Starcraft - får spö hela tiden!

Permalänk
Medlem

So many ways, so lite time.....

Verkar som att det inte finns en ännda strategi som man ska hålla sig till som nybörjare, om man läser era, alla är olika.

Aja, ska mata trupper med protoss och mosa allt och alla, år se hur det går

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

allt beror ju på motståndaren vad han går och bygger är du protoss och går zälar med speed spelar de inte mycket roll för möter du en terran som går battar med stim pack så är dina små zälar rätt uppätna endå sen kan man ju alltid ha lite vults med lite mines som man sprider ut på kartan sen om du möter en zerg som kanske går guardiens är du också bajsad ush va man spelat sc inte bw gilla aldrig bw blev för mycket och krångligt med medic osv.

/vraket

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Haha jämföra SC med C&C , du måste skämta! Man går inte in i delikatessafärr och frågar om de säljer hundskit. Det finns en anledning att SC:BW är progamer-rts nr 1 medan C&C mer liknar den elektroniska motsvarigheten till Fia med knuff. Jag är ganska säker på att mitt marsvin (som dog för 5 år sedan) har (inte hade) den intellektuella kapaciteten för att spela C&C.

Åh skönt fick jag det ur mig nu kan jag skriva labrapport!

Visa signatur

/
Life is like a DDR-ram chip
you never know what your going to get

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajenvraket
allt beror ju på motståndaren vad han går och bygger är du protoss och går zälar med speed spelar de inte mycket roll för möter du en terran som går battar med stim pack så är dina små zälar rätt uppätna endå sen kan man ju alltid ha lite vults med lite mines som man sprider ut på kartan sen om du möter en zerg som kanske går guardiens är du också bajsad ush va man spelat sc inte bw gilla aldrig bw blev för mycket och krångligt med medic osv.

/vraket

Vad är stimpack bra för?
Förlorar ju bara liv när man använder dom.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

man skjuter snabbare

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Självklart skrev jag 200 eftersom 200 är limit, man kan döda sin SCVs om man känner för det.

Hmmm, har svårt att tro att det går att ta den där tossarmen med 200 rines oavsett hur bra man är. Det beror ju också HELT på hur HTs har med mana ^_^ har dom noll så klarar sig inte tossarmen ett par sekunder ens, men har dom minst 150 mana bör det inte vara något problem att rensa banan.

Tja, är det en väldigt väldigt smal gång så vet men inte heller riktigt vad som händer... kanske klarar man sig ganska länge med sina 20 goons då :).

Lappa: Stim är ett måste (nästan). Javisst, de förlorar 1/4 av sitt liv, men de skjuter typ dubbelt så snabbt, så man tjänar på det. Men det är ju dumt att använda det i onödan :).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ett bra tips jag kan ge är att du bör (måste) pressa motståndaren hela tiden så att han förblir i sin lilla hörna av kartan och inte sprider ut sig för mycket. Om du attackerar hela tiden (tills han har ett solitt försvar) så kommer han (om han inte är proffs) att satsa mer på försvar och ge dig öppet spelrum.

Testade nyss lite olika taktiker mot två Zerg som Terran.

Taktik nr.1: Techa till wraiths o slå ut Overlords.
Hur gick det? Åt helsike -_- Kom lite hydras o ville snacka om vad som hänt deras Overlords....

