Permalänk

Tips för att chilla cpu fläktarna

Hej Sweclockers!

Jag hade länge ett gammal 1080 kort och bestämde mig till slut att uppgradera och råkade ta i lite från tårna.. Nu har jag lite problem med högljudda fläktar och vet inte riktigt hur jag ska felsöka det.
Har åtminstonde lyckats lokalisera problemet till CPU kylaren, ARCTIC Liquid Freezer III, men jag förstår inte varför den måste dra igång på 200 blås när man öppnar paint. Att den drar igång när man kör något tungt (typ cyberpunk) kan jag förstå, och är med på att det ju egentligen är CPUn som blir varm = fläktarna kör för att kyla.

Min part list: https://pcpartpicker.com/list/JHpKrM

Fläktljudet (om det hörs):

https://i.imgur.com/h6FpVob.mp4

Har försökt kolla temperaturen och det ser okej ut vad jag kan tyda (idle i spel och youtube i bakgrunden):

När det låter som mest:

Hade tänkt att denna setup skulle hålla ett par år, användningsområde är mestadels spel, lite andra softwares som kan dra en del (3d-relaterat). Men har jag köpt någon slags monster CPU, och borde byta till något mer passande? Jag är inte data-dels belagd även om jag är rätt teknisk. Har någon tips på vad jag kan göra? Har läst lite om undervolting, är det mitt alternativ (skulle uppskatta reliable source på hur man gör i sånna fall )?

titel
Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

Hej Sweclockers!

Jag hade länge ett gammal 1080 kort och bestämde mig till slut att uppgradera och råkade ta i lite från tårna.. Nu har jag lite problem med högljudda fläktar och vet inte riktigt hur jag ska felsöka det.
Har åtminstonde lyckats lokalisera problemet till CPU kylaren, ARCTIC Liquid Freezer III, men jag förstår inte varför den måste dra igång på 200 blås när man öppnar paint. Att den drar igång när man kör något tungt (typ cyberpunk) kan jag förstå, och är med på att det ju egentligen är CPUn som blir varm = fläktarna kör för att kyla.

Min part list: https://pcpartpicker.com/list/JHpKrM
https://i.imgur.com/H9sTVpa.jpeg
Fläktljudet (om det hörs):
https://i.imgur.com/h6FpVob.mp4

Har försökt kolla temperaturen och det ser okej ut vad jag kan tyda (idle i spel och youtube i bakgrunden):
https://imgur.com/ncZBNC1.png

När det låter som mest:
https://i.imgur.com/Dt9HaZO.png

Hade tänkt att denna setup skulle hålla ett par år, användningsområde är mestadels spel, lite andra softwares som kan dra en del (3d-relaterat). Men har jag köpt någon slags monster CPU, och borde byta till något mer passande? Jag är inte data-dels belagd även om jag är rätt teknisk. Har någon tips på vad jag kan göra? Har läst lite om undervolting, är det mitt alternativ (skulle uppskatta reliable source på hur man gör i sånna fall )?

Testa sätt en längre kurva och hysteres?

Jag kör
0-40c 0%
41-65C 35%
66-80 50%
81-95 75%
Resten 100%

Sen lite hysteres att det krävs någon sekund med för hög temp innan den reglerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kör
0-40c 0%
41-65C 35%
66-80 50%
81-95 75%
Resten 100%

Sen lite hysteres att det krävs någon sekund med för hög temp innan den reglerar

Tack för tips! Ska läsa på vad hysteres är..

Har sett att man kan skapa egna curves, och så klart mixtra med dom själv. Men "tyst" är ju nödvändigtvis inte bra/rätt för CPUn, får man helt enkelt exprimentera sig fram till att temperaturen håller sig nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

Tack för tips! Ska läsa på vad hysteres är..

Har sett att man kan skapa egna curves, och så klart mixtra med dom själv. Men "tyst" är ju nödvändigtvis inte bra/rätt för CPUn, får man helt enkelt exprimentera sig fram till att temperaturen håller sig nere?

Testa ändra LLC i bios till typ 5-7 (standard brukar vara 9-11) då får du lägre volt.
Sen är hysteres fördröjning på temperaturen, då cpuer kan få små spikar så behöver inte det betyda att cpu behåller temperaturen.

