Permalänk
Medlem

sätta in ny fläckt!

tjenare!

jag tog här om dan en agregatfläckt utav min polares skrotade dator, och som vissa vet som har kollat i ett agregat så är inte fläckten kopplad med en kontackt utan siter rakt in i agregat kortet. nu har jag alltså en svart och en röd sladd från fläckten som jag inte vet vart jag skall sätta fast för att få fläckten att funka utan att det blir ica ( =skitdåligt )!

fläckten är en 80mm på 12v, och 0.13A a

ehh....och så......

vad tror ni om att sätta fast fläckten som ett utsug längst upp i burken så som det är gjort här: http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/blowh...
skulle se snyggt ut men frågan är om det funkar?

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att fungera alldeles utmärkt!
Det är ju bara att koppla in röd resp svart kabel i en molex-kontakt så snurrar den!

Permalänk
Medlem

ehh...hehe!

vad är en molex kontakt? hur ser det ut?
sedan undrar jag också hur jag skall sätta dit den, skall jag bara linda de skalade sladdarna runt denna molexkontakt och sedan "köra hårt" eller...?
/chopha

Permalänk
Medlem

en molex-kontakt är en fyrapins-kontakt som vanligtvis ger ström åt bl.a hårddiskar och cd-läsare...

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

ok då vet jag precis!
men hur skall jag fästa dessa smala sladar i molex kontakten och i vilka utav dom 4 uttagen?

skall jag sätta den svart sladden som går ifrån fläckten till motsvarande svarta sladd och lika så med den röda sladden? eller.........
/chopha

Permalänk

FLÄKT!!!!!
KONTAKT!!!!

Var tvungen. Ryser när jag ser de där felstavningarna:D
Tydligen tror de flesta att man stavar "fläkt" med "ck" .... ARGH!

Ont: Om du vill att skiten ska snurra på 12v kopplar du till gul och svart kabel på molex-kontakten!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk

Först gör du så att du snurrar ihop dom spretiga ändarna på fläktsladdarna (inte med varandra, utan så att du får en fin liten ände på varje sladd). Sen letar du upp valfri molex-kontakt i datorn (vit kontakt som man kan använda till att få ström till cd-läsare och hårddiskar), ganska så stor med fyra hål i. Då tar du svart sladd från fläkten, stoppar i det hålet på kontakten där det sitter en svart sladd (sitter två sladdar som är svarta, spelar inte någon roll i vilken du sätter den andra sladden).

Sen tar du den fina röda sladden från fläkten och sätter i antingen gult eller rött hål på kontakten. Gult hål är 12V, dvs fläkten snurrar snabbare och låter tillika mer, rött hål är 5V, dvs fläkten snurrar inte så fort och låter inte så mycket. Sen tar du valfri rulle med eltejp som du har liggandes i hemmet, och gör på detta sättet

Du viker alltså sladdarna bakåt längs med kontakten och tejpar fast dom med eltejp. Se till att säkra undertill så det inte kan bli nån rolig liten kortslutning på nåt vänster.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|