Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Vatten + Reläer i Värmepump = HJÄLP! [Bilder]

Permalänk
Medlem

Vatten + Reläer i Värmepump = HJÄLP! [Bilder]

Tja, blev rejält skrämd igår.

De har hållit på och installerat bergvärme hos oss ett par dagar nu och igår var värmepumpen installerad. De hade inte riktigt blivit klara med hålet med de hade tagit ut våran gamla panna så de fick köra den nya på elpatronen.

När jag kom hem efter skolan såg jag att ett kallvattenrör ovanför värmepumpen stod och droppade. Det hadde blivit en stor pöl uppe på pumpen så jag gick och hämtade en trasa och en spann för vattnet att droppa i. Medans jag stod jämte pumpen och torkade uppe på hörde jag att det sprackade lite från den. Eftersom att de inte var klara med installationen var inte fronluckan monterad så jag kikade lite på framsidan.

Jag såg att det hadde runit vatten längs några kablar och de hadde runit på ett kretskort där några reläer var monterade. ( De till elpatronen och dylikt.) Helt plötsligt fräste det till och stora blåa lågor sköt ut. (Blev askiträdd och flög bakåt) Samtidigt hörde jag att det small i proppskåpet bakom mig. Lågorna försvinner snabbt och jag ser att kortet har blivit bränt och när jag tittar i proppskåpet ser jag att två av propparna till 3-fasen har skjutit ut.

Sen blev det inget varmvatten eller någon värme inatt och idag kom montören med ett nytt kort.

Bilder på det gamla:

http://www.alingsashockey.nu/david/b2.jpg
http://www.alingsashockey.nu/david/b3.jpg
http://www.alingsashockey.nu/david/b4.jpg

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

Det går nog lite ström där med så breda ledare

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Jo, 3-fas till elpatronen, faan v det blixtrade ) Såg att det var sot i taket idag, hehe. Luktar ganska mysigt i hela källaren också...

Visa signatur

Permalänk

Vad är det för märke på värmepumpen?

//Stefan, försäljare och installatör av IVT-värmepumpar.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att inte ha allt för många rader då det är störande vid läsning.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett styrkort till en Thermia Villa eller en Thermia Diplomat tycker jag

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Öhh...kollar.... Thermia Diplomat 12 står det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kanske du ser felet på bruksanvisningen innanför luckan, som jag skrev om i en annan tråd?
Dvs att det var en punkt innanför en parantes

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk
Glömsk

Tråd flyttad. Du får bättre hjälp här.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Då kanske du ser felet på bruksanvisningen innanför luckan, som jag skrev om i en annan tråd?
Dvs att det var en punkt innanför en parantes

Öhh...va??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en värmepump i trädgården som jag skall koppla upp och se om den fungerar. Grejen är den att eftersom den är utomhus så är den lite blöt så jag vill inte fingra med spänning på.

stefan.är.tuff: Du vet kanske om själva vätskebehållaren i en värmepump måste vara full med vätska för att köldmediet skall kondensera? Kan fixa en bild om min förklaring är kass :D.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Psionicist:
Var i inlägget ber han om hjälp?
Det är värmepump, inte vattenpump.

Deron:
Det står "(Efter cirka tio sekunder kommer den önskade rumstemperaturen återigen att visas i teckenfönstret, nu tillsammans med annan information.)"

Pandrone: Förklara gärna mer, din förklaring var kass

Visa signatur

Permalänk
Medlem

be företaget som installerade värmepumpen om ersättning för vettskrämming eller nått

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte vilka olika "klasser" det finns på värmepumpar.. Bergvärme osv :D. Men iaf.

Bild:

Kompressorn komprimerar ju gasen som sedan går in i den stora isolerade behållaren. Där skall ju gasen kondensera och släppa av massa värme i "vattnet". Men tryckmätaren för denna behållaren står på 2bar. Alltså bör där vara lite vätska i behållaren. Men när jag startar kompressorsystemet så blir inte förångaren kall (hade det igång i 10min iaf). Det är gas i systemet det är säkert. Så jag undrar om den behållaren måste vara full eller liknande för att gasen ska kunna kondensera.

