Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Högjudda Seagates

Fick mina två Seagate Barracuda 7200.7 SATA 120GB diskar idag och kör de nu i RAID 0. Jag delade upp RAIDen i 20GB och och 200 GB.

När jag installerade Windows XP så upptäckte jag att C partitionen, alltså den på 20GB knastrade ganska mycket. Jag hade hört att Seagate diskarna skulle låta ganska så mycket så jag tänkte väl att det vart helt normalt.

Men sen nu när jag ska formatera D partitionen, alltså den på 200GB så låter det nästan förjävligt. Nu knastrar de så mycket så att man tror att de ska dö nästan. Visserligen störs jag inte så mycket utav ljudet men man börjar ju ändå undra lite. Ska de verkligen låta så mycket. De låter ju värre än en gammal 512mb hårddisk från 90-talet ju.

OBS, SATA diskar.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Mina 120gb Seagate Sata diskar knattrar också, de ska göra det. Mina stör jag mig inte så mkt på nu eftersom jag monterat dem i en vagga med gummifötter i datorlådan, knattrandet miskade då.

De är ju snabbare än de gamla, tysta diskarna så läshuvudena rör sig fortare, därav ljudet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

jo fast jag trodde inte de skulle knastra såpass mycket bara hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte at min Seagate 80Gb med SATA låter något speciellt mycket, låter iof lite när den läser men det är knappt nämnvärt. Min äldre Seagate diskar (1st 120Gb + 1st 160Gb) med ATA låter bra mycket mera...

Anders

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

hm okej. Det är när den ska läsa typ i slutet som den låter som mest. Sen är det ju visserligen två likadana som låter samtidigt så, det det blir ju kanske dubbelt så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har samma, tillsynes oundvikliga, problem. Jag borde ha läst om Segates S-ATA-diskar innan jag köpte den inser jag nu. Visste jag att den skulle knastra så mycket trots att den inte är fastskruvad skulle jag inte köpt den.

Hade en WD Caviar 120GB som inte knastrade alls (helt knasterfri i jämförelse) och ångrar att jag sålde den till min syster för att jag ville ha en större och ville byta upp mig till S-ATA...

Permalänk
Medlem

ja knastrandet stör mig visserligen inte så mycket längre. jag har accepterat att de låter som de gör. Däremot är det väldigt irriterande med högfrekventa fläktljud, vilket har lett till att jag bytt fläkt på grafikkort och moderkortets nordbrygga. Och nu är ju datorn väldigt tyst, dock inte när diskarna arbetar då det låter som om att det faller grus inuti den eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har gjort en vagga som står på pads på golvet i lådan så ljudet inte skall fotplantas i plåtchassiet där mina SATA-diskar sitter i och det störande, vassa knattrandet är borta nu. Det är bara lite lågmält knattrande nu när de arbetar så jag vart mkt nöjd nu.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Hmm okej. Det låter intressant. Fast jag tror visserligen att jag ska ta och slänga in nån form av 5 1/4" vagga för mina två Seagate diskar. Eftersom jag bara har en brännare så har ju tre lediga platser kvar i datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en sån där Coolermaster-inkapsling som både skulle döda ljudet och kyla lite. Men nu när jag letar efter den så är den helt borta. Någon som vet vart den finns (eller förstår vad jag menar)?

Permalänk
Medlem

ja fast när jag tittar på Cooler Masters Cooldrive 3 och 4 så ser jag att fläkten på ska låta i dryga 29db, och då lägger man ju ändå till lite oväsen än att ta bort.

Visa signatur

Permalänk

Har 3st Seagate IDE-diskar och de låter knappt alls, överröstas av mina Maxtor-diskar.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Medlem

Om du läser det första inlägget så handlar det om Seagates 7200.7 SATA diskar. Han skriver t.o.m. OBS SATA diskar, då är det väl inte frågan om dina IDE diskar som vi redan vet är tysta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LikeUnigo
Har 3st Seagate IDE-diskar och de låter knappt alls, överröstas av mina Maxtor-diskar.

