installera på SATA hårddisk?

Permalänk
Medlem

installera på SATA hårddisk?

håller på att försöka installera XP en SATA hårddisk nu men det går inge vidare...
Moderkortet är ett Epox 8KRAI och har inbyggd SATA kontroller..
När jag tryckt ner F6 i windowsinstallationen och den vill ha en diskett så kör jag in den medföljande disketten som heter "VIA SATA RAID"
men der verkar inte installationen hitta nå drivrutiner som den är nöjd med.. skit skumt...
Hur fan ska ja kunna installera windows på hårddisken nu då?
Nån som har nå tips?

Testade ladda ner nå SATA drivisar från Epox hemsida men då blev de ba nå error.. det stod att en film på disketten skapade nå fel på cdromen.. :S hel sjukt....

va tror ni...?

EDIT:

Har hittat drivrutinerna nu.. det va Serial-ATA Driver Silicon Image 3112A controller .

Men när den installerat dessa så står det ÄNDÅ att ingen hårddisk kan hittas.. men i BIOS i början av starten så hittas Seagate hårddisken... var är det som är fel?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Avstängd

bara en sak till vill tilläga har samma problem bara det att drivrutiner på är cdrom.
och mitt moderkort är ett asus P4800 deluxe inbyggd sata raid på
kan inte formatera satahårdisken en maxtor diamond plus 9.
är inte sata gjort för att nyinstallera på eller?
är det något man tar efter att systemet är uppkopplat och rockar?

som sagt bara en parantes på samma problem
same shit diffrent name ba uroy

Visa signatur

signatur raderad.

Permalänk
Medlem

Altså, du måste se till att du laddar hem drivrutinen och lägger den på en diskett så den kan hitta .inf filen har jag för mig. Har du laddat hem denna drivrutinen som du skall använda?

http://www.epox.nl/Drivers/sATA/serialata.zip

Och när du kör installationen skall du mycket riktigt se till att disketten är i floppydriven. trycka f6 när den säger till, och sedan installera. Jeg minns att jag hade problem också... att installera på min SATA hårddisk. Installationsprogramet ville ta en av mina vanliga IDE diskar. Prova fysiskt att koppla ur alla andra hårddiskar förutom den du skall installera på.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

snälla hjälp mig jumprat och hållit på så jag håller på att bli gråhårig här ju

jag gråter nu
nu är allt i en dimma jag ser inget det flimmrar det flimmrar
hjälp mig
nu snurrar det och surrar i öronen

hmmm mer ett skämt men är så jävla trött på detta

Visa signatur

signatur raderad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Altså, du måste se till att du laddar hem drivrutinen och lägger den på en diskett så den kan hitta .inf filen har jag för mig. Har du laddat hem denna drivrutinen som du skall använda?

http://www.epox.nl/Drivers/sATA/serialata.zip

Och när du kör installationen skall du mycket riktigt se till att disketten är i floppydriven. trycka f6 när den säger till, och sedan installera. Jeg minns att jag hade problem också... att installera på min SATA hårddisk. Installationsprogramet ville ta en av mina vanliga IDE diskar. Prova fysiskt att koppla ur alla andra hårddiskar förutom den du skall installera på.

jo jag har testat med den där och då hittat den en Silicon image kontroller. Men när jag sedan trycker Enter nästa gång för att komma till skärmen där man kan formatera hårddiskarna, där säger installationen bara att "det finns ingen hårddisk att installera windows på". :/
Helt jävla sjukt!

Jag har ingen annan hårddisk ikopplad... bara CDromen på IDE kanal 2

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
jo jag har testat med den där och då hittat den en Silicon image kontroller. Men när jag sedan trycker Enter nästa gång för att komma till skärmen där man kan formatera hårddiskarna, där säger installationen bara att "det finns ingen hårddisk att installera windows på". :/
Helt jävla sjukt!

Jag har ingen annan hårddisk ikopplad... bara CDromen på IDE kanal 2

Märkligt!, Speciellt om disken hittas vid boot dessutom... hmm. Men altså, du säger att du kommer till rutan där man väljer hårddisk. Har du verkligen skapat en partition som den skall installera på då? (Du kan göra det i den rutan du kommer till). Sorry om du tycker att jag dumförklarar dig... men det är ett märkligt prob..

Du skulle ju kunna prova någon annan drivare kanske?

Se om du hittar något vettigt på denna länken: http://www.siliconimage.com/products/sii3112.asp

Bara så du vet, jag kör själv samma SATA kontroller som du gör, med Windows XP och en WD Raptor 36GB (Första modellen som kom) och det fungerar bra. Tyvärr är jag på jobbet nu så jeg minns inte vilken version av drivaren jag körde.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Märkligt!, Speciellt om disken hittas vid boot dessutom... hmm. Men altså, du säger att du kommer till rutan där man väljer hårddisk. Har du verkligen skapat en partition som den skall installera på då? (Du kan göra det i den rutan du kommer till). Sorry om du tycker att jag dumförklarar dig... men det är ett märkligt prob..

Du skulle ju kunna prova någon annan drivare kanske?

Se om du hittar något vettigt på denna länken: http://www.siliconimage.com/products/sii3112.asp

Bara så du vet, jag kör själv samma SATA kontroller som du gör, med Windows XP och en WD Raptor 36GB (Första modellen som kom) och det fungerar bra. Tyvärr är jag på jobbet nu så jeg minns inte vilken version av drivaren jag körde.

Problemet är att jag inte kommer till skärmen där man ska skapa partionerna... :/ efter installationen afv drivrutinen till kontrollern så säger datorn bara att ingen hårddisk kan hittas att installera windows på...

Så det är en sii3112 krets som sitter på moderkortet?

Så du kör med en Raptor du..? Lite OT: Märker du större skillnad i windows sen när du bytte till den där? Funderar nämligen på köra en såndär Raptor som systemdisk

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Problemet är att jag inte kommer till skärmen där man ska skapa partionerna... :/ efter installationen afv drivrutinen till kontrollern så säger datorn bara att ingen hårddisk kan hittas att installera windows på...

Så det är en sii3112 krets som sitter på moderkortet?

Så du kör med en Raptor du..? Lite OT: Märker du större skillnad i windows sen när du bytte till den där? Funderar nämligen på köra en såndär Raptor som systemdisk

Ok då förstår jag. Jag tror vi måste komma underfund med om det verkligen är ett hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem / drivrutinsproblem. Om du råkar ha Windows 2000 liggande och samlar damm någonstans så skulle du kunna förska installera det istället. Bara för att kontrollera om problemet är relaterat till Windows XP installationen eller inte.

Om du har en gammal BIOS version så skulle du kunna flasha upp den till en ny verre. På mitt moderkort (Abit NF7-S) kommer det även fixar till själva SATA kontrollern som sitter på moderkortet, när man gör en BIOS uppdatering. Jeg vet inte hur det är på ditt men det vore en idé att testa? Om du nu inte redan flashat om BIOS. Flasha BIOS kan du göra utan att ha ett operativsystem installerat. Men det vet du nog... annars. fråga.

OT: Raptorn funkar bra den, rätt bra att ha OS'et installerat på den disken...och program man använder ofta. Dock går det väl inte super super supermycket snabbare, men det är helt klart märkbart kan jag säga. (och mätbart) :). Jag vet iallafall att den nya 74GB varianten av raptorn är snabbare än dom som släpptes först...

Hoppas du får till det nudå

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Ok då förstår jag. Jag tror vi måste komma underfund med om det verkligen är ett hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem / drivrutinsproblem. Om du råkar ha Windows 2000 liggande och samlar damm någonstans så skulle du kunna förska installera det istället. Bara för att kontrollera om problemet är relaterat till Windows XP installationen eller inte.

Om du har en gammal BIOS version så skulle du kunna flasha upp den till en ny verre. På mitt moderkort (Abit NF7-S) kommer det även fixar till själva SATA kontrollern som sitter på moderkortet, när man gör en BIOS uppdatering. Jeg vet inte hur det är på ditt men det vore en idé att testa? Om du nu inte redan flashat om BIOS. Flasha BIOS kan du göra utan att ha ett operativsystem installerat. Men det vet du nog... annars. fråga.