Edit: Visst är den fin :D.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Hehe den var fin. Vad är det för märke?

Förresten, i den stora behållaren ska det vara vatten, inte gas.
Om förångaren inte blir kall så kan det bero på att kompressorn går åt fel håll, eller att det är för lite gas i systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det skall vara vatten i behållaren. I behållaren finns kompressorsystemets kondensor. Och högst upp på värmepumpen sitter förångaren som skall bli kall. Frågan var om det måste vara vatten i behållaren för att gasen som går i rören innuti behållaren skall kondensera.

Märket vet jag inte, kan kolla. Den är iaf gjord 1987 :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Psionicist:
Var i inlägget ber han om hjälp?
Det är värmepump, inte vattenpump.

Deron:
Det står "(Efter cirka tio sekunder kommer den önskade rumstemperaturen återigen att visas i teckenfönstret, nu tillsammans med annan information.)"

Pandrone: Förklara gärna mer, din förklaring var kass

Aha, får ta å kolla om det verkligen är så allvarligt att manualen har fel. )

Jo, jag undrarde också lite över flytten... men men.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
be företaget som installerade värmepumpen om ersättning för vettskrämming eller nått

Haha, skall jag nästanjgöra. Jag blev iallafall riktigt rädd. Kanske skall gå å fixa ett läkarintyg om att jag aldrig kan gå ner i närheten av en värmepump igen utan att hjärtat stannar. Kan bli stora skadestånd.

Visa signatur

Permalänk

Ett stort plus för bergvärme !
Ett stort minus för installatörens skicklighet!

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Det med bergvärme, någon som har lite länkar till hur det funkar? eller orkar berätta om det?

Och är de någon skillnad mellan "bergvärme" och värmepump? För värmepump vet jag ungefär hur den funkar.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

En värmepump utnyttjar ju bergvärme.

Finns 3 sätt för en värmepump att hämta värme:
1. Ett djupt borrat hål (i berg)
2. en lång slinga ungefär 1 meter ner i marken
3. En slinga som ligger på en sjöbotten

Ta en titt på www.thermia.se så kan du läsa lite om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en CTC Master 103-9. Gick ut i kalla vädret och kollade :p. Någon som sitter på info om en sådan här? Där sitter iofs ganska många lappar på den med info.

Visa signatur

tomt

Permalänk

Såhär funkar bergvärme: (tror jag )
Du pumpar upp vatten som har bergets temperatur (brukar ligga på 2-5C) sen så snor värmepumpen några grader från vattnet så vattnet som går tillbaka till berget är kanske -0.5C till 3C. Sen använder man den energi man fick från kanske 20L "bergvarmt" vatten till att värma en liter vanligt vatten till kanske 50C.

Hoppas du förstår min förklaring. Hur det hela går till mer exakt med komponenter och så vet jag inte så mycket om, det kanske någon annan kan svara på men nu vet du ivf principen.

Jag hade planer på att koppla min vattenkylning via bergvärmesystemet. Att kyla datorn med vatten som är på kanske -0.5C till 3C skulle vara ganska mysigt!? sen skulle man ju återföra lite värme till berget.

Jag har hört om nån kille som byggde om sin bärgvärme att gå "baklänges" på sommaren. Alltså hans element blev askalla och all värmen pumpade han ner i berget så han la tillbaka värme på sommaren och tog den igen på vintern. Ganska mysigt.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Det med bergvärme, någon som har lite länkar till hur det funkar? eller orkar berätta om det?

Och är de någon skillnad mellan "bergvärme" och värmepump? För värmepump vet jag ungefär hur den funkar.

det pumpas ner ca 3+ vätska och åker ner i marken och värms upp till ca 5-7 grader och sedan upp och komprimeras på något konstigt sätt det sa våran installatör

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Pandrone:
Varför har du detta schabrak på bakgården?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kör med bergvärme från bravida..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Pandrone:
Varför har du detta schabrak på bakgården?

Strippa den på delar och bygga en a/c som ska värma källaren.

Visa signatur

tomt