Permalänk

Fråga om 20" TFT

Jag läste precis Bengt Nilssons tråd om hans nya skärm (mycket fin skärm Bengt!).

Själv sitter jag på en 19" TFT och jag har börjat inse att det nog inte är gott nock.

Kan någon intyga att det är stor skillnad på 19" och 20"?

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Hehe, tare lungt mannen. Om du är nöjd så är det bra, allt handlar om vad du är nöjd med inte andra.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

Nej jag behöver få större virtuell penis också.

Bengt Nilssons är ju enorm

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk

Re: Fråga om 20" TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Jag läste precis Bengt Nilssons tråd om hans nya skärm (mycket fin skärm Bengt!).

Själv sitter jag på en 19" TFT och jag har börjat inse att det nog inte är gott nock.

Kan någon intyga att det är stor skillnad på 19" och 20"?

Tack askeladden. Tråkigt att de stängde min tråd bara, men jantelagen är ju som den är.

Skillnaden mellan 19" och 20" är som svart och vitt, kontrasten är enorm. Att ha en 19" TFT är som att springa maraton med ena benet amputerat, det lär ta flera dagar extra och du trillar och slår dig stup i kvarten, ett rent helvete helt enkelt. Med en 20" TFT så springer du maraton med enkelhet, fast du springer inte utan kör bil, och inte vilken bil som helst utan en Fomula 1 bil. Du kör med enkelhet över invaliden som kommer haltandes på bara ett ben.

Beställ ny monitor redan idag, ViewSonic VP201B eller Samsung 213T rekommenderas. VP201B om du ska spela och 213T om du är grafiker eller liknande.

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fråga om 20" TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt Nilsson
Tack askeladden. Tråkigt att de stängde min tråd bara, men jantelagen är ju som den är.

Skillnaden mellan 19" och 20" är som svart och vitt, kontrasten är enorm. Att ha en 19" TFT är som att springa maraton med ena benet amputerat, det lär ta flera dagar extra och du trillar och slår dig stup i kvarten, ett rent helvete helt enkelt. Med en 20" TFT så springer du maraton med enkelhet, fast du springer inte utan kör bil, och inte vilken bil som helst utan en Fomula 1 bil. Du kör med enkelhet över invaliden som kommer haltandes på bara ett ben.

Beställ ny monitor redan idag, ViewSonic VP201B eller Samsung 213T rekommenderas. VP201B om du ska spela och 213T om du är grafiker eller liknande.

Aja, nu tar du väl i lite väl mycket ändå va

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Fråga om 20" TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt Nilsson
Tack askeladden. Tråkigt att de stängde min tråd bara, men jantelagen är ju som den är.

Skillnaden mellan 19" och 20" är som svart och vitt, kontrasten är enorm. Att ha en 19" TFT är som att springa maraton med ena benet amputerat, det lär ta flera dagar extra och du trillar och slår dig stup i kvarten, ett rent helvete helt enkelt. Med en 20" TFT så springer du maraton med enkelhet, fast du springer inte utan kör bil, och inte vilken bil som helst utan en Fomula 1 bil. Du kör med enkelhet över invaliden som kommer haltandes på bara ett ben.

Beställ ny monitor redan idag, ViewSonic VP201B eller Samsung 213T rekommenderas. VP201B om du ska spela och 213T om du är grafiker eller liknande.

Det är väl snarare att det är skillnaden i upplösning (1600*1200 mot 1280*1024) som gör skillnaden, 1" storleksskillnad lär inte märkas nämnvärt mycket.

Fast till 20" skärmarnas nackdel får sägas att de ligger lite efter rent tekniskt. Det är väl LG/Philips 16ms panel som är hetast fortfarande? Finns väl rätt många bra 19" TFT's till bra pris. Jag tror en 19" är mer prisvärd, de har sjunkit rejält i pris.

Men har man gott om pengar så visst är det lite "extra" med 20" TFT.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

säger bara såhär en 19tums crt eller 21tums crt är trots allt bättre till spelande. sen vad det gäller 20tums tft med 1600x1200 så blir det inte speciellt snyggt om man vill köra någon annan upplösning tex 1280x1024 men detsamma gäller jue även mindre tft skärmar annan upplösning än den angivna ser helt enkelt inte bra ut. Än så länge tycker jag (elektronkanonerna) CRT skärmarna är bättre än tft. visst för text och surfning helt klart TFT. Men för spel och grafiskt arbete helt klart CRT.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Jag måste tacka Bengt!

Utan honom hade mitt skrivbord inte sett ut som det gör.

Jag måste även hålla med honom att allt under 20" är meningslöst.

Skärmen till vänster är 15" för att ge lite perspektiv.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

snyft......ge mig?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

snyggt
Var du tvungen att köra spegling av de stora skärmarna nu pga den lilla 15" tftn eller gör du det jämt? Och hur ofta har du råkat köra in foten i cpu-fläkten?

Permalänk

Mycket vackert skrivbord du har där askeladden.

Jag ser att du har en extra 15"are bara för att inhysa ikoner på så att man inte kladdar ner sin riktiga arbetsyta med dem. En riktigt bra ide faktiskt så bra att jag precis beställde en ny 17" TFT enbart för detta ändamål. Jag har en faslig massa ikoner därför tror jag inte en 15"are räcker.

Tack för tipset.

/Bengt Nilsson

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk

Skärmarna är inte speglade. Jag kör alla tre på samma dator

Och jag har inte lyckats köra in foten än men det lär väl hända snart

Bengt: att ha en dedikerad ikon-skärm är underskattat.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Avstängd

ah ursäkta, det ser jag nu. Ingen start-meny på den högra skärmen

Permalänk
Medlem

Re: Fråga om 20" TFT

Var finns den tråden?