OT: Raptorn funkar bra den, rätt bra att ha OS'et installerat på den disken...och program man använder ofta. Dock går det väl inte super super supermycket snabbare, men det är helt klart märkbart kan jag säga. (och mätbart) :). Jag vet iallafall att den nya 74GB varianten av raptorn är snabbare än dom som släpptes först...

Hoppas du får till det nudå

Nope hårddisken är HELT tom och ny så det finns ingenting på den... inge gammalt OS eller nåt sånt

Kan testa flasha bios.. kan juh kanske hjälpa nåt.. man vet aldrig....

OT: aaah.. ja är nästan sugen på 74BG varianten men det är juh nästan lite väl dyr..

EDIT: Har flashat till nyaste bios nu men det gick ändå inte... :/
Kontrollern hittades på disketten men sen står det "Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn" :/

Visst fan ska man kunna installarea ett OS på en ny SATA hårddisk!?!?!?!

Det är juh som ganska skumt.. för strömkabeln och datakabeln kan man juh inte precis sätta fel..... och det är juh bara två kablar som ska in i hårddisken så.. ja fattar inte..

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Nope hårddisken är HELT tom och ny så det finns ingenting på den... inge gammalt OS eller nåt sånt

Kan testa flasha bios.. kan juh kanske hjälpa nåt.. man vet aldrig....

OT: aaah.. ja är nästan sugen på 74BG varianten men det är juh nästan lite väl dyr..

EDIT: Har flashat till nyaste bios nu men det gick ändå inte... :/
Kontrollern hittades på disketten men sen står det "Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn" :/

Visst fan ska man kunna installarea ett OS på en ny SATA hårddisk!?!?!?!

Det är juh som ganska skumt.. för strömkabeln och datakabeln kan man juh inte precis sätta fel..... och det är juh bara två kablar som ska in i hårddisken så.. ja fattar inte..

Men skumt!, verkligen. Som svar på din fråga: JA, man ska kunna installera ett OS på en SATA hårddisk, självklart. Jag gjorde det på min raptor iaf.

Men jag vettefan nu vad man kan hitta på. Har du provat med ett annat OS om du har tillgång till det?

(kommer inte kunna svar anågot mer efter 17, åker bort)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Men skumt!, verkligen. Som svar på din fråga: JA, man ska kunna installera ett OS på en SATA hårddisk, självklart. Jag gjorde det på min raptor iaf.

Men jag vettefan nu vad man kan hitta på. Har du provat med ett annat OS om du har tillgång till det?

(kommer inte kunna svar anågot mer efter 17, åker bort)

testade nyss med Win 2000 och det funkade inte heller.......
Kollade lite i BIOS och satt Enable istället för Auto på SATA Raid kontrollern men det gjorde ingen skillnad.

och en sak som jag inte fattar, det är på Silicion Image hemsida så verkar det bara finnas drivruinter för 64bits processorerna.. skit skumt...

det finns inge annat i BIOS som måste ställas om då innan detta ska funka..?

Ja fattar inte varför det är såhär, har installerat på kontrollerkort och allt möjligt tidigare och aldrig fått detta fel... eftersom hårddisken hittas först i BIOS av kontrollern där så borde den juh göra det när man ska installera windows.. men det är där det tar stopp.. just innan man ska skapa partitioner och sånt... för visst är det i windows installationen man skapar partitioner till SATA hårddisken..? som vanliga IDE hårddiskar menar jag

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
testade nyss med Win 2000 och det funkade inte heller.......
Kollade lite i BIOS och satt Enable istället för Auto på SATA Raid kontrollern men det gjorde ingen skillnad.

och en sak som jag inte fattar, det är på Silicion Image hemsida så verkar det bara finnas drivruinter för 64bits processorerna.. skit skumt...

det finns inge annat i BIOS som måste ställas om då innan detta ska funka..?

