Permalänk

kretskortsprogram

Detta hör ju trots allt till moddning, en avlägsen släkting iaf? ^^
Kan någon säga ett enkelt program för att skapa ENSIDIGA kretskorts layouter?
finns eagle men fattar de inte riktigt, och komponenten 4093 hittar jag inte.

Permalänk

Autocad

Visa signatur

Lysdioder i lager igen!
www.elshop.se

Permalänk
Medlem

du kan göra egna komponenter i eagle, står massa bra i manualen som man kan ladda ner på deras sida

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Programmet låter bra. Hemsida? Är det freeware eller måste man köpa?

Hittade sidan....

Permalänk
Medlem

Eagle är ett riktigt bra program, följ tutorialen som finns på deras sida (www.cadsoft.de) så kommer du in i det rätt så fort. Sen finns det massor med extrakomponenter att ladda hem från deras sida. Eller så kan du som sagt göra egna komponenter (kolla i hjälpfilen som följer med programmet, där finns en guide)

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

Om du med 4093 menar någon av NAND-grindarna så finns de med. (under 40xx->4093->).

Visa signatur

Klicka här

Permalänk

Nja kan va den, så bra e jag inte på det hela. rätt krets är iaf denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013076.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Eagle är ett riktigt bra program, följ tutorialen som finns på deras sida (www.cadsoft.de) så kommer du in i det rätt så fort. Sen finns det massor med extrakomponenter att ladda hem från deras sida. Eller så kan du som sagt göra egna komponenter (kolla i hjälpfilen som följer med programmet, där finns en guide)

Kan man skapa en layout och sedan printa ut det? Endast kopparledningarna och lödön skall komma med. Ideén är att skriva ut på OH-film och sedan belsysa den. Går det?

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

GEkko: Jag tror man kan göra det.Nån annan kanske kan bekräfta

Permalänk
Medlem

Jo, det går. Ta bar och väl export under file menyn

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
Kan man skapa en layout och sedan printa ut det? Endast kopparledningarna och lödön skall komma med. Ideén är att skriva ut på OH-film och sedan belsysa den. Går det?

Det är bara att trycka på utskriftsknappen, sen kryssar man för black och solid. Det är ju det programmet är till för (går iofs att exportera till olika plotter-format osv också)

/Johan

Permalänk
Medlem

Smidigast om man ska skriva ut någonanannstans är nog att ta print, printer och sen välja print to file. Då får man ut en postscriptfil. Om jag inte minns fel så var det inga vektorbaserade format man kan exportera till.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

varför har inte jag tänkt på det, slipper man få så fula kanter

nä, den exporterar bara till bmp

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

ok verkligen kul att folk pratar om programmet, vädra ut bara, jag suger upp infon

men finns det någon som vet hur tjocka linjena (ledarna) på kretskortet skall vara och hur jag ställer in det?

Permalänk
Medlem

det är nog inte så noga om man inte ska lämna in schemat och få ett fabriksgjort kort

men du ställer iaf in bredden där uppe i verktygsfältet när du valt ledningsgrejen .. bra förklaring va?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Hej!

Kan rekomendera ULTIBOARD använder det i skolan.

MvH Johan

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.