Permalänk
Medlem

Artifacts med 9800 pro

Hmm..bytte kylare till en Arctic Cooling vga Silencer för ett tag sen, byt gick problemfritt..
Men nu misstänker jag att flänsen inte ligger emot gpu:n som den ska..shimmen e kvar på kortet. (sapphire 9800 pro)
Jag skulle klocka det med ati-tool och körde max mem och max core och kom upp till 440 på core o 370 på minnet.
Sen körde jag atrifacts testet o artifacts direkt!
Det ska inte funka ihop på nåt sätt? Att den borde känna att det skulle bli atrifacts efter 10 sec?
Fick till slut köra på default igen..

Ska kolla sen om jag kan ta bort shimmen iaf...
Tror ni det är det som är problemet? att det inte får kontakt o blir för varmt?

Permalänk
Medlem

440/370 är ju hyffsat ändå.

Tror inte du ska röra shimmen...

Permalänk
Medlem

440/370 är ju i närheten av vad jag får upp den till. Jag har kontakt mellan core och fläns. Bästa sättet att kolla sånt är ju att demontera flänsen och titta efter om det har varit kontakt. Ett annat är ju att känna efter om flänsen blir het när man kör nått krävande. Att plocka bort shimmen är ivarje fall i mitt tycke det sista man ska ge sig på.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Jo jag är nöjd med det resultatet... och jag körde ati-tool länge för att se om d va stabilt...men direkt jag kör artifacts-testet i ati-tool på 440/370 så blir det en massa artifacts..
Tycker det är konstigt..då borde den väl inte ställa in sig så högt när man kör max mem och max core..Vill inte pilla bort shimmen för jag kommer garanterat pilla sönder nåt då hehe...
Ska ta bort hela AC vga silencern senare (på jobbet nu) och kolla om det får kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kontakt först pga att jag inte hade dragit åt skruvarna ordentligt :>

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk

Jag tog bort min shim i alla fall. Fick intrycket av at tman inte skulle få full kontakt med shimmen kvar.
Basserade det på utformningen av orginalkylaren. På orginalkylaren så den del som trycks mot GPU'n var liksom upphöjd där, som jag antog tillät bättre kontakt pga shimmen. Så jag tog bort min shim i rädsla för att den nya kylaren kanske eej skulle få tillräcklig kontakt och därmed orsaka att gpu'n skulle brinna upp.
Kanske bara jag som e nojig hehe.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX