Permalänk
Medlem

Barton Vs. Thoroughbred

Som rubriken lyder. Hur står dem två processorerna emot var andra, när man kör dem i samma klockfrekvens? Jag har fått intrycket av att det knappt är någon skillnad, varafall inte i dem två testerna man kan köra i Sandra.

Kommer ni med ett påstånde så kom gärna med en källa också

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Barton har mer cache så den är oftast snabbare i samma klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Barton har mer cache så den är oftast snabbare i samma klockfrekvens.

Visst den har mer cache, men hur vet du att den är snabbare pågrund av det? Kan ju jämföras med grafikkort med 128 och 256 mb minne. Sedan är ju frågan också, ifall den nu är betydligt snabbare, hur mycket, i vilka uppgifter osv.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96

Permalänk
Medlem

SiSoft Sandra avänder överhuvudtaget inte cachen när den testar processorn. Testa i 3Dmark 2001 så ser du att det är rätt stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Skiljer inte vidare mycket mellan de 2, i alla fall inte så det är värt byta från t-bred till barton

kolla nedan

http://www.devhardware.com/c/a/CPU/AMD_AthlonXP_2500plus_333F...

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Medlem

Så det var inte så stor skillnad ändå, Ykalon det var i Sandra som Bartonen sprang om T-bred som mest

Visa signatur

Permalänk
Medlem

+100 Mhz på Tbred så ska de prestera lika, har jag hört. Har inte testat själv.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
+100 Mhz på Tbred så ska de prestera lika, har jag hört. Har inte testat själv.

Enligt det testet ovan så verkar det inte som det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Enligt det testet ovan så verkar det inte som det.

Nä jag tyckte 100 Mhz lät lite bara det

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Nä jag tyckte 100 Mhz lät lite bara det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Visst den har mer cache, men hur vet du att den är snabbare pågrund av det? Kan ju jämföras med grafikkort med 128 och 256 mb minne.

Eh, du kan inte jämföra mängden grafikminne med cachestorleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Eh, du kan inte jämföra mängden grafikminne med cachestorleken.

Det gör jag heller inte, jag jämför tanke sättet. Många köper grafikkort med 256 mb minne istället för ett med 128 mb minne, i tron om att det med 256 mb är bättre. Att trycka in mer minne på ett grafikkort är mer försäljnings trick än boost. Så kan det också vara med AMD cpu:erna, det är ju det jag vill ha reda på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hehe..
Känns som att många här borde köpa sig en bok o läsa på om hur cacheminnen fungerar. I slutändan så handlar det ju om att minnet bara gör nytta om applikationen kan utnyttja det. Annars är det poänglöst. Att då försöka jämföra blir ganska löjligt.
Barton presterar nämnvärt bättre. Men ENDAST om dess extra 256k i cache kan nyttjas på rätt sätt.

punkt, slut

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 256 och 512 verkar i alla fall vara större än den mellan 512 och 1 MB när man tittar på fallet med AMD64.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Fortfarande så jämför jag inte prestanda skillnaderna, utan bara tankesättet, förstår inte hur ni fortfarande kan uppfatta det som något annat.

Visst är det som Martin_p säger, men hur många vardagliga applikationer utnyttjar egentligen den extra cachen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan skillnad mellan dom är ju att barton arbeter i 166fsb medans t-bred arbetar i 133 det är väl en av anledningarna till att barton e lite starkare i samma klockfrekvens

Permalänk
Medlem

Finns t-bred som går i 166 också. 2700+ till exempel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Antielefant

En Barton har förutom dubbla L2-Cachen även ett extra lager transistorer, vilket innebär att den har en högre IPC.

Orion - Pluto : 22 Miljoner transistorer
Thunderbird : 37 Miljoner transistorer
Palomino - Tbred B : 37,5 Miljoner transistorer,
Barton : 54,3 Miljoner transistorer

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/images/cpu_chart.gi...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Måste vara ett helvete att sitta och räkna alla dom där...

Permalänk
Medlem

Femtifyramiljonertrehundratusenetthundrafem, Femtifyramiljonertrehundratusenetthundrasex, nä, stör mig inte, nu tappade jag räkningen.. En, två, tre....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

varning för onödigt inlägg (känsliga läsare bör titta bort):
LOL!

Permalänk
Medlem

Ykalon, kan inte du komma och kontrollräkna mina transistorer? Jag hittade något litet i påsen jag fick cpu:n i, jag tror det kan vara en eller flera som ramlat av