Permalänk
Hedersmedlem

Sata-250?

Vad är skillnaden mellan "vanlig sata" och den kommande sata-250? hastigheten? När kommer sata-250?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Dataöverföringen lär väl ligga på 250mbps jämfört med de vanliga 150mbps... ja antar att det ligger till så.

Permalänk
Hedersmedlem

SerialATA 250 (dock inte hört det namnet än) eller SerialATA II (Generation 2) har en överföringshastighet på 2.4 Gigabit/sek, ska enligt min information komma i mitten på detta år (dock tvivlar jag på det), och inget kommer ändras förutom själva signalerna, men det kommer vara kompatibla med dagens SerialATA.

Senare kommer generation 3, som har 4.8 Gigabit/sekund. Då det ska lanseras om flera år är mycket osäkert, men det kommer troligen vara kompatibelt med generation 2. Det verkar alltså som om SerialATA II-standarden kommer finnas kvar på marknaden ett tag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, ska köpa nytt i höst så jag hoppas att generation 2 har nårr marknaden. Men alltså... nforce3-250? Står inte 250 för ett stöd för serial ata 2 eller 250??

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

mbps & MB/s är inte samma sak. SATA-150 som finns nu har 150 MB/s, dvs något snabbare än de 133 MB/s som PATA kan ge idag. I realiteten kommer snabbare överföringshastigheter inte göra någon skillnad alls. Det eftersom en Western Digital Raptor som är den snabbaste SATA-disken i dagsläget inte kan ge mer än 70-80 MB/s. (såvida inte datan ligger i den ynka 8 MB stora cachen på disken)

De flesta SATA-kontrollers går dessutom i dagsläget genom PCI-bussen och begränsas av den till 133 MB/sek.

Permalänk
Medlem

Strösta skillnaden är la att man kan ha 15st sata enheter på en kanal då tror jag itne 250Mb räcker om man kör fet raid aray eller nåt sånt kan var döför det kommer snabbare efte det.

Permalänk
Medlem

mmm, men PCI expres eller vad det nu heter, kommer väl göra en skillnad för kontroller korten eller??? men tänk sedan lite, en SATA hårddisk kan skicka/ta emot 150 Mbit/s, men ett vanligt nätverkskort ligger på 100 Mbit/s eller en cd/dvd som ligger(oftast) på 133Mbits/s nödvändigt att ha SATA eller??? en dvd brännare är på väg med SATA, men i nu läget menar jag;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som om man väntar till PCI-Express

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.