Civilization 3 fråga

Permalänk
Medlem

Civilization 3 fråga

Tänkte beställa pc spelet Civilization 3 idag, men så såg jag att där har släppts två st expansions, Play the World och Conquests.
Kan någon berätta för mig vad där är för skillnad mellan dom två?

Permalänk
Avstängd

vad är civilization 3 för spel?

Visa signatur

AMD A64 3200+ * LG Flatron L1720B 17" TFT * 2x512MB TwinMos PC 3200 * GeForce FX5900 * Asus K8V Deluxe * Din mamma, din hund... oj nu kom jag av mig :)

Permalänk
Medlem

ett mycket bra strategi spel

Permalänk
Avstängd

bilder? eller vad handlar det om?

Visa signatur

AMD A64 3200+ * LG Flatron L1720B 17" TFT * 2x512MB TwinMos PC 3200 * GeForce FX5900 * Asus K8V Deluxe * Din mamma, din hund... oj nu kom jag av mig :)

Permalänk
Medlem

Play the world är främst en multiplayer expansion till civ3, men innehåller även en del andra tillägg/förbättringar.
Conquests innehåller många förändringar och tillägg främst annat i tech-trädet, en uppsättning väldesignade historiska scenarion och communityskapade kartor och scenarion.
Värda att ha om man är civilization fan.
Det finns en civilization "gold" eller liknande, som inkluderar både civ3 och ptw, men conquests kan, vad jag vet, bara köpas löst.
Själv har jag lirat alla civ-lir sedan civ1, inkluderat avstickarna call to power 1 och 2, och det är helt enkelt de bästa spel som finns.
Faktum är att jag har varit utan internet i hemmet de senaste ~2 veckorna, och jag har underhållit mig med att spela civilization med min bror, vi har hållit på med samma spel nu i ett par dygns total speltid, och då hade vi bara 4 civilizationer, inkluderat våra egna 2, på en karta av standardsstorlek.
Kort sagt, ett spel man kan lira i all oändlighet, speciellt om man kör de större kartorna med många civilizationer.
Har man riktigt många civilizationer kan det bli mycket tungt även för de värsta processorerna, eftersom AIn är relativt intelligent, och mycket svår att besegra på de högre svårighetsgraderna.
En förändring jag tycker mig ha märkt i PTW och conquests är att datormotståndarna är än smartare och svårare.

Edit: Den som inte spelat civilization har ingen rätt att kalla sig för en gamer
http://www.civ3.com

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

skala 1-10.. hur bra?

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
skala 1-10.. hur bra?

Civilization?
Jag skulle säga att det hamnar runt en 12:a
Lite bilder:
http://www.civ3.com/conq_screenshots.cfm?startimg=7
Civ är inget för den stressade spelaren.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

innehåller conquest samma "förbättringar" som play the world, tex enheter och civilizationer?
var kan jag få tag i dom här spelen billigast?
såg förresten på webhallen att dom ska få in en version som heter Best of Civilization 3 för 119 spänn, vad menas med detta?

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat glutta jättenoga i alla förändringarna över de olika expansionerna, men jag rekommenderar ändå att man införskaffar både civ, ptw och conquests.
Du kan ju "låna" conquests av någon och bestämma själv om du tycker det är värt att köpa.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

okey, då tackar jag för all information!

Permalänk

Play the world ingår väl i conquests?

Det är vad jag har för mig, kan ha fel dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Play the world ingår väl i conquests?

Det är vad jag har för mig, kan ha fel dock

du har tyvärr fel.

Wufflon, jag förmodlar att du har testat Colonization?

Permalänk
Medlem

Civilization-spelen äger, tyvärr orkar nog många genomsnittliga 16-åriga gamers inte sätta sig in i det. Inte för att det är så fruktansvärt komplicerat, men ändå.

Spelar bara i perioder, men när man väl fått igång ett spel så längtar man hem hela dagarna i skolan så man kan sätta de där jäkla kaxiga babylonierna på plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brontus
du har tyvärr fel.

Wufflon, jag förmodlar att du har testat Colonization?