Sa såg att du spelar och cpu har 65C och sen spikar 95 pga något (fel avläsning sensor/höjd boost) och sen lägger sig på 65C igen.
Istället för att kylaren reagerar så har man typ 1sek fördröjning innan kylaren behöver reagera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du behöver aktivera fläktarna i Fan Control också. Just nu styrs dom av kurvorna från bios.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Antar du har bara PWM fläktar. Starta med att avinstallera fan control och först få ordning på fläktarna i bios. Koppla kylaren i cpu-header. Sätt alla fläktar till PWM och manuellt till 50% upp till 80 grader där de går över i 100%. Det borde ge en nära på tyst dator vid vila. Kör hwinfo64 vid uppstart och låt datorn bara stå utan att göra nått. Notera om det är något som ger en "falsk" belastning och notera också temperaturen. När du fått ordning på detta kan du köra fan control igen om det behövs.
I ditt bios finns det en funktion där du kan dumpa alla inställningar till en textfil som du kan lägga på en USB sticka. Gör det och dela den så skall jag se hur det ser ut. Man kan justera ned ström och effekt massvis med din cpu och moderkort om du upplever den varm.

Inte se bort från att ditt strömagg kan vara trasigt eller för klent.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

> Testa ändra LLC i bios..
Hittar inga levels för LLC i ASUS UEFI bios, utan man måste stoppa i siffror och där är jag lite lost.

> Du behöver aktivera fläktarna
Hittade även inte hur man "aktiverar" fläktarna i Fan Control, jag hade kört parning mot sensorerna och den hade kalibrerat och reagerade när man ändrade inne i Fan Control, så vet inte ritkigt hur jag skulle göra det!

Skrivet av marcusOCZ:

Antar du har bara PWM fläktar. Starta med att avinstallera fan control och först få ordning på fläktarna i bios. Koppla kylaren i cpu-header. Sätt alla fläktar till PWM och manuellt till 50% upp till 80 grader där de går över i 100%. Det borde ge en nära på tyst dator vid vila. Kör hwinfo64 vid uppstart och låt datorn bara stå utan att göra nått. Notera om det är något som ger en "falsk" belastning och notera också temperaturen. När du fått ordning på detta kan du köra fan control igen om det behövs.
I ditt bios finns det en funktion där du kan dumpa alla inställningar till en textfil som du kan lägga på en USB sticka. Gör det och dela den så skall jag se hur det ser ut. Man kan justera ned ström och effekt massvis med din cpu och moderkort om du upplever den varm.

Inte se bort från att ditt strömagg kan vara trasigt eller för klent.

> Starta med att avinstallera fan control
Avinstallerade Fan Control, ställde in PWM mode på alla fläktar i bios, kylaren ska vara kopplad i CPU-headern (tror jag, är inte AIO iaf). Fixade hwinfo64 och körde några minuter efter startup:

Har lite svårt att tyda all info förutom temperaturen, så lite osäker på vad för "falsk belastning" jag kan kika efter, eller om jag ens är rätt.

Passade sedan på att köra Q-fan Tuning i bios, då bet blev genast mycket tystare direkt! hittade också där inställning vad jag antar är för hysteres(?), "CPU Fan Step Up", ändrade till level 3 för att testa och fläktarna är mindre hysteriska nu.

Exporterade mina bios inställningar här: https://pastebin.com/yz7b57sp uppskattart!

Kommer ihåg att jag blev lite förvånade när jag plockade upp PSU'n ur beställningslådan - vet inte vems idé det var att beställa en med så lite marginal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

Hittade även inte hur man "aktiverar" fläktarna i Fan Control, jag hade kört parning mot sensorerna och den hade kalibrerat och reagerade när man ändrade inne i Fan Control, så vet inte ritkigt hur jag skulle göra det!

Glöm inte att trycka på "Citera" eller "Citera flera" så att dom du svarar till får notifikation om att du har skrivit ett meddelande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

> Testa ändra LLC i bios..
Hittar inga levels för LLC i ASUS UEFI bios, utan man måste stoppa i siffror och där är jag lite lost.

> Starta med att avinstallera fan control
Avinstallerade Fan Control, ställde in PWM mode på alla fläktar i bios, kylaren ska vara kopplad i CPU-headern (tror jag, är inte AIO iaf). Fixade hwinfo64 och körde några minuter efter startup:
https://i.imgur.com/nRJ3KO2.png
Har lite svårt att tyda all info förutom temperaturen, så lite osäker på vad för "falsk belastning" jag kan kika efter, eller om jag ens är rätt.

