Börjar ha svårt att se vad som är så roligt & bra med Linux!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Å andra sidan. Det viktigaste (för mig), datorer är min hobby. Mina datorer är mina hobbydatorer. Och för mig är *nix kul. Och leksaker ska ju vara kul :). Jag hostar vad jag vill på min server, och det är inte ASP :p.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Har kännt till Torvalds citat rätt länge, men är inte riktigt säker på vad han menat. Har ev med RSM att göra. Han och delar av folket "bakom" honom är ju lite lustiga. Kraftig tomtevarning. Vad du vill säga med citatet har jag ännu mindre aning om. Kanske att det är dumt att välja *nix för att man ogillar microsoft kanske. Men det vore en i mina ögon underlig åsikt.

Jag tror citatet kommer från de många debatter där RMS kritiserar Torvalds och många andra för användningen av BitKeeper för hanteringen av källkoden. Denna mjukvara är förvisso gratis under vissa restriktioner (ofri och sluten), man får t.ex. inte utveckla konkurerande alternativ. Ska man det så får man betala en liten slant.

Permalänk
Medlem

En mycket stor fördel med open source är att man slipper uppfinna hjulet tusen gånger och med olika kvalitet. Har någon gjort det bra en gång så kan fler använda det för att kunna bygga vidare på. Det tror jag gynnar utvecklingen till bra verktyg och inte företag som saknar reela konkurenter inom sin branch.

aph: du har inte så mycket erfarenhet av linux va?

För övrigt tycker jag inte att Microsoft gör dåliga produkter bara att de borde kunna vara betydligt bättre, specifikt då operativssystemen.
Men det är klart deras operativssystem är ju inte direkt nya.

Ignorance is strength

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Är det Linux fel att du inte har tid och ork att lära dig ett nytt operativsystem?

Givetvis inte, men ibland pratar ni som om man lär sig det på en eftermiddag, och en eftermiddag har jag. Dock inte en arbetsvecka

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Givetvis inte, men ibland pratar ni som om man lär sig det på en eftermiddag, och en eftermiddag har jag. Dock inte en arbetsvecka

Jag erkänner att det där lät lite spydigt, men det var egentligen inte min avsikt. Jag skyller - som du säkert väntar dig - på trötthet.

Jag förstår att Linux inte direkt är ett glasklart alternativ om man inte har så mycket tid. Oavsett vilket så kräver det en hel del arbete att sätta sig in i. Men... det lönar sig.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Jag installerade linux först i Maj i år.
Då var det för att sätta upp en stabil webserver på en gammal herkdator.
Efter en massa knep och knåp lyckades jag också (med viss hjälp av andra) och resultatet blev nästan över förväntan.
Några veckor senare installerade jag även linux (debian) på datorn jag använder själv.
Visst, det var knepigt i början (och ibland nu också måste jag även tillägga).
Men då har man antingen manualer, forum, google, eller en polare till hjälp och då löser det sig så gott som alltid.
Jag är kanonnöjd och kommer inte byta tillbaks till windows om jag inte får en riktigt god anledning.

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decamber
Jag erkänner att det där lät lite spydigt, men det var egentligen inte min avsikt. Jag skyller - som du säkert väntar dig - på trötthet.

Jag förstår att Linux inte direkt är ett glasklart alternativ om man inte har så mycket tid. Oavsett vilket så kräver det en hel del arbete att sätta sig in i. Men... det lönar sig.

Jag blev inte sur på dig, min bror är Linux-fantast intill idioti, men faktum kvarstår - allt går att göra på en Linux-maskin, det är bara det att det kan ta en raclarns tid innan man får till det.

Jag skulle inget önska hellre än att kunna känna mig nöjd med en linux-dist, men jag saknar spelandet av Championship Manager.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Det är viss skillnad i beteydlesen mellan tung och tyngsta.
Dessutom missar du i eller struntar stora delar av mitt inlägg, det att det ofta ligger mellan att stjäla betalprogramvara eller köra på fri.

