Permalänk
Medlem

19" TFT - Tid att välja!

Till början av augusti ska jag ha mig en bra och väl fungerande TFT skärm på 19". Nu är frågan bara vilken jag ska ha? Skärmen kommer att användas till endel FPS spelande. Budgeten ligger runt 8000kr. Kandidaten för tillfället är:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM193P

Ett bra köp? Varför? Finns de bättre?

- Tack på förhand!

(Kommer att anslutas till high-end system, bortse från sign)

Permalänk

19TFT

Jag skulle rekommendera att du köper en LG L1910B,en HP L1925 eller en Eizo L767.

LG skärmen har en bra överskådlig yta 176 grader till skillnad från de andras 170.

HP skärmen har en lite bättre skärpa gent emot LG skärmen.

Eizo skärmen är väll den skärm som har de bästa pixlarna av de tre olika skärmarna. Samt att den har en ruskigt bra skärpa. Vassare än både LG: och HP:s.

Jag jobbar med dessa olika skärmar varje dag. Jag skulle själv ha köpt LG skärmen den är mer prisvärd.

Det beror på vad man prioriterar.

Eizo = Absolute bästa bilden. Vassaste skärpan samt pixlar.

LG = Prisvärd. Nästan på lika bra bild som Eizo:n, det går inte urskilja med bara ögonen.

HP = Ganska lik LG skärmen men den är lite dyrare, fast du får en betydligt mycket bättre service.

Permalänk
Medlem

Re: 19TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian_I
HP = Ganska lik LG skärmen men den är lite dyrare, fast du får en betydligt mycket bättre service.

Jag skulle undvika HP, läs om mina erfarenheter;

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30089...

Permalänk
Medlem

Alla här nämnda skärmar har mig veterligen mva/pva-panel vilken inte är optimal för att spela snabba spel med. Undantaget är LG 1910B som har en S-IPS-panel som är att föredra för spel.

Den är ju dessutom rätt billig och har DVI så....

Andra skärmar med samma panel är Siemens P19-1A, NEC 1960NXi och Iiyama 481s.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

omfg! kalla mej konservativ men jag har svårt att smälta det bara. 7500kr för en skärm. 19 tum, lättare att bära. Vilka andra fördelar finns det? tar hellre en 19 tums crt för 1300kr. Och uppgraderar andra komponenter för resten... men det är ju bara jag, har du inget annat att slänga din växande hög med pengar är det säkert ett bra val, vill bara säga GRATTIS!

Visa signatur

amd64 3000+ @ 3200+ - DFI Lanparty nf3 nb250 - kingston hyperX pc3500 1GiG - Leadtek 6800 Ultra - Levicom VP500S. 500w - Sunbeam Plexi Chassi, Ljusmodd - 280G Sata

Permalänk

Det är inte den enda fördelen. Den tar mindre plats och i vissa ögon 10ggr snyggare än en fet klump på skrivbordet. De är bättre för ögona och på vissa punkter är tft bättre än crt. Sen är väl ändå TFT framtidenn eller?

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är kanske också att det börjar komma 19" tft-skärmar med tn-paneler på 16 och även 12 ms tror jag.

Dessa är antagligen likt deras motsvarigheter i 17" storlek lämpliga för snabba spel, men har istället andra svagheter. Exempelvis har de ganska dålig betraktningsvinkel.

Edit: På gång är även S-IPS paneler med 16ms responstid. På prad.de finns ett förhandstest på en NEC 1980SXi med denna panel men jag vet inte när monitorer med denna panel kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT