Permalänk
Medlem

Första modd påbörjad [en del bilder]

Så...
Vid 31 års ålder så ska man börja modda. Det är ju egentligen idiotiskt, men faan vad kul.
Fick ett gäng lådor från mitt jobb, så nu kan man leka lite.
Har ingen riktig budget till det här. (Finansministern tycker det vore vettigare att lägga pengar på nya möbler istället.)
Så drygt 300:- har det kostat hittils och mycket mer kommer det inte bli.

Så till vad som ska göras!
"Ramen" skall bli vit (matt) och lådan mörkt blå (som alla andras)
Inuti blir det två st UV-rör (1 st 10 cm och ett st 30 cm)
Innhandlade idag.
UV-reaktiva IDE-kablar
fönster i form av spindelnät.
Front i plexi (6 mm)
Det är allt så långt, men jag kommer säkert på mer.

Här kommer lite bilder på arbetet så långt.

2 nya bilder (från sågningen)
Kan tyvärr inte göra färdigt ikväll.
Låter för mycket. (Väcker grannarna)

Går som en dans med sticksåg!!! Kan varmt rekomenderas.
Köpte min på Biltema för 149:-
2 st sågblad för metall: Coop á 69:-

Så..
Idag har jag sågat, filar, dremlat så det står härliga till...
Dessutom har jag påbörjat lackningsarbetet så smått.

Här kommer lite nya bilder!

Permalänk
Medlem

Japp klart de e roligt att modda och jag tror de kan bli snyggt...Kanske till och med mycket snyggt. gl hf

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Medlem

ordnade bilderna åt dig. du bara kopierar länken till bilden och skriver [img.] före bilden och [/IMG.] efter den. (utan . då förstås)

men detta kan nog bli ett riktigt grymt bygge... lycka till!

EDIT: tror inte passagens länkar funkar... , prova att ladda upp bilderna på HTTP://upl.silentwhisper.net istället... deras sida är dock nere just nu.... jag försöker själv uppdatera min tråd men får inte upp några bilder utan silentwhisper så då är det ganska meningslöst tyvärr.

Visa signatur
Permalänk

Den första färgen (rosa) var skön

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LikeUnigo
Den första färgen (rosa) var skön

Det är bara kameran som fått spatt av UV-ljuset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tremere
Det är bara kameran som fått spatt av UV-ljuset

Synd...

Fronten var lite tråkig, om du gör ett blowhole ordentligt så kan det bli riktigt snyggt.

http://w1.427.telia.com/~u42706198/Dator/PICT0003_small.jpg

Som den...

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LikeUnigo
Synd...

Fronten var lite tråkig, om du gör ett blowhole ordentligt så kan det bli riktigt snyggt.

http://w1.427.telia.com/~u42706198/Dator/PICT0003_small.jpg

Som den...

Ehh... Jag har inte ens påbörjat fronten
Det ska bli en front helt i plexi.
Eftersom den ska stå som FTP-server och brandvägg så ska jag inte ha varken floppy eller CD-rom

Plexit skall vara lackat (på baksidan) med samma färg som resten av chassiet.
Midnattsblå

Permalänk
Citat:

Ehh... Jag har inte ens påbörjat fronten
Det ska bli en front helt i plexi.
Eftersom den ska stå som FTP-server och brandvägg så ska jag inte ha varken floppy eller CD-rom

Plexit skall vara lackat (på baksidan) med samma färg som resten av chassiet.
Midnattsblå

Sorry, missade det.

Kan nog bli fint med den färgen.

Jag tycker det är jäkligt snyggt med ett fläkthål i toppen av chassit, du kanske inte tycker det är snyggt eller vill ha den så tyst som möjligt, http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=761 gillar den toppen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Första modd påbörjad [en del bilder]

Citat:

*KLIPP*

Btw: Någon som har lite tips om hur man skär plåt enklast med Dremel? Tog 10 min att skära 3 cm *suck*
jag är för otålig för sånt här

Hur man enklast kapar plåt med Dremel, tja... vad ska man säga.

Det finns 2 sätt om man frågar mig,

Antingen så spenderar man mycket pengar på kapskivor och pressar ner Dremeln i plåten... det går helt klart snabbare men man får som sagt räkna med att byta skiva ofta... och då tar ju det lite extra tid.

Eller så kör man på så högt varvtal som möjligt, jag kör alltid på max och försöker att inte få så långt skär i plåten sen låter jag verktyget göra resten.

10 minuter för 3cm är inget världsrekord direkt ;).

Permalänk
Medlem

Det kommer damma riktigt rejält av all stål flis

När jag kör med min dremel kopia så trycker jag på så det går snabbare , men då tuggar ju plåten kapskivor.

När jag använder min dremel-kopia så blir den så j*vla varm att man bränner sig på den efter

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

om du har tryckluft så ska du försöka få ta på en liten kap-rondell och använda, har för mej att det borde gå hur bra som hellst. (vet inte hur man stavar:p )

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Medlem

Varför köra bara med dremel? Det jag gjorde var att först göra ett hål med dremel och sen köra alla långa sträckor med sticksåg med fintandat blad! Blev hur bra som helst. Gick bara efter med dremeln sen för att få finare kanter och för att jämna ut lite.

Permalänk
Medlem

om du ska ta ut "stora" bitar tycker jag att du ska inskaffa en sticksåg..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

jobba på
vill gärna veta hur detta utveklarsig
har nämligen samma chassi men ingen ide på hur jag ska modda det

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marklund
jobba på
vill gärna veta hur detta utveklarsig
har nämligen samma chassi men ingen ide på hur jag ska modda det

Hoppas du inte har samma som jag, får då har jag just sågat sönder det.

Du har ett likadant va?
*skojjar lite*

Permalänk
Medlem

nä jag snylltar på ditt när du inte ser mig 8)
men vad ska du göra med plexifronten?
den som vi har nu e så tråkig
har tänkt mig att spreja och spakla den så den blir plan sen typ sätta en grönskiva plexi på framsidan
sen typ göra om knapparna i plexi om jag hittar dfet billitg någon stans

vet du vad det e för ledz i fronten?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Det är bara den oranga och gröna dioden än så länge.
Ska såga plexi idag, så nya bilder kommer snart upp!

Permalänk
Medlem

jag menar vad det är för styrka på dem så att jag inte behöver köpa fel led idag och måste åka tillbaka för att lämna tillbaka/köpa resistors

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör med sticksåg, går mkt mkt mkt mkt fortare

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har precis varit och inhandlat sticksåg (Biltema 149:-) plus sågblad för metall (Coop 69:-)
Den gröna och oranga dioderna är de som sitter i från början (HDD och Power)
Sedan har jag köpt till två st Sunbeam UV-rör (och reaktor) 1 st 10 cm och 1 st 30 cm)
Hem och såga så fort jag slutar jobbet

Permalänk
Medlem

oftast så blir det med dremeln jag kapar, men senast snodde jag farsans ´lilla vinkelkap, och jämarns va tokfort det gick, och riktigt bra blev det, men plåten bör då sitta fast i ett skruvstäd eller liknande

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk

d där va lätt d snyggaste "fönster" jag sett.. om du blir klar me d så lär d ju bli skit bra.

Visa signatur

utför custom lackeringar å graffix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Net_Assassin
d där va lätt d snyggaste "fönster" jag sett.. om du blir klar me d så lär d ju bli skit bra.

Man tackar!

Jag har sågat en del ikväll, men det låter så mycket att jag väcker grannarna.
Får fortsätta på lördag!

Bilder kommer vart efter!