Permalänk
Medlem

Bästa sättet att dela filer

Ja, som sagt. Vad är bästa sätet att dela filer mellan windows och linux. FAT32 eller NTFS?

Permalänk
Medlem

FAT helt klart. Med NTFS har du inget skrivstöd så det är väl uteslutet. Men det går ju att kopiera och läsa iofs.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jo, men vad jag vet kan man inte ha så stora filer i FAT, så om man vill dela en DVD iso, så kan väl det bli problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zic
Jo, men vad jag vet kan man inte ha så stora filer i FAT, så om man vill dela en DVD iso, så kan väl det bli problem

Använd Samba då.
http://us1.samba.org/samba/samba.html

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Samba trodde jag man bara kunde använda för fildelning i nätverk, men kan man dela filer på något liknande sätt på samma dator skulle jag gärna vilja veta hur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zic
Samba trodde jag man bara kunde använda för fildelning i nätverk, men kan man dela filer på något liknande sätt på samma dator skulle jag gärna vilja veta hur.

Nej, det är sant. Men du uttryckte din topic samt fråga lite suddigt tyckte jag.

Är det ett måste med skrivstöd då?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jo, det kanske var lite suddigt.
skrivstöd är väl alltid bra att ha. Jag vill ha filer som jag kommer åt från linux, men jag vill också använda utrymmet som extra lagringsutrymme. Det är klart att man skulle kunna göra två partitioner då, en FAT för lagring och en NTFS för läsning. Men det är så bökigt, finns det inget smidigare sätt?

Permalänk
Medlem

det finns verktyg för att köra ext2 i windows

Permalänk

NTFS funkar som det ska i 2.6.6 kärnan ...
Jag har packat upp rar filer till en NTFS disk från en NTFS disk och det funkade ..

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Vad är det för verktyg?

Hur som helst har jag nu två partitioner, en FAT32 och en NTFS, som monteras automatiskt när jag startar datorn. Men som vanlig användare kommer jag inte åt dom. Jag provade att chmoda katalogerna rekursvt, men varje gång de monteras försvinner åtkomstinställningarna, Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

ändra din fstab
Min ser ut så här:
/dev/hda3 /boot ext3 noauto,noatime 1 1
/dev/hda6 / ext3 noatime 0 0
/dev/hda5 none swap sw 0 0
/dev/hda7 /musik vfat noatime,noexec,nodev,users,uid=reiman,umask=022 0 0
/dev/hda8 /lager vfat noatime,noexec,nodev,users,uid=reiman,umask=022 0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro,users,uid=reiman 0 0
/dev/cdroms/cdrom1 /mnt/cdburner iso9660 noauto,ro,users,uid=reiman 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,users,uid=reiman 0 0
/dev/sdc1 /mnt/cfcard auto users,noauto,uid=reiman,umask=0077 0 0
/dev/sda2 /mnt/ipod auto users,noauto,uid=reiman,umask=0077 0 0

vfat är fat32 partionerna

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det! tackar.

Men det vore fortfarande kul att veta hur man läser ext2 i windows

Permalänk
Medlem

ext2ifs kan läsa ext2/ext3 partitioner från windows. Men det är samma problem som NTFS från linux, den kan ej skriva.

fungerade bra för mig när linux servern skulle avvecklas efter en krash men windows har lite problem så även om disken är urkopplad så har jag fortfarande kvar iconerna (med rött frågetecken) i utforskaren.

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget stabilt skrivstöd för ntfs i linux än (som sagt många gånger).

En riktigt ful lösning är att köra linux med samba under vmware i windows för att dela ut saker från andra filsystem.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Ja, det går väl det också, men nu får det duga. Och kan man i alla fall inte skriva till ext med windows så är det ändå lika vitt som brett, men tack ändå för alla tips.

Permalänk
Medlem

explore2fs heter ett program för läsning av ext2 i windows, ext2fsd heter nåt annat som gör att man kan montera ext2 och ext3 (tror jag) som partitioner i windows.

Permalänk
Medlem

explore2fs = explorer.exe fast för linuxpartitioner ungefär.
ext2ifs = ge partitionerna enhetsbeteckningar och kom åt dem i den här datorn

Inget av dem har skrivstöd.

Jag har bara hittat ett enda som har skrivstöd, och det var inte gratis. Visst, det fanns en gratisversion där man kunde montera 1gb stora filsystem, och hur ofta har man en massa såna man använder för att skriva till från windows?

Tycker det är konstigt att det inte finns något bra stöd för skrivning av ext2/3 , reiserfs osv. i windows. NTFS i *nix kan jag förstå, windows vägrar släppa koden eller nåt sånt kanske. Men koden för filsystemen till *nix är väl släppt och tillgänglig för alla? Borde väl inte vara så svårt att fixa då.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

filigran: Orsaken till det är att Microsoft är så ofattbart själviska och vägrar att ge sina kunder tillgång till något annat system...

Detta är iof bara vad jag tror men det finns säkert dem som håller med

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo, men de kan ju knappast hindra någon från att skriva ett program som kan skriva till en disk med ett annat filsystem än fat/ntfs. Koden för det finns ju tillgänglig(väl?), och om de kan fixa läsrättigheter borde det ju inte vara windows som sätter käppar i hjulet.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.