Varning för Itel i Lund

Permalänk

Varning för Itel i Lund

Varning för:
Itel AB Låga priser - Absolut noll service.

Bakgrund:

För två dagar sedan började mina två hårddiskar bli fulla och
det var dags för att antingen rensa ut eller köpa ytterligare en.
Eftersom jag sparat ihop tre tusen från extrajobb och snål-leverne stack jag upp till Itel på Åldermansgatan 5 i Lund.
Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en lika dan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good.

Problem:

Väl hemma igen anslöt jag ström och IDE kabel och startade upp systemet. Datorn (BIOS) hittade hårddisken och enheten dök upp likväl i Windows XP. Jag körde igån Partition Magick för att skapa en NTFS enhet och det gick som en vals. När jag sedan gick in på enheten och började flytta över ett par kataloger blev hela systemet trögt. En 100mb stor fil skulle ta c:a fyra minuter att flytta över. Vilket verkade helt otroligt. Jag startade därför upp SisoftSandra (testprogram) för att köra en kontroll. Inga fel hittades men prestanda testet gav ynka 733 KB / sekund. Alltså 0.7MB/s skrivhastighet vilket betyder att hårddisken var snäppet snabbare än en traditionell floppy-diskett från tidigt 90-tal.
Något var fel jovisst, men vad? Kabel eller IDE-kontrollern var min
spontana gissning. Provade därför alla möjliga kombinationer av Primary/ Secondary och plats på kedjan. Olika jumper konfiguration. Alla inställningar i BIOS och givetvis en splitter ny IDE kabel. Det spelade ingen roll vart eller hur hårddisken kopplades in, resultatet var det samma. Sjukligt låg överföringshastighet men i övrigt inga andra fel. Jag gick därför in på ASUS hemsida för att söka hjälp, instinkten ledde mig till att ladda hem en BIOS uppgradering. Så det blev till att
formatera en floppydiskett, starta upp från den i DOS, köra uppdateringen, starta om, gå in i BIOS, spara de nya inställningarna, starta om och ladda upp Windows XP. Resultat: Nada, zip, nothing, inget.

Vid det här laget hade jag testat allt som stod i min makt och
irretations-nivån var märkbart hög. De andra hårddiskarna fungerade perfekt i alla kombinationer så kanske det berodde på ett fel vid kontakten på hårddisken, kretskort, eller nått..

Lösning:

Dagen därpå cycklade jag åter de 3km upp till Itel med disken i sin orginalförpackning. Jag berättade om mina två svåra timmar och undrade om jag helt enkelt kunde byta disken.
- Nej, vi måste testa den först.
Okej, inga problem. Bara så trist att behöva spendera ytterligare en halvtimme på cycklen för att behöva återvända tredje gången dagen efter.

Så idag på förmiddagen ringde dom:
- Du har fel på ditt system. Den funkar här ivarjefall.
Jaha.. Låter konstigt men jag kommer upp i eftermiddag.
Väl i butiken konstaterade vi båda att det var lite märkligt eftersom samma märke som min tidigare hårddisk, samma modellserie - Barracuda 7200 .7 och med samma standard (ATA/100) inte ville fungera med mitt moderkort.
Så det blev till att byta till en mindre hårddisk...
- Nej, nu är ju produkten begagnad. Så du kan inte byta den.
Hmmm... men vad ska jag med en hårddisk till som inte fungerar på mitt

system ?
- Dessutom måste du ju betala 150:- i felsökningsavgift för att få
tillbaka den. Och då är jag snäll och drar av 100:- på avgiften. Det är en avancerad process att testa hårddiskar och det tar mycket tid. Många sektorer som skall gås igenom o ....

Arrrrgh!!

Han menade alltså att jag skulle återvända hem för TREDJE gången med en produkt som FORTFARANDE inte fungerade i mitt system och dessutom få BETALA 150 kr extra för att få det konstaterat.

Sammanfattningsvis:

Jag valde en lokal återförsäljare framför en Internetbutik för att
kunna få lite mer service. Ett fysiskt ställe som man kan åka iväg till för att kolla på produkter, få lite råd och service av en trevlig,
hjälpsam personal som är intresserade av att kunderna är nöjda och att

deras produkter fungerar...

Helt fel, inte med Itel. http://www.itel.se

Gör inte du samma misstag, det finns fler återförsäljare.
Spread the word!

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Re: Varning för Itel i Lund

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall
Varning för:
Itel AB Låga priser - Absolut noll service.

