DVD-Media och NEC ND-1300

Permalänk
Medlem

Jag kör men 1.09 och har testat traxdata 4x dvd-r och samsung 2x dvd-r utan problem...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Datawrite 4x (Princo): funkar inte
Nashua: funkar fint
imation: funkar fint

Jag använder princo 4x på min nd1300a.. o de funkar bara fint de

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Kör själv bara med 1.08 än så länge. Med BulkPaq 4x (PRINCO DIY) går 9av 10 fint i 2x men i 4x så får jag read error på slutet på 9av10 Och med BulkPAq 2x (Prodisk DIY) så blir bara 5av10 utan read error Har installerat nya Nero 6302. Hoppas det går bättre! Några fler som har haft strul med prodisk diy skivor?

Permalänk
Medlem

idag kom mitt testpaket. får se om jag hinner testa mig i dag.. mycket o göra i dagarna..

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har en NEC ND-1300A (firmware 1.0A).

När jag bränner (i dvddecrypter) .iso eller.img filer på princo 4x eller sw technology (2x eller 4x) går det hur bra som helst att bränna men när man ska titta på filmen så uppstår ett irriterande fenomen. Fenomenet består i att filmen ofta hänger sig på slutet. Både i vanlig dvd spelare och även i datorn. Detta drabbar inte alla brännigar men säkert 60% av dem. Det märkliga är att om jag fyller skivorna fulla med data (vad som helst) och bränner i nero så fungerar skivorna utmärkt. Således borde det inte bero på att skivorna har svårt efter 4GB gränsen som ibland kan vara ett problem. Problemet uppstår bara när jag bränner image filer. Det är hur irriterande som helst. Frågan är om det skulle gå bättre om med dvd+r skivor?

Colonel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colonel
Jag har en NEC ND-1300A (firmware 1.0A).

När jag bränner (i dvddecrypter) .iso eller.img filer på princo 4x eller sw technology (2x eller 4x) går det hur bra som helst att bränna men när man ska titta på filmen så uppstår ett irriterande fenomen. Fenomenet består i att filmen ofta hänger sig på slutet. Både i vanlig dvd spelare och även i datorn. Detta drabbar inte alla brännigar men säkert 60% av dem. Det märkliga är att om jag fyller skivorna fulla med data (vad som helst) och bränner i nero så fungerar skivorna utmärkt. Således borde det inte bero på att skivorna har svårt efter 4GB gränsen som ibland kan vara ett problem. Problemet uppstår bara när jag bränner image filer. Det är hur irriterande som helst. Frågan är om det skulle gå bättre om med dvd+r skivor?

Colonel

Har liknande fenomen med att filmen hänger sig ibland på SW-skivor(Princo 4x funkar aceptabelt). Det beror på min DVD-spelare som skall bytas ut snart för samma skiva funkar i andra DVD-spelare och i datorn.
Mitt tips är bränn ALDRIG över 2x på dessa skitskivor så funkar det nog bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Har liknande fenomen med att filmen hänger sig ibland på SW-skivor(Princo 4x funkar aceptabelt). Det beror på min DVD-spelare som skall bytas ut snart för samma skiva funkar i andra DVD-spelare och i datorn.
Mitt tips är bränn ALDRIG över 2x på dessa skitskivor så funkar det nog bättre.

Det tråkiga är att i mitt fall så fungerar skivorna lika dåligt i alla dvd spelare och datorer. Så här beror det på något annat än dvd spelaren som spelar upp filmen.

Colonel

Permalänk
Medlem

skulle tippa på att det är skivorna som spökar. Har upplevt det själv på princo skivor. Ladda ner K-probe och kör en test på de skivorna så kommer du nog se att det inte blir någon vidare graf mot slutet (över 3,5gb).

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Vilken skiva är bra? Det beror på vad man bränner

Min erfarenhet är att det spelar stor roll VAD man bränner. Fyller man en DVD-r med filer (vad som helst) så verkar de flesta skivor duga. Däremot om man ska bränna ner tex. .img-filer, iso-filer eller .nrg-filer så krånglar de billigare skivorna (SW technology, Princo) imellanåt. Problemen som uppstår är (1.) att filmen hänger sig nära slutet eller så står det att (2.) mediat är oskrivbart nästan direkt efter brännaren brännt lead in på skivan. Det sistnämna problemet är inte lika vanlig som förstnämnda. Om man istället för 4x bränner i 2x så ökar chansen drastiskt att filmen inte kommer att hänga sig på slutet. Traxdata skivorna fungerar bättre för de drabbas inte av hängningar på slutet. Dock har jag upplevt problem nummer två på vissa traxdata skivor men det kan ju vara något annat problem än mediarelaterat.

Jag brukar använda DVDdecrypter till att bränna image filer och Nero eller Roxio Easy CD Creator för annat.

