Formatera hårddisk cachen??

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisk cachen??

Är det windows som s*ger eller är det jag som inte fattar.
Men jag köpte en ny hårddisk förra veckan Western Digital Caviar XL 120 GB SATA/150

Nu har jag installerat SATA drivrutinen i XP, hårddisken fungerar osv. Men windows har lagt till en tredje hårddisk, jag tror att det är hårddiskens cahce minne (7,81 mb) och jag råkade formatera det. Vad ska jag göra?? Cache minnet ska väl inte windows använda, utan det e väl hårddisken som ska sköta det!!
Vad är det för fel??

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Gör inte Windows bara en temppartition på 8 Mb när man partitionerar då?
Så har alla mina hårddiskar blivit om jag inte minns fel.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

temppartition????
Den visar 5,34 mb ledigt av 7,81mb

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Spännande, jag har aldrig varit med om att något sådant händer.

Och nej, jag skulle bli ytterst förvånad om det var cacheminnet på hårddisken. Så du kan nog vara lugn.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar bli lite utrymme över när man partitionerar upp hårddisken och du ha lyckats skapa en partition där och formaterat den tror jag.

Eftersom operativsystemet hämtar data från hårddisken på låg nivå och termer som sektor, cylinder, head osv brukar nämnas för sådant så tror jag inte cachminnet kan definieras inom detta, så att den på nått dumt sätt lyckats göra en partition på cachminnet låter helt fel. Isf skulle det vara något stort fabrikationsfel om det ens är möjligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det tycker jag med..... men är det inte konstigt att just den hårddisken är på 7.81 och cahminnet är på 8 mb...
Plus att den hårddisken hör ihop med den andra om man kollar på egenskaper... ....hm....svårt att förklara...men något skumt e det´

EDIT:

Jag installerade nyss Partition magic... och den visar att den lilla hårddisken hör till den andra...dvs partition.... men hur lyckades jag med det?

Först installerade jag SATA drivrutinen för MSI moderkortet, sen efter omstart så lägger windows till den lilla hårddisken!! =O
Men hur???

EDIT:

Så... jag körde merge med partition magic och sen formaterade jag disken... Så nu finns det bara en.... jag hoppas att cachen fungerar och ANVÄNDS av hårddisken... =(

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
det tycker jag med..... men är det inte konstigt att just den hårddisken är på 7.81 och cahminnet är på 8 mb...
Plus att den hårddisken hör ihop med den andra om man kollar på egenskaper... ....hm....svårt att förklara...men något skumt e det´

EDIT:

Jag installerade nyss Partition magic... och den visar att den lilla hårddisken hör till den andra...dvs partition.... men hur lyckades jag med det?

Först installerade jag SATA drivrutinen för MSI moderkortet, sen efter omstart så lägger windows till den lilla hårddisken!! =O
Men hur???

EDIT:

Så... jag körde merge med partition magic och sen formaterade jag disken... Så nu finns det bara en.... jag hoppas att cachen fungerar och ANVÄNDS av hårddisken... =(

Kan jag lova dig. Det blir 8 MB över ifall man formaterar med NTFS även om man har 2 Megabyte cache.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har 8 mb i cache....
Aja.... datorer är inte logiska :S

Visa signatur

//herkules

Permalänk

Men lol du lär inte kunna formatera HDns cacheminne Cachens data försvinner så fort du stänger av datorn.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

mm... kanske det
Men är det inte konstigt att jag får en partition på nästan 8 mb utan att ha gjort något??? Och cachen ligger på 8?
Finns det något sett att testa om cachen fungerar?
Hela windows e LOL

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
mm... kanske det
Men är det inte konstigt att jag får en partition på nästan 8 mb utan att ha gjort något??? Och cachen ligger på 8?
Finns det något sett att testa om cachen fungerar?
Hela windows e LOL

Ett oallokerat utrymme på 8MB är helt normalt.
Att få en partion på det utrymmet "utan att ha gjort något" är inte normalt.
Alltså har du gjort något.
Och ja, cachen fungerar.
Windows är inte "LOL" dock är det oftast "SBS".

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Visst har jag gjort något, men windows hjälpte till
Jag installerade SATA drivrutinen samtidigt som windows själv installerade hårddisken....så helt skyldig är jag inte

Visa signatur

//herkules