Age of Mythology hänger sig

Permalänk
Medlem

Age of Mythology hänger sig

Installerade Age of Mytkology häromdan på min nya dator och när jag öppnar spelet så fungerar allt som det ska... Tills det att ajg rör muspekarn, då hänger sig spelet och jag måste stänga av datorn via knappen. Vet någon vad det kan vara för fel ?

Permalänk

du ska ha minst 512mb i ram, hacka som ett svin när jag hadde 256mb

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Jag har 512 RAM. Hade 256 på min gamla data och det fungerade hur bra som helst. Och då skulle det väl inte hänga hela datorn vips bara sådär?

Permalänk
Medlem

Nej precis. Ett spel hänger sig knappast för att man har för lite ram, dvs om det inte är överdrivet förlite. Säger som alla andra kommer säga uppdatera dina drivrutiner till grafikkortet. Kan hjälpa. Även till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hmm fanns ingen nyare uppdatering än den jag har till grafikkortet. Men jag kan ju se introvideon osv. Borde inte vara det felet.

Permalänk

Har du Ati får du experimentera lite med drivrutiner

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Om nu spelet alltid stannar precis då du rör muspekaren så prova ändra till PS/2-mus om du kör med USB-mus och till USB-mus om du kör med PS/2-mus.

Sedan självklart testa nya grafikkortsdrivisar och modekortsdrivisar.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Som endel har skrivit, jag tror att det har att göra med drivrutiner. Du kan säkert prova att installera olika drivisar till ditt grafikkort om det går, och förresten har du uppdaterat Age of Mythology? Eftersom det hänger sig när du rör musen kan det kanske bero på om du har USB-mus?

Vill också säga att Age of Mythology nog är det roligaste singelplayer-spel jag någonsin spelat Herregud vad roligt det är! Hoppas du får det att funka!

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Glöm inte att patcha spelet till senaste version också! Om du nyss installerat från CD har du inte senaste versionen.

http://www.ensemblestudios.com/patches.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <NE>
Vill också säga att Age of Mythology nog är det roligaste singelplayer-spel jag någonsin spelat Herregud vad roligt det är!

Campaignen är kul, annars är det ESO (AoM:s inbyggda multiplayerplattform) som gäller.

Jag föredrar DeathMatch framför Supremacy... älskar att som Zeus, under Athenas egid massa 30 hopliter och ge mig på motståndarens Town Center.

Permalänk
Medlem

Jag tycker kampanjen i grundspelet var väldigt skoj! Speciellt den egyptiska delen. Tyvärr var kampanjen i Titans expansionen inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Jag tycker kampanjen i grundspelet var väldigt skoj! Speciellt den egyptiska delen. Tyvärr var kampanjen i Titans expansionen inte lika bra.

Jag gillar det där scenariot där man nästlar sig in i Troja och ska smyga sig till porten. Men det finns lite missar här och var i campaignen.

* Det heter Iolkos, inte Ioklos.
* Var inte det så att Ajax stupade i slaget vid Troja? Nu fanns det iofs två Ajax (den Äldre och den Yngre), vete katten vilken av dem som är med i spelet.

Sen tycker jag att det var patetiskt av ES att göra de nordiska heroerna så fiktiva. Jag menar, inte kunde väl Reginleif vara över 1000 år gammal?

Egyptendelen var kul ja, speciellt när de sammanfogade Osiris igen. Synd att jag spelade campaignen på min gamla dator; karaktärerna ser faktiskt mycket bättre ut med de nya grafikkorten. Och Arkantos är en riktig läckerbit...

Uppdragen i expansionspacken var grymt enkla, vilket gjorde dem tråkiga att spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Medea
Egyptendelen var kul ja, speciellt när de sammanfogade Osiris igen.

Japp, och för mig var det lite igenkännande då jag långt tidigare varit med i en rpg-kampanj i White Wolf's Mummy: The Resurrection, där kampanjen just handlade om Osiris delar.

Håller med om det andra, ES har så många kompetenta designers att de inte borde missa på smådetaljer. Bland annat jobbar ju Sandy Petersen och Paul Jaquays där som är gamla rpg-designers med mycket bra historiska kunskaper. (Även om det handlar om mytologi)

Ja, det var lite för enkla uppdrag i Titans. När jag spelade igenom den så var det bara uppdraget med Cerberus i Egyptien som jag fastnade lite på, och sista scenariot var alldeles för enkelt. Där är WCIII expansionen bättre som stegvis blir svårare hela tiden (även om jag alltid haft väldigt enkelt för alla deras scenarion utan basbyggande).

Permalänk
Medlem

Hmm känns som om tråden snarare handlar om spelet än mitt problem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft

Har du uppdaterat till senaste versionen då som jag föreslog?

Har du testat köra i Safe Video/Safe Audio?

Leta på http://support.microsoft.com det är MS som supportar spelet. Där kan man hitta många tips för problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft

Kolla även i tech-forumet på AoMH: http://aom.heavengames.com , du hittar säkert någon tråd som behandlar ditt problem.

Permalänk
Medlem

Här är en direktlänk till MS spelsupport:
http://support.microsoft.com/default.aspx?pr=gms

Safe video finns det en länk till under spelets ikongrupp, det är under Diagnostics. Den startar spelet med minimal grafikinställning och utan ljud. (Den gör detta via kommandon i genvägen, så det är ingen inställning som sparas)

Om du inte vill tanka uppdateringen finns det även en Autopatcher "Update Age of Mythology" i ikongruppen.