Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuzzDroid
Ärligt talat, man fattar vad han menar om man läser sammanhanget.
Och vem har inte använt data nån gång istället för dator?

Man kanske fattar, men det kanske är på sin plats att någon som skriver data istället för dator lär sig..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

El-Giganten skriver "data" som sammanhanget av sina dator tillbehör.

Ingen har la klagat på de?

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

El-Giganten,

Där köpte min kompis en dator, Kan säga som så att det var en celeron på 2,8 Ghz, 512 Ram, och ett 9200se graffekort, detta var för cirka en månadsen coh stackarn fick betala 12 000 kronor...

Ingen har heller kallat El-Giganten för folk som kan datorer..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

isak88, tycker synd om din kompis... bara undrar, var står de vad min prolle gör för IPC's? har en 2500+ barton.... och så har jag en P4 2.6 C som bara skräpar, vad har den?

i övrigt så anser jag att alla som läst denna tråd, och Stal's utmärkta förklaring och utskrift, vet att de flesta AMD knäcker sina Intel-motsvarigheter!

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Medlem

det behlver du inte göra, han tror att den är bra ;), bättre att låta honom göra det än att säga sanningen... synd nog hade han den redan hemma på skrivbordet när isak fick se den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rookie mistake

Permalänk
Medlem

Alla har inte lika lätt för att ta för sig argument, men det som givande i dom testerna som någon klistrade in nästan hela hemsidans processor tester är att där kan du klart o tydligt se att Amd64 är mer för att Gajma medas Intel är å andra sidan mer för Bildredigering så Både Amd & Intel har sina fördelar och nackdelar ställ dig frågan vad ska du använda datan till så brukar det lösa sig för om du inte gör det så kommer du ge pengar för något du aldrig kommer kunna använnda så synd !

Visa signatur

Asus A7v8x, Amd XP 2400+, 512ddr Twinmos PC3200+256ddr Kingston PC2700=768ddr, Albatron GeForce4 4800Ti 128MB, 80GB HDD-8mb,Silent Tower-NeonBlue

Permalänk
Medlem

Re: Amd Vs Intel

Citat:

Ok, min polare tror att hans P4 3.0 GHz kan ta en AMD i samma prisklass t.ex. Athlon 64 3000+.(some dessuton e lite billigare)

Temat e spel eftersom han spelar mest.

Det beror inte på processorn utan det är spelarens skicklighet som avgör vilken som tar vilken :rolleyes:..... orka säger jag bara.. lira & njut istället...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AarJay
isak88, tycker synd om din kompis... bara undrar, var står de vad min prolle gör för IPC's? har en 2500+ barton.... och så har jag en P4 2.6 C som bara skräpar, vad har den?

Ingen aning om IPCn, men P4 2.6C (C, inte Celeron) är betydligt snabare än Barton 2500+.

Men du kanske menade Celeron

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Brukar du alltid stoppa fingrarna i öronen och skrika så fort nånting inte stämmer överens med dina åsikter?

Håller med fullständigt. Jag vet många som bara kör med Intel för att de alltid har kört med det. I desperation utvecklar de en sockel men piggarna på moderkortet istället för på processorn. Behövs egentligen inte för den gamla tekniken var inte fullt utnyttjad ut. Det verkar mer som att de vill få oss att tro att det är mycket bättre och att det är framtidsäkert.
Jag är tveksam. Problem med en varma komponenter. Byte av standard så att vi konsumenter får punga flera tusen extra bara för att kunna ha Intel. Jag köpte mycket Intel förut för då stod de för kvalite och stabilitet. Nu är det bara ett dyrt märke som försöker svärta ner AMD. En sak som de sa för inte alltför länge sedan var att AMD förvirrade sina kunder genom att inte namnge processorn efter vad den presterade i Mhz. Vem är det som gör likadant nu? Eller är det bara så att nu var det rätta tillfället att göra det. Man undrar. Om man tittar på Intels försäljningssiffror så ser de inte särskilt ljusa ut. Intel har ju mycket kapital bakom sig. Men frågan är om de klarar av att gå tillbaka till det läge de var för ett par år sedan?
Som det är nu så betalar man flera tusen för något som inte ger bättre prestanda.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]Freaky[MattiZ]
den var ju lagom komprimerad bra innehåll dock men tror inte att hans kompis brorsa(eller vad fan det nu va) vill fatta, antigen har han en P4 eller så är han bara kär i intel. låt honom hållas, han kommer att märka det sj när han data inte hänger med i HL 2 =p

så nu kommer ingen intel klara hl2 heller? snälla get real. visst amd är bättre i det mesta men att påstå sånna saker det är ju bara patetiskt.

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Ingen aning om IPCn, men P4 2.6C (C, inte Celeron) är betydligt snabare än Barton 2500+.

Men du kanske menade Celeron

nej, fan heller att jag menade men vi får väl se när jag får chansen att prova min 2.6 C... de e inte en celeron iaf, de står 2.6/512/800 på den om jag minns rätt
vill verkligen prova den dock, för jag är bombsäker på att min 2500+ knäcker den eftersom jag knäcker många av mina kompisar i t.ex. superpi...! knäckt en 2.6, en 2.8 OCH en 3.2 HT!!
den du... så ge mig en orsak till varför jag inte skulle knäcka denhär då??

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
så nu kommer ingen intel klara hl2 heller? snälla get real. visst amd är bättre i det mesta men att påstå sånna saker det är ju bara patetiskt.

Har vi aldrig sagt, vi säger bara att en Athlon 64 skulle klara de mycke bättre.
Detta är ett faktum alla som kan något känner till.

H-L 2 har dessutom låga minimalkrav så jag tror ej att något annat än 3d-kortet kan hindra än från att spela med bästa kvalitén.

Visa signatur

Dator//

Permalänk
Medlem

Skit i pocessorn... mycket ram och ett fint gfx kort ska det va

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leonard
Skit i pocessorn... mycket ram och ett fint gfx kort ska det va

Om du inte har en bra processor så är det lönklst med ett fint 3D kort.
Många av de nya korten sjunker i prestanda desto sämre processor man har, asså betyder det att processorn inte hinner med 3D kortet, därför förlorar du på att inte ha en super prolle.

Visa signatur

Dator//

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du inte har en bra processor så är det lönklst med ett fint 3D kort.
Många av de nya korten sjunker i prestanda desto sämre processor man har, asså betyder det att processorn inte hinner med 3D kortet, därför förlorar du på att inte ha en super prolle.

Då är alla processorer dåliga.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då är alla processorer dåliga.

Eller så e de bara dina kunskaper, det kräver minst 3.2GHz P4, annars är det 3800+ som gäller i tester.

Visa signatur

Dator//

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så e de bara dina kunskaper, det kräver minst 3.2GHz P4, annars är det 3800+ som gäller i tester.

Mina kunskaper? berätta då smartass för mig som den okunnige jag är då, vid vilken processor som t.ex. ett 6800ultra blir flaskhalsen istället för proppen? Mao. vilken processor maxxar ut ett 6800ultra.

Visa signatur

Permalänk

För det första "So you think a Pentium 4 2.8 Gigahertz with 1 Gigabyte DDR400 memory would be sufficient for the hottest graphics cards ? Think again, as it is not fast enough at all. So we worked tirelessly through the night thinking up excuse" - Hilbert Hagdoorn, Guru 3d

"Was a 2.8 Ghz system actually holding back performance of the new generation graphics cards ? Oh yeah, definitely. Make no mistake with such a system you'll get your 90% maximum performance, yet the new graphics cards are limited by such a CPU" - Hilbert Hagdoorn, Guru 3d

Så enligt honom ja det är det, och min bundis brorsa ligger på en 2.7 GHz.

Länk till sidan

Den som maxxar är ju den kraftigaste - FX-55 (men man kommer ju undan med ett 3.2 - 3.4)

Visa signatur

Dator//

Permalänk
Medlem

Men berätta vilken processor som maxxar ut grafikkortet, där själva grafikkortet blir flaskhalsen & inte själva processorn?
Dom processorer som inte klarar av att maxxa ut ett 6800ultra eller ett x800xt borde då vara dåliga enligt dig?

Edit: Jag skulle bli förvånad om min P4C 2.8Ghz ens klarar av att maxxa ut ett 9800pro?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Låter inte precis så sant om man säger så.

"Om du inte har en bra processor så är det lönklst med ett fint 3D kort.
Många av de nya korten sjunker i prestanda desto sämre processor man har, asså betyder det att processorn inte hinner med 3D kortet, därför förlorar du på att inte ha en super prolle."

Så du menar om man har en typ intel 3.0 eller AMD64 3000+ så är det lönlöst att köpa ett 6800Ultra eller X800 XT? "ok" Ren bullshit. Då kan man med andra ord lika gärna köra GT / Pro för det är ju skitsamma. Tss...

Permalänk
Medlem

Är väl inte lönlöst med ett bra kort bara för att CPU´n är lite svagare.