Bakgrund:

För två dagar sedan började mina två hårddiskar bli fulla och
det var dags för att antingen rensa ut eller köpa ytterligare en.
Eftersom jag sparat ihop tre tusen från extrajobb och snål-leverne stack jag upp till Itel på Åldermansgatan 5 i Lund.
Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en lika dan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good.

Problem:

Väl hemma igen anslöt jag ström och IDE kabel och startade upp systemet. Datorn (BIOS) hittade hårddisken och enheten dök upp likväl i Windows XP. Jag körde igån Partition Magick för att skapa en NTFS enhet och det gick som en vals. När jag sedan gick in på enheten och började flytta över ett par kataloger blev hela systemet trögt. En 100mb stor fil skulle ta c:a fyra minuter att flytta över. Vilket verkade helt otroligt. Jag startade därför upp SisoftSandra (testprogram) för att köra en kontroll. Inga fel hittades men prestanda testet gav ynka 733 KB / sekund. Alltså 0.7MB/s skrivhastighet vilket betyder att hårddisken var snäppet snabbare än en traditionell floppy-diskett från tidigt 90-tal.
Något var fel jovisst, men vad? Kabel eller IDE-kontrollern var min
spontana gissning. Provade därför alla möjliga kombinationer av Primary/ Secondary och plats på kedjan. Olika jumper konfiguration. Alla inställningar i BIOS och givetvis en splitter ny IDE kabel. Det spelade ingen roll vart eller hur hårddisken kopplades in, resultatet var det samma. Sjukligt låg överföringshastighet men i övrigt inga andra fel. Jag gick därför in på ASUS hemsida för att söka hjälp, instinkten ledde mig till att ladda hem en BIOS uppgradering. Så det blev till att
formatera en floppydiskett, starta upp från den i DOS, köra uppdateringen, starta om, gå in i BIOS, spara de nya inställningarna, starta om och ladda upp Windows XP. Resultat: Nada, zip, nothing, inget.

Vid det här laget hade jag testat allt som stod i min makt och
irretations-nivån var märkbart hög. De andra hårddiskarna fungerade perfekt i alla kombinationer så kanske det berodde på ett fel vid kontakten på hårddisken, kretskort, eller nått..

Lösning:

Dagen därpå cycklade jag åter de 3km upp till Itel med disken i sin orginalförpackning. Jag berättade om mina två svåra timmar och undrade om jag helt enkelt kunde byta disken.
- Nej, vi måste testa den först.
Okej, inga problem. Bara så trist att behöva spendera ytterligare en halvtimme på cycklen för att behöva återvända tredje gången dagen efter.

Så idag på förmiddagen ringde dom:
- Du har fel på ditt system. Den funkar här ivarjefall.
Jaha.. Låter konstigt men jag kommer upp i eftermiddag.
Väl i butiken konstaterade vi båda att det var lite märkligt eftersom samma märke som min tidigare hårddisk, samma modellserie - Barracuda 7200 .7 och med samma standard (ATA/100) inte ville fungera med mitt moderkort.
Så det blev till att byta till en mindre hårddisk...
- Nej, nu är ju produkten begagnad. Så du kan inte byta den.
Hmmm... men vad ska jag med en hårddisk till som inte fungerar på mitt

system ?
- Dessutom måste du ju betala 150:- i felsökningsavgift för att få
tillbaka den. Och då är jag snäll och drar av 100:- på avgiften. Det är en avancerad process att testa hårddiskar och det tar mycket tid. Många sektorer som skall gås igenom o ....

Arrrrgh!!

Han menade alltså att jag skulle återvända hem för TREDJE gången med en produkt som FORTFARANDE inte fungerade i mitt system och dessutom få BETALA 150 kr extra för att få det konstaterat.

Sammanfattningsvis:

Jag valde en lokal återförsäljare framför en Internetbutik för att
kunna få lite mer service. Ett fysiskt ställe som man kan åka iväg till för att kolla på produkter, få lite råd och service av en trevlig,
hjälpsam personal som är intresserade av att kunderna är nöjda och att

deras produkter fungerar...

Helt fel, inte med Itel. http://www.itel.se

Gör inte du samma misstag, det finns fler återförsäljare.
Spread the word!

Mvh Martin

Berätta sanningen istället.

Det är en 200GB & ditt system klarar inte det samt att han påpekade redan innan du lämnade den på felsökning att dom tar en felsökningsavgift på 250:- så att du bör vara medveten om det innan du lämnade in den för felsökning.

Man kan knappast klandra butiken för att ditt system inte klarar en 200gigare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varning för Itel i Lund

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Berätta sanningen istället.