NEC ND-1300A
Firmware 1.0A

Permalänk

Testad media.

Beställde ett litet testpack på 10 skivor 5 olika 2 av varje.

Skivorna jag beställde var.

DVD-R från Ridata Ritek G04 (mediafärg 2/3 lila 1/3 ljusgrå)

DVD-R Ritek overprint G03 (mediafärg gul, svart text)

DVD-R Ritek overprint G04 (mediafärg röd, svart text)

DVD-R Ritek branded G04 (mediafärg blålila med massa lull lull)

DVD+R Traxdata G04 (mediafärg silver, svart text)

Samtliga skivor funkade utmärkt att bränna. De filmer jag hunnit testa på min standalone dvdspelare (pioneer 360) har även fungerat aldeles utmärkt. Har just nu skivorna utlånade för vidare test i andra dvdspelare. Alla skivor bränndes i respektive max hastighet eftersom min brännare (NEC ND-1300 givetvis Firmware 1.09) av någon mystisk anledning inte låter sig ändra hastighet manuellt utan följer medians hastighet.
Prg som användes vid bränning var STOMP Record Now Max 4.5

Kanske inget vidare test och visa upp då samtliga skivor har Ritek dye men för mig som sitter i valet och kvalet inför större beställning av just någon av dessa media så vill man gärna vara helt säker så man inte står där med hundra värdelösa skivor.

Ps. Kanske bör tillägga att jag tidigare bara testat på Princo DVD-R 1-4x skivor (mediafärg vit, svart text) och med denna media haft 20 coasters utav 20 möjliga. Dessa filmer har varit hackiga och hoppat ibland flera minuter eller flera kapittel. Ds.

Permalänk
Medlem

Intressant om min NEC ND-1300A

Easy CD Creator 6 verkar gilla min NEC. Sedan jag började konvertera .img och .nrg filer i Ultraiso till .iso filer för att sedan bränna dem i ESC6 har jag inte haft några problem. Iof så bränner jag i 2x på snikskivor men det kan jag leva med så länge skivorna fungerar. Filmera varken hackar eller hänger sig längre. Vad mer kan man begära?

Permalänk

Jag tror också det sitter ganska mycket i vilket läsare (dvd spelare) man har, själv har jag ganska många skivor som funkar bra på min pioneer dv360 men funkar inte på andras (philips, sony). Så det sitter inte bara i skivor, brännarprogram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har bränt nu 5 st sw technology skivor... på full fart 4 x med min nec 1300
inga problem alls med dessa skivor... i någon av dom stationära dvd spelare vi har här, iofs hackade dom till nån gång när man körde dom i nec 1300 dvd spelaren, men man har ju inte den spelaren för att titta på film med

Permalänk
Medlem

När jag köpte min NEC 1300A i julas så köpte jag även ett 25 pack med Platinum skivor. Står på skivorna att de ska klara 4x men har inte lyckas bränna EN enda som image i den hastigheten, får error efter 1 sekund både i nero och i stomp. Dock så går de att köra i 2x. Beror detta brännaren (är den trasig? ) eller är skivorna dåliga? Har senaste firmware.

Fick denna info när jag körde DVDinfoPro idag:

Disc Regions are 1,2,3,4,5,6,7,8
Media code/Manufacturer ID RITEK R02
Format Type UDF 1.02
Volume Name REQUIEM-FOR-A-DREAM
Application id
Implementation id AuthoringWare Co. USA
Recording Date/Time (mm/dd/yyyy) 4/ 2/2003 3:21:52
Format Capacity 4.19GB(4.50GB)
Book Type DVD+R
Media Type DVD+R
Media Id Code Speed 4.0x 5540KBps
Available Write Descriptor CLV 4.0x 5540KBps
Available Write Descriptor CLV 2.4x 3324KBps
Data area starting sector 30000h
Data area end sector 218C3Fh
Linear Density 0.267um/bit
Track Density 0.74um/track
Number of Layers 1

Visa signatur

7800X3D | 32 GB RAM | B650E-F | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asplin
När jag köpte min NEC 1300A i julas så köpte jag även ett 25 pack med Platinum skivor. Står på skivorna att de ska klara 4x men har inte lyckas bränna EN enda som image i den hastigheten, får error efter 1 sekund både i nero och i stomp. Dock så går de att köra i 2x. Beror detta brännaren (är den trasig? ) eller är skivorna dåliga? Har senaste firmware.

