Permalänk
Medlem

Bra dator köp @ DH summer 04

Ok här kommer min story, bra eller anus?

köpte av kille 1:

AMD XP 2600+ 333 mhz fsb
1024 RAM PC3200. 512 twinmos, 512 V-data
MSI KT6 delta fis2r
steelpad
MS intellimouse 4.0
bärsele lanboy
PSU q-tec 550W
16X dvd-rom
48X brännare
PoV fx5200
2 st lysrör
Thermaltake cpu-fläkt

Detta betalade ja hela 1400 kr för.

kille 2:

chassi stort

70 kr.

Alltså köpte jag saker för 1470 kr.

Sen sålde ja följande:

2 lysrör
steelpad
512 MB V-data minnen

allt som allt sålde ja för 1100 kr.

Resten kan ni ju räkna ut själva, allt ja behövde göra var att ta min gamla hdd och skärm och så vipps där stog en dator!

PS! jag är faktiskt lite stolt över min affär och är det nu så här att nån liten jäkel vill ge mig pris för mig otroliga kap så skicka gärna ett mess till mig DS!

kommentera gärna historien!

Oscar

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt köp av stöldgods!!

Permalänk
Medlem

hehe stöldgods måste det ju nästan vara....

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Q-Tec nätagg suger oxå! Ta hellre ett Antec 250W håller väl ungefär samma klass nä men ett Q-Tec nätagg är faktsikt inget att ha

Permalänk

hehe.. min kompis har blivig betulen av en intellimouse på ett lan en gång..

men du grattis till köp av stöldgods!

Visa signatur

i5

Permalänk
Avstängd

ett bra anus...

Visa signatur

AMD 64 3400+ @ 2500 MHZ, Sapphire X800PRO @ X800XT, ASUS K8N-E deluxe NFORCE3 250 GB, 1 GB DDR corsair XMS PRO leds

Permalänk
Medlem

Kollar man bara att de inte är märkta är det inte nåt fel på stöldgods, jag frågar inte när jag köper, fast visst förstår man vad det är ibland.

spritt ny skinande stereo utan kartong och kvitto, nypris butik 4500:- värd minst 3500:- i det skickat och säljer för 1000:- då är man ju dum om man inte slår till

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

jag är väldigt skeptisk själv så kart efetersom de va så billigt, men han gav en bra story om varför han sålde så billigt, iofs inte ens ja tror riktigt på den heller. Men man kan ju hoppas

Skiter också i om de är stöldgods ifall de är ja har köpt i god tro och har inga lixom missatankar om att de skulle vara stöldgods osv

Tack för mig, hoppas ni är avundsjuka... de hade ja varit

Oscar

Permalänk

deSouza: Du köper knappast varorna i god tro enligt lagens mening eftersom du borde, pga det låga priset, insett att varorna var stöldgods. Enligt lag räcker det med andra ord inte bara att påstå att man var i god tro utan det måste också "bevisas". I detta fall måste dvs priset på varorna ha legat på en rimlig nivå för att kunna påstå att du varit i god tro.

En liten parantes bara.

Permalänk
Medlem

ok men nu ska vi se här???

har de bevisats att sakerna va stöldgods då?

jga har absolut ingen aning nämligen, man kan ju undra med tanke på priset ja!
men så länge ja inte vet att de är stöldgods måste ja väl köpa dom i god tro eller?

ja vet inte men ja antar de? kan inte lagen btw

O

Permalänk

Nja, enligt lag behöver man inte vara direkt medveten om att varorna faktiskt är stöldgods för att vara i ond tro. Lagen säger att den som BORDE HA FÖRSTÅTT att varorna var stöldgods också kan vara i ond tro, dvs är inte i god tro vid inköpandet av varorna. Med andra ord borde du som köpare ha reagerat på det låga priset och insett att detta kan vara (om det nu är) stöldgods och därför undvika att köpa detta (i bästa fall till och med anmäla/misstänka).

I god tro skulle du däremot ha varit om du köpt dessa varor för en tusenlapp eller två mindre än vad de egentligen skulle ha kostat. Dvs om priset trotts allt skulle ha förblivit rimligt.

Ta en mobiltelefon som exempel. Om en viss sorts mobiltelefon kostar 5000:- ut i affären och du skulle bli erbjuden att köpa en sådan (ny och oanvänd) för 500:- har du med stor sanolikhet att misstänka att detta är stöldgods. Dvs köper du den och det skulle visa sig att det faktiskt också var stöldgods så har du svårt att i en rättslig situation (om det skulle ha gått så långt) påstå att du var i god tro. Köper du däremot samma mobil för 4000:- och det skulle visa sig vara stöldgods kan du med större säkerhet "skylla på" att du var i god tro.

Jag har förresten ingen avsikt att "sätta dit dig" såg bara ditt inlägg och ville kommentera. Kan egentligen bara säga grattis till köpet! Jag skulle nog inte heller ha sagt nej till det erbjudandet du fick.

Permalänk

verkar som några är avundsjuka.. du gjorde en jävligt bra affär desouza! grattis om man nu säger så ^^

Permalänk
Medlem

Billiga saker är klassiskt på dh. På dhw03 sålde folk tre func's för en hundring. Fina mobiler för ett par hundra. Möss för under hundringen. Det mesta var förmodligen stöldgods, rätt trist. Hindrade inte mig från att köpa och sälja rätt mycket, tjänade pengar på mitt dh besök

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deSouza

Tack för mig, hoppas ni är avundsjuka... de hade ja varit

Oscar

Nej tyvär, jag har en bättre dator.
Jag betalade hela 0 :- för den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Nej tyvär, jag har en bättre dator.
Jag betalade hela 0 :- för den.

Jaha... äääähhh nu blev ja tystad... får man bara fårga hur du kunde köpa den för 0 kronor??

Tack för alla inlägg, som sagt ja är rätt nöjd med min affär och hoppas på ännu bättre lycka nästa DH

MVH till alla pimps out there.

Oscar

Permalänk
Medlem

Han har väll fått den ? Tänker du ens

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Han har väll fått den ? Tänker du ens

Eller stulit den på dreamhack och behållt den

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

a precis tack så mycket... har man fått den har man ju knappast betalat för den

Permalänk
Medlem

Det är la olagligt att köpa stulna saker även om det är i god tro?? fick för mig att dom hade ändrat det men kanske inte var så. kom att tänkta på det nu när jag såg hur billigt han hade köpt det

Permalänk
Medlem

Många här är avundsjuka... vad är det för fel på billiga saker.

nån som vill köpa min dator för 2000:-? behöver ju inte vara stöldgods.

snubben har säkert sprungit runt i Dh och snott en prolle, en mus, moderkort, minne mm...:rolleyes:

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.