Det är en 200GB & ditt system klarar inte det samt att han påpekade redan innan du lämnade den på felsökning att dom tar en felsökningsavgift på 250:- så att du bör vara medveten om det innan du lämnade in den för felsökning.

Man kan knappast klandra butiken för att ditt system inte klarar en 200gigare.

Vadå inte "klarar"?, det finns väl inget system som inte "klarar" en 200Gb HD??!

Låter som ett tydligt fel på disken om man får en transferrate på 0.7mb/s

EDIT: Btw, 1600 spänn för en 120 gigare låter som ren stöld enligt mig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning för Itel i Lund

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Vadå inte "klarar"?, det finns väl inget system som inte "klarar" en 200Gb HD??!

Låter som ett tydligt fel på disken om man får en transferrate på 0.7mb/s

EDIT: Btw, 1600 spänn för en 120 gigare låter som ren stöld enligt mig.

En del moderkort klarar inte stora hårddiskar.

Japp 1600:- för en 120GB skulle jag med beteckna som stöld, men nu var det en 200GB för 1600:-.............

"Seagate Barracuda 7200.7 200Gb 8MB Cache 7200rpm ATA100, Tyst! 1.580 kr"

http://www.itel.se/main.asp?prod=idehd

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Låter som hårddisken inte var i DMA, utan i PIO...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Låter som hårddisken inte var i DMA, utan i PIO...

Japp instämmer, alla mina diskar jag haft som har varit slöa, har det varit strul med DMA.

Men det vet nog trådskaparn bäst själv, ser dock inget i texten om DMA läget i windows

Permalänk
Hedersmedlem

Låter helt klart som att disken är i PIO mode, som sagt. Efter vad jag ser har butiken gjort helt rätt. Man kan inte kräva att butiken ska ställa upp med gratis felsökning bara för att kunden inte kan konfigurera sitt operativsystem ordentligt.

Kolla detta först nästa gång:

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

skruvis: även om ide-kontrollern bara klarar 127gb så ska den gå i full hastighet...Bara för att en mindre del av diskens totala utrymme utnyttjas så ska inte hastigheten förändras..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
skruvis: även om ide-kontrollern bara klarar 127gb så ska den gå i full hastighet...Bara för att en mindre del av diskens totala utrymme utnyttjas så ska inte hastigheten förändras..

Ja det har du iofs. rätt i, men han skriver på ett sätt så att det uppfattas som om han köpt en 120gigare när det i verkligheten är en 200gigare samt att disken fungerar korrekt enligt butiken.

Jag förstår hans frustration över att han inte får den att fungerar korrekt i sitt system, men att anklaga en butik för att vara lurendrejare gillar jag inte när det inte stämmer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hårddisken var av samma märke, samma modellserie, samma anslutningsstandard (ATA100) men något större (200GB) Kanske inte
framgick tydligt av mitt första meddelande.

Jag anklagar inte butiken för att vara "lurendrejare". Jag anser att de inte har något intresse av att hjälpa sina kunder och att de inte bryr sig att kunderna inte får sina produkter att fungera. Felsökningsavgiften är okej, men det vore schysst att få byta den mot något som fungerar.
Nu sitter jag med en sprillandes ny hårddisk som jag inte får att fungera som jag förväntat mig och är självklart inte nöjd. Det tror jag inte någon hade varit.
En lokal återförsäljare har vanligtvis allt på att vinna på att värna om sina kunder. Jag förväntade mig inte att få pengarna tillbaka, jag var beredd att betala felsökningsavgiften. Men att återvända hem en tredje gång från butiken ännu fattigare och fortfarande med en produkt som inte fungerade tog priset. Jag trodde helt klart att jag skulle få byta den mot något annat.

Det hela känns väldigt onödigt, det hade gått och lösa så att båda parter hade varit nöjda.

Det finns gott om återförsäljare och mitt personliga råd till er är att välja någon annan som uppskattar sina kunder och som inte har något emot
att hjälpa dem (exempelvis tipsa om PIO mode inställningarna)
Detta är hela syftet med inlägget!
Som alla vet: en nöjd kund berättar för två kompisar, en onöjd berättar för
tio. Speciellt när priserna är liknande och varorna identiska.

/martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall
Det hela känns väldigt onödigt, det hade gått och lösa så att båda parter hade varit nöjda.

Hurdå och har du pratat med butiken om det? Ärligt talat verkar det vara du som e en skojare.

