Permalänk
Medlem

Server OS

Hej.

En liten fråga, jag ah ralltd använt slackware som server os men frågan vilken version är den mest stabila av slackware? Funderar lite på att byta till nån *bsd version och testa på andra burken, men huvudservern tror jag att jag låter köra slackware men som sagt vilken version är den mest stabila och pålitligast?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Versionen på slackware spelar ingen större roll, beror ju på vilken kernel och vilka paket som är installerade.

Permalänk
Medlem

Slackware 9.1 med Kernel 2.4 är alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ok tackar. Har nu börjat fundera på att byta till npgot system som har paket hantering istället för att förenkla underhåll av paket etc. Lutar lite grann åt debian men debian har jag lite problem med installationen av paketen, brukar bråka om att den kan itne hitta filerna eller dependencies etc.

Men kanske någon kan hjälpa mig med just den biten.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Debian fungerar just finfint när det kommer till dependencies, det är ju det som utmärkt disten. Troligtvis därför som redhat/fedora numera också kör med apt.

Jag kör själv debian på både mailserver, webserver, dns, ftpserver & firewall. Man kanske inte får dom senaste paketen, men dom är stabila ivarjefall. Och vill man ha lite nyare paket finns det en hel upsjö av backports som fungerar fint (dock kanske inte lika stabila).

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Om du funderat på *bsd skulle jag rekommendera att du provar att installera det, det är väldigt mysigt. Hoppet från linux till *bsd är inte så stort, och kan du grunderna bör du kunna anpassa dig ganska bra. Jag föredrar openbsd på en server, men även freebsd funkar bra. netbsd har jag bara haft problem med, men det funkar säkert oxo om man försöker.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

det där med "stabilt" har ja alltid undrat om vad det är egentligen..

jag har aldrig sett en linux burk stå och hänga sig utanvidare iaf.. jo en gång när ja råka poppa ut RAM-minnet under drift.. men det är förståerligt..

men om man nu räkar hur många x-antal hundra dagar som kan stå igång längst.. ja då är nog *BSD bättre.. annars tycker jag det e ganska irrelevant..

Permalänk
Medlem

Paketsystem: Gentoo / Rekommenderar jag varmt.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk

Ska du köra server så är inte Gentoo att rekommendera, de har långt ifrån lika hård kontroll av programmen/paketen som Debian har, sen är som sagt security.debian.org bra snabba på att täppa till hål som uppstår. Security-teamet uppdaterar _alla_ paket som det upptäcks säkerhetshål i, grymt trevligt, http://www.debian.org/security/ kan man läsa mer om vad det är innebär.

I stable-utgåvan (woody) så _skall_ det inte förekomma några paketkrockar (dependency hell), om du nu inte kör testing/unstable eller kör in några backports.

Permalänk
Medlem

Det jag har haft problem med är när man ska välja paketen så får man upp då och då saknas detta program/library.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag debian. Webb, FTP, MySQL osv.
Funkar fint

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org

Botten upp, resten i håret!

Permalänk

Kör också Debian just pga dom stabila paketen och sitt smidiga paketsystem.

Permalänk
Medlem

Jo, debian är jädrans trevligt, kör det på min server och workstation, båda tickar på för fullt utan några större problem, så jävla smidigt att bara logga in och dra en apt-uppdateting/uppgradering och sedan ha alla nyare versioner.

Permalänk
Medlem

emerge world tycker jag e fiiint oxå men tar en jävla tid... hehe..

Permalänk

Jo om man har en lite kraftigare burk så kanske Gentoo kan vara ngt, men alla paket är kanske inte lika "rock solid" som i Debian.

Permalänk
Medlem

De som rekommenderar Gentoo gör det av en stor anledning av att gentoos paketsystem är så behagligt, men det är ju bara en portad varient av BSD:s system. och nu när det är server och så så rekommenderar jag allafall OpenBSD

Permalänk
Medlem

FreeBSD, finns ingen anledning att tveka.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

FreeBSD eller freeBSD i form av Darwin…
Pakethantering i form av darwinports (som går för freeBSD till viss del oxå)

Som motförslag till allt "linux"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Free eller OpenBSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
FreeBSD, finns ingen anledning att tveka.

Anlednignen finns, OpenBSD är bra skönt som server, allt installeras från en diskett och internet, enkel installation och går fort. Föredrar FreeBSD till arbetsstation om det inte går att köra OSX.

Permalänk
Medlem

OpenBSD är väl inte riktigt att rekomendera för en server tycker jag.
http://bulk.fefe.de/scalability/

Jag rekomendera också Debian (Woody, givetvis) med lite backports om man bestämt vill ha lite modernare version av något paket, t.ex Apache/PHP/MySQL

Sidde: Det går väl lika bra att installera Net (antagligen Free också, har inte testat) BSD, de Debian m.fl linux distar etc, via internet.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Är det 2.6 kernel i woody? eller finsn 2.6 som ett .deb paket att installera?

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Är det 2.6 kernel i woody? eller finsn 2.6 som ett .deb paket att installera?

Mvh Dax

Nej, det är 2.4 om man väljer det, annars 2.2.
Hur installerar man .deb paket?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
OpenBSD är väl inte riktigt att rekomendera för en server tycker jag.
http://bulk.fefe.de/scalability/

Jag rekomendera också Debian (Woody, givetvis) med lite backports om man bestämt vill ha lite modernare version av något paket, t.ex Apache/PHP/MySQL

Sidde: Det går väl lika bra att installera Net (antagligen Free också, har inte testat) BSD, de Debian m.fl linux distar etc, via internet.

Det går att intallera det över internet, men ingen från bara en diskett, behövs minst 2 för de andra. eller NetBSD vet jag inte hur många det behövs.

Permalänk
Medlem

2.6.x images finns på www.backports.org

du installerar .deb paket med dpkg -i ex. dkpg -i namn_på_fil.deb

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Tack för alll hjälp. Kommer byta till debian nu.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
2.6.x images finns på www.backports.org

du installerar .deb paket med dpkg -i ex. dkpg -i namn_på_fil.deb

Tackar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

sitter också och funderar:

Slackware 9.1 2.4.22
FreeBSD *
OpenBSD *

servern ser ni i min sign, vad tror ni?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
sitter också och funderar:

Slackware 9.1 2.4.22
FreeBSD *
OpenBSD *

servern ser ni i min sign, vad tror nu?

För slöare burkar är det dumt att köra distar som kräver att man kompilerar grejerna, så mitt råd (som alltid;-) är Debian.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe, har kört slackware hittils och det har fungerat ganska bra, debian tycker jag inte känns som ett alternativ då jag har provat det på min stationära och jag vet inte, jag gillade inte känslan...

finns ju iof swaret och slack-get till slackware som de vanligaste paketen (de som behövs för server) finns i...

freebsd har ju ports... har openbsd det med?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.