Permalänk

Wma in i Premiere 6.5

Tjo.

Jag och polare har spelat in en rulle vi gjort med en DV Kamera.
Då vi fick in den blev filen i .Wma alltså windows media file.
Nu ska jag redigera den i Adobe premiere 6.5.
Dock vägrar programmet att denna fil.
Jag har testat minst ett dussin program och sätt att komprimera den osv. Dock så blir det alltid fel.
Antingen:
filen blir för stor, från 2mb(ursprunlig fil) till 2.gig
Ljudet funkar inte
det funkar inte alls.
den kan inte ta in den.

Vad ska jag göra? någon som vet ett bra program som kan göra om Wma till typ avi eller Mpg

Med freundliche hälsningar
/kim and the gang

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Importera direkt in till Premiere från kameran genom DV-porten på grafikkortet, det borde lösa saken.
Men är filmen väl komprimerad till WMA så krymper ju användningsområdet en hel del, och även kvalitén på den. Vill man sen konvertera ytterligare en gång - till MPG eller nåt annat så blir ju kvaliten ännu värre.
Jag själv kör Sony Vegas 5, vilket enligt mig är betydligt mer lättarbetat än Premiere - dock får man större möjligheter med Premiere, men är man på avancerad hemanvändarnivå så kan jag rekommendera Vegas. (Vegas kan öppna/importera alla rena och komprimerade film/ljud format jag hört talas om hittills - utan tillägg eller plugin och utan minsta problem).

Om ni har bandat filmen i DV PAL format ska ni självklart redigera den i DV PAL format. WMA blir oftast inge bra alls som original. Se dock till att ha lite krut i burken och en hel del HD utrymme för DV PAL blir rätt stort .. men bra.

Good luck

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

DV-porten (firewire) sitter inte på grafikkortet och det är inte alla moderkort som har det heller. I värsta fall får man köpa till ett firewire kort, dock tror jag de är rätt billiga idag.

Permalänk

Tack för era svar.
Jo vi drog in filmen hos en polare (vi spelade in rullen där) så vi tog in den via Movie Maker *usch* därav inte i Premiere.

Så då får vi helt enkelt ta med kameran hit och ladda in den i premiere?

Visa signatur

---------------------------