Permalänk
Inaktiv

Faktum är ju att många sweclockers anser att om man inte kan konfigurera sitt system så ska man inte pilla på det själv. Du hade otur faktiskt, fast det du bör/borde kolla upp var om ditt moderkort stödjer hårddiskar större än 128GB samt om vi gemensamt kan fixa en lösning till ditt lilla problem. Du kan ju börja med och säga vilket moderkort du har osv... TOM mitt gamla Abit KT7A v1.3 klarar av mina 160GBs Maxtor och så lägger vi ned det där med Itel. De gjorde tekniskt sätt inget fel..

Fast det finns en mycket hög "skyll dig själv faktor" i datordelsbranschen. Det märker du att genom att kika på stämningen här.

Permalänk
Medlem

Jag gillar itel, de ligger ju ett kvarter ifrån min lägenhet o slår datorbutiken.com rätt ofta i pris.

Dock kollar jag varje gång jag skall köpa ngt om jag kan få öppet köp och det går aldrig, jag kan förstå varför men stör mig lite ändå.

Jag tror inte att man kan tillverka en hdd som av misstag skulle funka i 700kb/s det är ngt annat som är fel.

Är övertygad om att du tog din cykel och kom förbi här innan itel så hade vi kunnat hjälpas åt at få disken att fungera som den skulle.

Det här som faifai säger stämmer, skyll dig själv faktorn är hög, dock vill jag påstå att jag gillar det.

Om inte folk som inte kan ngn fortsätter göra fel och köpa fel, så kommer alla börja bygga sina datorer själv, då går priset på lösa delar upp. Samtidigt kommer jag då få mkt mindre småjobb med att bygga datorer till folk och det vill man ju inte riskera.

Fortsätt göra fel, skyll gärna på itel och sprid detså mkt du kan, min bit av kakan blir större för varje forum jag hittar detta inlägget

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Inaktiv

Toreskog: Lite offtopic, varför kör du Din duron 1.6GHz i 1.2GHz?

Permalänk
Medlem

Itel vara lurendrejare?

Hahahah sluta skoja på det sättet nästan så att man skall skicka detta till Låt Kameran Gå och be dem köra ett reportage på ditt skämt!

har varit inne där ett par gånger och handlat och tycker att de alltid har varit otroligt tillmötesgående och ALLTID hjälper till med det mesta när man ber om hjälp!

Så det enda jag kan säga är en stor tumme upp för itel!

Permalänk

Det viktigt i historien är inte den tekniska biten utan hur företaget
bemöter sina kunder. Även om jag gjort relativt omfattande felsökning
och sonderat både manual och Asus website för information innan jag gick
tillbaka (vilket är mer än man kan begära av gemene man)

Följande är saxat ur Konsumentköplagen från Konsumentverket/KO (2003-09-09)

"Bara för att du själv efter köpet är missnöjd med en varas kvalitet, är det inte säkert att det i lagens mening är fel på den. I varje fall kan det hända att säljaren har en annan åsikt om saken. För att minska utrymmet för tveksamheter har konsumentköplagen en definition på vad "fel" är:
1. När varan inte överensstämmer med avtalet: Grundprincipen är att en vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad du och säljaren kommit överens om. Utgångspunkten är med andra ord inte varans kvalitet i sig, utan vad som har avtalats eller utlovats. Ett par jeans som säljs till nedsatt pris för att de kommer från andrasorteringen, är inte nödvändigtvis felaktiga, trots skönhetsbrister, om köpeavtalet gällde ett par byxor ur andrasorteringen. Även om säljaren inte har givit några direkta löften om varan, anses den felaktig om den avviker från vad du rimligtvis kunnat förutsätta, till exempel ifråga om hur varan ser ut.
2. När bruksanvisning saknas eller är ofullständig:
Varan är också felaktig om den saknar nödvändiga anvisningar för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Dessa ska normalt vara skrivna på svenska.
3. När varan är oduglig eller farlig:
Om varan är uppenbart oduglig för sitt ändamål eller farlig för hälsa och säkerhet anses den felaktig. Det sistnämnda gäller varor som inte uppfyller lag- eller myndighetskrav, till exempel en begagnad bil som är trafikfarlig.
4. Andra fel: Om du inte har kommit överens med säljaren om annat, är varan också felaktig om den:
o inte är lämpad för de ändamål som den i allmänhet används för, exempelvis en regnkappa som inte är vattentät
o inte heller är lämpad för det särskilda ändamål du tänkt använda varan till och säljaren måste ha insett denna avsikt
o inte motsvarar den beskrivning, det prov eller den modell som säljaren har lämnat eller hänvisat till
o inte är förpackad på ett sätt som är nödvändigt för att skydda eller bevara varan.
Säljaren ska informera
Säljaren har dessutom viss upplysningsplikt. Om han inte berättar om varans egenskaper eller användning, vad gäller sådant som köparen har anledning att räkna med att få upplysningar om, och det dessutom har inverkat på köpet, anses varan också felaktig. Att säljaren inte känner till varans brister eller egenskaper är inte alltid en ursäkt. En bilhandlare som säljer en mycket rostig bil kan till exempel inte ursäkta sig med att han inget visste. Lagen förutsätter att handlarna vet vad de säljer. Köper du en begagnad bil, fråga efter varudeklarationen hos bilhandlaren. Varudeklarationen visar att bilen är genomgången på ett antal viktiga punkter, till exempel bromsarna. Om bilens skick sedan skulle visa sig avvika från det som står i varudeklarationen kan du hävda att det är fel på bilen, i och med att bilens skick avviker från vad som är avtalat."

