Permalänk
Medlem

Trött på Gainward 6800GT GS kylning

Jag har tröttnat på att mina små dubbla fläktar tjuter dag in och dag ut. Idag så såg jag att gtek hade fått in denna:
Arctic Cooling VGA Silencer5 f. NV FX 6800

Dock har jag lite frågor innan jag kanske införskaffar en sådan.

1. Är det lätt att byta från den som sitter på kortet till den som jag tänkte köpa?
2. Ungefär hur mycket låter Arctic Cooling VGA Silencer5 f. NV FX 6800?
3. kommer jag att förlora någon prestanda? (Är ingen extrem-överklockare)

Uppdaterar ifall jag kommer på fler frågor.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Haru prövat att sänka fläkthastigheten till 50%. Det hjälper väldigt mycket och höjer endast temperaturen med 3 grader i idle och load.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

jadå, den har jag sänkt till 50% efter att ha läst ett test som någon gjorde, men jag tycker fortfarande att det tjuter för mycket...

Permalänk

PÅ med kompressor

/A

Visa signatur

-=[nVentiv_Cool_Performance]=-
-=[nVentiv_Cool_Performance]=-
-=[nVentiv_Cool_Performance]=-

Permalänk
Medlem

Re: Trött på Gainward 6800GT GS kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo

1. Är det lätt att byta från den som sitter på kortet till den som jag tänkte köpa?
2. Ungefär hur mycket låter Arctic Cooling VGA Silencer5 f. NV FX 6800?
3. kommer jag att förlora någon prestanda? (Är ingen extrem-överklockare)

Uppdaterar ifall jag kommer på fler frågor.

Tack på förhand!

1. Jag har bytt till en liknande kylning på mitt R9700Pro och det var inte konstigheter. Jätte lätt.
2. Vet inte hur mycket den låter men om du kollar på namnet, Silencer. Min är iaf väldigt tyst. Finns f.ö två olika nivåer på min tror att den du länkade till har det också.
3. Är väll snarare tvärt om? Eller vad har du för kylning nu? 2 fläktar?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Trött på Gainward 6800GT GS kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
3. Är väll snarare tvärt om? Eller vad har du för kylning nu? 2 fläktar?

Ja, jag har två små tjutande fuulingar.

Funderade på ifall det är bökigare då min kylning som sitter på nu, täcker hela kortet, iofs så har jag inte kolalt hur det sitter fast...

Permalänk
Medlem

Har ett galaxy 6800GT med den kylningen. Den är tyst.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Trött på Gainward 6800GT GS kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo
så har jag inte kolalt hur det sitter fast...

"Kåpan" som fläktarna sitter i sitter fast med 4st skruvar, sedan sitter gpu flänsen med 4st skruvar, minnesflänsen sitter med 4st plast pins.... Det jag funderar över är om original minnesflänsarna får plats under silencern... Eller kyler den minnena med?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@ ttiinnoo: Kan man tänka sig jag har ett likadant kort, tyckte likadant om oljudet från kylningen så därför köpte jag en NV5 Silencer

1. Är det lätt att byta från den som sitter på kortet till den som jag tänkte köpa?
Det är väldigt enkelt att byta, dock var jag tvungen att böja lite på ett skruvfäste för att den skulle få plats.

2. Ungefär hur mycket låter Arctic Cooling VGA Silencer5 f. NV FX 6800?
Nu hör jag bara hårddiskarna samt de övriga fläktarna i chassit, Silencern är mycket tyst (där av namnet kanske? nähä ).

3. kommer jag att förlora någon prestanda? (Är ingen extrem-överklockare)
Jag använde kylpastan som följde med i paketet och tempen höjdes med 10 grader (i idle) efter att jag installerade Silencern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P_Griff
@ ttiinnoo: Kan man tänka sig jag har ett likadant kort, tyckte likadant om oljudet från kylningen så därför köpte jag en NV5 Silencer

1. Är det lätt att byta från den som sitter på kortet till den som jag tänkte köpa?
Det är väldigt enkelt att byta, dock var jag tvungen att böja lite på ett skruvfäste för att den skulle få plats.