Taktik nr.2: Techa till maskiner (tanks, goliats och vultures)
Hur gick det?: Överlevde mycket längre men kunde inte stå emot trycket, för lite standard trupper. Enkelt att slå ut med så kallada taktiska anfall. (Queens Spawn Broodling, hit'n'run Guardians och Mutalisks, släppa en zerglings över mina marines och tanks = tanksen spränger mig)

Också sista och bästa försöket hittils: Marines och Firebats från 3 baracker.
Hur gick det? SEGER! Min första våg stoppade blå Zergs första anfall och tvingade dit gul Zergs första trupper. Detta resulterade i att jag inte behövde oroa mig för försvar (även om det inte är smart att inte göra det!) på 5 min eftersom de inte hade tillräckligt med trupper för att anfalla mig.

jag skickade dit trupper allteftersom de blev klara så det blev 3 och 6 man starka plutoner. Efter att blå Zergs arbetsfält hade fått sig en törn (halft rensat) så skickade jag bara 12 och 24 man starka plutoner istället. Ganska snart dog den ena Zergen så det var bara en kvar. Gul Zerg var enkel. 36 marines tog hand om problemen.

Poängen här är att genom att attackera hela tiden som jag gjorde så stoppar man deras arme från att växa och håller de kvar i sin bas så att man själv kan expandera fritt. Eller som jag brukar säga till mina lärlingar: "StarCraft handlar om att producera trupper, döda fienden, bygga fler baser och fortsätta i den cirkeln".

Vissa sitter o gömmer sig i basen o har alla uppgraderingar o massa tanks men resten av kartan kan de glömma ^_^

Jag vet att datorn inte gör en så mycket bättre men den funkar att testa grunden för lite olika taktiker på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Vad är stimpack bra för?
Förlorar ju bara liv när man använder dom.

som talaren innan sa man skjuter snabbare i bw är detta ännu bättre för har du medic så återupplivar dom dig endå så 3x stim är snabbaste du kan ha vad ja kommer ihåg var typ 1 år sen ja spela sc sist men iaf då skjuter du 3x så snabbt då dundrar man de mesta

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Tjohoo, min andra seger (första segern så hade motstånadern nästan inte byggt nått, den räknas inte)

Var tossarna, tränade massa soldater (hade nog en full grupp), storrmade, möttes av ett par st marines och två tanks, mosade ner marinerna och tanksen, gick på barracks, dödade de ynkliga soldater som kom ur.

Efter det så gav motståndaren upp och jag van

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Medlem

Det gör ingen skillnad på hur många gånger du tar stim är ändå bara dubbelt så snabbt skjuttanade och springande.

Permalänk
Medlem

Finns förstapersons vods på många progamers, där ser man hur dom som kan spela spelar. Ganska inspererande att titta på, och så vet man ju vad man har att sträva mot...

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.

Permalänk
Medlem

Att börja med Protoss är ingen idé om du känner att det är för svårt.

Protoss är en svår ras att börja med och det krävs en väldigt svår taktik för att verkligen kunna köra verkligen bra.
Dessutom har dom rent utav värdelöst försvar. (den sämsta rasen när det gäller försvar)

Jag rekommenderar att du kör med Terran och Zerg innan du flyttar upp till Protoss.

Protoss kräver så himla mycket mineraler och resurser och dom bygger så himla himla långsamt och slött. Och det krävs att du expanerar din bas till en till och ibland behöver du ha hela tre baser med mineralställen för att kunna göra en effektiv attack.

Protoss är däremot dom bästa rasen när det gäller råstyrka, tåla stryk och när det gäller kvalitativt anfall.

Däremot så är dom den rasen som är absolut mest känsligast för spells.
Det finns två spells som gör Protoss avsevärt svaga. (EMP och Plague)

Tro mig. Det krävs en ofantlig stor erfarenhet och träning för att kunna spela bra med Protoss.

Börja med någo lättare.
Terran är medelbra på allt. Dom har mycket effektiva spells och åtgärder mot både Zerg och Protoss.

Terran är den mest anpassningsbara rasen av dom två som är lagom bra på allt.

Permalänk

Akuma> Glöm inte bort att vi snackar FASTEST MAP EVER här.