Jag konstaterar att:
1. Varan avviker från vad jag rimligtvis förväntade mig.
2. Bruksanvisningar på svenska saknades, därför förlorade jag ev. möjlighet att upptäcka
inkompabilitet innan jag installerade varan.
3. Säljaren missade sin upplysningsplikt genom att inte informera mig om ev. kompabilitetsproblem.

Jag vill bara byta den mot något som fungerade, nu ligger hårddisken på hyllan.
Vissa av er har kanske bra erfarenheter av Itel vilket är trevligt. Andra i tråden jobbar direkt
för dem. Visst myntet har två sidor, Itel har möjligvis agerat helt korrekt enligt lagen men misslyckats fatalt med att hjälpa sin kund och göra honom nöjd.

Poängen med mitt inlägg är att jag är missnöjd och att ni vet om det.
Det är min demokratiska rättigthet och nästintill skyldighet som god konsument att informera min vänner/kollegor/datorintresserade om sånt här.

Jag avser inte att driva detta vidare. Genom att informera flertalet personer om företagets
policy (som givetvis är rätt i deras ögon) uppnår jag en nivå av civiliserad rättfärdighet.
Förhoppningsvis tänker dom både en och två gånger innan de väljer Itel. Syftet med mitt inlägg är då uppfyllt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall

Jag konstaterar att:
1. Varan avviker från vad jag rimligtvis förväntade mig.
2. Bruksanvisningar på svenska saknades, därför förlorade jag ev. möjlighet att upptäcka
inkompabilitet innan jag installerade varan.
3. Säljaren missade sin upplysningsplikt genom att inte informera mig om ev. kompabilitetsproblem.

4.Jag vill bara byta den mot något som fungerade, nu ligger hårddisken på hyllan.
Vissa av er har kanske bra erfarenheter av Itel vilket är trevligt. Andra i tråden jobbar direkt
för dem. Visst myntet har två sidor, Itel har möjligvis agerat helt korrekt enligt lagen men misslyckats fatalt med att hjälpa sin kund och göra honom nöjd.

5.Poängen med mitt inlägg är att jag är missnöjd och att ni vet om det.
Det är min demokratiska rättigthet och nästintill skyldighet som god konsument att informera min vänner/kollegor/datorintresserade om sånt här.

6.Jag avser inte att driva detta vidare. Genom att informera flertalet personer om företagets
policy (som givetvis är rätt i deras ögon) uppnår jag en nivå av civiliserad rättfärdighet.
Förhoppningsvis tänker dom både en och två gånger innan de väljer Itel. Syftet med mitt inlägg är då uppfyllt...

1. Varan uppfyller standarden för hårddiskar, inget tvivel om det.
2. Varan är bulk & i bulk medföljer alldrig bruksanvisningar.
3. Säljaren informerade dig om eventuella problem med äldre system & stora hårddiskar.

4. Varan är begagnad, Itel kan inte sälja den som ny till en annan kund samt vem i tråden jobbar för dom direkt?

5. Poängen med ditt inlägg är att smutskasta.

6. Men informera rätt & korrekt då, vilket du inte gör.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Varan uppfyller standarden för hårddiskar, inget tvivel om det.
2. Varan är bulk & i bulk medföljer alldrig bruksanvisningar.
3. Säljaren informerade dig om eventuella problem med äldre system & stora hårddiskar.

4. Varan är begagnad, Itel kan inte sälja den som ny till en annan kund samt vem i tråden jobbar för dom direkt?

5. Poängen med ditt inlägg är att smutskasta.

6. Men informera rätt & korrekt då, vilket du inte gör.

Vad är poängen med dina inlägg då?

Man har ju förstått att du eller någon nära dig jobbar på företaget ifråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Vad är poängen med dina inlägg då?

Man har ju förstått att du eller någon nära dig jobbar på företaget ifråga.

Poängen är att Martin inte ger en korrekt bild av vad som blev sagt då jag blev vittne till en del av samtalet mellan han & ägaren.

Se på dig själv du uppfattade det som om han köpt en 120GB för 1600:- den uppfattningen fick man i hans första inlägg när det i verkligheten var en 200GB han köpt.

Huruvida jag känner någon eller inte är inte relevant då jag inte skriker ut i tråden att itel är bäst & alla andra suger t.ex.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis poäng är ju att avväpna Martin-Thall's inlägg genom att visa hur säljaren ser på den konflikt som finns.

Problemet är ju också att det inte är helt självklart hur man sätter ihop och konfigurerar en dator, det krävs en hel del kunskap. Tyvärr basunerar alla tidningar ut att det är så himla lätt att bygga och fixa själv. Men de nämner aldrig hur lätt det faktiskt är att misslyckas (krossa kärnor, missa att man kör HDn i PIO osv.).

Om man köper enstaka reservdelar på Volvo för att fixa och trixa med sin bil förutsätts det minsann att man vet va fasen man gör. Men i datorvärlden går kreti och pleti och köper varor för tusentals kronor utan egentliga kunskaper i ämnet.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

Få se nu Martin.

Du köpte en produkt, den fungerade inte hos dig. Du reklamerade den och fick den felsökt hos säljaren. Det visade sig att den fungerade fint och det var din övriga utrustning det var fel på. Självklart ska säljaren få ta ut en avgift för besväret! Och självklart ska säljaren inte behöva köpa tillbaka en begagnad produkt som inte är i nyskick, bara för att du inte är nöjd med den! Dessutom gäller inte distansavtalslagen eftersom du inte köpt den på distans.

Skruvis inlägg gör utan tvekan att du framstår såhär:

*bort*

Lite högre nivå på diskussionen, tack. - Vicotnik

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Varan uppfyller standarden för hårddiskar, inget tvivel om det.
2. Varan är bulk & i bulk medföljer alldrig bruksanvisningar.
3. Säljaren informerade dig om eventuella problem med äldre system & stora hårddiskar.

4. Varan är begagnad, Itel kan inte sälja den som ny till en annan kund samt vem i tråden jobbar för dom direkt?

5. Poängen med ditt inlägg är att smutskasta.

6. Men informera rätt & korrekt då, vilket du inte gör.

För att förklara den en detalj du verkar hängt upp dig på:

"Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en lika dan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good."
Alltså, en hårddisk ur samma serier eftersom de är både snabba och tysta. Som du ser är
priset rätt angivet, detta priset pekar givetvis på 200GB modellen. Lätt att kolla upp då er enda prislista som ligger på webben. Att detta är ett incitament för att kalla mig lögnare är magstarkt påstående.

1. Varför fungerar inte hårddisken med UltraATA gränssnittet på mitt ASUS A7A233 då?
2. Lag är lag, alldrig är aldrig. Säljer man till konsument gäller konsumentlagen.
3. Säljaren informerade mig om ev. problem med äldre (16mån!) EFTER det att problemet uppstod. När varan redan var såld.
4. Argumentet för att den var "begagnad" var att nästkommande kund kanske skulle se att
gängerna i skuvhålen var använda.
5. Kalla det vad du vill. För mig är det information konsumenter imellan. JAG framträder ju tydligt med namn och roll i det hela.

Det hela känns som när man gick till videobutiken för några år sedan och hyrde en film
enbart för att komma hem och få en bild full av hack och skräp. När man sedan tog
tillbaka den till videobutiken körde dom in den i sin super-duper-hyper spelare som
kalibrerade flera läshuvuden och "trackade" upp bilden perfekt.
Visst, filmen funkar ju bevisligen. Men är kunden nöjd ? Kommer han tillbaka ? Tror du han rekommenderar butiken ?

Det finns så mycket mer Itel kunde gjort för att hjälpa mig. "Ta med datorn så kan vi se om det funkar med..." "Testa att...." "Har du tänkt på att.."

Dessutom känns det här meningslöst, alla fattar vad det handlar om:
Jag gick till en mindre, lokal handlare för att kunna få lite hjälp om det nu skulle strula.
Det strulade och jag returnerade produkten i förpackning inom 24h för felsökning.
Betalade extra för denna men det hjälpte bara butiken.
Nu sitter jag här med en pryl som jag inte kan använda, inte kan byta mot något som
funkar och tycker det är trist.