2. Ungefär hur mycket låter Arctic Cooling VGA Silencer5 f. NV FX 6800?
Nu hör jag bara hårddiskarna samt de övriga fläktarna i chassit, Silencern är mycket tyst (där av namnet kanske? nähä ).

3. kommer jag att förlora någon prestanda? (Är ingen extrem-överklockare)
Jag använde kylpastan som följde med i paketet och tempen höjdes med 10 grader (i idle) efter att jag installerade Silencern.

Tackar så väldans mycket för dom svaren precis vad jag ville höra !
Okej så ca 10 grader skillnad i temp, hmm det är ju inte så farligt, så när jag fixat lite pengar så får det nog bli en sådan...

Permalänk
Medlem

Annars så går det mycket bra att modda den befintliga kylningen, jag borrade upp fläkthålen så 2st 80mm fläktar skulle få plats, vid lägsta hastighet med 80 fläktarna så ligger jag fortfarande 4 grader kallare i idle än med original fläktarna. Skillnaden i ljudnivå är enorm (om man använder sig av bra fläktar & fläktkontroller)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Annars så går det mycket bra att modda den befintliga kylningen, jag borrade upp fläkthålen så 2st 80mm fläktar skulle få plats, vid lägsta hastighet med 80 fläktarna så ligger jag fortfarande 4 grader kallare i idle än med original fläktarna. Skillnaden i ljudnivå är enorm (om man använder sig av bra fläktar & fläktkontroller)

Det är ju ett annat alternativ, vad använde du för borr när du borrade då?

Permalänk
Medlem

Jag har ett GT GS med referenskylningen, tror ni man kan ta av "taket" på kylflänsen och sätta på en 120mm fläkt? Det borde ju räcka till att kyla men det kanske är risk för att luften bara passerar utan att gå ner mellan de smala gångarna. Någon som testat?

Ska handla vattenblock till kortet men har inte råd förrens decemberlönen.(får bli en liten julklapp till mig själv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ttiinnoo
Det är ju ett annat alternativ, vad använde du för borr när du borrade då?

Jag använde mig av en liten borr & gorde 7 miljoner småhål, tog sedan en tång & klippte det sista.... inget jag kan rekommendera, det tog en jäkla stund. Bäst är nog att använda en sticksåg med metallblad men har man ingen sådan så kanske en 80 borr funkar (svårt att få tag i & dyrt) men det går nog att hyra/låna en dag... Enda nackdelen är att kortet tar upp 2st pci platser om man kör med vanliga 80 fläktar, kör man low profile fläktar (Zalmans OP1) så kanske det blir lite lägre...

Fördelen är att du hittar ingen tystare & effektivare kylning till 6800 kort om du inte kör vatten/komp...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Sitter i modifieringstankar själv. Ljudnivån är helt vansinnig just nu. Har lite svårt att bestämma mig om jag ska köra 2*80mm eller Silencer5. Hittade dock en tråd på gainwards europasajt där en klämt på en silencer 5.

http://forum.gainward.de/viewtopic.php?t=612&highlight=fans

Permalänk
Medlem

Det är många som har haft problem med att få silencer 5 att passa bra. Jag har gjort precis som tellus och den lösningen tycker jag är skitbra eftersom jag iaf inte behöver så många PCI-platser. Nackdelen är väll att man röjer nog garantin på kortet. Annars är det en ganska billig lösning som funkar utmärkt.

Jag har funderade på att vända på ena fläckten så att den suger istället och fösöka leda ut den luften ur datorn precis som på Artic Silencer 5. Men jag upptäckte nyligen att ena fläckten hade dött så jag kör bara med en fläckt nu vilket funkar hyggligt bra. Lite sämre klockningsförmåga nu bara. Datorn hände sig helatiden efter att man hade spelat CSS i ca 30min. Nu kör jag kortet i 410/1190 istället för 420/1200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bow^[Khan]
Sitter i modifieringstankar själv. Ljudnivån är helt vansinnig just nu. Har lite svårt att bestämma mig om jag ska köra 2*80mm eller Silencer5. Hittade dock en tråd på gainwards europasajt där en klämt på en silencer 5.

http://forum.gainward.de/viewtopic.php?t=612&highlight=fans

Tackar så mycket för den länken, mycket matnyttig information där.

Permalänk
Medlem

Jag har en AC V.5 på mitt Gainward 6800GT. Kan säga att installationen kräver en del extra arbete eftersom att bakplåten (den som täcker AGP, och PCI platsen) ställer till problem. Som alla säkert uppmärksammat tar Gainwardkortet två kortplatser. AC kylningen har ju sitt utblås i PCI-platsen bredvid. Det gör att luftflödet blockeras av plåten.

Jag blev helt enkelt tvungen att bygga en ny bakplåt. Dvs jag tog en standardplåt som följer med chassit och borrade samt filade upp två hål för DVI samt ett för s-video. Det tog mig en stund men var värt besväret. Temperaturen blev några grader högre, men ljudnivån är inte i närheten av originalkylningen. (Även om man kör fläktarna på 50%). Ett måste om man vill slippa hörselkåpor då man sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumpa
Jag har en AC V.5 på mitt Gainward 6800GT. Kan säga att installationen kräver en del extra arbete eftersom att bakplåten (den som täcker AGP, och PCI platsen) ställer till problem. Som alla säkert uppmärksammat tar Gainwardkortet två kortplatser. AC kylningen har ju sitt utblås i PCI-platsen bredvid. Det gör att luftflödet blockeras av plåten.

Jag blev helt enkelt tvungen att bygga en ny bakplåt. Dvs jag tog en standardplåt som följer med chassit och borrade samt filade upp två hål för DVI samt ett för s-video. Det tog mig en stund men var värt besväret. Temperaturen blev några grader högre, men ljudnivån är inte i närheten av originalkylningen. (Även om man kör fläktarna på 50%). Ett måste om man vill slippa hörselkåpor då man sitter vid datorn.

så man får göra som i länken Bow^[Khan] skrev... det verkar ju överkomligt ifall ljudnivån är så låg.
GAH, nu får ni sluta skriva i tråden tills jag har köpt min kylning, blir ju för sugen annars

Kom på en fråga till. måste man ta bort kylflänsarna som sitter på minnena och det för att kunna byta? och isf hur fixar man detta på ett smidigt sätt? Behöver man ny kylpasta och så då?

Permalänk
Medlem

fattar nada orka läsa

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk

Någon som har koll på referensmåtten för hålen? Jag har ett vattenblock anpassat för ett gf4 som hänger i sina slangar vid sidan om då jag inte har fixat någon fästanordning ännu. Den fläkten som sitter på låter så in i helvette :(.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag fixat det, funkar PERFA! kortet ligger ca 2 grader högre är innan i idle, dvs 51 grader. Och det är sån <---------------------------------> skillnad i ljudnivå.
Passformen som några snackade om upplevde jag inte alls. Det passade perfekt. Det enda som va lite klurigt var pci-plåten, då gainwards tog upp 2 platser, och denna, arctic cooling använder 1 av dem två som fläktutblås. Detta tog ett litet tag att ordna till, men jag tycker att jag fick till en fin lösning.
Detta rekomenderas till alla som tycker att gainwards "dualfan" låter för mycket!.

Tyvärr kan jag inte fixa bilder för tillfället, då jag inte har någon digitalkamera.

Permalänk
Medlem

någon som kan säga ungefärlig decibel på gainward 6800gt med fläktarna på 100% och 50% eller länka till nån sida?