Så protoss är inte så svårt. Bygg 6 st Gateways och sen pumpa ut soldater. Sen rusha.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att zerg är lättast att spela som, sen toss och svårast är terran. Iaf för mig, men jag älskar terran så mkt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

På nybörjarnivå tyckte jag rangordningen på hur lätta varje ras var såhär:

1: Terran
2: Zerg
3: Protoss

På medelnivå tyckte jag

1: Zerg
2: Protoss
3: Terran

På den nivå jag spelar nu

1: Protoss
2: Terran
3: Zerg

Zerg är förbannat jobbiga att hantera på hög nivå då man måste först göra en Fast exp. Sen när matchen gått bara några minuter är det dags för en dual exp. Sen expar man typ direkt någon gör någonting offensivt igen. Med Z känns det som att matchen går ut på att expa expa expa ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Så protoss är inte så svårt. Bygg 6 st Gateways och sen pumpa ut soldater. Sen rusha.

När sa någon att vi endast snackade fastest?
När sa lappa att han spelade fastest?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lättare/bättre ras i SC/BW. Spelet har trots allt funnit i handeln sen 1997 eller nått liknande och det patchas fortfarande lite titt som tätt. Så det är rätt balancerat. Jag tycker man ska lira en hel del matcher som random när man är nybörjare. Detta pågrundav att du får prova på alla raserna och då kan man välja den som passar en bäst. Hinner man inte med Zergs 24 muttas och 30 hydras så kanske man man borde gå på Protoss 8 zealots, 4 dragoons och 2 high templars.

Men bästa sättet att bli bättre är att spela mycket. TRÄNA TRÄNA TRÄNA. Sen när man väl förlorar ska man inte kliva förbi det direkt och gå vidare. Utan du ska analysera din förlust. "Vad gjorde jag för fel?" "Jag såg inte hans exp" "Dragoons suger ju mot zerglings" o.s.v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

Läs om Lappas inlägg som startade diskusen.

Och nej, för även OM det är rush-match som gäller så är Protoss ganska så värdelösa.
För innan du hunnit bygga två Zealots så har Zerg hunnit bygga 8 stycken Zerglins.

Och långt innnan du ens hunnit bygga klart din andra gateway så har du Garanterat ett 30-tal Zerglins över din bas.

Zealots kostar 4 gånger mer än en Zerglin och tiden det tar att bygga en ynka Zealot är tillräckligt för Zerg att hatcha upp 6 Zerglins.

Så nej, en skicklig Protoss-spelare vet att fastest map är inget som gäller för Protoss utan man satsar på ett effektivt försvar och ser till att ens bas blir inte invarderad så fort och satsa på det långa loppet istället.

Permalänk
Medlem

Men med 2 zealots dödar du 8 zerglings med hjälp av probes.
Vi kan vända på saken. Du rushar zergen med 1 zealot (som du har innan han har klart spawning pool) och tar med dig 2 probes. Forsätter att pumpa zealots å skickar direkt. Har killen dålig koll är han också död.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slang
Men med 2 zealots dödar du 8 zerglings med hjälp av probes.
Vi kan vända på saken. Du rushar zergen med 1 zealot (som du har innan han har klart spawning pool) och tar med dig 2 probes. Forsätter att pumpa zealots å skickar direkt. Har killen dålig koll är han också död.

slang, problemet är att i fastest map så behöver toss fortfarande en pylon för att kunna techa upp till gateway, och det är det som gör att dom blir så långt efter. Terran behöver ingen tech, zerg behöver ingen tech men toss behöver pylon. Alltså kan z gå direkt på spawning pool och därmed vinna, det är inte kostnaden som avgör, det är det att du måste vänta på pylon som avgör.

Se inte mig som nån Fastest map spelare nu för det är jag garanterat inte. Finns inget mer frustrerande än noobs (ja dom är ju faktiskt noobs) som frågar efter 1on1, man frågar "map?" dom svarar fastest?

Permalänk
Medlem

Den här tråden fick mig att bli sugen på en ny StarCraft-våg. Haft såna sen det kom ut. Spelade kanske 2 år sen höll jag upp ett år, se spelade jag kanske ett halvår. Väntade några månader och blev sugen igen. Nu var det typ nåt åt sen jag spelade men är fan aldrig fel.