Vilket system tror du ger mest prestanda:
System 1
AMD64 2800+ eller P4C/E 2,6-2,8ghz
+ X800XT/Pro eller 6800Ultra/GT

vs

System 2
AMD64 3800+, AMD FX53, P4E 3,6ghz eller P4EE 3,4-3,6ghz
+ 9800XT eller FX5950Ultra

Vilket presterar bäst? Visst är system ganska obalanserade mot varandra men det är även vissas utalanden om flaskhalsar.

Självklart så köper man de som man anser ger bäst prestanda för pengarna när man köper det. Då kanske man kan behålla grafikkortet vid nästa uppgradering.
Tänker man på flaskhalsar så är det ingen ide att köpa något av de dyraste eller bästa eftersom man alltid har 1 flaskhals i alla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

nej, fan heller att jag menade men vi får väl se när jag får chansen att prova min 2.6 C... de e inte en celeron iaf, de står 2.6/512/800 på den om jag minns rätt
vill verkligen prova den dock, för jag är bombsäker på att min 2500+ knäcker den eftersom jag knäcker många av mina kompisar i t.ex. superpi...! knäckt en 2.6, en 2.8 OCH en 3.2 HT!!
den du... så ge mig en orsak till varför jag inte skulle knäcka denhär då??

Host host

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1834&p=5

Klicka dig vidare och se barton slagen gång på gång, förutom på "Winstone - General Usage"...

Många tror att Barton är snabbare än vad den är, men den är ganska dålig jämfört med Northwood C och kass jämfört med A64

Slutsatsen av Anandtechs test blev:

"With the introduction of the 800MHz, Intel has put the nail in the Athlon XP's coffin - whatever chances AMD had at regaining the performance crown with the Athlon XP were lost when Intel introduced the 865PE and 875P platforms. Luckily for AMD, the Athlon 64 is just around the corner but it's clear who the winner of the Northwood vs. Barton battle is."

Sen har jag ingen aning om "SuperPI" resultat för de båda CPUerna, men det spelar inte så stor roll, eftersom det inte säger mycket om verklig prestanda. Fick du bättre resultat pga att din CPU var överklockad så var det fusk. En 2.6C klockar rätt ok den med, 3.25GHz har jag lyckats köra 3Dmark i, med original luftkylning.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

njae, alltså, så klockad var den inte, körde strax över 2,2 om jag minns rätt, men då i multi-klockning som knappt ger nåt ... FSB ger mest... och den kan jag inte höja.... men ändå, jag sänkte min prolle med 4 sek på den höjningen... var ligger fusket om en P4 3.2 får 1:07 i SuperPi om jag får 52 default, 48 klockat!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

var ligger fusket om en P4 3.2 får 1:07 i SuperPi om jag får 52 default, 48 klockat!?

Skit bakom spakarna kanske?

EN P4C 3.2GHz gör SuperPi på 45 sekunder, absolut inte 67...
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1068&page=3

Jag skrev det innan, och jag skriver det igen. SuperPi har ingenting med verkligheten att göra.

Läst du ens testen på Anandtech?

Fast det kanske är lönlöst att diskutera med dig, eftersom du använder en barton och har en P4C "på hyllan"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh, du får gärna diskutera med mig, jag ger mig så fort jag får testa min P4C och om dem inte har nåt med verkligheten att göra, okej då, whatever, men jag har lekt med superpi ett tag nu, och att min AMD knäcker P4'or förvånar mig, och vill gärna veta exakt varför de blir så... kanske de kan bero på min kompis mobo, de e ett kort, de som var ett dotterbolag till Asus, för att göra budgetkort...? kommer inte ihåg va de hette, men de kostade honom 400 nytt, kan de ha nåt med de att göra??

Visa signatur

Permalänk

Tror nog inte det spelar någon större roll om man har en realitivt ny P4 eller AMD64 i dagens spel. Marginellt, det märks bara i benchmarktester.

Permalänk
Medlem

jo, men vill man ligga på topp så krävs det nog en A64 idag...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Låter inte precis så sant om man säger så.

"Om du inte har en bra processor så är det lönklst med ett fint 3D kort.
Många av de nya korten sjunker i prestanda desto sämre processor man har, asså betyder det att processorn inte hinner med 3D kortet, därför förlorar du på att inte ha en super prolle."

Så du menar om man har en typ intel 3.0 eller AMD64 3000+ så är det lönlöst att köpa ett 6800Ultra eller X800 XT? "ok" Ren bullshit. Då kan man med andra ord lika gärna köra GT / Pro för det är ju skitsamma. Tss...

Vad jag försöker säga e att om man inte är villig att spendera en massa tusenlappar på en bra processor ska man ite göra det på ett Ultra eller Pro heller.
För du kommer ändå att få ganska identiska resultat

Visa signatur

Dator//