En ekonomisk förlust för både mig och Itel. Eftersom de vid det här laget missar
potentiella kunder. Det råkar finnas en del datorintresserade vid Systemvetenskapliga
Instutitionen i Lund där jag pluggar som mer än tacksamt tar emot tips om vilka butiker som tar det där extra steget och försöker göra sina kunder nöjda. Det finns ett par i Lund juh!

Thats all.
Over and out! Har lagt alldeles för mycket tid på det här redan.
/martin

Ps. CLn. Kul bild Förstår att du vill flama lite men... tja.. okej.. se bilden nedan
Du missar det centrala i mina inlägg. Nämligen Itels tveksamma agerande för att hjälpa sin kund. "Kundvård" du vet, allt är inte millimeter-rättvisa?

CLn's inlägg får honom att se ut såhär:

*bort*

Börja inte du oxå, nästa påhopp av endera av er kommer att resultera i varning/ban. - Vicotnik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall
För att förklara den en detalj du verkar hängt upp dig på:

"Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en lika dan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good."
Alltså, en hårddisk ur samma serier eftersom de är både snabba och tysta. Som du ser är
priset rätt angivet, detta priset pekar givetvis på 200GB modellen. Lätt att kolla upp då er enda prislista som ligger på webben. Att detta är ett incitament för att kalla mig lögnare är magstarkt påstående.

1. Varför fungerar inte hårddisken med UltraATA gränssnittet på mitt ASUS A7A233 då?
2. Lag är lag, alldrig är aldrig. Säljer man till konsument gäller konsumentlagen.
3. Säljaren informerade mig om ev. problem med äldre (16mån!) EFTER det att problemet uppstod. När varan redan var såld.
4. Argumentet för att den var "begagnad" var att nästkommande kund kanske skulle se att
gängerna i skuvhålen var använda.
5. Kalla det vad du vill. För mig är det information konsumenter imellan. JAG framträder ju tydligt med namn och roll i det hela.

Det hela känns som när man gick till videobutiken för några år sedan och hyrde en film
enbart för att komma hem och få en bild full av hack och skräp. När man sedan tog
tillbaka den till videobutiken körde dom in den i sin super-duper-hyper spelare som
kalibrerade flera läshuvuden och "trackade" upp bilden perfekt.
Visst, filmen funkar ju bevisligen. Men är kunden nöjd ? Kommer han tillbaka ? Tror du han rekommenderar butiken ?

Det finns så mycket mer Itel kunde gjort för att hjälpa mig. "Ta med datorn så kan vi se om det funkar med..." "Testa att...." "Har du tänkt på att.."

Dessutom känns det här meningslöst, alla fattar vad det handlar om:
Jag gick till en mindre, lokal handlare för att kunna få lite hjälp om det nu skulle strula.
Det strulade och jag returnerade produkten i förpackning inom 24h för felsökning.
Betalade extra för denna men det hjälpte bara butiken.
Nu sitter jag här med en pryl som jag inte kan använda, inte kan byta mot något som
funkar och tycker det är trist.

En ekonomisk förlust för både mig och Itel. Eftersom de vid det här laget missar
potentiella kunder. Det råkar finnas en del datorintresserade vid Systemvetenskapliga
Instutitionen i Lund där jag pluggar som mer än tacksamt tar emot tips om vilka butiker som tar det där extra steget och försöker göra sina kunder nöjda. Det finns ett par i Lund juh!

Thats all.
Over and out! Har lagt alldeles för mycket tid på det här redan.
/martin

Ps. CLn. Kul bild Förstår att du vill flama lite men... tja.. okej.. se bilden nedan
Du missar det centrala i mina inlägg. Nämligen Itels tveksamma agerande för att hjälpa sin kund. "Kundvård" du vet, allt är inte millimeter-rättvisa?

CLn's inlägg får honom att se ut såhär:

Incitament för att kalla dig lögnare?
Du skrev inte att det var en 200 gigare utan bara att du redan har en, citerar dig själv -> "Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en likadan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good." Inget om att det är en 200gigare utan intrycket man får är att du köpt en 120gigare för 1580:-... Du skrev "likadan" vilket "incitament" får man av det då?

Kul att du flashar med att du läser systemvetenskap men att du inte då kan förutse eller känner till hårdvara då är bara beklagligt.

Om du trycker på "profil" så ser du mitt namn & lite övrig info om mig, det är inget jag döljer.

Nämn butiker där du är övertygad om att dom agerat annorlunda? Alltid kul att veta nämligen.

