Väldigt nöjd med ljudnivån men kan jag...

Permalänk

Väldigt nöjd med ljudnivån men kan jag...

Min senaste uppgradering för att sänka temp men framför allt ljudnivå blev en succe, så jag tänkte bara vädra mitt nöjda sinne (och tomma plånbok) (högskolestudent).
Se systemet enligt sign.

Bytte chassi från ett gammalt antec till ett nyare antec nämligen 3700-BQE.
Bytte ut chassifläkten som följde med chassit mot en pabst 120mm som jag kör i 5V mha. zalmans multiconnector.
Bytte cpu-kylare mot en Zalman CNPS-7000B-Cu som jag kör i tystaste läget.
Resultatet blev en cpu-temp (idle) på 48 grader och en moderkorts-temp (idle) på 32 grader.
Ljudnivån är fantastiskt låg och jag njuter av att använda datorn igen.

Nu till min fråga. Jag har en passiv zalmankylare (ZM80D-HP
) till grafikkortet som jag ännu inte har testat. Detta pga. att jag oroar mig för att lågtempen (läs moderkortstemp.) ska påverka grafikkortet negativt, även om det ju blir tyst (hurra hurra).
Finns det något gränsvärde (läs. "era erfarenheter") för lådtemp kontra vad grafikkortet (ti4200 - nej jag spelar ingenting) bör tåla?
Jag vill inte köra fläktarna på högre rpm än vad dom går på nu kan jag säga som en liten detalj.

Tack på förhand!

Ps. nästa uppgradering blir förmodligen ett nytt nätagg från tagan. Ds

Visa signatur

XP2800+ / ASUS A7N8X-E DELUXE NF2U WIFI / 1024MB / ZALMAN CNPS 7000-B CU / ZALMAN ZM80D-HP

Permalänk

Det skall nog funka utmärkt, använder det själv på mitt Ti4400?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Så länge du inte spelar så är väl värmeutvecklingen i grafikkortet enstaka watt. Kanske jämförbart med en hårddisk eller nåt sånt.
Jag skulle bli förvånad om du överhuvud taget lyckas mäta någon temperaturskillnad om du byter grafikkortskylare

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Bara att byta.
Jag kör en passiv zalmankylare på mitt 9800 pro utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Jag körde fläktlöst i mitt chassi sånär som på PSU och CPU. Iallafall, jag körde ett geforce 2 GTS då med standardkylflänsen (skitliten, och kanske 3-4 millimeter tjock i mitten) Den blev visserligen så varm att man kunde hålla på den i 2 sekunder kanske sen gjorde det ont, men jag spelade och hade mig med den datorn. Har inte märkt att kortet tagit skada av det. Så du som har en riktigt bra passiv kylare behöver nog inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

på ett TI-4200 är det grislugnt att köra passivt. Även om du skulle spela så står den monsterkylaren emot kortets minimala värmeutveckling. Körde passivt ett tag på mitt 9800pro. Visserligen med bra luftgenomströmning i lådan men då utvecklar det kortet massivt mycket mer än ditt.

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Hej jag kör med en ZM80C-HP och med fläkten. Körde först utan fläkten för att jag lirade inte så mycket nu lirar jag mycket d3 och har införskaffat två nya diskar som blir lite varma ibland så jag satte på fläkten men jag tycket inte den låter så mycket.

//mvh g0dlike?

Visa signatur

Intel P4 2.4@3.12 (260x12 1.6vcore) TT Bigwater . Mainboard Asus P4C800 Deluxe . 1xIbm 20gb . 2xSeagate 80gb . HIS 9800Pro 128mb ZM80C-HP . 2x256 OCZ Technology PC3500(2-2-2-8). Idle temp 27 . Full Load 40 . 3DMark 01SE - 12631 . Naruto Aeger !!

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag fick just ett litet problem. Hålen på mitt ti4200 verkar vara för små så kylaren passar inte. (ajdå)
Tror Ni att man vågar göra dom lite större på egen hand?

Visa signatur

XP2800+ / ASUS A7N8X-E DELUXE NF2U WIFI / 1024MB / ZALMAN CNPS 7000-B CU / ZALMAN ZM80D-HP