Fick denna info när jag körde DVDinfoPro idag:

Disc Regions are 1,2,3,4,5,6,7,8
Media code/Manufacturer ID RITEK R02
Format Type UDF 1.02
Volume Name REQUIEM-FOR-A-DREAM
Application id
Implementation id AuthoringWare Co. USA
Recording Date/Time (mm/dd/yyyy) 4/ 2/2003 3:21:52
Format Capacity 4.19GB(4.50GB)
Book Type DVD+R
Media Type DVD+R
Media Id Code Speed 4.0x 5540KBps
Available Write Descriptor CLV 4.0x 5540KBps
Available Write Descriptor CLV 2.4x 3324KBps
Data area starting sector 30000h
Data area end sector 218C3Fh
Linear Density 0.267um/bit
Track Density 0.74um/track
Number of Layers 1

provat me nå andra skivor, av erkänt bra märke?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nope, det har jag inte gjort. Körde DVD test med DVDinfoPro. Vad menas med de två olika färgerna (en gul och en grön) ? Om man kollar på den gröna så har den ett störtdykning alldeles i början. Kan det vara just då jag får error?

Visa signatur

7800X3D | 32 GB RAM | B650E-F | GTX 1070 |

Permalänk

Jag har alltid köpt noname billig skit både till min Nec-1300 och till min gamla CD-brännare och jag har aldrig haft nåt problem.

Permalänk
Medlem

bump mina sw skivor har blivet lite skum i bland kan dom hacka till men det är bara typ 2 st av 10 så det blir inga mer sådana

bränner 24 st princo nu dom verkark funka bra får fina grafer i nero speed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Jepp, det stämmer fint det.

Så här är det:
En gång i tiden tillverkade Princo skivor och allt var frid och fröjd. Sen, av nån anledning så började vissa tillverkare av brännare blockera Princos skivor. Rykten säger att brännartillverkarna ville få del av Princos vinster, men att Princo vägrade, men det är som sagt bara rykten, inget företag säger någonting.

Princo löste detta problem på ett enkelt men mycket effektivt sätt. De fortsatte producera skivor, precis som förut, men istället för att sätta sin egen mediakod på skivorna så kopierade man helt enkelt en från några av TDKs skivor. Detta skedde under andra halvan av 2002. "Tricket" fungerade utmärkt.

Nu blev TDK sura som fan och sa åt alla tillverkare av brännare att blockera Princomedia. Se en kopia av TDKs pressinformation här: http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.asp?RelatedID=31...

Sony, Pioneer och nu även NEC lydde fint och Princos skivor blev i princip värdelösa. Dock så blev folk förbannade på Sony och Pioneer, så dessa tvingades släppa nya firmwares som fixade så att även Princos medier fungerade.

Sedan släppte NEC sin brännare ND-1300. Även i denna hade man blockerat Princos media och nu är alltså frågan om NEC kommer att släppa en ny firmware som gör att den funkar med Princos skivor. De sunda förnuftet talar för, men NECs tighta sammarbete med TDK talar emot. Vi kan bara hoppas på att NEC släpper en ny firmware eller på att någon hackar ihop en.

För att följa upp sidospåret om Princosskivorna med TDK ID:s så kan man säga att dessa skivor, som förutom vad beträffar mediakoden, är identiska med flera andra Princosskivor fungerar perfekt med brännare som vägrar godta andra Princosskivor, så som Sonys DRU500A med tidigt firmware, ett par Pioneerbrännare med tidiga firmwares, och givetvis även med NEC ND-1300. Dessa skivor är alltså i sig utmärkta bevis för att brännarna inte har några problem över huvud taget med att bränna Princos skivor, problemet är att tillverkarna av brännarna inte vill att de ska göra det.

De Princo-blockerade brännarna levererar bara felmeddelandet "Illegal Media" när man försöker bränna en Princoskiva.

Det här är som jag har förstått det, kanske någon annan kan fylla på med mer information?

Ja, Princo skivor är inte dåliga

Databutiken.se 169:- kr för 4X Princo DVD-r skivor

ska köpa 2-3 st 25-pack yeeeeeeeeeeeeeahhhhhhhhhhhhh

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
Ja, Princo skivor är inte dåliga

Databutiken.se 169:- kr för 4X Princo DVD-r skivor

ska köpa 2-3 st 25-pack yeeeeeeeeeeeeeahhhhhhhhhhhhh

Den posten som du citerar är iofs typ ett halvår gammal (drygt?), men men... Oavsett vad som ligger bakom den inkompabiliteten som tidiagre fanns mellan brännare av flera märken och Princos media så är det ett klart faktum att Princomedia inte håller samma kvalitet som t.ex. Ritek eller MMC. Jag har nu (vilket jag inte hade när jag skrev den förra posten, då gick jag efter andras rapporterade erfarenheter) testat Princomedia med TDK-id i min ND-1300 och även om jag fick en 100% läsbarhet så var resultatet sett till antalet omläsningar och felkorrigeringar klart sämre än de flesta "märkes"-media som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag har grova problem med att bränna på Platinums 8x DVD-R skivor. Bränningen går bra, men har fått CRCfel på filerna, och om jag slår på verifieringen i NERO så får jag felmeddelande.
(ND-1300A, 1.0B) Nero känner av disken som en Ritek04-dye.