Behöver man egentligen chippa PS2 ?

Permalänk
Avstängd

eh... PS2 klarar inte av att spela upp SVCD/VCD ?
alltså, det går inte att se en bränd film egentligen.

har jag missat något, eller ? ...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Som många sade så finns det Boot-skiva till PS2. Och även som nån annan sade så kan man inte Boota med en skiva för att sedan byta till backupen man tänker använda. Jag antar att PS2:an "flushar" när man byter skiva, så en bootskiva funkar inte på vanligt sätt.
Men(!) det finns ett annat sätt. Vad gör man om man inte kan trycka på knappen för att få ut boot-skivan? Jo, man gör så att man antingen våldar upp läsaren med ett special-verktyg. Men detta är inte att rekommendera. Det finns nämligen ett smartare sätt:
Har ni tänkt på att man kan skruva loss skalet på PS2? Det är nämligen så att man kan köpa ett löst skal till sin PS2 som har en liten CD-lucka i toppen, ovanför läsaren. Så man stoppar alltså in Boot-skiva, låter den boota upp och sen när man byter till den backup man tänker använda så trycker man inte ut skiva med hjälp av Eject Tray-knappen utan man lyfter på locket i toppen, plockar ur Boot-skivan och sätter i sin backup och trycker på valfri knapp på kontrollen och vips! Så funkar det helt utmärkt.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
eh... PS2 klarar inte av att spela upp SVCD/VCD ?
alltså, det går inte att se en bränd film egentligen.

har jag missat något, eller ? ...

PS2 klarar inte av vcd/svcd men klarar däremot divx/xvid med hjälp av "PS2reality Mediaplayer"(krävs chip).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Det är nämligen så att man kan köpa ett löst skal till sin PS2 som har en liten CD-lucka i toppen, ovanför läsaren. Så man stoppar alltså in Boot-skiva, låter den boota upp och sen när man byter till den backup man tänker använda så trycker man inte ut skiva med hjälp av Eject Tray-knappen utan man lyfter på locket i toppen, plockar ur Boot-skivan och sätter i sin backup och trycker på valfri knapp på kontrollen och vips! Så funkar det helt utmärkt.

Ärligt? Låter ju asbra, var kan man köpa det där skalet isånafall?

Visa signatur

- Macbook Pro -Mid 2012
- iPhone 5 Black 16GB
- iPad Mini 16GB 1st Gen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brigante
Ärligt? Låter ju asbra, var kan man köpa det där skalet isånafall?

Det är inte så smart med tanke på att garantin ryker så fort du öppnar skalet, och då kan man lika gärna sätta in ett modchip när man ändå håller på.

Och ang HDLoader, så kommer det ganska snart komma ett väldigt trevligt tillägg till det från en fristående grupp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Som många sade så finns det Boot-skiva till PS2. Och även som nån annan sade så kan man inte Boota med en skiva för att sedan byta till backupen man tänker använda. Jag antar att PS2:an "flushar" när man byter skiva, så en bootskiva funkar inte på vanligt sätt.
Men(!) det finns ett annat sätt. Vad gör man om man inte kan trycka på knappen för att få ut boot-skivan? Jo, man gör så att man antingen våldar upp läsaren med ett special-verktyg. Men detta är inte att rekommendera. Det finns nämligen ett smartare sätt:
Har ni tänkt på att man kan skruva loss skalet på PS2? Det är nämligen så att man kan köpa ett löst skal till sin PS2 som har en liten CD-lucka i toppen, ovanför läsaren. Så man stoppar alltså in Boot-skiva, låter den boota upp och sen när man byter till den backup man tänker använda så trycker man inte ut skiva med hjälp av Eject Tray-knappen utan man lyfter på locket i toppen, plockar ur Boot-skivan och sätter i sin backup och trycker på valfri knapp på kontrollen och vips! Så funkar det helt utmärkt.

Tänkte bara fråga en sak.

När jag såg på film med PS2 an förr, så måste jag ha en DVD regionsskiva att boota upp med för att kunna se på film genom scartkabel(blev grön bild annars men det visste ju ni). Och den funkade så att jag startade upp PS2, öppnade luckan, satt i bootskivan, stängde av PS2an på brytaren på baksidan, satte på tillbaka, tryckte på startknappen, skivan for automatiskt in, bootade, valde region, bootskivan ut, filmen i och tryck in filmen tillbaks. (fick inte trycka på restart för då måste den bootas på nytt). (hoppas någon förstod)
Funkar det inte så med en vanlig bootskiva för spel?????

Permalänk
Medlem

tjohoa!

har precis inhandlat ett ps2 för den fina summan 999kr. köpte även ratchet&clank+Gt3 för 200kr!

har funderat på detta med hårddisk till ps2:an, och jag undrar då om man kan använda hårddisken som minneskort då också? det vore najs!!! grymt smidigt att kunna lägga över alla spel på en hårddisk å bara ladda också!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

hur lätt är det att dra i ett chip i ps2an?
skulle vara kul att göra det för att kunna förbeställa ffxii sen

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på warezbabbel*

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det har nu kommit lite flera inlägg i ett annat forum, samma tråd som jag länkade till förut:
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606

De verkar alltså ha kunnat kopiera in spelen till hårdisken och därefter spelat dem på en o-chippad ps2.
När de får in flera HDLoader på psxcare ska jag garanterat springa dit o köpa det plus en nätverksadapter.
Eftersom det är nu möjligt att spela ps2 backuper utan att modda ps2an, garantin kvar!! samt att det är billigare!! jippiieee

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Hur snabbt laddas spel med en HDLoader till skillnad från den extremt mediokra laddningstiden som man har från spel-skivor på en PS2 ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=14994

Läs vad forhike skriver längre ner i den tråden. Verkar ju lovande

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Hur snabbt laddas spel med en HDLoader till skillnad från den extremt mediokra laddningstiden som man har från spel-skivor på en PS2 ?