Tung/tyngsta missade eller misstolkade jag. Vad gäller stjäla kontra köra fri programvara; tycker det är en ganska enkel distinktion; antingen menar man att all mjukvara MÅSTE vara fri, som RMS och FSF, samt delar av detta forum gör, och i så fall borde man inte ha något som helst problem med att köra ett piratat Windows, eller något Open Source-alternativ. Eller så tycker man att folk borde få betalt för arbetet de lägger ner, och kör ett betalt Windows, eller något Open Source-alternativ. Simple as pie. Det jag däremot försöker förstå är vilken typ av människor som faktiskt menar att all mjukvara måste vara fri, och varför de tror att det är moraliskt sundare med öppen än stängd mjukvara. Ännu har ingen svarat tillfredsställande på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Tycker man illa om Microsoft så är det "moraliskt sundare" att inte använda deras prylar. Det behöver inte vara ett blodigt hat, det räcker ju att man ogilar deras metoder. Eller ogillar paladium och liknande.

Tycker man om Microsoft, tror paladium är övervägande positivt (det HAR ju vissa fördelar), betalar det de kostar, DÅ är just det ju knappast någon anledning att använda något annat än MS's mjukvara.

Tycker man illa om Microsoft av någon anledning så använder man inte deras produkter, förvisso. Men vad det har att göra med moral att göra är fortfarande, minst sagt, något oklart. Jag ogillar skarpt rappmusik, och lyssnar inte på sånt skräp. Däremot vill jag inte göra gällande att det är omoraliskt. See my point?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
"Håller inte alls med dig." Menar du att moral inte är tung parameter i valet?

Jo, det anser jag det vara, i alla val vi gör. Men det är fortfarande så (jag upprepar mig nu, säg till om det blir tradigt) att ingen här har förklarat hur moral spelar in i den här situationen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Det är nog alldelles för kapitalsisk för att se min sida av saken.

Å andra sidan. Det viktigaste (för mig), datorer är min hobby. Mina datorer är mina hobbydatorer. Och för mig är *nix kul. Och leksaker ska ju vara kul :). Jag hostar vad jag vill på min server, och det är inte ASP :p.

Enligt min ringa mening går det inte att vara för kapitalistisk, då det är ett alltigenom gott begrepp.

Trevligt att du har datorer som hobby. Jag har det själv som jobb, och gillar att få betalt. Därför ser jag till att slutföra projekt så snabbt och effektivt jag kan, med bästa verktyg för projektet ifråga. Och därför betalar jag också ofta för produkter jag gillar, som är closed source. Skall inte sticka under stol med att även jag hycklar, och kör piratade program ibland, men om det är ett program jag använder ofta så brukar det sluta med att jag köper det i alla fall. Och det tycker jag fler borde göra.

W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Tung/tyngsta missade eller misstolkade jag. Vad gäller stjäla kontra köra fri programvara; tycker det är en ganska enkel distinktion; antingen menar man att all mjukvara MÅSTE vara fri, som RMS och FSF, samt delar av detta forum gör, och i så fall borde man inte ha något som helst problem med att köra ett piratat Windows, eller något Open Source-alternativ. Eller så tycker man att folk borde få betalt för arbetet de lägger ner, och kör ett betalt Windows, eller något Open Source-alternativ. Simple as pie. Det jag däremot försöker förstå är vilken typ av människor som faktiskt menar att all mjukvara måste vara fri, och varför de tror att det är moraliskt sundare med öppen än stängd mjukvara. Ännu har ingen svarat tillfredsställande på det.

Vore ju lite hyckleri att vara för Open Source och sedan stödja win genom att använda det (man stödjer de oavsätt om man betalar eller inte ju). Då handlar det om moral. Det är som att leva som man lär så att säga, och att inte stödja de/det som motarbetar ens idial och det man tycker om. (I samma veva har du problemet att hata win och pirata samt köra det, att man stödjer det genom att använda det).

Citat:

Tycker man illa om Microsoft av någon anledning så använder man inte deras produkter, förvisso. Men vad det har att göra med moral att göra är fortfarande, minst sagt, något oklart. Jag ogillar skarpt rappmusik, och lyssnar inte på sånt skräp. Däremot vill jag inte göra gällande att det är omoraliskt. See my point?

Du ogillar inte rappmusik för att du tycker att artisterna är svin som aktivt förstör för dig och andra? Lite skillnad.

Citat:

Jo, det anser jag det vara, i alla val vi gör. Men det är fortfarande så (jag upprepar mig nu, säg till om det blir tradigt) att ingen här har förklarat hur moral spelar in i den här situationen

Nu får jag upprepa mig lite också. I samma stund man inte tycker om MS blir det omoraliskt att stödja de. Lite som att vara moderat och gå med i ett kommunistiskt demonstrationståg, eller vice versa.

