Permalänk
Medlem

TELIA 4 Mbit agerar mystiskt. Kanske.

Hej alla,

Jo, jag sitter på en gammal telia lina på 4 Mbit som vi delar i min brf (en av de första bredbandslinorna som installerades i Lund). När jag kör tptest ser jag att jag har ca 4 Mbit ner (UDP), så det är ju OK. Men, jag kommer aldrig upp i mer än 200 kbps i nerladdningshastighet för en fil. Jag kan sitta och tanka 4 olika filer samtidigt från SAMMA server i ca 100 kbps styck, dvs sammanlagt ca 400 kbps. Stänger jag sen ner tre av dem, ökar knappt hastigheten för den fjärde. Detta är ett fenomen jag ser oavsett om jag kör ftp, DC eller vad f-n som helst.

Ska det va så? Ska det det? Va, va, va?

Tacksam för hjälp...

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Provat med en annan dator?

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt ut så mycket i min dator att den närmast kan betraktas som en annan. Moderkort, nätverkskort mm. gjorde ingen skillnad...

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Hade du samma problem innan du bytte datordelarna?

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem

ja precis, bytena gjorde ingen skillnad

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Okej, mitt tips för dej skulle vara att slänga in Linux, nån form av nybörjare system typ Rehat, Mandrake eller liknande och testa. Har du ominstallerat windows förresten?

Visa signatur

telia8 mbit. D-Link 300G, 604 router, kabel 60meter, Netgear 11mbit accesspoint, 11mbit usb, min data 2.53ghz och så vidare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Flashdie> ja, jag har installerat om windows. Så du tror att linux kan hjälpa? får fundera på det.

noob> Ska kolla in sidan.

Tack

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att dom har strypt så att man bara kan tanka en fil i 200kbps men du har förmodligen testat på mer servrar eller?
Du kan ju alltid prova med en download accelerator typ getright eller något.

Permalänk
Medlem

ja jag har testat från flera. Bla en hel del från min polares ftp-server. Andra tankar från den i full fart utan problem.

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flashdie
Okej, mitt tips för dej skulle vara att slänga in Linux, nån form av nybörjare system typ Rehat, Mandrake eller liknande och testa. Har du ominstallerat windows förresten?

Varför skulle Linux hjälpa?

Jag tror som andra att det är begränsat till en viss hastighet per tråd, detta för att ni delar på internetuppkopplingen.

Permalänk
Avstängd

ja det är ju ganska givet att varje session är begränsad, annars skulle det bli jobbigt för dem som vill surfa medans andra toktankar

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Kolla om dessa trådarna kan vara relaterade:
skickar långsamt med BBB vdsl
Ni med BBB Vdsl och har hastighets prob.
Bbb Vdsl Problem!!!

Det handlar iaf. om hur man har konfigurerat sina inställningar för TCP (i det här fallet för VDSL-linor från Bredbandsbolaget, men det gäller även generellt). Om du får ett UDP-värde på 4Mbps i TPTEST så borde du kunna optimera dina inställningar så att du kan närma dig detta värdet även för TCP. Jag tycker det låter ganska långsökt att det skulle implementerats någon speciell bandbreddsstrypning på enbart TCP-koppel.

Permalänk
Medlem

Så varje ftp session jag har igång är begränsad var och en för sig? Att sen jag kör dem allihop spelar ingen roll?

Att ändra TCP recieve window size kan inte hjälpa mig?

Edit: hann inte läsa JohanS´s inlägg

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Så varje ftp session jag har igång är begränsad var och en för sig? Att sen jag kör dem allihop spelar ingen roll?

Att ändra TCP recieve window size kan inte hjälpa mig?

Alltså, du skriver att det är en relativt gammal anslutning ni har. Om man vill göra såpass "avancerade" saker som att gå in och begränsa varje enskild användares bandbredd på TCP-nivå så skulle det kräva mer kompetent hårdvara/programvara än vad egentligen är rimligt. Om man sedan ser till att du faktiskt kommer upp i fulla 4Mbps genom en UDP-ström så blir det hela ännu mindre troligt. Det torde alltså rimligen vara något vajsing med dina TCP-inställningar. Har alla dina grannar samma problem som du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Varför skulle Linux hjälpa?

Linux har som default andra inställningar i sin TCP/IP-stack, vilket ofta kan leda till att man får högre genomströmmningshastigheter. Det går dock även bra att hacka upp Windows så att det funkar hyffsat. Jag har faktiskt inte riktigt lyckats komma till botten med frågan om varför det, för folk på samma sorters uppkopplingar, verkar funka prima för vissa att använda Windows defaultinställningar, medans det för andra krävs en massa "pill" för att det ska funka bra.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag har lekt runt lite med värdena i TCP/IP-stacken. Detta har resulterat i att jag lyckats få upp nerhastigheten. Uppåt, däremot, så har det hänt nåt konstigt. Datorn tror att jag skickar i typ 100 mbit de första sekunderna! När jag kör tptest, rasslar mbyten iväg enligt programmet. Pang-pang-pang säger det - 6.10 Mbyte går iväg på mindre än en sekund. Därefter försöker den skicka 30.52 Mbyte, och då "timear den out" efter ett tag. Samma sak när jag laddade upp till en ftp server. Efter ett par sekunder sa min ftp-klient att filen var klar, när den i själva verket bara laddat upp nån meg!?!?!

Några tankar runt detta?

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Ja, alltså du får läsa på lite om hur TCP och "sliding window"-protokoll fungerar...
Enkelt sett så avgör de värdena du pillat på hur mycket data som ska skickas "i stöten"... det går inte så snabbt ut på nätverket egentligen, man bara optimerar hur data ska skickas för att utnyttja sin lina på bästa sätt genom hur mycket som kan buffras. Testa lite olika inställningar, du hittar säkert en bra tillslut...