Permalänk

Starta gammalt dell-nätagg

Hej!
Jag har kommit över ett gammalt dell-nätaggregat på 152watt som jag skulle vilja veta om det funkar. Det är ett atx men den har ingen grön sladd som jag kan kortsluta för att det ska starta.
Kan det vara dell som satt egna färger på sladdarna eller något?
Den har sex röda, sju svarta, en orange, en lila, en gul, en blå, en brun, en vit och en grå sladd. Skulle vara kul att veta om den funkade eller inte, så är det någon som kan ha någon aning om vilken sladd jag ska kortsluta med svart för att den ska starta?

Permalänk
Medlem

Den fjärde från vänster om du har "haken" mot dig och sladdarna uppåt
den ska kortslutas med en svart. (På mina billiga agg har den varit ljusgrå)

Permalänk
Medlem

så här ska du göra om du har ett ATX-nätaggregat

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Notera dock att färgerna inte har någon betydelse. den som är grön på jetage's bild kan vara turkos på ditt agg. Om du INTE har ett ATX-agg så är det bara att trycka på startknappen (230v) men kom int åt kabelskorna med fingret

Permalänk

Tack för hjälpen, det visade sig att nätaggregatet inte funkade, jag hörde bara ett svagt klickande. inget mer än så. Jag antar att det inte går att laga så jag får väl komma på något annat jag kan använda den till...

Det var så att skolan hade kastat två datorer som inte funkade, och jag och några kompisar var såklart där och plockade saker ur de som galningar. vi lämnade nästan inget kvar. Jag fick tag på lite allt möjligt, bland annat det där nätagget, ett intel pro/100+ nätverkskort som funkade utmärkt, en cd-rom från 1995 av märket Mitsumi, lite sladdar och en amd 486 dx4-100.

Permalänk
Medlem

"Amd 486 dx4" <--- ?????

486 var välan Intels egna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dukeman
"Amd 486 dx4" <--- ?????

Du kanske har rätt.. Men det står Advanced Micro Devices på den med amd:s logga bredvid så jag antar att det är en amd.

under det står det
Am486(tm)DX4-100
A80486DX4-100NV8T
B 9526EPE T
(m) AMD
3 VOLT
HEATSINK AND
FAN REQ'D

Och så är det en "microsoft windows compatible" logga till höger om den texten.

Permalänk
Medlem

Lol! looool!
"Microsoft windows compatible"
det var väl på den tiden AMD just hade påbörjat sin intel-ripoff på i386-plattformen... de var ju tvungna.. på samma sätt som intel förmodligen får lov att kopiera instruktioner från AMD's 64:or

Permalänk
Medlem

Alltid kul när man får tag i gammalt skrot.
Efter ett tag så ha rman så man kan knåpa ihop en liten fil server eller liknande.
Kanske backup server på de alra viktigaste filerna, eller varför inte router.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

"Amd 486 dx4" <--- ?????

Citat:

Lol! looool!
"Microsoft windows compatible"
det var väl på den tiden AMD just hade påbörjat sin intel-ripoff på i386-plattformen... de var ju tvungna.. på samma sätt som intel förmodligen får lov att kopiera instruktioner från AMD's 64:or

AMD tillvekerkade kloner av 8088, 8086, 286, 386 och 486 på licens från Intel. Har själv en hög med gamla 286or och en 486DX2/80. Fanns upp till 120MHz

Och så var det nätagget då...

Dells nätagg är inte ATX-standard då de har (har haft) annan ordning på pinnarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag kan vara ute och svammla, men jag har för mig att Dell använde en standard som hette ATE(?). Kan kanske vara till hjälp om du ska prova söka någon annanstans.

jetage: Tack för bilderna, det var iaf vad jag letade efter. Har precis införskaffat ett microATX på återvinningen som ska få driva min mini-kyl.