FC? HL2? D3? Vilket spel är mest krävande?

Permalänk
Avstängd

FC? HL2? D3? Vilket spel är mest krävande?

Undrar vilket som är spel som är mest krävande av FarCry, Half Life 2 och Doom3.

Hoppas nån som spelat några av betaversionerna av de två sistnämnda kan svara.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk

Det är ju ganska svårt att säga eftersom beta versioner inte alltid är grafiskt och systemmässigt optimerade. Så att det kanske laggar på en jättebra dator i betan men funkar utmrkt på en sämre dator när hela släpps sen. Men jag tror personligen att både hl2 och doom3 kommer vara mer krävande än farcry.

Permalänk
Medlem

HL2 verkade inte speciellt systemkrävande på dom klipp jag har sett från spelet, ska nog fungera lika bra som Far Cry, hur det är med Doom III vet jag dock inte då betan jag sett var rätt dåligt optimerad...

Skulle dock tro att HL2 och D3 kommer vara ungefär lika krävande som FC, vore dumt att inte optimera spelen så det går att spela med hyfsade grafikkort, typ 9800pro och GeForce motsvarighet, då jag antar att alla människor inte kommer ha råd att handla nytt grafikkort bara för att det kommer ett nytt spel, det blir en för smal marknad då.

Dessutom så får man väl med HL2 "på köpet" med alla Radeon XT kort?
Då lär det ju räcka med ett sånt i alla fall

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom så får man väl med HL2 "på köpet" med alla Radeon XT kort?

Fick även med mitt Ati Radeon 9800 Pro från Hercules

Permalänk

Doom3 ska ju andvända sig av den mest avancerade motorn iallafall men om den kräver mest för det är ju en annan sak, se bara på HL/CS. Det finns många spel som laggar inte för dom är avancerade upbyggda utan mest för att deras programmere är klåpare och inte vet hur man optimerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: FC? HL2? D3? Vilket spel är mest krävande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
Hoppas nån som spelat några av betaversionerna av de två sistnämnda kan svara.

Det hoppas inte jag för då måste jag varna dem.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Re: Re: FC? HL2? D3? Vilket spel är mest krävande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Det hoppas inte jag för då måste jag varna dem.

Reespekt

Doom3
Half Life 2
Far Cry tror jag..

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden lite. Tror ni kan kommer kunna spela HL2 med ett 9800pro och 3200+ , 512ddr ?

Har ingen lust att uppgradera nu =/

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Om de vill sälja mer än några tusen ex får man väl hoppas att det kommer gå...

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att många kommer bli shockade på hur låga systemkrav HL2 kommer att ha, de kommer säkert ha en smart grej att den helt sonika är som farcry, på lägsta inställningar går det ju att köra grymt på (nästan) cp-dator, medans ju mer detaljer (vattnet som exempel ser ju totalt olika ut på low och ultra high!) desto högre systemkrav.

Att inte fler hakar på denna trend!
De flesta kör ju helt enkelt bara upplösning, men tyvärr så är typ eye-candyn på samma nivå, vilket gör att även vid 800x600 är det ändå ganska krävande (grafiktester visar ju att det inte är enorma fps vi talar om från 800x600 och 1280x1024, eller?).

Far Cry satte ett väldigt bra exempel på det, tror att HL2 kommer också att ha det.

Doom 3 förväntar jag mig att det ska vara så, med tanke på att herr Carmack själv sagt att man kan ta bort en hel del shadow-effekter, men att spelkänslan nästintill försvinner

/Med

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk

Starta denna tråden om ett halvår igen så får du vettigare svar. Det känns bara löjligt att spekulera om detta då det inte finns mycket fakta att gå efter.
Och Beta/Alpha-versioner av spel representerar inte de slutgiltiga versionerna av spelen. Hur många gånger måste man säga det för att folk ska förstå? Det är ju rätt så logiskt endå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Passar på att låna tråden lite. Tror ni kan kommer kunna spela HL2 med ett 9800pro och 3200+ , 512ddr ?

Har ingen lust att uppgradera nu =/

Jaaa!
Man behöver ingen A64 @ 2.4GHz, Radeon X800 XT, 1GB Corsair XL @ 250MHz FSB 5-2-2-2 för att det ska flyta.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

De kommer väl ha relativt höga systemkrav för att det ska flyta riktigt bra med något sånär hög kval, men de kommer att gå bra att spela på t.ex P4 2.4 533, 512 ram med bandbred runt 3k och 9600 pro 128, vågar jag lova såvida de inte sjkuter upp lanseringarna ett år eller två till. De är ju inte idioter, de inser ju att om de flestas hårdvara inte duger så kommer det att skada försäljningen.

Permalänk

Jag tror inte att Hl2 kräver mer än farcry då det kan köras på DX6 klass hårdvara. Demona är ju körda på P4 2,8Ghz 512 DDR400 och ett 9800Pro ..

EDIT: De körde 1280x1024 me

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Gamereactor intervjuar Doug Lombardi från Valve:

Vad kommer att minimikraven vara för att kunna spela Half-Life 2?
Source-motorn gör det möjligt att spela med relativt låg prestanda. Vi siktar på att spelet ska kunna fungera utmärkt på medelmaskiner med ATI 9600 och 128 Mb RAM-minne. Mer om detta då vi närmar oss release och effektiviserar tekniken ytterligare bakom spelet.

http://www.gamereactor.se/texter/?id=1662&PHPSESSID=09a47d315...