Edit: Men något som skulle vara kul att veta är hur presterar hårddisken på ett annat system?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Låter helt klart som att disken är i PIO mode, som sagt. Efter vad jag ser har butiken gjort helt rätt. Man kan inte kräva att butiken ska ställa upp med gratis felsökning bara för att kunden inte kan konfigurera sitt operativsystem ordentligt.

Kolla detta först nästa gång:

http://home.student.uu.se/joli5403/images/udma.png

Hos mig står det Ultra DMA Mode 5 vad betyder Mode 5.
Tacksam för ett svar.
//Mike.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall
1. Varför fungerar inte hårddisken med UltraATA gränssnittet på mitt ASUS A7A233 då?
2. Lag är lag, alldrig är aldrig. Säljer man till konsument gäller konsumentlagen.
3. Säljaren informerade mig om ev. problem med äldre (16mån!) EFTER det att problemet uppstod. När varan redan var såld.
4. Argumentet för att den var "begagnad" var att nästkommande kund kanske skulle se att
gängerna i skuvhålen var använda.
5. Kalla det vad du vill. För mig är det information konsumenter imellan. JAG framträder ju tydligt med namn och roll i det hela.

1. Förmodligen för att ditt operativsystem fått för sig att köra disken i PIO mode. Ett inte allt för ovanligt problem med WinXP, sök i forumet så kommer du hitta fler med samma problem. Eller så kanske IDE-controllern på ditt A7A233 inte är den bästa och behöver övertalas lite, kanske en drivrutinsuppgradering behövs?
4. Är produkten öppnad är den inte i nyskick. ESD-skador uppkommer lätt ifall man är ovarsam och kan ge fel som inte uppkommer förrän efter flera månader. Öppnad hårdvara är begagnad hårdvara, så är det bara. Ev. märken av skruvar är inte lika viktigt, men är förmodligen det som nästa kund kommer att ange som "bevis" på att produkten är använd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_thall
Dessutom känns det här meningslöst, alla fattar vad det handlar om:
Jag gick till en mindre, lokal handlare för att kunna få lite hjälp om det nu skulle strula.
Det strulade och jag returnerade produkten i förpackning inom 24h för felsökning.
Betalade extra för denna men det hjälpte bara butiken.
Nu sitter jag här med en pryl som jag inte kan använda, inte kan byta mot något som
funkar och tycker det är trist.

Disken är ju inte sönder (den testades ju ok i butiken). Gå hem och bråka med WinXP och dina drivrutiner, det är förmodligen där problemet ligger.

agent: Mode 5 är ATA100. Den där bilden jag la upp är från mitt gamla system, det ser olika ut beroende på vilken sorts controller man har och vilka drivrutiner man använder. Så här ser det ut med mitt nuvarnade nforce2-kort t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Vicotnik tack för svaret.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag behöver inte ge mig in i diskussionen då det redan har påpekats vad som är rätt och fel. Det enda jag vill säga är att jag absolut aldrig har haft några problem med Itel. Killen på Itel är en av de mest tillmötesgående och hjälpsamma person som jag träffat i en datorbutik. Visst, nu har jag inte pratat allt för mycket med honom men varje gång jag är in i en datorbutik brukar jag dröja mig kvar för att lyssna lite om hur snacket går. Försöker personlen blåsa ovetande personer etc..

Jag tycker verkligen inte om trådar där trådskaparen först och främst förutsätter att han har rätt och butiken har fel.

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med velotex. Han på Itel har alltid givit kunderna bra och nyttiga råd vad jag har hört.
Fast när jag köpte ett datorpaket där fick jag fel grafikkort, men det byttes direkt och jag fick en svart front till cd-brännaren som kompensation.

Så länge de varor jag behöver finns på Itel handlar jag där. Deras priser brukar vara konkurenskraftiga jag har fått bra service.
Spread the word!

Permalänk

db hade agerat annorrlunda - de hade tagit mera betalt tjafsat än mera och sen skitit i kunden
riksdata hade sagt att det var nätdelen det var fel på och bytt den - men ändå hade felet varit kvar, sen hade de då bett om att få bytta moderkort cpu och minne och ändå hade det varit fel.
xx butikken hade inte bytt varana bara vä'nt den i posten

skojade lite för att lätta upp den stämmning som råder

Nämn butiker där du är övertygad om att dom agerat annorlunda? Alltid kul att veta nämligen.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Dustin;

jag har aldrig fått problem med dustin, har tom bytt en tft med en död pixel utan problem. Men så är jag konstig som handlar hos dustin eftersom de är så dyra.