SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ny dell dator

Hej! Jag har beställt en ny dell dator:

Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 3.2 GHz 800MHz FSB 1MB cache

1024MB Dual Channel DDR400

120GB SATA Hårddisk (7200RPM) m. 8MB DataBurst™

256MB ATI Radeon 9800XT, dual monitor, TV-Out via S-Video och DVI

Dell 1901FP HAS 19" (19" VIS) UltraSharp™ Digital plattskärm

8x/4x DVD+R/RW och 48x CD-ROM

Dell 5650 5.1 Surround Speaker System

Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet nätverkskort

Dell QuietKey tangentbord, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

Dell A920 All-in-One Inkjetskrivare 14 sidor/min. 4800x1200dpi / 600x1200dpi, USB

Microsoft® Windows® XP Professional

Canon MV 700 - Camcorder - optical zoom: 18 x - Mini DV

Vad tycker ni om denna då? Jag vet att många inte gillar dell men jag har en sen 8år tillbaka och den har hållt hur bra som hällst. Så dell är ju riktiga grejer. Och ni som inte gillar dell: Varför gör ni inte det?

/Linus Pettersson

EDIT: Ojdå den hamnade visst fel. Kan inte någon moderator flytta den?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Jag skulle i alla fall ha beställt en Northwood istället för en prescott...:rolleyes:
Edit: fel forumdel

Permalänk
Medlem

Var ser du att det är en Northwood?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Northwood har väl inte 1MB cache eller? Kanske är helt ute och cyklar, jag är mer en AMD fan. #;)

Edit: Verkar som dom har det. My bad #:P

Permalänk

Prescott behöver en så här stor kylare(den blir varm):
http://www.asus.com/products/pccomponents/cooler/gaming/stari...

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

okej.. men vilken är det i denna dell dator?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man köper aldrig en Dell för det är bara skit allt är inbygt man kan inte ens byta cpy fläkt om mna vill det, man byggre en egen data...

Visa signatur

Antec p160 med plexi sida Pentium 4 2.8 Ghz @ 3.2, Club 3d radeon 9600 xt, twinmos 2*512mb ram 400mhz bus, 120gig hårddisk plus en 60gig plus en S-ata 200gig

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Hela Datorsystem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Zeecor: Det är en Prescott i din dator, inte Northwood.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonni
man köper aldrig en Dell för det är bara skit allt är inbygt man kan inte ens byta cpy fläkt om mna vill det, man byggre en egen data...

Varför skulle man inte kunna byta cpufläkt?
Menar du att de använder sig av specialtillverkade cpu?

Dell är byggda av standardkomponenter, det som egentligen
är special är deras egna bios.

Permalänk
Medlem

Dell suger det är bara att inse på tok för dyra priser. Om du du skulle byggt det där själv skulle du kunna kosta på dig en bra vattenkylning och hammna på samma pris. Bara så du vet asså. Skulle oxå föredra Northwood för Prescott blir alldess för varma men om du hade vattenkylning så vorre det inget problem .

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Varför skulle man inte kunna byta cpufläkt?
Menar du att de använder sig av specialtillverkade cpu?

Dell är byggda av standardkomponenter, det som egentligen
är special är deras egna bios.

Deras moderkort är special. Kylningen är grymt special, men den funkar oftast utmärkt så man behöver inte byta den. Lådan är inte heller den enligt ATX-speccsen, och nätagget har några specialkontakter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Dell suger det är bara att inse på tok för dyra priser. Om du du skulle byggt det där själv skulle du kunna kosta på dig en bra vattenkylning och hammna på samma pris. Bara så du vet asså. Skulle oxå föredra Northwood för Prescott blir alldess för varma men om du hade vattenkylning så vorre det inget problem .

Dell är faktiskt tvärtom ofta mycket billigare än hemmabyggen. Finns många exempel på det, men det krävs att man vet vad man köper samt prickar in deras erbjudanden. Då kan man få datorer till ett pris som inte är möjligt i någon annan affär.

Visa signatur

Permalänk

sumitomo.

öppna en dellburk idag så kommer du förstå varför.
Visst allt bygger på standard komponenter, men sådanna här tillvärkare vara jävligt duktiga på att ta bort funktioner i bios, dölja cd-enheters "bokstav" i dos osv för att man inte skall kunna installera ett rent xp etc.

Sedan har du alltid egna drivrutiner som inte finns i windows för att göra det ännu bökigare för dig som individ att köra med ditt operativsystem, visserligen fungerar oftast "standard skärm" etc, men hur kul är det att sitta med 60 hz

Sedan de har massa tunnlar o grejjer som sitter fastskruvade i cpu och bakplåten för att ha 1 fläkt i chassit som suger genom processorn och har ventilation samtidigt.

Sedan så har dell gjort allt för att förhindra att uppgraderingar skall kunna utföras, såsom processor kylningsutbyten mm.

Får du dock reda på vilket moderkort du har i botten, då kan du flasha om kortet o då få hla det kortets tillgångar osv i bios, men det är sällan man lyckas få reda på det.

Sedan så är ditt val av prolle inte det bästa, du skulle valt en northwood, för den är svalare samt presterar bättre i samma hastigheter, enligt de flesta tester.

---------------------------------------------

däremot så kan man inget annat än berömma dell för deras priser och service för den som inte skall överklocka utan att nyttja datorn som en bruksmaskin och det den är till för.

Min far skulle då aldrig bry sig om det stod dell eller inte när han startar upp sin dator för att surfa, betala räkningar, beställa grejjer, och ordbehandla i såväl word som access, då spelar det ingen roll om det står dell eller asus i bios.

Det beror på ditt användningsområda.

ang special moderkort, så är det ganska fel, för de har faktiskt standard atx moderkorts standard på infästnignarna på moderkortet om det är en "vanlig" låda, däremot har de sina desktop datorer som är mer speciella.

Det jag kan hålla med om är nätaggen, ofta så plockar de bort 1 pin på atx sladden som behövs normalt sätt, som gör att det inte går att boota en annan dator med det agget.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Beställde denna dator för typ 2 månader sen för 10 000 kr

Dell Dimension 8300

Intel P4 3.0 Ghz 800 mhz FSB

512MB Dual Channel DDR400 [2x256MB]

Dell moderkort Integrerat Nätverkskort och 5.1 Ljudkort

128MB ATI Radeon 9800 Pro 8xAGP, dual monitor, TV-Out via S-Video och DVI

Dell M992 19" (17.9 VIS) UltraScan™ CRT-bildskärm

8x/4x DVD+R/RW

Har alldrig stängt av datorn sen jag fick den, funkar clockrent. Enda nakdelan jag såg var allt lul lul av test versioner och b version av brännarprogramet men det var inga problem att installera om xp och installera de programen jag ville ha.

Visst cpufläkten är en STOR mod men men jag har iaf alldrig behövft byta cpu eller moderkort på de datorerna jag har haft så jag bryr mig inte om det... vill jag byta cpu så byter jag även moderkort och antagligen låda med...

Alla klagar på cpu fläkten men den är bra och anpassad just för det systemet man beställer så den håller.

Finns det Northwood med 1 mb eller är det bara prescott som har det? och 800 buss? tänkte på 3 ghz cpun jag har.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Mycket bättre att plocka ihop en själv, orka DELL och andra märkesdatorer.

Permalänk

Re: Ny dell dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Hej! Jag har beställt en ny dell dator:

Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 3.2 GHz 800MHz FSB 1MB cache

1024MB Dual Channel DDR400

256MB ATI Radeon 9800XT, dual monitor, TV-Out via S-Video och DVI

Dell 1901FP HAS 19" (19" VIS) UltraSharp™ Digital plattskärm

8x/4x DVD+R/RW och 48x CD-ROM

Dell 5650 5.1 Surround Speaker System

Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet nätverkskort

Dell QuietKey tangentbord, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

Dell A920 All-in-One Inkjetskrivare 14 sidor/min. 4800x1200dpi / 600x1200dpi, USB

Microsoft® Windows® XP Professional

Canon MV 700 - Camcorder - optical zoom: 18 x - Mini DV

Vad tycker ni om denna då? Jag vet att många inte gillar dell men jag har en sen 8år tillbaka och den har hållt hur bra som hällst. Så dell är ju riktiga grejer. Och ni som inte gillar dell: Varför gör ni inte det?

/Linus Pettersson

EDIT: Ojdå den hamnade visst fel. Kan inte någon moderator flytta den?

Hur mycket fick du betala ?

har du fått burken än eller har du nyss bestält den?

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Jag har i dell datorer bytt..... processorer, minnen, hårddiskar, grafikkort, cd-läsare, dvd-läsare, dvd-brännare, cd-brännare, ljudkort, nätverkskort mm, mm,, & använt tillverkarnas referens drivrutiner.... Dell använder numera standard atx agg....

Ser skrämmande mycket okunskap i denna tråd... hur många har faktiskt sett en dell & "meckat" i en?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Ser skrämmande mycket okunskap i denna tråd... hur många har faktiskt sett en dell & "meckat" i en?

Jag, fast dock en Pentium 3. SÅg exakt ut som vilken annan dator som helst, förutom cpu fläkten

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag har i dell datorer bytt..... processorer, minnen, hårddiskar, grafikkort, cd-läsare, dvd-läsare, dvd-brännare, cd-brännare, ljudkort, nätverkskort mm, mm,, & använt tillverkarnas referens drivrutiner.... Dell använder numera standard atx agg....

Hur är det eg. med lådan & moderkortet? De är väl fortfarande inte standard. Har endast lekt med min 8100, den är har ju några år på nacken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hur är det eg. med lådan & moderkortet? De är väl fortfarande inte standard. Har endast lekt med min 8100, den är har ju några år på nacken.

Kan jag inte svara på eftersom jag inte bytt dessa detaljer för då slutar datorn att vara en DELL eller hur? Men vad jag förstått så följer inte dell standarden på dessa punkter.

Min erfarenhet rör sig om Dimension XPS-Dxxx & Dimension 82xx serien.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

har satt inn en exta hdd i min dell dimension 8250 och bytt dvd läsaren har en dvd brännare me i den så jag vet inte riktigt varför dom skicka 1 dvd-rom å en dvd brännare men men det jag har att klaga på är min cpu fläkt av den enkla anledningen att den donar som fan låter som ett reaplan då och då men det e ju visserligen enkelt att byta om man nu har orken och att mitt sound blaster live som följde med inte fungerar under linux :(. Det e nått lurt med dom korten som kommer med dell :). sen så ser mitt moderkort lite annorlunda ut det e typ kapat låter konstigt men det e anpassat efter en 'ram' som förmodligen är till för att man inte ska kunna byta moderkort så lätt.
folk får klaga hur mycket de vill på dell jag bryr mig inte för när det kommer till support så är den nästan oslagbar. alltid trevligt och kunnigt folk. iaf de jag har varit i kontakt med. Jag är mycket nöjd med min dell fast vi har våra dispyter med sparkar osv som egentligen inte borde utdelas men som lätt kommer om man har mitt temperament. Jag måste säga att av ibm, fujutsi simens, asus å dell så är dell de som jag alltid fungerat bäst med förrutom ibms bärbara dom e ju bara för sköna

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk

Jag har märkt att det är ett jäklans tjat om cpu fläkten som väsnas för mycket, Skruva bort den då om det är så jobbig.

Hällre en dator som är sval än en som är så varm att det kokar

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna byggt om min dell om inte en sak, det är RDRAM minnen :/
Och så värst många moderkort som har det finns ju inte..

Och endå som är annrolunda på min dator är att cpu kylningen är lite egen.
Sitter en 80mm fläkt ovanpå en fläns tror jag och runt den sitter en stor grön kåpaså luften ska cirkulera runt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Prescott behöver en så här stor kylare(den blir varm):
http://www.asus.com/products/pccomponents/cooler/gaming/stari...

WOOOO, vad kostar en sån där då?

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem

Jag får betala 25.000 SEK för den och jag har inte fått den ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med Skruvis!

Det enda special numera är faktiskt moderkortet eller åtminstone kontakterna mellan moderkort, låda och nätagget... Har man en multimeter är det inga som helst problem att möblera om.

Att Dell "tar bort" enheter i dos är ju bara bluff, OEM-installationen som Dell använder gör det för att det oftast handlar om hempc och dom personerna som köper dom inte har en aning om hur det funkar, deras support har fullt upp som det är.
Har mekat en hel del i Dells datorer och dom är en fröjd om man jämför med t ex IBM och Compaq... Den enda märkesdator(?) som helt och hållet använder sig av standardkomponenter är Vice. Kanske ganska okänt för många här.
De håller sig helt och hållet till ASUS på moderkort, grafikkort och CD-spelare

Permalänk
Avstängd

Har beställt en Dell-dator (DimensionTM 4600). Vill helst inte bygga en dator.
Så snart jag har st. 3 Dell-datorer. Dock så har jag aldrig haft problem med Dell. Så jag är nöjd.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
sumitomo.

öppna en dellburk idag så kommer du förstå varför.
Visst allt bygger på standard komponenter, men sådanna här tillvärkare vara jävligt duktiga på att ta bort funktioner i bios, dölja cd-enheters "bokstav" i dos osv för att man inte skall kunna installera ett rent xp etc.

*skrattar*

Dells XP-skivor ÄR i stort sett rena, kanske låsta så att dom inte går installera på andra än dells egentillverkade datorer, annars helt rena xp-skivor, ev. med sp1 slipstreamat... Men likväl inte ett dugg dell-specifikt tjafs på dom.... Och sen när behöver man Dos för att installera XP?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Jag får betala 25.000 SEK för den och jag har inte fått den ännu.

25 laxar, det var ju helvetes dyrt!!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
*skrattar*

Dells XP-skivor ÄR i stort sett rena, kanske låsta så att dom inte går installera på andra än dells egentillverkade datorer, annars helt rena xp-skivor, ev. med sp1 slipstreamat... Men likväl inte ett dugg dell-specifikt tjafs på dom.... Och sen när behöver man Dos för att installera XP?

Hehe håller med dig fullständigt... killen har aldrig utforskat en dell xp skiva tydligen.

Undrar vad $OEM$ mappen är för något?:rolleyes:

Sen går det naturligtvis att installera dells xp-skivor på andra datorer.... jag vet.

Visa signatur