Permalänk
Medlem

Spudgun

www.spudtech.com

någon som vet om det är lagligt att bygga en sån i sverige?
om det är så ska jag garanterat bygga en.

btw är det någon som vet
ett ungefärligt prise på vanliga pvc rör med diametern 4-5 cm.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk

hehe..fan va cool den va...

Permalänk
Medlem

Kollade upp det i lagboken nyss.

i vapenlagen (1996:67) under tillståndsplikt

§1 tillstånd krävs för att
a) inneha vapen eller ammunition
b) driva handel med skjutvapen, eller
c) föra in skjuvapen eller ammunition till sverige.
Tillstånd krävs INTE för den som fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen).

jag tolkar det här som at man inte behöver tillstånd och att det inte bör vara några problem med att bygga en. om ni i övrigt har några synpunkter så är dom välkommna

Visa signatur

0100
0010

Permalänk
Medlem

redan byggd

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem

har du byggt en sån eller menar du på sidan cluster- ?

Visa signatur

0100
0010

Permalänk
Medlem

cluster-: Bild!

Jag tolkar lagen som att den är tillåten om man driver den på tryckluft eller kolsyra. Skulle man däremot få för sig att driva den på gas eller hårspray eller något som förbränns så skulle den vara olaglig.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

dom byggde en på Wimans (program på ZTV) och då vill jag minnas att dom drev den på butangas

Permalänk
Medlem

...som är avsett för målskjutning...

...och om det har begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen ...

där har ni trixet, dels räknas det som ett verkansvapen och inte för målskjutning, dels finns det en maximal utgångseffektsiffra man skall hålla sig under så den får inte gå särskilt fort projektilen.. med största säkerhet blir alla som byggs olagliga

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

Hehe har en kompis som bor på Malta. Bygger massa sånna.
Förresten har jag en film på när en potatiskanon skjuter sönder en ståltunna med vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lagtext
1 kap. Inledande bestämmelser

2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.

Det är taget från http://www.sasf.nu/lagar.html#vapenforordningen

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Alltså kan den vara så kraftig att den kan skjuta med en anslagskraft av 10 joule. Det är ju saftigt mycket.

Permalänk
Medlem

Om det är så att den skjuter igenom en ståltunna med vatten så kan det nog vara så

Visa signatur

//Odin

Permalänk

En tennisboll som penetrerar en 20mm plywoodskiva har nog en anslagskraft på lite mer än 3 joule

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

ok.. så om jag bygger ett vapen som skjuter nålar så är det ändå 10J@4m (singel-shot) som gäller? nice.. livsfarligt mot obepansrade mål, men nice

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jo, men nu är det ju så att den inte får överstiga 10 joul för det är ju inget automatiskt vapen som ska byggas. Sen får ni bara driva den med luft, kolsyra eller med fjäder, annars måste ni söka licens för den.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Inget nytt att bygga potatisbössa ju.. så vi bytte pipa o sköt golfbollar istället.. magasinmatad halvautomatisk

Permalänk
Medlem

nice, där b0b. Du råkar inte ha lite foton eller ritningar man kan studera

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Grym grejj!

Visa signatur

Lysdioder i lager igen!
www.elshop.se

Permalänk

Här finns filmen jag prata om. Den är dock bara 1 sek lång men man ser vad som händer.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/Spudgun.zip

Permalänk
Medlem

Det är svårt för nybörjare att bygga dessa så att de får sådan kraft att man skjuter sönder en plåttunna.
Har inte byggt någon själv, men det är väldigt enkel konstruktion.

Teori: En potatis täpper till ett rör, längst ner finns en behållare med ventil.
Denna ventil öppnas, snabbt sprutar man in lite startgas från burk, stänger till och trycker på den inbyggda braständaren så att gasen antänds.

Var ute sköt lite i bergen med en polare. Det är inte ovanligt att nå upp till 100m med en stor potatis.
På <10m avstånd kan man dock orsaka rejäla skador på människor och djur.

När man skjutit kommer en potatismos-aktig lukt, mums

Permalänk
Medlem

Hur den funkar är ju rätt självklart men det gäller ju hitta rätt blandning mellan gas och luft för att få en potatis att gå så långt som möjligt. Jag ska bygga en i sommar med kompisarna, fast den ska vara golfboll anpassad

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Jag har ganska bra erfarenheter av både pneumatiska och förbrännings spudguns, och en sak vet jag: poliser tycker INTE om dessa tingestar!

0d1n: Golfbollar funkar utmärkt skjuter lätt 4-500 meter med pneumatisk (flytande ventil) Om jag skulle bygga en idag skule jag bygga pneumatisk. Dom skjuter rätt mkt hårdare

Permalänk
Medlem

pneumatisk ventil?
Du råkar inte ha lite info på en sån?

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Vapnet på filmen var pneumatiskt om någon undrade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXXip
Jag har ganska bra erfarenheter av både pneumatiska och förbrännings spudguns, och en sak vet jag: poliser tycker INTE om dessa tingestar!

0d1n: Golfbollar funkar utmärkt skjuter lätt 4-500 meter med pneumatisk (flytande ventil) Om jag skulle bygga en idag skule jag bygga pneumatisk. Dom skjuter rätt mkt hårdare

Skulle du kunna förklara lite mer ingående vad som behövs och hur man gör en pneumatisk spudgun?
Det här med drivgasen, hur är det med den?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande (OBS lite ) så tror jag man har tryck i en behållare -> ventilen -> projektilen.
Fast jag kan ju missuppfattat det helt.. det är inte ovanligt

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Fy fan vad den verka gå bejne!

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk

Det är nåt skumt med de där pneumatiska. På de filmsekvenser man får se på en del spudguns, så öppnar snubben en ventil på baksidan av tankarna, så det ser ut som han släpper ut trycket rakt ut i luften. Och då skjuts projektilen iväg. Hur fasen funkar det?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

min farsa och min lillebror byggde en potatiskanon (fast vi sköt äpplen) härromåret, den sköt omkull en skottkärra som var uppställd...
Äpplena bara flög åt alla möjliga håll och det blev typ bara mos av dem...
"Skotten" flög väl mellan 30 och 50m rakt upp i luften om man siktade rakt upp...

Vi körde med hårspray och spraydeo som "drivgas" och ett batteri + nå rolig sak från en bilmotor som tändning...

Skitskoj var det iallafall

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

En kompis hade en tryckluftsdriven spudgun.. Vid 45 graders vinkel nådde den 500m.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.