kan inte tänka mig att ditt XT är skadat. Trasiga saker brukar inte ge sämre prestanda vid identiska frekvenser. Kan du köra 3DMark utan att det hänger sig, och frekvenserna är rätt, så tror jag nog att ditt kort är helt.
Testa med en BIOS-update. Går ju till och med att göra i Windows på de korten.
Installerade du alla drivare till moderkortet, innan något annat? Det kan vara ganska viktigt. Jag gör det alltid så fort Windowsinstallationen är färdig.

Yes. forcewarerutinerna var nog bland det första jag installerade.

Ska prova att flasha bioset, det har tydligen kommit en hel del nya (uppe i 1007)

Skulle vara skoj att testa med en 333 Mhz prolle för att se om det verkligen är min lama processor som stryper skiten ..

Hursomhelst går kortet tydligen bra i spel .. kunde köra Prince of Persia i 1600x1200x32 med allt på max utan en tillstymmelse till hack .. men sen är det spelet kanske inte så krävande??

Har inte hunnit testa några fler spel än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Yes. forcewarerutinerna var nog bland det första jag installerade.

Ska prova att flasha bioset, det har tydligen kommit en hel del nya (uppe i 1007)

Skulle vara skoj att testa med en 333 Mhz prolle för att se om det verkligen är min lama processor som stryper skiten ..

Hursomhelst går kortet tydligen bra i spel .. kunde köra Prince of Persia i 1600x1200x32 med allt på max utan en tillstymmelse till hack .. men sen är det spelet kanske inte så krävande??

Har inte hunnit testa några fler spel än.

Din processor är det inget fel på. Om de är på 133 eller 166mhz har ingen större sexuell betydelse. Ställer du upp en 133:a till 166, så presterar den identiskt vid samma klockfrekvens.
Jag tror fortfarande att det är drivrutinsfel. Det, eller något knas med minnesinställningarna.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Din processor är det inget fel på. Om de är på 133 eller 166mhz har ingen större sexuell betydelse. Ställer du upp en 133:a till 166, så presterar den identiskt vid samma klockfrekvens.
Jag tror fortfarande att det är drivrutinsfel. Det, eller något knas med minnesinställningarna.

Hm, tycker att det är så jäkla konstigt allting ..

Tror du att ett gäng CL 2 minnen skulle bli bättre?, de jag har nu är Twinmos billighetsminnen och är väl knappast någon sensation

Kan jag har missat nån annan setup i BIOS?. vet ju knappt vad hälften är för något

Permalänk

Vad hade du för 3dMark med ditt Ti4600?

Permalänk
Medlem

Har du testat 10.5x200? Då har du samma Mhz som original fast med 200Mhz buss. Maxa Vdimm och testa kör på det om du nu inte hade testat det. Sen fastwrite, stäng av det, ger oftast bara instabilitet, du förlorar ingen prestanda.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DL
Jag upplever ju likadan problem nästan. Köpte en ny dator.. Har knappt hunnit lägga in nå saker på den. p4 2.8 twinmos 3200 2 x 256mb club radeon 9600 abit is7-e osv. Använder xp pro.
Hm missat agp drivarna var de nån som sa? tror jag väl inte?
snackades om bugg i xp, bör de väl inte vara då de fungerar klockrent för kompisar med sämre datorer o de får 3000 mer oklockat i 3dmark 2001.
jag har iaf typ 11500. tack på förhand.

fick 12500p med mitt club3d 9600pro efter lite tweakande, före fick jag typ 8500p då var inte agp-aceleration på.. men det ordnade sej när jag satt in nya drivisar till mobbot

Edit: kör med cat. 3.9 och 3.13 till mobbot