Permalänk
Medlem

Finns brandväggen kvar?

Har skaffat mig en router. D-link 4 portars 10/100 mbit eller va de nu är.

Men för att kunna vara aktiv och att slippa annat tjoller med portar så har jag gått in på en meny som heter DMZ. Och skrivit in mitt interna IP. Så att jag behöver inte öppna några portar.

Min fråga är då.
Fungerar fortförande brandväggen i routern mot hackers osv ?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem

naa allt är öppet då om du kör DMZ vad jag vet..

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk

Det stämmer. Att sätta din dator i DMZ (DeMilitarized Zone) är samma sak som att ha datorn helt oskyddad utan router/brandvägg. Ingen bra idé alltså om du inte kör en mjukvarubrandvägg på datorn också.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Men en hårdvarubrandvägg som en router är bättre än en mjukvaru va?

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk

Beror på. En riktig hårdvarubrandvägg är bättre ja, men din D-Link är ingen riktig brandvägg. Den kontrollerar inga paket som skickas, det enda den gör är att dölja dina datorer från yttervärlden med hjälp av NAT. Trojaner har tex inga problem att skicka data UT från din dator med din D-Link.

Men visst skyddar den en hel del ändå. Det är bara inte ett fullgott skydd

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Beror på. En riktig hårdvarubrandvägg är bättre ja, men din D-Link är ingen riktig brandvägg. Den kontrollerar inga paket som skickas, det enda den gör är att dölja dina datorer från yttervärlden med hjälp av NAT. Trojaner har tex inga problem att skicka data UT från din dator med din D-Link.

Men visst skyddar den en hel del ändå. Det är bara inte ett fullgott skydd

Nja, inte helt rätt:

"SPI Mode : When this feature is enabled, the router will record the packet information pass through the router like IP address, port address,ACK,SEQ number and so on. And the router will check every incoming packet to detect if this packet is valid."

Sedan går det att med hjälp av filterfunktioner skapa regler som begränsar trafiken genom routern.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Nja, inte helt rätt:

"SPI Mode : When this feature is enabled, the router will record the packet information pass through the router like IP address, port address,ACK,SEQ number and so on. And the router will check every incoming packet to detect if this packet is valid."

Sedan går det att med hjälp av filterfunktioner skapa regler som begränsar trafiken genom routern.

/H

Jaså, finns det SPI i DI-604, det trodde jag inte. My wrong. (gissar att Foxracer har en DI-604)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jo det är en sån

Tack för hjälpen iaf.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem

Kör med routern utan DMZ, installera en mjukvarubrandvägg och tanka sedan hem Peerguardian, så ska du nog klara dig

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4