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Om ni ska diskutera om vilken hårdvara spelen kommer kräva för flyt så får ni säga vilken grafik ni syftar på. Då jag märker att vissa tänker på max-grafik, andra på medel-grafik och andra hänvisar till de absoluta minimum-kraven. Det är en jäkla skillnad där.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

tror alla framtida spel kommer att kräva mer minne då det är det som är billigast att uppgradera till, sedan lite generösare grafikkorts krav, eller jag hoppas iaf det då jag fått intrycket av att Farcry inte tycker om min dator som "bara" har 512 mb ram.

Permalänk
Avstängd

tänk så här, utvecklarna av ett spel har ju inte datorer som det tagit från 10 år framtiden:), de har ju precis samma datorer som vi, plus att spel som hl2 å doom 3 har varit under utveckling ett bra tag:D har du en någorlunda ny dator ca 1 år gammal, kan du lungt spela dessa spel:D

Visa signatur

Messerschmitt Owns Your Ass

Permalänk
Medlem

Alla filmer från HL2 som släppts, är de från betan?

Förresten, vad är det för dator de använder när de spelar in filmerna?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

De senaste filmerna är väl från den istort sett färdiga produkten, vad jag kunde fatta i t.ex. gamespy filmerna så var motorn och så typ färdiga, mest finslipning av level design och story och så kvar. Tror de körde på nån värstingdator med x800 platinum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Alla filmer från HL2 som släppts, är de från betan?

Förresten, vad är det för dator de använder när de spelar in filmerna?

Nej. De gick beta någon dag efter E3 ...
Och den läckta versionen var inte beta det var inte ens alpha.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MainEgo
tror alla framtida spel kommer att kräva mer minne då det är det som är billigast att uppgradera till, sedan lite generösare grafikkorts krav, eller jag hoppas iaf det då jag fått intrycket av att Farcry inte tycker om min dator som "bara" har 512 mb ram.

Så framtida spel kommer kräva mer minne för det är billigast att uppgradera?:p

Nej nej, 512mb i RAM har varit standard i 2 år nu typ. Det är dags att dubbla den igen. Så har det gått till sen vi satt med 8mb:) Mängden av RAM brukar dubblas i takt med nya generationer av spel. Och det är först nu när FarCry, BF:V, UT2k4, etc har släppts som 512mb har börjat kännas segt.
Jag klagar inte då jag tycker att grafiken ska fortsätta utvecklas i denna takt samtidigt som ny modern hårdvara släpps för att klara av den. Vi kommer då allt fler steg närmare riktig realism i våra spel;)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag känner mig väldigt nöjd med mina 512mb, och får aldrig hd-lag pga virtuellt minne.

Delvis för att jag vill klocka förstås, men jag kommer inte uppgradera den dator jag har i signen, förutom ett nytt grafikkort. När PCI-E, SXXX som då motsvarar Socket A/478 samt den nya minnesstandarden är stadig ska jag köpa nytt system. Detta borde vara, enligt mina beräkningar, om 1.5 år ungefär.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker inte 512 MB RAM räcker längre...iaf inte nu när FarCry släppts. Det laggar för mkt för att vara spelbart (1024x768x32/4xFSAA/8xANSI) enligt mina kriterier och jag råkar vara lite kräsen. Sen kan det vara käckt att börja tänka på ett graffekort som har 256 MB RAM till/efter sommaren.

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

Om ni undrar vilken dator som dessa spel kommer vara körbara på så är det bara att kolla vilken typ av datorer som förekommer mest. Självklart gör dem spelen så de flesta kan spela dem, de vill väl sälja?! Skulle tro att det kommer funka fint på en 1,5Ghz (P4) Radeon9600/Geforce4, 512MB Ram.. Blir nog kravet på medium settings ungefär.

Rena spekulationer från min sida, men man måste ju inse att de måste göra spelet så många (de flesta) datorägare kan spela det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Om ni undrar vilken dator som dessa spel kommer vara körbara på så är det bara att kolla vilken typ av datorer som förekommer mest. Självklart gör dem spelen så de flesta kan spela dem, de vill väl sälja?! Skulle tro att det kommer funka fint på en 1,5Ghz (P4) Radeon9600/Geforce4, 512MB Ram.. Blir nog kravet på medium settings ungefär.

Rena spekulationer från min sida, men man måste ju inse att de måste göra spelet så många (de flesta) datorägare kan spela det.

Jo det är klart man måste få spelen att funka på sämre datorer också. Det är därför man gör spelen skalbara grafikmässigt. Man vill ju fortförande få till så het grafik som möjligt för de som har värstingsystem. Dom är lika viktiga att tänka på som de med sämre datorer då de flesta gamers sitter på väldigt vassa datorer. Kolla bara här på swec:) "Medel-datorn" här lär vara typ Barton 2500+, 512mb RAM, R9600xt/R9800Pro.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Ok.. ja tar bort allt ja skrivigt.. men..
Varför får ja inte skriva hur spelet var då? :S

Permalänk
Medlem

Wow, du vill bli bannad va?

Permalänk

öhm... varför då?

Permalänk
Medlem

läs i tidigare inlägg så får du svaret.

sen kan du läsa reglerna också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc