Vattenkylning utan vatten?

Permalänk

Är det bara jag eller är rädslan för vatten + elektronik VÄLDIGT överdriven? Jag har inte hört om en enda person som pajjat sin dator pga lekage i vattenkylningen. Klart det finns personer som gjort det, men man ser det knappast ofta. Detta trotts att vattenkylning börjar bli allt vanligare, och flera personer monterar det utan att ens veta vad de gör. (Det märks i en del trådar i forumet.)
För det första:
Att få vattenkylningen att läcka om man har ordentliga slangklämmor och har lekagetestat det innan man tryckt in det i burken är ganska svårt. Jag har lyckats EN gång under snart två års vattenkylande. Då var det för att jag fick in foten i datorlådan och råkade sparka till en slang jag inte satt fast ordentligt. Det hela slutade med en fontän högst upp i datorlådan. Jag var på LAN och märkte inget förens det var en stor pöl på golvet, det plaskade rättare sagt om fötterna. "Vafan vem har spillt?" tänkte jag först. Sen fattade jag vad det var, slängde mig över bordet och ryckte elsladden till datorn. Under hela tiden hade jag suttit och spelar COD med kompisarna.
För det andra:
Datorn dog /hängde sig inte förens jag ryckte sladden. Det var massor av vatten i hela datorlådan. På grafikkortet, moderkortet och hela botten på lådan såg ut som en liten sjö.
Jag torkade av allt med toapapper, lät det torka några timmar, och fylde på nytt vatten. Sen fungerade det jättebra.

Så elektroniken klarar bra mycket mer än man tror. Rädslan för att saker ska pajja pga. lekage i vattenkylningen anser jag är överdriven.

Själv skulle jag då alldrig betala det priset som är angivet. Jag behöver ungefär 1.5L i mitt system. Alltså skulle det bli ungefär £90? det är ju 1200:- det kan man köpa något vettigare för.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Är det bara jag eller är rädslan för vatten + elektronik VÄLDIGT överdriven? Jag har inte hört om en enda person som pajjat sin dator pga lekage i vattenkylningen. Klart det finns personer som gjort det, men man ser det knappast ofta. Detta trotts att vattenkylning börjar bli allt vanligare, och flera personer monterar det utan att ens veta vad de gör. (Det märks i en del trådar i forumet.)
För det första:
Att få vattenkylningen att läcka om man har ordentliga slangklämmor och har lekagetestat det innan man tryckt in det i burken är ganska svårt. Jag har lyckats EN gång under snart två års vattenkylande. Då var det för att jag fick in foten i datorlådan och råkade sparka till en slang jag inte satt fast ordentligt. Det hela slutade med en fontän högst upp i datorlådan. Jag var på LAN och märkte inget förens det var en stor pöl på golvet, det plaskade rättare sagt om fötterna. "Vafan vem har spillt?" tänkte jag först. Sen fattade jag vad det var, slängde mig över bordet och ryckte elsladden till datorn. Under hela tiden hade jag suttit och spelar COD med kompisarna.
För det andra:
Datorn dog /hängde sig inte förens jag ryckte sladden. Det var massor av vatten i hela datorlådan. På grafikkortet, moderkortet och hela botten på lådan såg ut som en liten sjö.
Jag torkade av allt med toapapper, lät det torka några timmar, och fylde på nytt vatten. Sen fungerade det jättebra.

Så elektroniken klarar bra mycket mer än man tror. Rädslan för att saker ska pajja pga. lekage i vattenkylningen anser jag är överdriven.

Själv skulle jag då alldrig betala det priset som är angivet. Jag behöver ungefär 1.5L i mitt system. Alltså skulle det bli ungefär £90? det är ju 1200:- det kan man köpa något vettigare för.

Håller fullständigt med, Har haft ett antal lekage i mitt gammla system när burken var igång, även fast det var en stor pöl på grafikkortet som hade runnit från prolle blocket så blev det bara lite konstiga artifakter, torkade upp vattnet och burken fungerade klockrent.

Så lite överdrivet är det nog.

Permalänk

risken är ju att man inte sitter å tittar på sin fina vattenkylning 24/7.

har själv pajjat ett radeon9700pro pga ett kasst block.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
risken är ju att man inte sitter å tittar på sin fina vattenkylning 24/7.

har själv pajjat ett radeon9700pro pga ett kasst block.

