Varning för Itel i Lund
Varning för:
Itel AB Låga priser - Absolut noll service.
Bakgrund:
För två dagar sedan började mina två hårddiskar bli fulla och
det var dags för att antingen rensa ut eller köpa ytterligare en.
Eftersom jag sparat ihop tre tusen från extrajobb och snål-leverne stack jag upp till Itel på Åldermansgatan 5 i Lund.
Eftersom jag redan kör en Seagate IDE (Ultra ATA100) på 120GB föll valet på en lika dan ur Barracuda 7200.7 serien eftersom dom är både snabba och tysta. Pris för denna 1580:- So far, so good.
Problem:
Väl hemma igen anslöt jag ström och IDE kabel och startade upp systemet. Datorn (BIOS) hittade hårddisken och enheten dök upp likväl i Windows XP. Jag körde igån Partition Magick för att skapa en NTFS enhet och det gick som en vals. När jag sedan gick in på enheten och började flytta över ett par kataloger blev hela systemet trögt. En 100mb stor fil skulle ta c:a fyra minuter att flytta över. Vilket verkade helt otroligt. Jag startade därför upp SisoftSandra (testprogram) för att köra en kontroll. Inga fel hittades men prestanda testet gav ynka 733 KB / sekund. Alltså 0.7MB/s skrivhastighet vilket betyder att hårddisken var snäppet snabbare än en traditionell floppy-diskett från tidigt 90-tal.
Något var fel jovisst, men vad? Kabel eller IDE-kontrollern var min
spontana gissning. Provade därför alla möjliga kombinationer av Primary/ Secondary och plats på kedjan. Olika jumper konfiguration. Alla inställningar i BIOS och givetvis en splitter ny IDE kabel. Det spelade ingen roll vart eller hur hårddisken kopplades in, resultatet var det samma. Sjukligt låg överföringshastighet men i övrigt inga andra fel. Jag gick därför in på ASUS hemsida för att söka hjälp, instinkten ledde mig till att ladda hem en BIOS uppgradering. Så det blev till att
formatera en floppydiskett, starta upp från den i DOS, köra uppdateringen, starta om, gå in i BIOS, spara de nya inställningarna, starta om och ladda upp Windows XP. Resultat: Nada, zip, nothing, inget.
Vid det här laget hade jag testat allt som stod i min makt och
irretations-nivån var märkbart hög. De andra hårddiskarna fungerade perfekt i alla kombinationer så kanske det berodde på ett fel vid kontakten på hårddisken, kretskort, eller nått..
Lösning:
Dagen därpå cycklade jag åter de 3km upp till Itel med disken i sin orginalförpackning. Jag berättade om mina två svåra timmar och undrade om jag helt enkelt kunde byta disken.
- Nej, vi måste testa den först.
Okej, inga problem. Bara så trist att behöva spendera ytterligare en halvtimme på cycklen för att behöva återvända tredje gången dagen efter.
Så idag på förmiddagen ringde dom:
- Du har fel på ditt system. Den funkar här ivarjefall.
Jaha.. Låter konstigt men jag kommer upp i eftermiddag.
Väl i butiken konstaterade vi båda att det var lite märkligt eftersom samma märke som min tidigare hårddisk, samma modellserie - Barracuda 7200 .7 och med samma standard (ATA/100) inte ville fungera med mitt moderkort.
Så det blev till att byta till en mindre hårddisk...
- Nej, nu är ju produkten begagnad. Så du kan inte byta den.
Hmmm... men vad ska jag med en hårddisk till som inte fungerar på mitt
system ?
- Dessutom måste du ju betala 150:- i felsökningsavgift för att få
tillbaka den. Och då är jag snäll och drar av 100:- på avgiften. Det är en avancerad process att testa hårddiskar och det tar mycket tid. Många sektorer som skall gås igenom o ....
Arrrrgh!!
Han menade alltså att jag skulle återvända hem för TREDJE gången med en produkt som FORTFARANDE inte fungerade i mitt system och dessutom få BETALA 150 kr extra för att få det konstaterat.
Sammanfattningsvis:
Jag valde en lokal återförsäljare framför en Internetbutik för att
kunna få lite mer service. Ett fysiskt ställe som man kan åka iväg till för att kolla på produkter, få lite råd och service av en trevlig,
hjälpsam personal som är intresserade av att kunderna är nöjda och att
deras produkter fungerar...
Helt fel, inte med Itel. http://www.itel.se
Gör inte du samma misstag, det finns fler återförsäljare.
Spread the word!
Mvh Martin