Ja fattar inte varför det är såhär, har installerat på kontrollerkort och allt möjligt tidigare och aldrig fått detta fel... eftersom hårddisken hittas först i BIOS av kontrollern där så borde den juh göra det när man ska installera windows.. men det är där det tar stopp.. just innan man ska skapa partitioner och sånt... för visst är det i windows installationen man skapar partitioner till SATA hårddisken..? som vanliga IDE hårddiskar menar jag

Jadå du skapar partitioner till hårddisken i början av installationen "textläget" om man kan säga så. Japp, det är samma förfarande som på vanliga IDE diskar. Så med andra ord gör DU allt helt rätt så långt som jag förstår det. Men det fungerar inte.

Nästa steg är nog att testa hårdvaran.... ta hårddisken till någon polare som har SATA, partitionera den i hans dator och formatera till NTFS, eller vad du nu vill ha. Stoppa in den i din burk och testa igen.

Funkar det inte på någon annan dator heller kan man nog säga att det är något fel på disken, konstigt då den hittas av BIOS... hmmm, nja sorry altså mina ideér är slut just nu... återkommer till tråden om jag kommer på något mer!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

en nobb säger du har väl jumprat din nya sata disk?
hmmm skummt min hårdisk hittas inte ens i bios ju???????
hajar inte detta.
funkar inte en nyinstallation av xp + att hela datorn är ny på sata.
fan hade jag råd skulle jag köpt en ide igår
helvettes jävla sata
ja ha ja flascha mitt bios ska testa det fan jävla skit grejer

Visa signatur

signatur raderad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslackarnx
en nobb säger du har väl jumprat din nya sata disk?
hmmm skummt min hårdisk hittas inte ens i bios ju???????
hajar inte detta.
funkar inte en nyinstallation av xp + att hela datorn är ny på sata.
fan hade jag råd skulle jag köpt en ide igår
helvettes jävla sata
ja ha ja flascha mitt bios ska testa det fan jävla skit grejer

jumprat SATA disken? dom kan man jun inte jumpra... finns juh inga jumprar på dom

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min S-ATA hårddisk.. Har nu tröttnat och installerade XP på en gammal 8giggs disk jag hade skräpande..

Permalänk
Medlem

hmm.. detta verkar juh hur särt som helst...

Kan man inte installera windows på en vanlig hårddisk först då och sen lägga in det på SATA hårddisken inne i windows?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

jag har samma problem. hårdisken hittas inte. j*vla sata

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med att installationsprogramet inte hittar någon hårddisk.
I mitt fall så ställde jag om raid-kontrollen till IDE (RAID disabled), då fungerade det.

Jag har ett asus P4C800-E

Permalänk
Medlem

Jag fick min S-ATA disk att funka ett par gånger men saken är den att det blev HUR mycket problem som helst.. Datorn dog, dumpade fysiskt minne, hittade inte disken flertal gånger då jag drog i gång datorn o.s.v. Detta var med XP.. Win2K funkade hur bra som helst med S-ATA men Jag hatar tyvärr win2K så jag bytte till xp och en vanlig gammal skruttig 8 giggare.. En ny fråga till någon kunnig.. Om man ska ha en Disk att bara ha systemet på. Vad ska man välja då? Så snabb som möjligt vore bra.. Men vad är snabbast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wach
Jag har haft samma problem med att installationsprogramet inte hittar någon hårddisk.
I mitt fall så ställde jag om raid-kontrollen till IDE (RAID disabled), då fungerade det.

Jag har ett asus P4C800-E

jag har nåt om heter VIA SATA IDE RAID i bios till datorn som inte fungerar... va det nå sånt du menade?

ska iallafall testa sätta den på disable nu och kolla hur det går

moderkortet är ett Epox 8KRAI

EDIT: nope det gick inte.. jag fattar inte va det är för jävla skit det här med sata...
och en sak till.. varför i helvete skickar tillverkarna med en diskett som inte ens innehåller rätt drivrutiner??!?!?!?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

men du . jag har samma moderkort + sata disk. du ska INTE !!! trycka på F6 utan att du ska låta de gå som vanligt för senare läser de in de automatiskt. så tryck för guds skull inte på F6.
låt de bara gå så ska de funka.....

Visa signatur

Intel core2 duo E8500 | Corsair Dominator8500 | ASUS P5Q -SE | Gigabyte 9800GT 512mb ----->
Dom som är ute efter att hitta stavfel/andra dåliga kommentarer borde byta forum...