Nej, det har jag faktiskt inte, men jag googlade och hittade en FAQ om spelet, vilket verkar mycket intressant, skall nog pröva det.
Kan bli svårt att hitta dock.
Edit: Abandonware är ju en möjlighet dock.
Edit2: Den som letar han finner: http://www.classic-trash.com/gameinfo.php?id=129

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk

För gamla hederliga Civ kan man alltid prova http://freeciv.org/ Men trean rekomenderas varmt, det är helt underbart, tar Väldigt lång tid om man kör på en gigantisk karta med alla tillgängliga civilisationer samtidigt.

Permalänk
Medlem

Play the world ingår mer eller mindre i conquest.
Allt som finns i play the world finns i conquest.

Permalänk
Medlem

1. Conquests kan ej köras separat. Det är ett tillägg, inte fristående spel.
2. Allt som finns i PTW finns i inkluderat Conquests, inkl alla nya enheter och mp-stöd.

För övrigt är Civ-serian utan tvekan ett av världens bästa spel. Enda anledningen till att jag har inte det installerat är att då går skolan åt helvete eftersom jag kan inte sluta spela...

/Cosmo som betatestade Conquests...

EDIT: Stavfel

Permalänk
Medlem

Civilization-spelen måste man ha spelat om man vill kalla sig gamer. De är de bästa spel som någonsin gjorts, imho.

För övrigt tror jag att ni underskattar 16-åringar. Jag lirade Civ 1 när jag var 12, och hade hur kul som helst. Det roliga med civ är att det är lätt att lära sig grunderna, samtidigt som det har ordentligt med finesser som man lär sig efter hand.

Permalänk

Conquests köps separat, men det spelas inte separat (förtydligande var nog på sin plats..)

http://www.civfanatics.com och http://apolyton.net är två väldigt bra Civilization-sidor.

Jag spelar Civ3:PTW minst några timmar om dan nu..

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Svett

Jag lirade aldrig Civ1 så mycket men började med civ2 när jag var omkring 11 år gammal. Det sjukaste spelet som finns. Går inte att sluta med det man har sjukt kul hela tiden. Jag tyckte 3an var lite slö i början men nu sitter jag i flera dygn o lirar conquests med polarna. Köpr inte PTW då allt finns med i conquests.

Civ3 opatchad är inte så balanserat och AI'n är inte lika mänsklig som i conquests. Det kan verka som om det är svårt i början men efter ett par dygns skratt och frustration kommer du vara en gud och ploga ner de andra civsen med din feta Fascism krigshärd där du bara mosar ut stridseneheter ur dina städer.

<<< The Universal rule of Civilization - Infrastructure is everything ! >>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cosmo
2. Allt som finns i PTW finns i inkluderat Conquests, inkl alla nya enheter och mp-stöd.

Aaaa-ha, då hade jag rätt ändå.

Permalänk
Medlem

Civ är bästa spelserien någonsin. Utan motstycke. Finns inget spel som jag lagt så mycket tid på, inte ens nära. Har förmodligen lagt mer tid på varje del själv än alla andra spel tillsammans. Då har jag ändå varit "professionell" i ett stort onlinespel. Helt sjukt skoj!

Jag dissar lätt dagens 16-åringar. Tror inte så många av dem har spelat civ. CS och lära sig skriva ord fonetiskt, alternativt stava allt med "z" för det är coolt - det är dagens småfolk. Nu pratar vi en högre nivå av sofistikation!

IMHO är PTW bäst. I Conquests (som jag iofs inte spelat fullt lika mycket) finns det mesta från PTW med och lite mer därtill. Ändå gillar jag PTW bäst, finns en del småsaker som gör det trevligare. (Automate worker, no alterations, this city only)

Vilket som kan Civ3 rekommenderas starkt. Enda nackdelen är att det tar tid! Fruktansvärt lätt att fastna i det! "Bara en turn till" - och så sitter man där resten av natten. Vilken expansion ska man använda? Svårt att svara på. Conquests förmodligen. Skiljer inte så mycket på PTW och Conquests, men Conquests har lite mer och är lite nyare. Har du inte spelat förr så är det nog bäst att satsa på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Ändå gillar jag PTW bäst, finns en del småsaker som gör det trevligare. (Automate worker, no alterations, this city only)

Ooh, det låter ju faktiskt ganska trevligt.
Jag ska nog fan åka och införskaffa Conquests någon av dessa dagar.

Förresten, ta och köp Colonization om du gillade civilization och inte spelat det, det är en riktigt höjdare. Det kom efter civ 1 och är helt klart det bättre av de två.
Om det nu inte är abandonware vid det här laget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneaky
För övrigt tror jag att ni underskattar 16-åringar. Jag lirade Civ 1 när jag var 12, och hade hur kul som helst. Det roliga med civ är att det är lätt att lära sig grunderna, samtidigt som det har ordentligt med finesser som man lär sig efter hand.

För egen del så menar jag inte att spelet är så komplicerat att 16-åringar eller yngre inte klarar av att lära sig det, så farligt är det verkligen inte. Jag började spela Civ1 när jag var 12 eller nåt i den stilen. Menar bara att det är högre tröskel för detta spelet än många andra. Vet själv när jag satt och försökte lära mig Call to Power t.ex, det är rätt rörigt innan man förstått hur allt fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Förresten, ta och köp Colonization om du gillade civilization och inte spelat det, det är en riktigt höjdare. Det kom efter civ 1 och är helt klart det bättre av de två.
Om det nu inte är abandonware vid det här laget

http://www.classic-trash.com/gameinfo.php?id=129 <-
Classic-trash och home of the underdog är bra sidor.

Angående Call to Power-spelen så tyckte jag att de hade en del finesser som hade varit roliga att se i civ3, tex som att bygga städer under vattnet samt i rymden.
Däremot måste jag säga att CTP var för enkelt.
Jag kunde som 12/13/14 åring vinna på högsta svårighetsgrad, vilket jag inte kan göra i civ3 med conquests.
Civ3 är mycket svårare i min mening.
Jag hoppas på liknande finnesser i en eventuell uppföljare till civ3.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

Civ1&2 tyckte jag va mycket bra på sin tid men jag har aldrig tyckt om civ3 speciellt mycket..

Permalänk
Medlem

Civ 1 var ju helt klart en höjdare och väldigt nyskapande.

Civ 2 & 3 är bra spel som jag verkligen spelat mycket, men jag tycker att iaf att 3:an kunde varit bättre och infört lite mer nytänkade till civ-serien. Tycker att infrastruktur och handel kunde fått en lite större inverkan i 3:a, så att tiden efter koloniseringen av världen inte bara bestod utav att kriga.

Funderar på att införskaffa mig Galactic Civ. och se om det är något att ha. Har ni provat på det och är det ett bra spel?

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog

IMHO är PTW bäst. I Conquests (som jag iofs inte spelat fullt lika mycket) finns det mesta från PTW med och lite mer därtill. Ändå gillar jag PTW bäst, finns en del småsaker som gör det trevligare. (Automate worker, no alterations, this city only)

De där småsakerna finns i Conquests också!

O tack gudarna för dem! Irriterande när man har 100 workers o måste göra allt manuellt på stora kartor annars.

Permalänk

Så mycket tid jag har lagt ner på civ 2 alltså. Älskar det spelet, spelar det fortfarande multiplayer ibland me några polare.

Dock så första gången jag såg det, då jag kollade en annan som spelade det så verkade det enormt tråkigt(va väl då runt 15-16 år).
Sen när jag väl testade det ett par år senare, va jag helt fast. Och man lär sig nya saker hela tiden med, så enormt bra gjort för ett sånt gammalt spel.

Civ 3 är jag dock inte inte lika förtjust i, för segt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Avstängd

jag säger bara, JUST ONE MORE TURN !
Det roliga är ju att man kan leka diktatorgud helt enkelt.
Något många drömmer om hur bisarrt det än låter.
Vill man slösa tid och få ett dygn att gå fort så vet jag inget effektivare sätt.
Finns inget skönare sätt än att lägga upp en strategi som sträcker sig över många år. Eller utföra ett massivt kärnvapenkrig
En grej som jag tycker är tråkig dock är antalet TURNS är begränsat, jag skulle vilja veta om någon har ett sätt som kan ta bort begränsningen så man kan spela det längre. Jag tycker att för få turns finns för "framtidskrig" med moderna vapen.