Passade sedan på att köra Q-fan Tuning i bios, då bet blev genast mycket tystare direkt! hittade också där inställning vad jag antar är för hysteres(?), "CPU Fan Step Up", ändrade till level 3 för att testa och fläktarna är mindre hysteriska nu.

Exporterade mina bios inställningar här: https://pastebin.com/yz7b57sp uppskattart!

Kommer ihåg att jag blev lite förvånade när jag plockade upp PSU'n ur beställningslådan - vet inte vems idé det var att beställa en med så lite marginal..

Om det var kraftig last så ser det bra ut. Limiterat till 253w på både kort och lång effekt (Intel fail safe). Kallt och fint. Smäll på med XMP och ännu bättre, XMP Tweaked om det funkar. Du kan effektivisera det ytterligare, men det är så marginellt att det bara blir en tidstjuv. Slå på XMP och kör dina grejer så allt är stabilt. Bara fråga om det är nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om det var kraftig last så ser det bra ut. Limiterat till 253w på både kort och lång effekt (Intel fail safe). Kallt och fint. Smäll på med XMP och ännu bättre, XMP Tweaked om det funkar. Du kan effektivisera det ytterligare, men det är så marginellt att det bara blir en tidstjuv. Slå på XMP och kör dina grejer så allt är stabilt. Bara fråga om det är nått.

Har han inte lite hög vcore 1.47V? Tror LLc kan hjälpa mer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

<Uppladdad bildlänk>

Glöm inte att trycka på "Citera" eller "Citera flera" så att dom du svarar till får notifikation om att du har skrivit ett meddelande.

Ahhh vilken miss, tack!

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Hm detta var vid idle, alltså hwinfo64 screenen, mendade du att det såg ut att vara kraftig last? Ska kika på XMP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

Hm detta var vid idle, alltså hwinfo64 screenen, mendade du att det såg ut att vara kraftig last? Ska kika på XMP!

Om det var vi idle så var det nått annat ja. Ta en bild mitt i R23.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LLC auto är LLC3, vilket är hög idle vcore, alltså utan last, men väldigt låg vid last (1.160'ish). Gör ingenting då allt är begränsat av 253w.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboJuicer:

Denna bild tog jag precis mitt i en R23. Inte den kraftigaste lasten, men en ok pekpinne på effekt osv. Jag markerade det viktigaste du ska se på. Som du ser är det två vcore. Den översta är vad VRM begär eller vill ha, men den nedre är det den tar. Det kan man justera ned på flera olika sätt. Enklast är nog adaptive vcore. Detta är LLC4 förövrigt. Inga limits förutom själva turbo eller klock. 56 pcore och 44 ecore med 45 på ring. Alltså nära på vad stock settings med en bra kylare med en 14900k. Fast utan superduper turbo till 6.1ghz som kostar så jävligt med spikes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

LLC auto är LLC3, vilket är hög idle vcore, alltså utan last, men väldigt låg vid last (1.160'ish). Gör ingenting då allt är begränsat av 253w.

Power limit har väl inget med hög volt att göra? Även om Ohms lag får fram effekten och låter en pusha med högre volt så kan även lägre effekt fortfarande ha en för hög volt.

Problemet var väl hög volt mot vad den behövde oavsett last?
Cpu frågade efter X volt men fick Y och felet var i vmin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi vänder på det, iom att detta är stock med alla Intels begränsningar. Vad menar du att 1.47 kan skada utan last? Det är fasat i vf kurvan på cpu. Dessutom är CEP på för att vara extra säker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Om det var vi idle så var det nått annat ja. Ta en bild mitt i R23.

Skrivet av marcusOCZ:

Denna bild tog jag precis mitt i en R23. Inte den kraftigaste lasten, men en ok pekpinne på effekt osv. Jag markerade det viktigaste du ska se på. Som du ser är det två vcore. Den översta är vad VRM begär eller vill ha, men den nedre är det den tar. Det kan man justera ned på flera olika sätt. Enklast är nog adaptive vcore. Detta är LLC4 förövrigt. Inga limits förutom själva turbo eller klock. 56 pcore och 44 ecore med 45 på ring. Alltså nära på vad stock settings med en bra kylare med en 14900k. Fast utan superduper turbo till 6.1ghz som kostar så jävligt med spikes.

