Permalänk
Medlem

Prescott För varm men massa fläktar!

´Ja har en prescott processor som brukar bli 50grader innan datorn startar om sig.. jag har 3st fläktar + processor fläkten som blåser mot processorn sedan har jag 2st till som blåser in luft.
Ny kylpasta har jag också på. Vad kan felet vara?

Visa signatur

we we!!

Livet leker!

Permalänk
Medlem

Höj gränsen för vid vilken temperatur datorn ska starta om sig själv (görs i bios om du inte visste det). Prescott är en väldigt varm cpu (äldre prescott) och det får du helt enkelt finna dig eller köpa ny cpu.

Permalänk
Medlem

Hmm ja kolla det och det stog att den inte hade någon värme gräns vid om start:(?

Visa signatur

we we!!

Livet leker!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är prollen som blir för varm? 50 grader är ju ingenting. Då den börjar gå mot 70 grader har du först problem.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem

Vet inte men jag kan tänka mig grafikkortet som inte klarar av d.. har tagit bort fläkten på den:P

Visa signatur

we we!!

Livet leker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s3booz
Vet inte men jag kan tänka mig grafikkortet som inte klarar av d.. har tagit bort fläkten på den:P

Vilket grafikkort? Har du satt på extra kylfläns eller? Annars är nog ditt kort rökt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Svaret?
Tror det är det som stänger av sig..

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hmm ja kolla det och det stog att den inte hade någon värme gräns vid om start:(?

Som sagt i tråden så är prescott en processor som är näst intill hopplös att kyla (dom med nyare stepping är lite lite bättre). I bios så brukar man finna "Shotdown Temperature" som man kan sätta på ett värde. Vid 75c så börjar P4 processorer att "throttla" dvs, processorn kommer att dra ned kraftigt på frekvens. I hop med vissa moderkort så kan datorn även stänga av sig när man når 75c.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

hmm allt e precis nytt köpt allt nytt moderkortet sak vara till prescott. jag har satt åp ny kylfläns och fläkt men samma problem...!
Jag var inne i biosen och satte shutdown temp på 60 grader ska ja kanske höja den eller?

Visa signatur

we we!!

Livet leker!

Permalänk
Avstängd
Citat:

hmm allt e precis nytt köpt allt nytt moderkortet sak vara till prescott. jag har satt åp ny kylfläns och fläkt men samma problem...!
Jag var inne i biosen och satte shutdown temp på 60 grader ska ja kanske höja den eller?

60c är på tok för lite. Med orginalkylaren till prescott så kan man utan problem komma upp i 70c i Full Load. Sätt den på 75c.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

prescott klockar ner sig vid 69.1 C

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

har sett en sida(hos intel?) där infon om alla prollars rekommenderade maxgrader fanns
min prescott 3.0 hade 66.7 (66-67iaf) så har satt min gräns på 66 grader

I övrigt så har jag fortfarande problem med värmen, ska byta kylpastan helt, sen hoppas jag det kommer ut vettiga kylare snart så man slipper orginalkylaren!!!

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Hej, är en Prescott prolle bättre än en Northwood?
För Prescott e ju MYYYCCKKEETT varmare än en Northwood...
Jag känner mig rätt nöjd med min Northwood Original kylaren är på å jag har 30 idle å 46 full load (prime, doom3 på samma gång). Kan nån säga var man borde ha shutdown temp på Northwood? (Kan ej klocka med mitt mobo, ska troligen köpa nytt efter jul så jag kan)...
För det skulle va kul att se hur mycket jag skulle kunna klocka med boxed kylningen

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Re: Hmmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Hej, är en Prescott prolle bättre än en Northwood?
För Prescott e ju MYYYCCKKEETT varmare än en Northwood...
Jag känner mig rätt nöjd med min Northwood Original kylaren är på å jag har 30 idle å 46 full load (prime, doom3 på samma gång). Kan nån säga var man borde ha shutdown temp på Northwood? (Kan ej klocka med mitt mobo, ska troligen köpa nytt efter jul så jag kan)...
För det skulle va kul att se hur mycket jag skulle kunna klocka med boxed kylningen

De gamla prescott är hopplösa, de är sämre och varmare vid samma klockfrekvens.
Men de börjar få lite koll på prescottarna nu, de nya skalar mkt bra vid hög klock.
Behåll din Northwood du.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.