Edit: Jag hittade den nu! Länk:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=349383

Man har väl en upplösning på 1600x1200 på en 20" TFT och bara 1280x1024 på en 19" TFT, eller har jag fel för mig? Om jag har rätt för mig så bör det innebära stor skillnad.

Tycker förresten det var dumt att stänga tråden ang. Bengt's nya 20" TFT. Det är inte ofta man ser en sådan så det tycker jag var intressant att se hur den ser ut och hur den verkar fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Jag läste precis Bengt Nilssons tråd om hans nya skärm (mycket fin skärm Bengt!).

Själv sitter jag på en 19" TFT och jag har börjat inse att det nog inte är gott nock.

Kan någon intyga att det är stor skillnad på 19" och 20"?

Permalänk

Re: Re: Fråga om 20" TFT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Var finns den tråden?

Man har väl en upplösning på 1600x1200 på en 20" TFT och bara 1280x1024 på en 19" TFT, eller har jag fel för mig? Om jag har rätt för mig så bör det innebära stor skillnad.

Här finns tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34938...

Upplösningen på skärmen är inte beroende av hur stor den är, det finns t.ex. 19" TFT monitorer med 1600*1200. Men det är >= 20" som gäller, dvs den fysiska storleken.

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk

En sak jag tycker är lite synd är att de flesta "stora" TFT skärmarna oftast är högre än vad dom är breda det ger ju inte samma widescreen känsla.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Va trevligt att jag har en 20" på ingång. Ser nu att jag inte valde fel när jag tog det istället för 19". (Viewsonic VP201S). Beställde iofs också en 19" TFT te frugan som jag nog kan använda när jag behöver;). (LG1915).
Då får jag ju se skillnaden också mellan 19 o 20 brevid varandra.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Matt: Det är svårt för en skärm att vara högre än den är bred om den ska behålla normal aspekt-ration på pixlarna.

Du har väl antagligen sett en skärm i pivotläge.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk

nope, jag har kollat dimensionerna på dustin http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/p.aspx...
Här är ett exempel

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Förstår vad du menar nu.

Skärmar med 1280x1024 håller ju iofs inte 4:3 ratio samt så kan de ha diverse skräp som högtalare och liknande som gör att de blir högre.

Mitt tips är att köpa 2 och ställa bredvid så känns det inte så

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Askeladden, kan du rekommendera samsungen?? Har en 19" CRT nu och skulle gärna vilja uppgradera till en 21.3 " skärm.. Hur är den i spel??

Permalänk

Japp, det kan jag.

Jag spelar inget, det har jag inte tid med

Men jag har testat lite olika och det var mest i CS som man kunde känna av att den har 25ms. Men jag är inget spelproffs så det är svårt för mig att avgöra, det stör inte mig i alla fall.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

snyft......ge mig?

kan inte annat än instämma

Permalänk

Allt under 23" suger. Skämt åsido. Så länge man är nöjd kvittar det väl vad personen bredvid använder? Behåll din 19" du.

Visa signatur

Martin,
SPELKONTROLL - Tillbehör för TV-spel till bästa pris!

Permalänk

Nathell: nu bryter du mot Bengts heliga regel att alla med 20+ ska hålla ihop

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk

Vad är det för tangentbord ni använder? Skitsnyggt ju

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Nathell: nu bryter du mot Bengts heliga regel att alla med 20+ ska hålla ihop

Haha ja, men det var ju bara ett skämt. Om man nu ska uppgradera från 19" till 20" så är det väl främst som även andra sagt på grund av den högre upplösningen, storleksskillnaden på själva skärmarna kan tyckas knapp då båda skärmarna redan är ganska stora.

askeladden: Dina 213T ser tjusiga ut

Visa signatur

Martin,
SPELKONTROLL - Tillbehör för TV-spel till bästa pris!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Vad är det för tangentbord ni använder? Skitsnyggt ju

Jag har ett sånt själv, det är ett Logitech UltraX Flat tjosan, kostar drygt 250-300:-. Det är riktigt skönt att skriva på också tycker jag, knapparna är som dem på laptops.

Iaf, jag har beställt en LG 1915S själv, men butiken jag beställde ifrån har fått leveransen försenad, alltså har jag fortfarande tid på mig att hitta någonting annat ifall jag vill. LG skärmen har ju väldigt bra specs och många nöjda användare här på forumet, men tyvärr ingen DVI kontakt (därav det billiga priset - finns förövrigt just nu på itbutikken nu för 3676:- + frakt). Det lär med stor sannorlikhet bli den skärmen för mig, men jag tänkte bara kolla om någon vet någon annan bra skärm? min budget ligger på ca 4500:-, möjligtvis 5000:- om den är väldigt bra ;~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Japp, det kan jag.

Jag spelar inget, det har jag inte tid med

Men jag har testat lite olika och det var mest i CS som man kunde känna av att den har 25ms. Men jag är inget spelproffs så det är svårt för mig att avgöra, det stör inte mig i alla fall.

Låter bra det.. Spelar inte så ofta så då är det ju lugnt...

Permalänk
Medlem

Ni som kör dubbla monitorer, vad kör ni för grafikkort? Jag får snart hem en 20" tft från Dell, och skulle vilja använda både den, samt min gamla 17" tft. Tips på grafikkort med dubbla dvi uppskattas. Prestanda är ganska oviktigt då jag aldrig spelar, dock får det gärna vara billigt =). Brukar man få med dvi->vga konverterare med grafikkorten också?