Blixtsnabbt.

Permalänk
Inaktiv

har en V5a me 120 GB HDD o HD loader... funkar perfekt =D

Permalänk
Medlem

Har provat lägga in ett gäng "backup" spel genom att sätta i PS2:ans HD i datorn. Funkar perfekt. Så personligen tycker jag inte det är nödvändigt. Om man nu inte ska spela importspel.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

kan man lägga in filmer??

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
kan man lägga in filmer??

Nej, då behöver du chippa! Än så länge iaf...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garg
Man behöver inte chippa

bara att plugga i en hårdisk och köra hdloader (en skiva ) sen kan du spara alla dina
spel på hårdisken och ha garantin kvar på ps2 an

men om du vill köra in en backup kopia så måste den ps2 an som kör in dom ha chip

men du kan köra hårdisken på ett orginal ps2 sen ( med backup spelen )

Och som sagt en ps2 a kan köra backup kopior på dvd-Filmer
men inte på dvd-r spel ( inte utan chip )

Nån som vet vars man kan köpa dom dära skivorna (skivan) ? I vilket format ska HD:n vara? Hur kopplar man inn den?
kan ingen beträtta allt om den

Visa signatur

| Barton 1833@2200mhz | NF7-s 2.0 | 2x256mb TwinMos PC3200 |
MSN: per_87@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Det ska vara en IDE-hårddisk. För att koppla in den, behöver du sonys nätverksadapter.

Permalänk
Medlem

Bara köpa HDLoader, hd samt nätverksadapter. Börja med att formatera disken i PS2an, sedan sätta in den i datorn. Använd WinHIIP för att koppiera över importskivor till hdn. Plugga tillbaks den PS2an. Spela gärnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
vad jag vet så är det numer olagligt att chippa t.ex. sin ps2 och att prata om brända spel är mot reglerna på swec så 5, 4, 3, 2, 1, LÅST!

Helt fel, men från och med januari 2005 så är det olaglit att chippa alla konsoller, tycker själv det är helsjukt..... europa gick med de störa företagen så de kan nu käna ennu mer pengar på oss....... hurra

Aja hoppas bara sin PS2 håller, inte så roligt om den pajar, måste köpa båre en PAL och NTSC samt NTSC J machin ifall det händer.... har alldeles för mycket import spel ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
Stor chans att paja lasern om man gör fel. Funkar inte på nyaste PS2 heller.

Senaste Swap Magic funkar även på version 10 utav ps2, alldeles utmärkt t o m. Jag vet inte om det funkar med en Slidetool (använder inte en sådan och skulle aldrig använda en) men ser ingen anledning till varför det inte skulle funka, men vet att det finns en speciell Fliptop (det är namnet på skalet som Big_PHat nämnde, det är nämligen mig han har sett den hos ) för version 10 att köpa från internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Och jo det finns bootskivor, tex swap magic, etc.. Men dom är dumma att använda då det finns risk för att man förstör cdsläden då man måste öppna den manuellt med en kniv eller liknande.

Som sagt, skaffa en fliptop, väldigt enkel installation och det enda du tappar är din garanti. Rätt behändigt att betala ~250kr totalt för att kunna backupa sina spel istället för att köpa ett dyrt modchip - för modchippets kostnad har du ändå råd att köpa nya spel ifall ditt gamla skulle gå sönder. (alltså är hela idén med modchipp - bortsett från import - helt borta, men även att importera grejer om igen är nog rätt mycket billigare än att installera ett modchip ska du se)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brigante
Ärligt? Låter ju asbra, var kan man köpa det där skalet isånafall?

http://www.ps2cover.com/ är den officiella hemsidan (tror jag, borde vara den) så den lär gå finfint att köpa ifrån. Själv köpte jag ifrån svenska www.tv-game.nu som för övrigt styrs utav en väldigt schysst kille som är väldigt ärlig med vad olika saker klarar och inte klarar (annars brukar man alltid kunna känna att försäljare är lite överoptimistiska; han var snarare tvärt om, det han sa "det funkar oftast, men bli inte sur om det inte funkar" på har funkat 100% av alla försök). Men tv-game.nu har inte fliptop för alla versioners ps2 tror jag, fast han kanske kan ta in om du hör med honom. Bra lösning iaf helt klart tycker jag, väldigt smidigt. Ta det lugnt i installationen bara så att du inte är hårdhänt när du tar av din originalkåpa - du vill inte råka rycka av strömförsörjningen till din frontpanel. (fast då ska man nog ta i rätt mycket också...)

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden må ha slunkit igenom kontrollerna tidigare, men med hänvisning till http://forum.sweclockers.com/regler.php , § 7, är tråden numera regionkodad och kan bara läsas i helvete heller.

Följande varnas:

Persa
Gaaaaaa
Kidd

SkoterMannen blir avstängd.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."