Permalänk
Medlem

Sätta projektor i standby

Hej. Håller på med en lösning till en golf simulator där det ska vara obemannat. Du bokar en tid och systemet skickar ut en 24vdc signal till kontaktor som bryter belysning mm. Men nu försöker jag klura på en lösning till projektorn.

Jag vill inte bryta strömmen helt till projektorn endast att den går i viloläge efter bokad tid. Jag provade att bryta strömmen till en hdmi extender i hopp om att den skulle bryta ingångsignalen till projektorn så den går i viloläge men problemet är 5V som hdmi skickar och håller extendern vid liv. Har ni några förslag hur man kan gå till väga? Att stänga av datorn är inget alternativ då det skapar bara mer problem, vill endast att projektorn ska gå i viloläge efter bokad tid.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Kanske finns någon adapter som blockerar 5v eller liknande. Tänker att det är samma princip som nätverk med PoE? Borde finnas hdmi utan 5v men verkar inte finnas. Har 5v signalen någon speciell funktion som att hitta tillbaka signalen eller så?

Permalänk
Medlem

Jag tänker bara lite enkelt att när datorn går i vila så kommer det ingen signal över bild, och vissa apparater kan ju då skälva gå i vila när de inte får signal längre.

Men det kanske inte hjälper dig.

Har projektorn en ir-fjärrkontroll? se om man kan skaffa en programmerbar ir sändare som kan "trycka" på standby knappen. Är det Blåtand så borde väll en bt sändare kunna göra samma. när du vill.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Många projektorer har ju en triggeranslutning, vilken projektor är det som används ?
Det låter även som att bildkällan inte stängs av, går det att stänga av den så dör väl hdmi 5V ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många projektorer har ju en triggeranslutning, vilken projektor är det som används ?
Det låter även som att bildkällan inte stängs av, går det att stänga av den så dör väl hdmi 5V ?

Datorn till projektorn går inte att slå av då den ska ska vara krångel fri med uppstart osv så det är inte ett alternativ. Projektorn har inte en 12v trigger ingång men menar du någon annan typ av triggeranslutning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plytic:

Datorn till projektorn går inte att slå av då den ska ska vara krångel fri med uppstart osv så det är inte ett alternativ. Projektorn har inte en 12v trigger ingång men menar du någon annan typ av triggeranslutning?

Vete inte vad det är för proj men den kan kanske gå att styra på annat sätt tex via usb eller annan datanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske en automatisk fjärrkontroll som stänger av projektorn efter utsatt tid?
Finns funktionen du är ute efter på projektetorns fjärrkontroll?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vete inte vad det är för proj men den kan kanske gå att styra på annat sätt tex via usb eller annan datanslutning.

Nätverksanslutning är ett alternativ vet inte hur jag ska få det kompatibelt med bokningsystemet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kanske en automatisk fjärrkontroll som stänger av projektorn efter utsatt tid?
Finns funktionen du är ute efter på projektetorns fjärrkontroll?

Tyvärr inte

Permalänk
Bildexpert 📺

De flesta projektorer kan styras via serieport/RS232 för just den här typen av tillämpningar. Brukar rent av förekomma RS232-kommandon i handböckerna och finnas utökade listor över kommandon hos tillverkarnas supportsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta projektorer kan styras via serieport/RS232 för just den här typen av tillämpningar. Brukar rent av förekomma RS232-kommandon i handböckerna och finnas utökade listor över kommandon hos tillverkarnas supportsidor.

Där har du något. Frågan är hur jag ska styra rs232 från en kontaktor..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Plytic:

Inte mitt dagliga område – jag har än så länge endast observerat lösningarna – och den vanligast goto-metoden verkar vara att sända RS232 över Ethernet/IP. Installationsprojektorer brukar ha detta inbyggd med ethernet redan från början men sitter man med en projektor utan ethernet finns omvandlare/donglar för hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Det gör du inte direkt, men en arduino som kollar efter ändringar på kontaktorn och skickar relevant signal borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Vad styr kontaktorn?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad styr kontaktorn?

Just nu ingenting men plc skickar ut 24vdc och för att omvandla till 230 har jag satt in kontsktorer som styr ingångar på plejd som skickar trådlöst till plejd smartplug för att bryta projektorerna vilket inte är optimalt då projektorn måste ha kylfläkten igång i efterhand, därför provade jag klippa extenderns matning men extendern får 5v från dator/skärm och hålls vid liv. Nu funderar jag på om man ska klippa av 5v tråden i en hdmi kabel och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Hej. Håller på med en lösning till en golf simulator där det ska vara obemannat. Du bokar en tid och systemet skickar ut en 24vdc signal till kontaktor som bryter belysning mm. Men nu försöker jag klura på en lösning till projektorn.

Jag vill inte bryta strömmen helt till projektorn endast att den går i viloläge efter bokad tid. Jag provade att bryta strömmen till en hdmi extender i hopp om att den skulle bryta ingångsignalen till projektorn så den går i viloläge men problemet är 5V som hdmi skickar och håller extendern vid liv. Har ni några förslag hur man kan gå till väga? Att stänga av datorn är inget alternativ då det skapar bara mer problem, vill endast att projektorn ska gå i viloläge efter bokad tid.

Några tips?

Du har säkert undersökt redan, men stängs inte projjen av likt en tv eller bildskärm när datorn släcker skärmarna?
Tänker på "turn my screen off", som Windows uttrycker det, i Power & Battery-settings.
Har själv min stationära inställd så att den aldrig går ner i standby, men skärmarna släcks efter 10min.

Men du har säkert kollat, och så enkelt kan det ju aldrig vara.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plytic:

Just nu ingenting men plc skickar ut 24vdc och för att omvandla till 230 har jag satt in kontsktorer som styr ingångar på plejd som skickar trådlöst till plejd smartplug för att bryta projektorerna vilket inte är optimalt då projektorn måste ha kylfläkten igång i efterhand, därför provade jag klippa extenderns matning men extendern får 5v från dator/skärm och hålls vid liv. Nu funderar jag på om man ska klippa av 5v tråden i en hdmi kabel och se vad som händer

Du har alltså ett automationssystem, går det låta en separatstyrd fläkt kyla projjen en stund i samband med att du bryter strömmen till den ?

Om du tvingas ha en extender så kan du väl prova bryta 5V före den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså ett automationssystem, går det låta en separatstyrd fläkt kyla projjen en stund i samband med att du bryter strömmen till den ?

Om du tvingas ha en extender så kan du väl prova bryta 5V före den.

Nu är jag inte jätte insatt i projektorer men ja du har en idé som jag tänkt på att sätta en extern fläkt men frågan är om det är det enda som går efter avstängning så det inte är något mer i projektorn som behöver ”eftertid” efter avstängning.. Jag ska prova fimpa 5v i kabeln sen får vi se!