<Uppladdad bildlänk>

Försökte hänga med i lingot där xD körde iaf r23, kört den förut men fick 1749 pts nu. Antar att marginalerna är små, men jämfört med din..?

Hittade logfilen från efter jag precis satt ihop datorn, runt den 16 aug och detta var loggen då: https://pastebin.com/cdKbjLLg

Permalänk
Medlem

Kan vara att du kör 4 stickor som gör att XMP 6000 inte funkar? DDR5 4200 är riktigt trögt.

Visa signatur

Permalänk

Skrivet av marcusOCZ:

Kan vara att du kör 4 stickor som gör att XMP 6000 inte funkar? DDR5 4200 är riktigt trögt.

Efter en hel del labbande och massafelsökningar så har jag kommit någon stans tror jag..

Steg 1. Idle boven verkar vara själva windows, hade (automatiskt, utan att jag gjort något!) på "High performance" under power options, ställde ner och nu är idle iskall:

(Nya idle, med discord + brave i bakgrunden)

Efter att ha läst på om XMP så verkar det vara så att intel inte gillar 4 ram stickor som jag har fläskat till med:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/236789/i...

(fan ska jag göra med mina extra 2 ram stickor? :') )

Har inte hunnit köra nya benchmarks, men har plockat ur 2 ram så nu har jag totalt 32gb pluggat och slagit på XMP.
Hittat några bra länkar och ska försöka följa dom när jag hinner:
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/guide-how-to-set-g...
https://forum-en.msi.com/index.php?threads/guide-how-to-set-u...

Rapporterar tillbaka efter jag testat dom! Men annars är mitt originella problem att fläktarna va helt hysteriska mycket mycket bättre. Lite jobbigt som amatör att lista ut allt detta, uppskatar vinkarna i rätt riktning!

Permalänk
Medlem

@TurboJuicer "Max number of memory channels" innebär alltså att cpu och tillhörande moderkort inte kan ha stöd för mer än, i detta fall, två minneskanaler.

En minneskanal är två stickor när man kör dual-channel minnen, så om du kör fyra minnesstickor så kör du alltså två minneskanaler i.o.m. att de körs i dual-channel mode.

Sen är det, oavsett Intel eller AMD, tuffare för minneskontrollern (som sitter i cpu:n sedan många år tillbaka) att köra mer än två minnesstickor, framförallt om man ska köra dem snabbare än standard JEDEC hastighet, t.ex. då man aktiverar XMP/EXPO.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu ser det bra ut ja. Helt stock intel fail safe. Om du vill så finns massa skojjiga tweaks du kan göra för att få ned volt men öka prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör
0-40c 0%
41-65C 35%
66-80 50%
81-95 75%
Resten 100%

Sätter du den fläkt kurvan enbart till CPU1? Och kör du övriga fläktar i chassit på PWM smart fan mode?

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Sätter du den fläkt kurvan enbart till CPU1? Och kör du övriga fläktar i chassit på PWM smart fan mode?

Det där är för cpu fan
Pump har en annan för aio
Resten har egna kurvor

Front är på 38% fast
Rear 30-60% beroende på temp
Två under gpu är på 50% konstant från 50C gpu medan gpu går efter special Kurva.

Övre fläktarna går på 50 konstant

Notera att min aio är sidemounted i chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där är för cpu fan
Pump har en annan för aio
Resten har egna kurvor

Front är på 38% fast
Rear 30-60% beroende på temp
Två under gpu är på 50% konstant från 50C gpu medan gpu går efter special Kurva.

Övre fläktarna går på 50 konstant

Notera att min aio är sidemounted i chassit

Okej. Tack för info. Vart ställer du in kurva till gpu?

Visa signatur

ASUS TUF RTX 4080 Super OC | R7 7800X3D | MSI Tomahawk B650 | ROG STRIX 1000W | Noctua NH-D15 | DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Corsair 4000D RS | Noctua | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Okej. Tack för info. Vart ställer du in kurva till gpu?

Den kommer upp där när jag söker efter sensorer

Visa signatur