Men tycker Battle.net suger ganska hårt, antingen vinner man överlägset eller så får man satans med spö. Vad sägs om att dra upp en IRC-kanal där alla kan idla så kan man snacka lättare där, så kan vi köra lite interna swec-spel, snacka taktiker, frågor m.m?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

låter skojj

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Den här tråden fick mig att bli sugen på en ny StarCraft-våg. Haft såna sen det kom ut. Spelade kanske 2 år sen höll jag upp ett år, se spelade jag kanske ett halvår. Väntade några månader och blev sugen igen. Nu var det typ nåt åt sen jag spelade men är fan aldrig fel.

Men tycker Battle.net suger ganska hårt, antingen vinner man överlägset eller så får man satans med spö. Vad sägs om att dra upp en IRC-kanal där alla kan idla så kan man snacka lättare där, så kan vi köra lite interna swec-spel, snacka taktiker, frågor m.m?

Jadu, när man har hängt med så länge som jag så känns battle net helt jämnt balancerat. Ger jag mig ut på public games så blir det ofta lite för lätt. Men tar jag mig på dom stora spelarna ifrån sveriges landslag får jag iofs fett med spö (speciellt av Willet, han ska dock ha creds för att hans manners =).. Men hur som haver så tror jag att jag skulle kunna spela på den nivån om jag bara orkade spela mer 1on1. Spelar mest 2on2 LT, dahlia, gaema, med mera med mera :D.

Vad spelar du för kartor när du går ut o spelar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Yea, kom du min din grupp på 200 marines när du har en limit på 200 i supply :).

Och dessutom, skulle du inte klara av att ta 200 marines med 20 goons och 5hts så skulle du vara en mycket, mycket dålig spelare (eller den andra väldigt, väldigt, bra, naturligtvis) :).

Och jag vet inte om det gör det mer strategiskt bara för att man kan ha max 12 enheter i en grupp...

Personligen tycker jag det är väldigt tråkigt att man bara kan ha så få =/
Finns ju inget roligare än i t.ex c&c generals när man tar 25 stycken battlemasters och alla skjuter på samma mål samtidigt, åååh låter som maskingevär ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Personligen tycker jag det är väldigt tråkigt att man bara kan ha så få =/
Finns ju inget roligare än i t.ex c&c generals när man tar 25 stycken battlemasters och alla skjuter på samma mål samtidigt, åååh låter som maskingevär ju

Jag tycker det är perfekt med 12 st i varje grupp =). Det höjjer kraven på spelaren ännu mer eftersom man måste vara grymt snabb i fingrarna och regera på vilken av trupperna blivit attackerad.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

Jo en IRC kanal hade ju kanske varit bra. Kunnat fråga om vissa tider då folk kan lira o.s.v.

Kan lägga till mig i friends list sålänge. Heter Campaigner där med

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Jo en IRC kanal hade ju kanske varit bra. Kunnat fråga om vissa tider då folk kan lira o.s.v.

Kan lägga till mig i friends list sålänge. Heter Campaigner där med

Heter oboy3d, hoppar in nu tror jag.
wanna play?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst :evil:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Visst :evil:

Jag vann.
Ovant att spela classic, brukar jämnt lita bw.
Fast det gick bra tillslut, en IRC-kanal skulle vara trevligt, fix it!

Permalänk
Medlem

Jag har igång min dator 24/7 så jag kan köra igång en IRC-kanal när jag kommer hem. Bara ett problem, hittar inte mina skivor, båda fodralen var tomma, en cd-key hjälper inte så mycket utan skivan :/

SueCia: Spelade nästan uteslutande Hunters(orginal), körde väl runt 5 andra banor mest med polare, de flesta var för grymma på dom banorna på b.net

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p