Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
ICQ. Dock inte med egen klient utan med tredjeparts - Miranda. Helt underbart.

Varför är ICQ överlägset? Möjlighet till kryptering, möjlighet att sätta meddelande till sina lägen, högre överföringsbuffer, möjlighet att sända flera filer samtidigt, offlinemeddelanden... the list goes on.

Tjarven: Microsoft har fuskat sig till sin position precis som de gjorde med sin webläsare och sin mediaspelare, genom att otillbörligt inkludera den med sitt OS. Inte konstigt att de sprids då, det är ungefär som att Volvo skulle börja ge alla som tankar på Statoil en bil och sen påstå att de är bäst eftersom det kör så många fler Volvo-bilar på vägarna.

MSN suger kuk jämfört med ICQ, men problemet är som sagt att MS fuskar.

MS fuskar? MS får skicka med vilka program som de vill precis som alla andra os tillverkare. Skall inte volvo få skicka med vinterdäck ifall de tillverka själva dessa?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Haha

Nej, som sagt, ICQ e bättre men ingen vill använda det då man inte orkar kolla ihåg sitt 500siffriga ID nummer. Ifs så kan man söka på e-post....

Edit: ingen = mina vänner

jag har 6 siffror

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så att folk som mer nyligen börjat med instant messagin kör Messenger och folk som har hållt på lite längre kör icq

själv kör jag miranda då icq idag innehåller fruktansvärt mycket bloatware jag inte är intresserad av.

Permalänk
Medlem

jag föredrar icq före msn, dels för att jag märker av stabilitetsproblem med msn, blir ofta nerkopplad och dels för att jag inte tycker om dess stängda format. MS borde vara glada att folk använder dess protokoll, inte stänga ute alternativa klienter med en webcamfunktion ingen kan använda. MSN's ENDA styrka är nästan bara den där jävla kameran som funkar överallt, förutsatt att man kör ett operativ som heter windows. (även om en gaim-webcamversion är på gång.. beta.)

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
jag har 6 siffror

heh, jag med

Permalänk
Medlem

jag kör av prinsip skäl inte MSn, man ska inte stödja bill Gates mer än nödvändigt.. och dessutom tycker jag att ICQ verkar mycket bättre än Msn..
ps. jag har ett mycket lågt 7 siffrigt icq nummer.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag kör Miranda, så jag behöver inte välja

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag kör Miranda, så jag behöver inte välja

Jo det är precis vad du behöver, tråden handlar inte om klienten utan om protokollet. med miranda förlorar du msn's enda styrka, webkameran.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Avstängd

att fler har msn beror på att folk inte förstår bättre och blir glada när det råkar finnas en IM klient redan installerad åt dem så de slipper det arbetet ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

icq

Visa signatur
Permalänk

Använder både ICQ och MSN i Miranda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Jo det är precis vad du behöver, tråden handlar inte om klienten utan om protokollet. med miranda förlorar du msn's enda styrka, webkameran.

Nej, jag heter inte
"snyggkille14: VISAR OM DU VISAR" på Lunar.
Däremot har ungefär 95% av mina vänner MSN istället för ICQ, och därför har jag både MSN och ICQ.
Mitt val av protokoll skulle iallafall falla på MSN då de flesta av mina vänner använder det. ICQ är egentligen bättre då det stöder offlinemeddelanden, men man måste ju välja.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

kör miranda med både msn och icq protokoll. 80% av kompisarna kör icq. tycker mer om icq. händer att jag drar ingång messenger när det ska webcamas men det är oxå allt. älskar miranda och dess flexibilitet. enkelt och massor med plugins för extra funktionalitet. btw, så kan man väl lägga till icq med email numera väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm
btw, så kan man väl lägga till icq med email numera väl?

Det har alltid gått att söka på folks mail i icq..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det har alltid gått att söka på folks mail i icq..

jo men när jag installerade en ny icq på en bärbar så kunde man välja att skriva in mail eller uin har jag för mig..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
att fler har msn beror på att folk inte förstår bättre och blir glada när det råkar finnas en IM klient redan installerad åt dem så de slipper det arbetet ...

Hallå där! Jag är en av dem som använder msn, och jag förstår bra mycket mer än vad du tror. Såna där tankar/åsikter tycker jag du kan hålla för dig själv, säg istället vad du tycker är dåligt med msn.

Permalänk
Medlem

Körde med icq riktigt länge, sen när msn blev stort bytte jag till 2 enkla anledningar, det är bättre och alla jag känner använder det.

Och sen snacket om att man man inte ska supporta microsoft är ju bara snick snack..
Spela roland?

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd

Bytte från att ha kört både ICQ o MSN till att numera bara köra MSN. Även om ICQ Lite är 'lite' så suger det lite grann musten ur min lilla dator. Har ofta svårt att logga in på icq-servrarna mm. Sedan använder de flesta vännerna MSN vilket gör att jag flyttat nästan hela vägen till MSN

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Bytte från att ha kört både ICQ o MSN till att numera bara köra MSN. Även om ICQ Lite är 'lite' så suger det lite grann musten ur min lilla dator. Har ofta svårt att logga in på icq-servrarna mm. Sedan använder de flesta vännerna MSN vilket gör att jag flyttat nästan hela vägen till MSN

Att det skulle vara svårt att logga in på ICQ-servrarna har jag aldrig upplevt. Faktiskt så har jag aldrig varit med om att ICQ har varit nere, däremot har MSN varit nere ett flertal gånger under den tiden jag har använt skräpet (jag har använt ICQ mycket längre än jag har använt MSN).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att tråden borde heta trillian vs miranda That's the real question

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yavar
Jag tycker att tråden borde heta trillian vs miranda That's the real question

Men Gaim är ju bättre juh

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Att det skulle vara svårt att logga in på ICQ-servrarna har jag aldrig upplevt. Faktiskt så har jag aldrig varit med om att ICQ har varit nere, däremot har MSN varit nere ett flertal gånger under den tiden jag har använt skräpet (jag har använt ICQ mycket längre än jag har använt MSN).

Jo det är problem med MSN-protokollet med ibland men det hjälper lixom inte i denna tråd.

PS. E varken för eller emot utan tycker bara MSN fungerar bra så även ICQ men då gärna i form av Trillian eller Miranda

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm
jo men när jag installerade en ny icq på en bärbar så kunde man välja att skriva in mail eller uin har jag för mig..

Det har nog att göra med att både aim och icq loggar in på samma servrar, så du kan chatta aim mot icq och vise versa.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Det har nog att göra med att både aim och icq loggar in på samma servrar, så du kan chatta aim mot icq och vise versa.

det va som tusan..

Permalänk
Medlem

jag föredrar ICQ- protokollet före MSN-protokollet. Dels därför att det är flexiblare och att oftast när man chattar via ICQ är det klient till klient-anslutningar istället för som i MSN där nästan all trafik går genom MSN-servern. Det innebär en kortare trafikväg och att man slipper risken att M$ kan lyssna av vad jag skriver.

Som klient föredrar jag Miranda där jag kör både MSN och ICQ. 99% av alla på min lista använder ICQ.

Att jag missar möjligheten till att använda webcam gör inte någonting då jag använder IM-programen till det som de är tänkta att användas till. Att chatta.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
jag har 6 siffror

jag oxå, det börjat på 177xxx

x är samma siffra så jag har bara 3 olika siffror, väldigt lätt att komma ihåg!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Msn 6.2 tycker det är smidigare =/ Icq tycker jag bara är störande

Permalänk
Medlem

Jag kör Miranda med ICQ, MSN och IRC.

Tycker ICQ-protokollet är överlägset MSN, mycket mer utarbetat istället för överfullt med lullull. Sen är servrarna grymt mycket stabilare på ICQ-sidan.

Permalänk
Medlem

ICQ med Miranda funkar bäst för mig

http://www.miranda-im.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotto
Jag tycker att msn är bättre. För att på icq kan man ju inte trycka bara på enter för att skicka ett medelande. Men och andra sidan så låter ju icq så fint med sitt skrivmaskinsljud.

Nej men då trycker man på CTRL + S så skickad meddelandet.

Visa signatur

Asus a7v8x-x. Barton 2500+. TwinMos 512 mb Pc 3200. Seagate 160 gb +120 gb. Creative Geforce Tit 4200 64mb.