Permalänk
Medlem

Dator med 17 TFT för max 9000 kr?

Skulle någon kunna hjälpa mig plocka ihop en bra dator med 17 tums TFT skärm under 9000 kr??
Jag vill ha så snabb dator som möjligt! Den ska klara av det mesta. Ni kanske kan tipsa mig om något bra moderkort för både AMD XP och P4. ??

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

du kan börja med att hitta en 17" TFT som passar dina pengar...
Har själv en Benq FP783 finns recenserad här på sweclockers skit grymm skärm... kostar dock ~5000

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Det är knivigt att plocka ihop en dator med en 17" TFT som ska klara det mesta. Bara en vettig TFT skärm kostar ju hälften av budgeten. Sen kommer ju grafikkort till (räkna ca 2000:- för ett vettigt eller rätta mig om jag har fel).

Men jag vet inte, finns kanske nån som kan fixa till det bättre än mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Beast 32GB DDR5 6000 MHz | ASUS TUF Gaming 750W Gold | Fractal Design North | Arctic Liquid Freezer III 240

Permalänk
Medlem

Eh, jag har bara så lite tid, det är däför jag ber om hjälp! Jag orkar inte läsa igenom alla tester osv. Datorn är inte till mig utan en tjej kompis, själv har jag en ganska så vettig burk.
Är LG skärmar bra? Morsan har LG1515s och den är helt ok, men jag vet inte om den räknas som bra!
Ska man ta AMD eller P4? Pentium kostar det dubbla, jag vet inte riktigt om det är värt det! Jag tänkte att man kanske kunde ta ett grymt moderkort och sen bara ta 256 mb ram och liten hårddisk för att på så sätt spara pengar?...
Vad ska jag satsa på? Bra moderkort och cpu?

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyKN
Det är knivigt att plocka ihop en dator med en 17" TFT som ska klara det mesta. Bara en vettig TFT skärm kostar ju hälften av budgeten. Sen kommer ju grafikkort till (räkna ca 2000:- för ett vettigt eller rätta mig om jag har fel).

Men jag vet inte, finns kanske nån som kan fixa till det bättre än mig?

Jag köpte min Benq + 9800Pro för 7000Kr så det stämmer ganska väl

EDIT

men annars gå in på http://www.datorbutiken.com där finns en guide som hjälper dig "lägga" ihop datorn

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

jo, jag gillar datorbutiken.com. Men saken är den att jag måste ha den redan på torsdag :S

Är Benq ett bra märke?? De ser ut att vara något B!

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Re: Dator med 17 TFT för max 9000 kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules

Jag vill ha så snabb dator som möjligt! Den ska klara av det mesta.

Vad menar du egentligen med "det mesta"? Ska den användas till nyare spel (Doom 3, HL2) eller andra ram-slukande saker?

För övrigt kan sägas att den billigaste 17" TFT (enligt buggy) just nu kostar 3251:-. Där går ju en stor del av budgeten.

Om det inte absolut är nödvändigt med TFT så rekommenderar jag en hederlig CRT-skärm. De är ganska mycket billigare. Det blir då lättare att hålla budgeten om du fortfarande vill ha en snabb dator.

EDIT:

Om du beställer från db.com kan du förmodligen glömma leverans till torsdag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650 Plus Wifi | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Beast 32GB DDR5 6000 MHz | ASUS TUF Gaming 750W Gold | Fractal Design North | Arctic Liquid Freezer III 240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
jo, jag gillar datorbutiken.com. Men saken är den att jag måste ha den redan på torsdag :S

Är Benq ett bra märke?? De ser ut att vara något B!

Det var en av dem bästa skärmarna enligt testet på sweclockers....

EDIT:
Sen är du så jävla sent ute så får du väl ta och gå in imorgon i en lokal datorbutik och låta dem blåsa dig....

Fast oandra sidan så beställer du saker som de har hemma + plockar du Kollinummeret så kan du hämta sakerna på posten på trosdag.....

När jag bestälde min skärm så var dem samma dag i min stad

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

ok, jag får väl kika på Benq

Ni kanske kan istället tipsa mig om ett bra moderkort för AMD och P4 för under 1200 kr!

Visa signatur

//herkules