Permalänk
Medlem

Gravering med Lysdioder?

Har precis läst gravyr FAQ:en men har en del frågor som jag gjärna skulle vilja ha svar på. Varför frågar jag inte i FAQ:en? Jo jag spg en person fråga samma fråga för ett bra tag sen och fick inte svar.

Hur djupt ska man gravera för att få det att lysa bra i spåren?
Klarar man sig med 3mm tjock plexi?

Var ska lysdioderna sitta för att få bäste effekt? Har sett bilder där de sitter i skarven (kortsidan) där plexin är kapad, såhär:

---------
Plexi//////| <--- (Diod)
---------

och där de ligger jäms med plexit "uppe på", såhär:

<---(Diod)
---------
Plexi//////|
---------

Vilket ger bästa effekt? Och hur djupt ska man gravera?
Och om man ska tona ska man tona insidan då? Alltså samma sida som man graverat på eller?

Måste man cokså ha uberstarka dioder, eller fungerar det med praktiskt taget vilka som helst?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk

Bra frågor Skulle också vilja ha svar på dessa

Permalänk
Medlem

jag är inte säker på detta men jag _tror_ att om du sätter lysdioden i "kanten" på plexi skivan kommer nog gravyren att lysa bäst..

sedan desto djupare du graverar desto mer syns det..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
jag är inte säker på detta men jag _tror_ att om du sätter lysdioden i "kanten" på plexi skivan kommer nog gravyren att lysa bäst..

sedan desto djupare du graverar desto mer syns det..

Precis så!
Sätter du dioden i "kanten" kommer det lysa "inne" i plexiskivan, så alla försänkningar kommer bli upplysta.
Och desto djupare du graverar, desto mer ljus tar det upp!

Permalänk

Tack för svaren, då lönade sig att jag tog upp denna gammla tråden

Kr4atz, jag lånade din lilla "skiss" över lysdioderna och skrev i en annan tråd innan

Permalänk
Medlem

Klurar lite på flerfärgad belysning...
Om man skulle vilja ha vissa detaljer upplysta med t.ex. rött och andra med t.ex. blått, hur går man till väga då? Sätter man en röd och en blå diod i samma plexibit borde man väl mer eller mindre bara få en blandning, antar jag... Gravera i två olika bitar och lägga dessa på varandra kanske är enda sättet? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/route...

Lite längre ner på den sidan (ungefär i mitten), kan du läsa och se hur man bör göra...

Visa signatur

Processor: Intel P4 2,53Ghz | HDD: 200gb | DVD: NEC-3500 DVD-rw 16x | Graffe: GeForce FX5200 128mb DDR | RAM: 1024mb DDR |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_robban
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/route...

Lite längre ner på den sidan (ungefär i mitten), kan du läsa och se hur man bör göra...

Aha, då blir det alltså en plexibit för varje färg...
Tack så mycket för länken!

Permalänk

Testa med att sätta plexit mot power-leden på chassit så ser du ganska snabbt vilket som blir bäst. Jag har i och för sig ganska starka led´s.

Visa signatur

SChaschlik aka lammern