Korrekt...Seagates PATA diskar (IDE) är otroligt tysta. Däremot är det raka motsatsen med deras SATA diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gardinen
ja fast när jag tittar på Cooler Masters Cooldrive 3 och 4 så ser jag att fläkten på ska låta i dryga 29db, och då lägger man ju ändå till lite oväsen än att ta bort.

Det låter faktiskt, när du skriver det, jättedumt. Missade helt det där med fläkten... Vem kommer på att sätta in en fläkt på 40mm och låta den spinna i 4500rpm? Misstänker att det inte är så bra för hårddisken att läta fläkten stå stilla ellet ta ner den från 12v till något mer humant som 7v eller 5v? Finns det bättre inkapslingar eller tvingas man bygga en egen?

Permalänk
Avstängd

http://www.silentpcreview.com/section14.html

där finns massa intressanta reviews som man måste läsa om man är något sånär intresserad av tysta hårddiskar

där tar dom upp bland annat det att seagates s-ata är inställda på performance, inte acoustics
och med det menas att dom tidigare hade möjlighet att växla mellan de två lägena, men det går inte längre, vet inte riktigt varför men det var snack om att dom hade en lawsuit om det osv osv..

läs på hemsidan iaf

och checka forumen, dom handlar om att få en tyst pc, vilket är tämligen aktuellt för många

Permalänk
Medlem

Mina 2 160gigs Seagate´s är tysta som graven

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Du är väl antagligen inte lika kräsna som oss eller så är din dator så högljudd så du inte hör knattret när de läser/skriver.

Visa signatur

Permalänk

Eller så är det PATA-diskar.

Så om man ska köpa SATA ska man köpa vadå? WD's diskar har jag problem med på nForce-kort, men det kanske är en tillfällighet. Kvar är Samsung, Maxtor och Hitachi.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra på Seagatediskar för de funkar ju bra och är driftssäkra tycker jag men de knastrar, kan du fixa en upphängd vagga eller dyl. så blir de hyffsat tysta.
Hitachi är bra också dessutom snabba, bra är också Samsung men de är slöare och tystare.

Visa signatur

Permalänk

Rätt konstigt det här. Jag och min kompis köpte 3 seagate 160DG sata samtidigt. Hans två diskar knattrar som fan medans min är knäpptyst.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Mina 2 seagates 120GB 8MB cache låter inget.

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni som säger att de är tysta menar den nya 7200.7 SATA-serien för det är den vi pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du spela in ljudet när diskarna arbetar, i jämförelse med någon annan disk?
Har fyra stycken Seagate Cuda 7200.7 (P-ATA), och en WDCSE överröstar lätt utan problem dessa fyra Cuda:s tillsammans. Har aldrig haft någon Seagate-disk som varit direkt högljudd, men jag har dock inte testat S-ATA.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag kan spela in en ljudsekvens när diskarna laddar. Det är visserligen två stycken i RAID0 så bägge arbetar samtidigt när något ska laddas.
Så det blir väl en aningen högre ljud än när en arbetar ensam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men snälla ni som tycker det är konstigt att era Seagate 7200.7 är tysta medans andras är lite mer bullriga. LÄS tråden så ser ni varför.

Seagate 7200.7 IDE/PATA har AAM aktiverat och går INTE att ändra. De är tysta vid läsning. Också långsammare än SATA-varianten

Seagate 7200.7 SATA har inte AAM aktiverat som standard och har låter därför mer vid läsning. På SATA 7200.7 ska det tidligen gå att aktivera AAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
På SATA 7200.7 ska det tidligen gå att aktivera AAM.

Är du säker? Vart har du läst det? Jag skulle göra det direkt om jag kunde men jag har hört att det inte går...

Permalänk
Medlem

Det skall gå, men då får du manipulera firmwaren på disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte att aktivera AAM på 7200.7 SATA-modellerna.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P