Klart man inte sitter och tittar på sin vattenkylning. Men risken för lekage är väldigt liten om man inte håller på och pillar med vattenkylningen after att man monterat den. Och om man gör det brukar man kolla så det inte läcker. Sen verkar det vara oftare som grejjerna överlever vattnet än att de pajjar...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Fördelen med detta är ju att inga alger växer, därav behöver man inte oroa sig för missfärgat vatten som pluggar igen.
Du kan helt enkelt bara fylla på när det börjar tryta.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Fördelen med detta är ju att inga alger växer, därav behöver man inte oroa sig för missfärgat vatten som pluggar igen.
Du kan helt enkelt bara fylla på när det börjar tryta.

Har man i lite glykol i vattnet så ska du se att det inte växer några alger Själv har jag då alldrig sett några tendenser till algbildning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tycker detta är en apbra idé/produkt!

Permalänk
Avstängd

va fan det är ju bara att köpa ultrarent vatten (destilerat 34 ggr) då leder det inte heller det är alla salter som gör att saker blir förstörda. Vill man snåla man man köpa batterivatten.

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Medlem

satan va häftigt måste säga..men 30 pund för en halvliter är lite väl, speciellt om man måste byta den med jämna mellanrum..får väll hoppas priset sjunker lite grann, den om man skulle råka hella ut den ^^

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_d_
va fan det är ju bara att köpa ultrarent vatten (destilerat 34 ggr) då leder det inte heller det är alla salter som gör att saker blir förstörda. Vill man snåla man man köpa batterivatten.

Avjoniserat vatten börjar leda ström efter ett tag. Sök lite på forumet så får du ett bättre svar på denna frågan.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt lycket med konsten att pajja ett moderkort med vatten.. Fast det funkade efter 24 timmar igen. Hade missat att trycka in slangarna i cpublocket och radiatorn

Visa signatur

Religion = War.
Religion = Based on fairytales.
Wars based on fairytales? Ban religion, welcome to the truth.

Permalänk

DeXiL:
Snyggt!
Var du mycket trött eller?

Nej men visst är det här en väldigt bra produkt. Problemet är bara att det är svindyrt.... Alderles för dyrt tycker jag. Då inte menat att de sätter hutlösa priser. Det har säkert anledning till det höga priset, bara det att jag anser inte att det är värt det.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Vet att det är fukt i luften. Om man avfuktar så tror jag inte man får bort all fukt, därför vakuumsuga istället :).

Men visst, isolera funkar det också.

bara det att det är ett jävla jobb att skapa och hålla vakuum, och det låter massor

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
bara det att det är ett jävla jobb att skapa och hålla vakuum, och det låter massor

Skapa vakuum: inga problem. Hålla det tätt: det går med lite tålamod

Att det låter? När du väl dragit vakuum i lådan en gång så låter det inte längre.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Dessutom leder inte rent vatten elektricitet heller, det är föroreningarna i det. Man kan visserligen inte rent praktiskt få det att vara rent H2O, men ändå någorlunda rent. Med tillräckligt rent vatten ska man ha otur om man verkligen lyckas förstöra något. Har själv badad både grafikkort och moderkort, pga ren klantighet, utan minsta problem.

Jo, rent vatten leder elektricitet! Inte så mycket, men vattnet har en s.k. autoprotolys dvs att det bildas joner i RENT vatten, vet dock inte om delarna i datorn är _så_ känsliga, men om dom är känsliga för statisk elektricitet så kan dom nog bli skadade av rent vatten också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kanske är helt ute och cyklar nu men, krävs det inte lite högre ström för att det ska leda skadliga mängder volt genom vatten för det har väl visst motstånd. så om man skulle spilla vatten på moderkortet och det inte kommer i kontakt med någon 12+ ledare som i sin tur får kontakt med någon millivolt ledare så kanske kortet klarar sig, men dom som har otur och får vatten mellan 12+ och en lågströms komponent (eller liknande) får ett trasigt kort.

rätta mig om jag har fel för jag kanske har druckit lite för många öl, IQ 20

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Medlem

I vakuum leds väl inte värme? komponenterna lär brinna upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callcia
I vakuum leds väl inte värme? komponenterna lär brinna upp.

-gravedigger!-

Nä, allvarligt.
De menar att man drar vattenkylning i lådan och sen drar de ut all luft ur lådan för att ta bort risk för kondens. De ska inte ha luftkylning i lådan om du trodde det. Det är därför tråden handlar om en vätska som inte leder ström bl.a.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if