Permalänk
Medlem

Datan e helt kaos!

Hallojsan allihopa!
Har haft ett problem nu e en vecka, har absolut ingen aning längre vad som kan vara felet.

Köpte ett nytt chassi , o de enda som behövdes göras var att flytta över komponenterna, men när detta var gjort så blev det kaos.

När jag kopplar strömkabeln in i hårddiskarna och IDE kabeln samtidigt så startar inte hårddiskarna upp( man kan ju höra när dom staratar up) Men om jag drar ut IDE kabeln o bara låter strömkabeln sitta i hårddisken så går det att starta up hårddiskarna. Men va e de bra för om inte IDE kabeln sitter i

Har provat byta IDE kablar, har kollat up att nätaggen funkar som den ska , har kollat kortslutningar fallifall de fanns nårra mellan chassit o moderkortet, har distanser mellan moderkortet o chassit. Please alltså jag sitter o klurar på detta varje dag, funderar att de kanske e fel på moderkortet. snälla help meee!!!

Visa signatur

K-J

Permalänk

Har du kollar bootordning i BIOS, om det ens är angivet att disken ska starta?

Har du fått till det rätt med inst. av primär och sekundär disk...?det kanske har hoppat tillbaka till defaultvärde i BIOS

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Kan inte komma in i Bios för att diskaran vill ju inte starta upp med IDE kablarna inkopplade. primär o slave är rätt inställda. MVH

Visa signatur

K-J

Permalänk

Du behöver inte komma åt disken för att komma åt BIOS.....ditt BIOS ligger inte på disken

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Ok men hur da? MVH

Visa signatur

K-J

Permalänk

vet inte vad du har för moderkort, men prova att hålla in del elller esc direkt när du trycker igång datorn så borde du med hjälp av någon av dessa två tangenter komma in i din dators BIOS....

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Altså jag vet inte hur jag ska förklara detta. Datan startar inte ALLS up, när ide e kablarna e i. de kommer ingenting på skärmen inget ALLS. de enda som går igång är fläktarna.

Visa signatur

K-J

Permalänk

har du provat att endast kopplapla in den HD som ditt win ligger på? Strunta i andra HD´s, cd, cd-rom floppy etc.....va händer då?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

nej vill ej starta up då heller. jag kopplade in CD-romens IDE kabel istället , då gick hårddisken igång men bara om den ena va inkopplad, men jag fick fortfarande inget på skärmen.

Visa signatur

K-J

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men det heter fortfarande inte "data/datan". Det heter dator/datorn!!!

Data är det du fyller hdd´n med.

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem

Hm gammla datorer startar inte när ide kabeln sitter bakofram, alltså den del som ska sitta på moderkortet sitter i en hårddisk istället. Men vet inte hur det är med nya datorer antagligen så ska det funka att sätta ide kabeln hur som helst på en sån.

1
|-----------|----| <-- ska försöka föreställa en ide kabel, om du håller ide kabeln som jag ritat så ska alltid 1 sitta på moderkortet. Hoppas du fattar

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk

använd den röda linjen på IDE-babeln annars. Om du tittar i din manual så ser du vart den röra linjen på kabeln ska sitta åt för håll...

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Svar om vi enbart går efter ämnesraden. Kör defrag då lägger sig datan i rad....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE