Permalänk
Medlem

hmmm stängs direkt....?!

när jag suttit o knepat o knåpat en stund o skrivit en miniräknare i C++ (jag är super duper ny! började idag.).
innna den visar resultaten så försvinner dos fönstret!?!

jag använder borland bcc55 som komplimator...
och läste guiderna på http://marcusson.no-ip.com/blinkenlights/main/tutorials.php?p...
har inkluderat källm koden där nere.....

Permalänk
Medlem

öppna ett commandfönster och kör det därifrån så kommer det inte stängas ner

Permalänk
Medlem

#include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { din kod! getch(); }

Permalänk
Medlem

njet det funkar inte:(

Permalänk
Medlem

lägg till system("pause");

:

#include<iostream> using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; int ett_tal_till; int svar; cout << " en enkel miniraknare (med bara plus.....). \n "; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; cout << "\ndu valde " << ett_tal << "\n"; cout << "plussa pa ett tal: "; cin >> ett_tal_till; svar = ett_tal + ett_tal_till; cout << ett_tal << "+" << ett_tal_till << "=" << svar << "\n"; system("pause"); return 1; }

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

det funka inte:(

vad har return för användning?!

Permalänk
Medlem

retuernerar värdet som main är deklarerad som. Tror jag iaf
Dvs i detta fall en int

Permalänk
Medlem

SNÄLLA NÅGON HJÄLP!!!!

Permalänk
Medlem

wow.. 12 minuters tålamod...
Men gör som jag sa och öppna ett commandfönster och kör programmet direkt därifrån. (kör>cmd)

Eller så kan du fuska å lägga in en cin i slutet på koden. Borde väl funka?

Permalänk
Medlem

man jag vill köra det som exe fil ju!

och om man lägger till cin i slutet stängs det ju aldrig:(

Permalänk
Medlem

Ge upp och vänta tills du åtminstonde fyllt 15 eller 16 så kanske du har lite mer tålamod & hyfs.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
man jag vill köra det som exe fil ju!

och om man lägger till cin i slutet stängs det ju aldrig:(

Men vad vill du att det ska göra då? Först säger du att det stänger för fort sen säger du att det inte stänger alls.

Plus att det visst körs som exefil om du kör från command.

Permalänk
Medlem

men jag kanske vill skicka min enkla miniräknare till andra och orkar inte förklara hur de ska gå till väga.....

Permalänk
Medlem

conio.h-lösning

#include<iostream> #include<conio.h> // ADDAT //using std::cout; // BORTTAGET, behövs ej i BC++ iaf...? //using std::cin; // BORTTAGET, behövs ej i BC++ iaf...? int main() { int ett_tal; int ett_tal_till; int svar; cout << " en enkel miniraknare (med bara plus.....). \n "; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; cout << "\ndu valde " << ett_tal << "\n"; cout << "plussa pa ett tal: "; cin >> ett_tal_till; svar = ett_tal + ett_tal_till; cout << ett_tal << "+" << ett_tal_till << "=" << svar << "\n"; getch(); // ADDAT return 1; }

ovanstående kompilerar finfint på Borland C++ 5.02/Win32 iaf... lösningen kräver att du har en kompilator med filen conio.h. och filen kan köras som EXE-standalone...

lösning med cin

lägg på ett cin precis som du tydligen redan provat, men skriv att användaren ska trycka CTRL+Z för att avsluta (filslut).

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Fel av mig, såg inte det på slutet.

#include<iostream> using std::cout; using std::cin; int main() { int ett_tal; int ett_tal_till; int svar; cout << " en enkel miniraknare (med bara plus.....). \n "; cout << "Skriv in ett tal: "; cin >> ett_tal; cout << "\ndu valde " << ett_tal << "\n"; cout << "plussa pa ett tal: "; cin >> ett_tal_till; svar = ett_tal + ett_tal_till; cout << ett_tal << "+" << ett_tal_till << "=" << svar << "\n"; system("pause"); return 0;

Så gjorde jag med min första miniräknare, nu pausas den sen får du "trycka på valfri tangent".

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Du behöver #include <cstdlib> för system(). Sen att inte borland c++ lägger tex cout och cin i namnutrymmet std säger ju lite om hur bra dom är på att följa standarder...

Permalänk
Hedersmedlem

Blanda inte headers från C och C++, C-biblioteken finns i C++ också, och dessa versioner ska användas.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Ereinion - Jag har inte gjort det hittils, och jag har använt diverse system(" ") ganska flitigt.
Och sen, nystan: Det är nog ingen bra ide att bumpa, då får du nog ingen hjälp alls eftersom tråden med stor sannolikhet blir låst.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

ok tack så jätte super mycket allihopa!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Blanda inte headers från C och C++, C-biblioteken finns i C++ också, och dessa versioner ska användas.

Vad menar du nu? Syftade du på att jag använde cstdlib så är det det som ska användas, inte stdlib.h.
Enk: Anledningen att du inte behöver cstdlib är nog för att borland inkluderar den filen med nån annan header. Dom verkar göra så för en del saker.

Permalänk
Medlem

hur gör jag så att man kan använda svenska tecken som åäö?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
hur gör jag så att man kan använda svenska tecken som åäö?!

Skriv ut dem hexadecimalt.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

nu strular det med en lite mer avancerad miniräknare!

se bifogad fil.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
nu strular det med en lite mer avancerad miniräknare!

se bifogad fil.....

byta ut:
int raknesatt;
till
char raknesatt;

Sen ska det vara:
if (raknesatt == '+')

Du har även glömt lite << och annat.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

char op; std::cin >> op; // läser in ett tecken, tex +, - osv if (op == '+') // samma sak för - * /

Permalänk
Medlem

nu står det: statement missing ; in function main()

Permalänk
Medlem

Som jag sa, du har glömt lite << och annat:

cout << tal1 << " + " << tal2 " = " << svar << "\nbra va!?"; cout << tal1 << " + " << tal2 << " = " << svar << "\nbra va!?";

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

ok tackk allihopa en en gång nu funkar det finfint!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Mitt första projekt i programmering A var en miniräknare också.
Dock var den lite mer avancerad.
Väldigt kul att göra!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."