Permalänk
Medlem

Vända på fläkten till cpun!!!

Måste komma med ett smart litet inlägg här.

De fläktar jag har köpt åt mig och polarna/bröderna har varit formade så att luften blåses på själva CPUn...

När jag testade lite för jag tyckte att värmen var för hög så vände jag på fläkten så att den suger varmluften från cpun och blåser iväg den...detta innebar en minskning på många grader...

Ett litet tips till er som har för hög cpu temp, värt ett försök...

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen å testa på en gång å min temp sjönk ifrån 50 till 47 grader celcius skit bra tips jag tackar för detta.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

fast om du tänker dig att du först belastar prollen och plötsligt stänger ner allt och idlar, då kommer tempen sjunka mycket snabbare med fläkten vänd mot prollen.
Har själv märkt det sedan jag vände tillbaks den igen..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Men vad är viktigast? En kallare CPU i full load eller en som blir svalare i idle snabbare?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Men vad är viktigast? En kallare CPU i full load eller en som blir svalare i idle snabbare?

Precis, en kallare i full load så klart

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det var som fan..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem

funkar det med vatten kylnings block också? =D

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det här måste jag bara testa....

Permalänk

Eh, har ni aldrig tänkt på det här förut?

Permalänk

malicious:
vadå oförskämd?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Eh, har ni aldrig tänkt på det här förut?

Rimligtvis borde fläkten vara vänd på optimalt sätt från början tycker man.

Har alltid köpt min prolle med fläkten färdigmonterad.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som presterar bäst är olika beroende på flänsens design och luftflödet i chassit. Vad jag vet är det bara en enda tillverkare som per default rekommenderar att fläkten suger luft från flänsen och det är Alpha. Majoriteten av kylflänsarna där ute är konstruerade för att ge bäst prestanda då fläkten blåser luft ned mot flänsens bas, inte tvärt om.
Men som sagt så kan man i vissa fall ändå få bättre prestanda genom att suga luften från flänsen istället, beroende på saker som chassiventilation.

För övrigt säger jag som malicious; har ni verkligen inte tänkt på detta förut?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad som presterar bäst är olika beroende på flänsens design och luftflödet i chassit. Vad jag vet är det bara en enda tillverkare som per default rekommenderar att fläkten suger luft från flänsen och det är Alpha. Majoriteten av kylflänsarna där ute är konstruerade för att ge bäst prestanda då fläkten blåser luft ned mot flänsens bas, inte tvärt om.
Men som sagt så kan man i vissa fall ändå få bättre prestanda genom att suga luften från flänsen istället, beroende på saker som chassiventilation.

För övrigt säger jag som malicious; har ni verkligen inte tänkt på detta förut?

här blir man hånad gång på gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
här blir man hånad gång på gång...

Blir så när alla vill visa hur bra dom är.

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk
Hedersmedlem

Men sluta gråta och lär er tolka en ...

Jag säger bara som det är, att de flesta flänsar är konstruerade för att ge bäst prestanda när fläkten blåser mot flänsen och inte tvärt om. Tycker att det kan vara värt att säga för annars kan en nybörjare lätt få intrycket att det alltid ger bäst resultat att låta fläkten suga luften från flänsen.

Tycker ni att jag är en besserwisser för att jag påpekar detta så får ni väl tycka det i så fall.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Men sluta gråt och lär er tolka en ...

Jag säger bara som det är, att de flesta flänsar är konstruerade för att ge bäst prestanda när fläkten blåser mot flänsen och inte tvärt om. Tycker att det kan vara värt att säga för annars kan en nybörjare lätt få intrycket att det alltid ger bäst resultat att låta fläkten suga luften från flänsen.

Tycker ni att jag är en besserwisser för att jag påpekar detta så får ni väl tycka det i så fall.

det tycker vi inte...

men vi kunde inte låta bli att reta en moderator.

eller vi och vi.... jag!

Permalänk
Medlem

blir det inte så att man bara lura tempgivaren, alltså att cpu.n fortfarande har samma temp?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
malicious:
vadå oförskämd?

Men det har väl alla förstått att man kan vända på fläkten? Det var ju värsta diskussionen här om just samma sak, för ett tag sen.

Permalänk
Avstängd

tror itne jag kan vände på min

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
här blir man hånad gång på gång...

är det bara jag som inte förstår hur dom hånar dig, det är ju sant att man kan vända på fläktar och/eller på annat sett modifiera kylning/hårdvara, och det är väll knappast någon nyhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
är det bara jag som inte förstår hur dom hånar dig, det är ju sant att man kan vända på fläktar och/eller på annat sett modifiera kylning/hårdvara, och det är väll knappast någon nyhet.

+ att det finns redan kylflänsar med fläkten som suger luften från flänsen...

t.ex zalman 5500 något tror jag

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk

Någon som prövat med "den" boxade a64-fläkten? (typ 70 mm, holografiskt klistermärke på)

Permalänk
Medlem

Nån som testat på ett Graffekort?

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

åter till min fråga tack, blir det inte så att man bara lura tempgivaren, alltså att cpu.n fortfarande har samma temp?!

Permalänk
Medlem

Hur skulle du kunna lura tempgivaren?

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
+ att det finns redan kylflänsar med fläkten som suger luften från flänsen...

t.ex zalman 5500 något tror jag

nej det är en stor "solfjäder" som har en armmonterad fläkt blåser på flänsen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maddzzon
åter till min fråga tack, blir det inte så att man bara lura tempgivaren, alltså att cpu.n fortfarande har samma temp?!

Det kan naturligtvis vara så, ifall man läser av tempen från sensorn i sockeln.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
nej det är en stor "solfjäder" som har en armmonterad fläkt blåser på flänsen

är det inte 6000 serien du tänker på???

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

5500 är väll samma modell fast mycket klenare

edit: var det visst inte