Citat:

Enligt min ringa mening går det inte att vara för kapitalistisk, då det är ett alltigenom gott begrepp.

Hurvida det är gott eller inte tänker jag inte ta här :p, men tänk på att du ser saker från ett annat håll vad det jag ville säga.

Citat:

Trevligt att du har datorer som hobby. Jag har det själv som jobb, och gillar att få betalt. Därför ser jag till att slutföra projekt så snabbt och effektivt jag kan, med bästa verktyg för projektet ifråga. Och därför betalar jag också ofta för produkter jag gillar, som är closed source. Skall inte sticka under stol med att även jag hycklar, och kör piratade program ibland, men om det är ett program jag använder ofta så brukar det sluta med att jag köper det i alla fall. Och det tycker jag fler borde göra.

W

Det där var inte menat mot/för dig. Jag tänkte bara lätta upp lite. Jag inser att den bild man skulle få av mina inlägg inte stämmer riktigt. Och vad tråden från början handlade om.

Jag är inte så allvarlig Windowshatare. Dock har jag en hel del synpunkter på Microsoft. Jag tycker illa om företag/organisationer/personer som använder sin makt genom pengar/marknadsandelar/styrka/kontakter till att köra över små aktörer/vad det nu må vara. Allt ifrån gänget som rånar tanten till Disney som stämmer författaren av Gummitarzan för varumärkesintrång till Microsoft som stämmer Lindows för namnet till när Microsoft köper upp ett litet företag, för att sedan lägga ner det, för att på så vis förvissa sig om det inte blir något hot av något slag. Det gäller allmänt.

Jag har annars inget mot closed source annars, även om jag föredrar att stödja OS-rörelsen genom att använda grejerna. Jobba med datorer kommer jag sanorligt att göra så småning om, då jag pluggar till civ i datateknik. Finns det inte en OS-programvara som passar till ett kommersiellt projekt blir det ju svårt att använda det, naturligvis. Vill kunden ha en ASP-server så får man ju fixa en sådan :), även om jag hellst slipper :D.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Vore ju lite hyckleri att vara för Open Source och sedan stödja win genom att använda det (man stödjer de oavsätt om man betalar eller inte ju). Då handlar det om moral. Det är som att leva som man lär så att säga, och att inte stödja de/det som motarbetar ens idial och det man tycker om. (I samma veva har du problemet att hata win och pirata samt köra det, att man stödjer det genom att använda det).

Man bör givetvis inte gagna dem man ogillar, vilket lite grand är kontentan i ditt inlägg (varför jag inte citerar hela inlägget). Man bör leva som man lär. Där håller jag med dig, och jag har den största respekt för någon som säger sig ogilla Microsofts business methods och på grund av detta kör andra system (öppna eller ej).

Jag antar att det rör sig om två diskussioner; å ena sidan vad man faktiskt tycker om Microsoft som företag, och huruvida man vill stödja ett företag som beter sig som de gör. I mitt tycke är deras agerande inte fullt så illa som många FSF-anhängare vill göra gällande, men det är givetvis en tolkningsfråga i många lägen. Är det så att de beter sig svinigt och man ogillar det bör man förstås bojkotta dem.

Den andra sidan av diskussionen är den om öppen (eller snarare "free as in speech") mjukvara kontra stängd eller "free as in beer"-dito. Där påstås det ofta att den "fria" mjukvaran skulle vara moraliskt mer högstående än den "ofria", något jag å det skarpaste avvisar. Och det är väl den diskussionen som i grund och botten är mer intressant. Det finns ju trots allt andra aktörer på marknaden för "ofri" mjukvara än Microsoft, och att låta hela diskussionen handla om dem känns därför felriktat.

För övrigt hoppas jag att du inte uppfattar mig som alltför polemisk. Jag vet att jag ibland tar till för starka uttryck i diskussionens hetta, och inte i alla lägen har helt torrt på fötterna gällande de saker jag uttalar mig om. Men det är ju lite vad diskussion handlar om

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Du är ju uppenbart mycket nöjd med ditt operativsystem (windows) som du har på datorn just nu, så jag ser inte någon anledning till varför du skall byta heller.

Nja, läs hela inlägget. Handlade inte om att någon skulle få mig att byta OS, som jag skrev

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.