Gentoo/xorg-6.7.99/nvidia problem

Permalänk
Medlem

Gentoo/xorg-6.7.99/nvidia problem

jag installera gentoo framför mitt slack för nån dag sen fråga f*n inte varför (piss)

och nu vill inte nvidia drivers funkar har testat emerga och installera från nvidia.com men inget funkar jag får en svart skärm och inget annat och då måste jag starta om
någon som har haft samma problem?

en sak till: hur sätter man igång "composite" alltså transparent med nya xorg?

Permalänk
Medlem

Vilken version av nvidia-drivarna?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

1.0.6111

Permalänk
Medlem

Den versionen har jag också problem med. Testa att emerga nvidia-kernel 1.0.6106-r3 tillsammans med nvidia-glx 1.0.6106-r1 och se om det hjälper (emerge =nvidia-glx-1.0.6106-r3 för att få båda). Du har ändrat Driver i XF86Config-4 och lagt till "Load "glx"" under modulstycket, va?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

jepp allt e som det ska bara det att det inte funkar..

Edit: funka inte.. gjorde som du sa.. men......

Permalänk
Medlem

ta en titt på gentoos forum... En howto hur man får igång nvidia drivrutinerna med 2.6.x kärna http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=204656

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Reiman: inte säker på att problemet är fullt så enkelt - många har problem med de senaste nvidia-drivrutinerna i gentoo.

Gentoos forum rekommenderar att kompilera de senaste nvidia-drivrutinerna med ett glibc kompilerat med stöd för nptl. Alltså, prova att emerga "USE=nptl emerge glibc" för att sedan åter igen emerga nvidia-glx.

Se dock till att din config är rätt, så inte detta görs i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, blir bara svart när jag startar gnome.

Någon som har fixat detta än?

Mvh Daniel